Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 174 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34037 berichten
Friso* schreef:Doet mij enigszins denken aan een bunker die ik in Brabant gezien heb.
WOII is ook het eerste dat ik denk. Maar dat kun je natuurlijk overal vinden. In Begië en Noord-Frankrijk overigens meestal WOI.
De foto's geven verder weinig aanknopingspunten.
Man Met Fiets schreef:Lijken op funderingen van een of andere hoge mast of toren die er gestaan heeft. Zendmast? Hoogspanning?

Of iets heel anders natuurlijk. :D
Afbeelding
Bekijk de foto's maar eens goed: een kwart gebogen onderkant met groeven, waarschijnlijk rollend over rails. Het moet iets zijn geweest die van horizontaal naar verticaal kantelbaar is. Het zware blok aan de bovenkant fungeerde als contragewicht. Misschien een soort van ophaalbrug of zendmast, die omhoog en plat kon? Doet me denken aan de inmiddels kapot gevaren spoorbrug van Weener.
Robist schreef:Doet me denken aan de tankwal in de Pan van Persijn tussen Wassenaar en Katwijk.
Robert
Komt in de buurt, maar niet de juiste plek.
Martin E. van Doornik schreef:Bekijk de foto's maar eens goed: een kwart gebogen onderkant met groeven, waarschijnlijk rollend over rails. Het moet iets zijn geweest die van horizontaal naar verticaal kantelbaar is.
Goed gezien!
Van deze bouwsels zijn er tientallen - in heel Europa misschien wel honderden - geweest, maar nu resteren er nog slechts twee. Het tweede exemplaar staat ergens anders en is een rijksmonument. De aquarel hieronder laat zien dat het uit twee delen bestaat. In mijn herinnering zag het eerste exemplaar er vroeger (in de jaren 60) ook zo uit, toen dat nog niet zo overwoekerd was door bomen en struiken. Als jongetje vond ik het al een fascinerend ding. Ik was altijd een beetje bang dat de bewegende delen dicht zouden klappen als ik er tussen stond.
Alleen omdat ik me nog goed kon herinneren waar dit gevaarte destijds stond, heb ik het 4 jaar geleden terug kunnen vinden. Vroeger liep er een breed pad naartoe, maar vandaag de dag is het alleen nog bereikbaar via verboden sluippaadjes die vooral door hooglanders gebruikt worden. Een paar honderd meter hiervandaan loopt een fietspad, dat tien jaar terug werd geopend.

Afbeelding
Dat zou dan best Zandvoort kunnen zijn, en onderdeel van de verdediging van IJmuiden.

http://nl.tracesofwar.com/artikel/5977/ ... muiden.htm
https://oorlogindeduinen.bloemendaal.nl ... php?id=411
Precies. De links hierboven leiden feilloos naar de Wälzkörpersperre in de duinen bij IJmuiden. (Letterlijk vertaald is dit een 'rollichaamversperring'.)
Op zoek naar meer info vond ik zelfs een discussie over dit fenomeen op een fortificatieforum!
Rond IJmuiden en andere havenplaatsen wemelt het nog van de overblijfselen van de Atlantikwall: tientallen bunkers, opstelplekken van kanonnen, tankmuren en -grachten en vergravingen in de duinen. Ook wemelt het onder het duinzand nog van de explosieven. Toen ik een jaar of tien was, moest half IJmuiden worden geëvacueerd omdat tijdens het afgraven van een duin een vliegtuigbom tevoorschijn was gekomen, die nog op scherp stond.
Ik kan het toch niet laten om een mooie foto te plaatsen.
Zondagmorgen 2 april j.l. ben ik wakker geworden met dit magnifieke uitzicht. Maar waar?

Afbeelding
Dat lijkt op Sint Martens Voeren, in de Voerstreek met het bekende spoorviaduct.
FransD schreef:Dat lijkt op Sint Martens Voeren, in de Voerstreek met het bekende spoorviaduct.
Nou, dat is al snel opgelost! :D Had niet verwacht. Vanuit het mijn slaapkamerraam van de jeugdherberg De Veurs gefotografeerd. Prachtig gebied om fietstochten te maken, wel pittige hellingen. Mijn grootste achterblad van 34 tanden was echt nodig. Van daar uit ging ik via Slenaken en Vaals naar Luik. Stralend zonnig weer, 22 graden en dat op 2 april! Rood verbrand in Luik aangekomen.
Ik herkende het ook. Weekend van 24-26 maart in Sippenaeken gezeten.
Martin E. van Doornik schreef:Rood verbrand in Luik aangekomen.
:oops: Smeren :!: :)

Man Met Fiets schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Rood verbrand in Luik aangekomen.
:oops: Smeren :!: :)
Tja, daar had ik ook niet op gerekend, 22 graden bij een strakblauwe lucht, terwijl de weersverwachtingen op internet niet meer dan 14 graden bij halfbewolkt aangaven. Dus mijn flesje zonnebrandcreme thuis gelaten. Want ik heb ook in bepaalde aprilmaanden gefietst, waar nog sneeuw lag!

Afbeelding
Hier in Hahnenklee in de Harz op 22 april 1973.
Zie ik daar mica jasbeschermers en een analoge kilometerteller?
keesswart schreef:Zie ik daar mica jasbeschermers en een analoge kilometerteller?
Klopt, de fiets was een nieuwe donkerrode Raleigh zonder versnellingen, waarvan de analoge IKU-kilometer (met tandkransaandrijving rond de rechterkant van de voorste naaf), die van mijn oude donkergroene Locomotief was overgezet. De naam mica ken ik niet, een soort van kunststof? In oktober 1973 is deze fiets, die toen al heel wat vliegreizen buiten Europa heeft meegemaakt, helaas in Amsterdam gestolen. Dan nog verder op m'n oude gammele Locomotief gefietst, totdat ik in februari 1974 een nieuwe ook donkerrode Raleigh heb gekocht, ditmaal met een 3-versnellingennaaf achter.
Op de foto van Hahnenklee zat er nauwelijks bagage op m'n fiets, want die lag in de jeugdherberg van Goslar. Ik maakte die dag een rondritje door de Harz tot Sankt Andreasberg en dan weer terug naar Goslar.
Martin E. van Doornik schreef: De naam mica ken ik niet, een soort van kunststof?
Mica werd gebruikt voor jasbeschermers, kachelruitjes en dergelijke. In de jaren zestig was het bij mijn klasgenoten in IJmuiden een geliefd materiaal voor het maken van rookbommetjes.
keesswart schreef: In de jaren zestig was het bij mijn klasgenoten in IJmuiden een geliefd materiaal voor het maken van rookbommetjes.
Ja, heel herkenbaar. Daar heb ik me vroeger ook nog schuldig aan gemaakt. :oops:
keesswart schreef:
Martin E. van Doornik schreef: De naam mica ken ik niet, een soort van kunststof?
Mica werd gebruikt voor jasbeschermers, kachelruitjes en dergelijke. In de jaren zestig was het bij mijn klasgenoten in IJmuiden een geliefd materiaal voor het maken van rookbommetjes.
Ook op 10 maart 1966 tijdens het huwelijk van Beatrix en Claus? :wink:
Maar genoeg daarover, wie plaatst de volgende raadselfoto?
Nou, zal ik eens een poging wagen. Uit de afdeling al jaren niet meer gebruikte gebouwen die niet gesloopt zijn; deze fraai vervellende bebouwing.

Afbeelding

Waar staat dit gebouw? En; wie weet er meer van?
Withuis, gemeente Eijsden-Margraten.
Streetview: https://goo.gl/maps/hUnj9RMsLiu
Ik weet er niets van, behalve dat ik mijn tentje echt niet onder dat dak opzet.
Het was een Caltex-tankstation,

Het was ooit een mooie construcite, maar de verwaarlozing vind ik een belediging ervan.
Dat was wel heel snel; inderdaad bij jou in de buurt. En het zal vast een tankstation zijn geweest; benieuwd hoe het er daar uit zag toen er daar nog getankt werd.