Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen en reizen met Douze Cycles? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ervaringen en reizen met Douze Cycles?

Leon schreef:
J.W. schreef:Maar ik heb niet gezegd dat ik dat allemaal niet ga testen he... Ik ben nog nooit vertrokken zonder grondig te testen. Het is ook niet voor morgen. Maar toch bedankt dat jullie zo bezorgt zijn! :)
Mooi. Laat je eens weten hoe het gegaan is?
Ga ik zeker doen!
Na 3 weken langer wachten was hij er eindelijk op 25 maart. Ondertussen al wat kunnen testen. Een rit van 75 en twee maal 50km. Voor de rest kortere ritten van 10 tot 20km. Eerste testen waren positief. Geen probleem met hellingen van 500m tot 1km aan ongeveer 5%. De Alfine 8 voldoet ruimschoots. De afdalingen vormen ook geen probleem. Als bagage zaten mijn twee kinderen in de Douze en nog wat spullen. Dit zijn natuurlijk de Ardennen niet, maar dat is ook niet meteen de bedoeling. In de komende maanden ga ik nog wat verder testen. Binnenkort wil ik 150km in twee dagen fietsen, dit in Zeeuws Vlaanderen en Vlaanderen. Mijn kinderen vinden deze Bakfiets veel toffer dan de vorige Winther Cargoo. Het gaat een stuk sneller en ze 'wiegen' mee in de bochten. Hij fietst (bijna) zoals een gewone fiets op vlakke wegen. Bij veel wind en hellingen is dat natuurlijk iets anders. Voor het eerst ook een fiets met een Gates Belt. Heel fijn fietsen zo zonder geluid. Voor de rest zie ik (nog) geen voordelen, met uitzondering van het onderhoud.
Dit zijn heel leuke en praktische fietsen, maar er zijn ook beperkingen. Ik heb zelf aardig wat ervaring met fietsen met kinderen, ook met kampeerbagage door de Ardennen. Dit is geen fiets waarmee je ooit lekker kunt klimmen. Voor wat betreft afdalen zal veel afhangen van de remmen die gemonteerd zijn - ik zie verschillende uitvoeringen, waarvan de exemplaren met roller brakes echt gevaarlijk zijn.
Wim schreef:Dit zijn heel leuke en praktische fietsen, maar er zijn ook beperkingen. Ik heb zelf aardig wat ervaring met fietsen met kinderen, ook met kampeerbagage door de Ardennen. Dit is geen fiets waarmee je ooit lekker kunt klimmen. Voor wat betreft afdalen zal veel afhangen van de remmen die gemonteerd zijn - ik zie verschillende uitvoeringen, waarvan de exemplaren met roller brakes echt gevaarlijk zijn.
Deze fiets is vergelijkbaar met de Bullitt, maar stuurt nog beter. De remmen zijn van Tektro Gemini. (schijfremmen).
J.W. schreef:
Leon schreef:
J.W. schreef:Maar ik heb niet gezegd dat ik dat allemaal niet ga testen he... Ik ben nog nooit vertrokken zonder grondig te testen. Het is ook niet voor morgen. Maar toch bedankt dat jullie zo bezorgt zijn! :)
Mooi. Laat je eens weten hoe het gegaan is?
Ga ik zeker doen!
Dag Leon zoals beloofd een update (zie vorige bericht).
Gisteren en eergisteren een tweedaagse van 150km gedaan door Zeeland en Vlaanderen met mijn oudste dochter. Prima fiets, en de hellingen waren geen probleem. Alleen wat zadelpijn omdat ik het zadel niet gewoon ben. indien over een aantal weken geen beterschap, overweeg ik een Brooks...
Ondertussen... uitgebreid getest in Nederland Belgie Duitsland (Hohenlohe en Zwarte Woud). en Frankrijk (Picardië).

Belgie (niet getest in de Ardennen) en Nederland vormen geen probleem. Picardie ondanks korte en stevige hellingen is het wat moeilijker maar zeker te doen ook op niet geasfalteerde wegen. Hohenlohe idem. Enkel in het zwarte woud was het zoals verwacht met twee kinderen (15 en 18kg) niet altijd mogelijk om overal bergop te fietsen. Maar dat vond ik niet zo erg. 2km bergop aan 5/6% gemiddeld gaat nog net. Maar geen 4/6 km aan steilere percentages. (Voor alle duidelijkheid ik ben niet door het woud getrokken) Maar vertrok telkens vanop de zelfde plaats). Ons vakantie huis bereikte ik telkens na een klim van 1500m. Dit alles was redelijk voorspelbaar... :D Vooral bij de afdalingen was het afwachten wat het zou geven. Ik moet zeggen dat dit geen probleem was. Steile afdalingen vormden geen probleem bij het remmen. Natuurlijk ben ik niet als een gek naar beneden geregen, (maar ook niet traag) Bij pakweg 50km/per uur was het geen probleem om comfortabel en snel te stoppen met een fiets van 2m63. De plannen voor de komende jaren liggen vast... Belgie (niet de Ardennen), Nederland, Noordelijk Frankrijk en Noord en midden Duitsland.