Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wangedrag jegens wielrenners - Forum Wereldfietser

Wangedrag jegens wielrenners

Ik fiets al tientallen jaren, al die tijd al op een racefiets, sinds een jaar of zes ook met een mountainbike, en met afwissellende pauzes met een vakantiefiets.

Alhoewel ik in deze drie hoedanigheden mezelf hetzelfde gedraag, wordt ik door medeweggebruikers toch verschillend bejegend. Op de vakantiefiets lachen de mensen je als het ware toe, op de mountainbike is het wat minder en op de racefiets zien heel wat mensen er geen been in om je als oud vuil te behandelen.

Ik moet zeggen dat het vijfentwintig jaar geleden, toen ik dus al met een racefiets en een vakantiefiets reed, het niet zo was. Het lijkt dus erger te worden, deze meneer maakt het helemaal bont:
http://www.ld.nl/nieuws/nederland/article754461.ece

Ik hoor mensen wel vaak praten over “asociale” racefietsers, maar de weg en het fietspad zijn toch voor iedereen? Niet alleen voor de snelle fietsers, maar ook niet alleen voor de langzame fietsers. De snelle fietsers moeten natuurlijk op een gepaste manier voorbij flitsen, maar de langzame fietsers moeten dat natuurlijk wel mogelijk maken.

Zijn er nog meer mensen met zijn met dit soort ervaringen of met een andere mening?

Een draad spannen is natuurlijk te gek voor woorden; dat is poging tot doodslag.

Ook hier in de duinen op de smalle fietspaden worden langzame (lees oudere) fietsers vaak opzij geschreeuwd door de racers (die dus niet even willen inhouden). Vaak zijn dat groepjes racers die weinig tot geen rekening houden met andere weggebruikers. Dat ze hier en daar geweigerd worden hebben ze dus echt wel aan zichzelf te danken. Ook de drempels in bijv. Meijendel zijn speciaal daarvoor neergelegd. Kortom, groepen van meer dan 2 racers moeten gewoon niet over die smalle fietspaden gaan jagen of met aangepaste snelheid en aangepast gedrag.

Michaël
===

Ja, 25 jaar geleden.........................................maar het is nu 2006!

Wees er maar van doordrongen dat niet iedereen respect heeft voor de fiets(er):

Getuige de reacties op:

http://www.home.nl/nieuws/binnenland/ar ... l#reacties

en

http://www.home.nl/nieuws/binnenland/ar ... l#reacties

Nu zullen de reacties niet representatief zijn, laat staan voor het Ned. volk, maar toch! Ik ben het met één schrijver eens : "gedragen de fietsers zich wel altijd netjes?"
Vooral de racefietser die aardig op gang is, en daar is ie racefietser voor, vormt nogal eens een gevaar op het fietspad als wij of anderen genietend op een rustig (duin)pad rijden en hij moet zonodig volle bak voorbij komen. Het probleem is, ook in het andere verkeer, zodra de onderlinge snelheidsverschillen groter worden.

Aan de andere kant vind ik het nogal vermakelijk als de hele horde mij 's zondagsmorgens (gelukkig) tegemoet komt. Zeg de eerste luid gedag en je kunt een heel concert verwachten.

Groet Bob

Vanmiddag hoorde ik dit bericht op de radio. Ik kreeg er kippenvel van. Wat is dit voor metaliteit om een touw over een fietspad te spannen. Je wilt niet weten wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.
Bij mij in de omgeving hebben ze ook wel eens zoiets geflikt. Maar dan met visdraad. Dat snijdt lekker! Een wandelaar ontdekte het. Ik durfde bijna niet meer te fietsen op dat pad.
En die vent die dat touw had gespannen moeten ze............ik zal het maar niet zeggen. Ik vind het i.i.g. poging tot doodslag. Zeker omdat hij het met opzet heeft gedaan.

Mijn broer is ooit zoiets overkomen. Een boer had prikkeldraad over de weg gespannen om de koeien over te brengen. Hij was vergeten het prikkeldraad weg te halen. Mijn broer fietste daar 'smorgensvroeg. Het draad hing voor hem op schouderhoogte. Het had niet veel gescheeld of zijn slagader was doorgesneden. Hij heeft er gelukkig alleen wat littekentjes aan overgehouden.

Ik doe overigens ook aan wielrennen. En inderdaad, de medeweggebruikers kunnen tegenwoordig nog maar erg weinig hebben van wielrenners. Zowel de "mooi weer" fietsers die drie breed en slingerend over het fietspad rijden als de automobilisten die je geen ruimte op de weg gunnen, snijden of geen voorrang geven.

Een aantal wielrenners denken dat de weg er alleen voor hen is. Als ze me al niet omver rijden dan wordt ik wel getrakteerd met vrouwonvriendelijke opmerkingen :evil:
Ondanks dit alles geef ik het niet op. Ik blijf gedag zwaaien net als dat ik doe aan al die andere wel heel erg fijne medefietsers :lol:

Hi,

kijk, in het rvv en de wegenverkeerswet staat dat je je als verkeers deelnemer jezelf niet dusdanig mag gedragen zodat je voor jezelf of andere gevaar oplevert. Dit houd dus in dat je idd geen draadjes mag spannen over het fietspad, maar ook dat een racefietser zich ook aan de situatie aanpast in rijgedrag en zich conformeerd aan de maximale snelhied zoals deze geld voor het verkeer.

Momenteel is het zo dat er niet hard in het rvv nog in de wegenverkeerswet staat dat je als fietser binnen de bebouwde kom 25 km/h en er buiten 35 km/h mag maar dit is door een aantal afgeleide regels wel zo omschreven. De gemiddelde agent weet dit niet (helaas) maar ook artikel vijf kun je in dit soort zaken gebruiken om een racefietser flink te bekeuren.

Aan de andere kant, als bewoner weet je ook wel dat je aan een fietpad woont, dus zullen er zo af en toe mensen voorbij fietsen. Maar last hebben van een fietser?

Mijn persoonlijke ervaring op dit gebied komt via twee wege, enerzijds als verkeersdeelnemer en dan heb je grofweg twee type snelheids maniakken, de eene soort komt gezellig naast je rijden nadat deze gebeld heeft en maakt even een praat om daarna verder door te scheuren maar de andere is van de makelij welke tussen twee fietsers doorschiet of over de stoep en dan ook nog dingen durft te roepen (en ja heb der al eens een bij zen kladden gevat... :evil: ) en deze club vergalt de fietspret voor alle fietsers.... Helaas.
Aan de andere kant hebben veel fietsers weinig begrip voor bepaalde evenementen en/of aanpassingen in de verkeers situtatie, als verkeersregelaar (ok bij wielerrondes) heb ik de ervaringdat voornamelijk racefietsers te vaak gewoon door een afzetting heen willen rijden... Wat dus resulteerd in een fikse prent.

Geen iedee waarmee de meeste verkeers deelnemers te maken krijgen maar te vaak met de verkeerde soort blijkbaar. Wordt dus tijd dat menschen wat meer rekening met elkaar gaan houden.

./

Bas
kunnen we niet gewoon een beetje toleranter zijn?
ja, er zijn aso-wielrenners. en ja ook aso mountainbikers. maar ook mooiweer/zondagsfietsers zijn er in aso-variant. de wandelaars kunnen er ook wat van: de een applaudiseert en de ander scheldt of weigert mede bosgebruikers het recreëren mogelijk te maken.
Jammer, erg jammer.

Als we nu eens rustiger voorbij wielrennen. of ervoor zorgen dat er niet (teveel) modder van je mtb op voorbijgangers spat :wink: . als we elkaar nu eens niet toe schreeuwen. en als we t als wandelaar dan echt zo erg vinden dat er fietsers passeren; ga je toch JUIST snel aan de kant, des te sneller zijn ze weer weg :idea:
ik kan me de frustratie nog voorstellen, maar snap niet waarom je dan schelden moet, of andere wil gaan dwars liggen....dat werkt toch niet

laat staan draadjes spannen....triest hoor

Hier in België is enkele jaren geleden een bromfietser verongelukt (dood) toen hij aanreed tegen een touw dat ergens over een jaagpad gespannen was.

Die asociale fietsers : je hebt er véél, zowel bij de wielrenners als bij andere. Je kan mountainbikers ook terecht als asociaal bestempelen, zij zoeven door wegjes in natuurzones, ja hun fiets is er ook voor gemaakt hé, maar vernielen daarmee een stukje natuur en rust voor de flora en fauna.

Veel van die wielertoeristen zijn geen dagdagelijkse fietsers, maar automobilisten op 2 wielen (ik ken weinig dagelijkse fietsers met zo een dikke pens en michelinbandjes rond hun middel). Ze leven zich ferm uit op de fiets, fietsen met de cijfertjes van de fietscomputer voor zich permanent in het oog enz. Een toevallige passant is steeds een gevaar voor een mindere tijd, en wordt daardoor gemakkelijk opzij geblaft. Idioot.
nonsense schreef:kunnen we niet gewoon een beetje toleranter zijn?
ja, er zijn aso-wielrenners. en ja ook aso mountainbikers. maar ook mooiweer/zondagsfietsers zijn er in aso-variant. de wandelaars kunnen er ook wat van: de een applaudiseert en de ander scheldt of weigert mede bosgebruikers het recreëren mogelijk te maken.
Jammer, erg jammer.

Als we nu eens rustiger voorbij wielrennen. of ervoor zorgen dat er niet (teveel) modder van je mtb op voorbijgangers spat :wink: . als we elkaar nu eens niet toe schreeuwen. en als we t als wandelaar dan echt zo erg vinden dat er fietsers passeren; ga je toch JUIST snel aan de kant, des te sneller zijn ze weer weg :idea:
ik kan me de frustratie nog voorstellen, maar snap niet waarom je dan schelden moet, of andere wil gaan dwars liggen....dat werkt toch niet

laat staan draadjes spannen....triest hoor
helemaal mee eens. goed gebalanceerd geschreven. ook de "rustige" rijders kunnen behoorlijk aso's zijn.
Bredere fietspaden? Gescheiden rijbanen? Spitsstroken op het fietspad?
Inhaalverboden? Dubbel rijverbod? Breedte fietstassen beperken? Meer asfalt voor meer fietspaden?
Que Sera schreef:Je kan mountainbikers ook terecht als asociaal bestempelen, zij zoeven door wegjes in natuurzones, ja hun fiets is er ook voor gemaakt hé, maar vernielen daarmee een stukje natuur en rust voor de flora en fauna.
Een paar dingen zitten me niet lekker in deze reactie.

Laat ik een paar dingetjes duidelijk maken over mezelf. Ik fiets graag om te genieten van de omgeving. Zowel vanochtend al sportend (op m'n vakantiefiets, ik zag meeuwen, binnenvaartschepen, enz.), als gewoonlijk door het bos (ik heb nu al een aantal keer al mountainbikend in onze "vaste" route een ree gezien; hoeveel wandelaars kunnen dat zeggen in de buurt van Bergen op Zoom?).

Wat me echter stoort is het idee dat mountainbikers allemaal aso's zijn. Die kun je niet terecht als aso's bestempelen. En waarom dan niet? Nou, let op het volgende:
Uit wetenschappelijk onderzoek in het "hoge" noorden blijkt dat fietsers en wandelaars de paden evenveel laten eroderen.

Tevens staan bij alle ingangen van de Nederlandse bossen borden waarop aangeduid wordt wat wel en niet kan.
Wel kan bijvoorbeeld genieten van de omgeving; niet kan bijvoorbeeld het verstoren van de rust.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik in mijn afgelopen mountainbikejaren al een keer of 3 een ree heb gezien. Veel wandelaars hebben dat niet, omdat ze te onrustig zijn.
Verder is het mij (en m'n broer, we mountainbiken vaak met 2, tenzij een buurjongen of zijn vriendin mee gaat) al een aantal keren overkomen dat ik (we) enige seconden achter een paar wandelaars fietsen die gezellig keuvelend en sporadisch achterom kijkend erachter komen dat er fietsers achter hun zitten. Ondanks ons rustige gedrag en het feit dat we dan al enige tijd stapvoets achter hun fietsen, "moeten" ze soms overdreven fel aan de kant gaan omdat er "maniakken" aankomen. Mij lijkt het dat ouders met kindjes dit minder vaak overkomt :wink:.

Het ergste voorbeeld is nog wel toen ik rustig met m'n broer door het bos mountainbikete, er een man met (loslopende!=verboden!) hond na een rustig en tijdig "wilt-u-even-aan-de-kant"-bel-verzoek doodleuk midden op het vrij brede pad bleef lopen met de mededeling aan zijn vrouw "dat ze hier helemaal niet mogen fietsen!" :shock: :?
Ik blijf dan rustig en zeg niets, of als ik me inderdaad toch niet kan inhouden zeg ik terecht op neutrale toon: "volgens mij bent ú hier degene die zich niet aan de regels houdt" en dan fiets ik verder. Tja, als er dan een vervelende reactie komt, dan kan het niet anders dan dat er dan een middelvinger opgestoken wordt van mijn zijde, met bijbehorende tekst. Maar mag dat dan ajb? Na zo'n asociale reactie van deze wandelaar?!

Groeten,

Een vriendelijke, normale mountainbiker

Overigens ook helemaal eens met "nonsense". Mooi gezegd!

het zou al heel wat uitmaken als een ieder. zoals dat hoort, een werkende bel op z'n fiets heeft!

Afbeelding

Mag dit ook :wink: Werkt uitstekend, niet meteen voluit maar een rustig knijpje. Nooit geen chagrijnige reacties. :shock: + :x = :lol:
Robertjan schreef:Een paar dingen zitten me niet lekker in deze reactie.

...
Toch zit er een kern van waarheid in. Als ik zie hoeveel bospaden (waar borden staan betreffende "vrij wandelen op wegen en paden") steeds breder worden omdat mountainbikers nieuwe routes vormen naast het bestaande (soms natte) pad, dan kan ik daar niet echt blij mee zijn. Door het uithollen van paden kan ook de waterhuishouding worden verstoord. Op de Veluwe zijn al enkele kleine natte gebieden hierdoor verdwenen.

Er komen steeds meer mountainbikeroutes in de bossen, waar ik zelf ook voorstander van ben. Als wandelaar weet je dat je hier fietsers van verwachten dus dan moet je niet zeuren. Jammer vind ik wel dat er buiten die routes veel wordt gereden (en dat is simpelweg vaak verboden).

Overigens erger ik me veel meer aan "natuurliefhebbers" die hun hond vrolijk los laten lopen in de bossen. Deze "natuurliefhebbers" hebben zich sterk gemaakt voor het openstellen van voormalige militaire oefenterreinen, zodat ook daar door hun (uiteraard met loslopende hond) van de natuur kon worden "genoten". Tanks en geschiet konden de natuur daar niet deren, na openstelling was de grote fauna vaak binnen een jaar verdwenen :(

Wat ik enorm storend aan racefietsers en mountainbikers vind (als wandelaar dan) is idd hun manier van communiceren. Geschreeuw achter me als van "AAN DE KANT!!" (meermaals meegemaakt) kan ik iig niet waarderen. Een belletje zou een hoop schelen.

Nog een voorbeeld van de slechte onderlinge verstandhouding:

Op het smalle wandel-jaagpad (geen uitwijkmogelijkheden) tussen Utrecht en Bunnik (langs de Kromme Rijn) waren hekken geplaatst om (ATB-)fietsers te weren omdat daar echt overlast werd veroorzaakt.
In no-time waren alle hekken en verbodsbordjes gesloopt en werd er weer gereden. Ik kan me voorstellen dat je daar als ATB'er niet vriendelijk zal worden aangekeken.

Hier een mooi overzicht van borden (dan weet je als fietser/ATB'er meteen waar er wel en niet gefietst mag worden).

De bekende borden "Opengesteld" geven dus aan dat er gewandeld EN gefietst mag worden (hoef je niet steeds het hele bord te lezen ;))

http://home.wanadoo.nl/huubc/frames/mtb ... orden.html
Beste mensen,

het fietspad is smal en soms wat druk, in januari heeft ligfiets.net iets geschreven over fietsetiquette, http://www.ligfiets.net/nieuws/bericht. ... volledig=1 meteen in het begin staat denk ik al een foutje, je mag als fietser met zijn tweetjes naast elkaar fietsen.
Verder is het wel zo dat fietsers wat agressiever worden als ze harder rijden, in een grote groep willen wielrenners het fietspad nog wel eens opeisen en dan komt ook opzijduwen nog wel voor. Uiteraard bevestigt de uitzondering de regel. In http://basdekker.eu/weblog/bassociaties.htm de bassociaties komt ook een verhaaltje voor over toegenomen agressie bij hogere snelheid.
Groeten,
Jack

Fedor schreef:De bekende borden "Opengesteld" geven dus aan dat er gewandeld EN gefietst mag worden
Ik zou zeggen: de bekende borden "Opengesteld" geven niet aan dat er gefietst mag worden, maar ook niet dat er niet gefietst mag worden. Kortom de borden zijn vaag en onduidelijk en daardoor juist een bron van conflicten. Laat men deze borden nu eens verduidelijken zodat alle gebruikers weten waar ze aan toe zijn.

Gerd
Jack schreef:meteen in het begin staat denk ik al een foutje, je mag als fietser met zijn tweetjes naast elkaar fietsen.
Ik weet niet of je nu bedoelt dat het niet correct is dat je nu juist met z'n tweeën naast elkaar mag fietsen, of dat het nu juist wel toegestaan is met z'n tweeën naast elkaar te fietsen.
Evengoed is het toegestaan, met inachtneming dat je andere verkeersdeelnemers niet mag hinderen.
De even verderop geschetste situatie van 2 paar naast elkaar fietsende en elkaar tegemoetkomende fietsers met daarbij de vraag wie dus aan de kant zou dienen te gaan is dus overbodig: allebei de aan de "buitenzijde" (midden van het voor fietsers toegestane weggedeelte) fietsende fietsers!

@Fedor:
Ik heb niet het wetenschappelijk onderzoek zelf verzonnen. Die is er nu eenmaal gepleegd.

#Algemeen#
Verder vind ik ook gewoon dat mensen zich wat toleranter mogen gedragen. Ik vind een loslopende hond in het bos niet een verschrikkelijke ergernis, maar de eigenaar moet dan (als ik gewoon, rustig, netjes, neutraal, stapvoets passeer) niet gaan roepen dat ik daar bij het bekende (en duidelijke, zie uitleg op die website van die borden) bord niet mag gaan fietsen. Dat is mijns insziens niet fatsoenlijk.
Ik zeg ook regelmatig "goedemorgen" als ik op de mountainbike fiets door het voor iedereen toegankelijke bos.

Overigens is mijn mening over de hier onder "boswachterij" (onder "opengesteld") vermelde overdenking van wat nu een pad is, deze: Een pad is een route tussen 2 (on)bepaalde plekken/locaties, die wat vaker door mensen genomen wordt dan andere routes (oftewel: nog steeds vreselijk onduidelijk, maar ja, de aarde is nu eenmaal van iedereen, dus iedereen moet dan toch ook overal mogen komen, zonder de privacy van anderen te verstoren?!).
Robertjan schreef:
Jack schreef:meteen in het begin staat denk ik al een foutje, je mag als fietser met zijn tweetjes naast elkaar fietsen.
Ik weet niet of je nu bedoelt dat het niet correct is dat je nu juist met z'n tweeën naast elkaar mag fietsen, of dat het nu juist wel toegestaan is met z'n tweeën naast elkaar te fietsen.
Evengoed is het toegestaan, met inachtneming dat je andere verkeersdeelnemers niet mag hinderen.
Morgen,
Dat lijkt heel duidelijk, maar is het allerminst. Over de definitie van "hinderen" bestaan namelijk nogal wat misverstanden. Meestal gaat het om situaties tussen twee naast elkaar rijdende fietsers en een auto die voorbij wil. Er is tegemoetkomend verkeer en de auto kan niet direct voorbij. Ik heb deze vraag een aantal jaren geleden (oeps, 10) voorgelegd aan de juristen van de Fietsersbond. Antwoord:
"Ook in Nederland is naast elkaar fietsen wettelijk toegestaan. Je bent
wel verplicht achter elkaar te gaan fietsen als er een auto langs
moet. Dit is op basis van het zogenaamde "kapstokartikel" in de
Wegenverkeerswet, dat inhoudt dat je het overige verkeer niet onnodig
mag ophouden of in gevaar brengen. Op een weg met tweerichtingverkeer
hoef je niet voor passerende auto's opzij: automobilisten kunnen best
even wachten totdat er geen tegenligger meer is. Mocht het voor de
rechter komen, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat de rechter het
naast elkaar blijven rijden van fietsers dan zal betitelen als "het
overige verkeer onnodig ophouden". En in het algemeen zal het evenmin
tot extra gevaar leiden, sterker nog, soms is het zelfs veiliger
naast elkaar te blijven rijden, omdat je daarmee gevaarlijke
passeerbewegingen terwijl er een tegenligger is onmogelijk maakt ."
Als fietsers hoef je dus niet meteen achter elkaar te duiken zodra er een auto aankomt!
Overigens zijn de verwarringen omtrent fietsstroken en suggestiestroken nog veel groter. Zo mogen fietsers bij smalle stroken best naast elkaar fietsen waarbij de linkerfietser naast de strook fietst. Uit ervaring weet ik dat dat echter tot scheldpartijen van automobilisten leidt die denken de wet aan hun zijde te hebben. Omdat gemeenten echter en masse consequent te smalle strookjes aanleggen - zich niet houden aan richtlijnen en de richtlijnen als absoluut maximum aanhouden in plaats van minimummaat - onstaat echter de situatie dat het naast elkaar fietsen langzaam maar heel zeker wordt afgeschaft. Althans bij mij in de omgeving.
Helaas doet de Fietsersbond er het zwijgen toe, maar dat terzijde.
Wie het hele toenmalige verhaal wil lezen klikke hier: http://tinyurl.com/e6erg. Of er sindsdien meer jurisprudentie is weet ik niet.
Om terug te komen op het onderwerp: er zijn in deze discussie al een aantal dingen gezegd pro en contra fietsers waar ik het mee eens ben, en tolerantie moet er zijn. Dan heb ik het dus niet over het tolereren van gedrag dat nergens op lijkt, maar om tolerantie van de iets minder snelle medemens. Daarnaast echter vindt ik dat "gewone" fietsers zich soms wel heel veel laten welgevallen en best mogen opkomen voor hun rechten als verkeersdeelnemer. Waar ik in de stad bijna dagelijks bijna tegenaanfiets zijn voetgangers en automobilisten, en ik bedoel dan geen ouderen of kinderen, die me eerst recht in mijn gezicht aankijken,dan de weg opkomen, terwijl ze geen enkele vorm van voorrang hebben, en vervolgens erg boos zijn dat ik laat merken dat ik me niet meteen druk. Dan ben ik dus niet zo tolerant...
Groetjes,
Leon

Hi, even snel een reactie van onderweg.
Robertjan, uit de thans meest recente onderzoeken blijkt dat fietsers en met name mtb een veel grotere impact op het milieu hebben dan voetgangers. Dit betekend evenwel niet dat er geen plaats zou zijn voor deze tak van sport. Oa SBB en natuurmonumenten hebben hier pracht voorbeelden van.

Bas
(yep, is mijn werkveld)