Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kaarten Nederland DUUR! - Forum Wereldfietser

Kaarten Nederland DUUR!

Welke kaarten?
Komende week willen we Noord-Nederland gaan verkennen. Het plan is om vanaf Zwolle CS over Friesland naar Schiermonnikoog te gaan en weer via Drenthe terug te fietsen naar Zwolle, of waar we uitkomen.
Nu heb ik van Zuid-Nederland en België wel honderd kaarten in de la liggen, maar boven Harderwijk ben ik vooralsnog reddeloos verloren :wink:
Dus ben ik bij de ANWB-winkel geweest, die een aardig assortiment kaarten heeft, maar het blijkt dat de route een probleem geeft. Met provinciekaarten moet ik namelijk vier kaarten aanschaffen à 6,50 euro, samen 26 euro. Maar daar staan geen LF-routes op. De LF-routemap van Noord Nederland kost 28,50 euro, en dat vind ik asociaal duur voor een onhandig mapje met zo'n vijftien velletjes slecht papier met tamelijk matige kwaliteit kaarten, regelmatig zeer slecht geactualiseerd*, en een boekje dat ik toch niet gebruik. Heeft iemand andere ideeën die ervoor zorgen dat de cartografiekosten niet de spuitgaten uitlopen?
Dank,
Leon

*: dat meet ik af aan de situatie zoals het bij mij bekende Maastricht op de LF-kaarten staat: de contouren van de bebouwing en industrieterreinen dateert van 25 jaar geleden en de aangegeven stadscamping bestaat al jaren niet meer.
Leon schreef:De LF-routemap van Noord Nederland kost 28,50 euro, en dat vind ik asociaal duur voor een onhandig mapje met zo'n vijftien velletjes slecht papier met tamelijk matige kwaliteit kaarten, regelmatig zeer slecht geactualiseerd*, en een boekje dat ik toch niet gebruik. Heeft iemand andere ideeën die ervoor zorgen dat de cartografiekosten niet de spuitgaten uitlopen?
Dank,
Leon

*: dat meet ik af aan de situatie zoals het bij mij bekende Maastricht op de LF-kaarten staat: de contouren van de bebouwing en industrieterreinen dateert van 25 jaar geleden en de aangegeven stadscamping bestaat al jaren niet meer.
Idd erg prijzig... via Internet kan je deze bij het platform bestellen voor 20,00, toch een flink verschil. Overigens is het daar momenteel niet mogelijk omdat ze in herdruk zijn. Op internet staan ook de wijzigingen.

De ANWB had vroeger een "atlas" van Nederland met dezelfde kaarten als de provinciekaarten (waar dus de fietspaden op staan). Is die misschien nog leverbaar?

hoi Leon,

Ik heb nog zo'n LF kaarten set. Die kun je wel lenen. Ze zijn wel een beetje oud, maar dat maakt niets uit want de onderlegger vernieuwen ze toch niet. Hoogstens de routes kunnen veranderd zijn, maar dat is alleen een probleeem als je per se een route wilt volgen. Volgens mij heb ik ook nog een andere gare kaart van Noord-Nederland. Nog een keer gebruiken en dan is ie helemaal kapot.

stuur een pb, als je interesse hebt

Sjirk (gemeentenuth)

Hai Leon,

Je zou de ANWB wegenatlas 1:100.000 kunnen aanschaffen (11,50 euro) . Deze auto-atlas is op basis van de ANWB toeristenkaarten maar met weglating van de paddestoelen. Dat de LF-routes niet zijn aangegeven kun je dan opvangen door ook de ANWB Fietsroutekaart Nederland aan te schaffen (4,95 Euro, schaal 1:300.00) met een overzicht van bewegwijzerde routes. Ik geef toe: het is niet ideaal, maar andere oplossingen zijn duurder. Bijv. de ANWB fietsatlas Nederland, een grote klapper met heel Nederland 1:75.000 met alle routes (ook LF) kost 39,95. Van de losse fietsroute atlassen à 11,50 heb je er minstens 4 nodig dus ook veel te duur. De LF-routemap Noord-Nederland vind ik cartografisch en qua schaal inderdaad duidelijk minder dan de toeristenkaarten vooral als je andere routes dan LF wil fietsen.
Overigens gaan de toeristenkaarten van de ANWB verdwijnen en worden volgend jaar vervangen door nieuwe fietskaarten 1:75.000 (met knooppunten) De toeristenkaarten Flevoland, Friesland, Zeeland, Noord-Holland en Veluwe zijn al 'officieel'uitverkocht. Alleen winkels met nog oude voorraad verkopen die nog!

Succes,
Luc

Hallo Leon,

Ik zou mij niet te sappel maken om kaarten. Tijdens de voorbereiding van mijn Hemelvaartocht door friesland heb ik geconstateerd dat er weinig (bruikbare) LF-routes lopen. Soms zijn er uitgezette routes, maar dan wil je net de andere kant op en dan zie je bordjes niet. In OP PAD hebben ook wel routes gestaan.

Verder kun je best eens een fietspaadje nemen en kijken waar je uit komt. Ook kun je aardig op de paddestoelen en wegwijzers fietsen. Veel last van overig verkeer zul je niet hebben omdat er gewoon weinig verkeer is.

Ik zou lekker via Giethoorn fietsen, richting Gorredijk, Beetsterzwaag, Bakkeveen, Surhuisterveen, Buitenpost, Dokkum. (je kunt hier en daar binnendoor gaan over kleine fietspaden). Dokkum heeft een mooie en goedkope camping bij de sportvelden, net buiten de bolwerken). Daarvandaan kun je via Metslawier, Anjum naar Lauwersoog fietsen of via een omweg omhoog via Wierum, Moddergat (erg mooie route langs het Wad en mooie vissersdorpjes) naar Lauwersoog. Lees ook nog maar eens de berichten over de Hemelvaarttocht.

Schiermonnikoog is erg mooi. Daarvandaan zou ik via Zoutkamp en Burum (satelietschotel-dorp) naar Roden en Norg fietsen. Vervolgens richting Veenhuizen en het gevangenis museum (ook erg mooi) het Fochteloërveen weer riching Zwolle.

Zelf had ik de ANWB-fiets-atlas. Eigenlijk weinig gebruikt, je fietst er te snel vanaf. Je hebt ook de andere fietskaarten van Friesland e.d. Die zijn ook zeer goed bruikbaar. Die zou ik zelf in het vervolg gebruiken denk ik.

Maar wat ik zeg….er is zo weiig verkeer en in het noorden zijn er zo weinig weggetjes dat je het met globale kaarten aardig kunt doen. Hier en daar kun je omwegen maken. Ook kun je de plaatselijke VVV’s en mensen vragen naar plaatselijke binnendoor routes. Men is daar zeer hulpvaardig.

Veel plezier.

opdefiets schreef:Je zou de ANWB wegenatlas 1:100.000 kunnen aanschaffen (11,50 euro) . Deze auto-atlas is op basis van de ANWB toeristenkaarten maar met weglating van de paddestoelen.
Dat laatste vind ik erg jammer. Ik gebruik dan ook liever de "oude" atlas (die bedoelde ik ook hierboven) waar de paddestoelen nog wel op staan. Verder is de kaart overigens wel duidelijk.

Fokko schreef:Ik zou ...
Dank! :D En ik denk dat ik even de map bij Sjirk ga halen - ben ik klaar :D

Leon,

Ik heb een map met alle Lf routes an streek routes van nederland. Als je wilt kan ik de route die je wilt fietsen wel kopieren. Moet je wel even je adres door geven.

Mario

Ik gebruik de kaart van Falk "brom-/fietskaart Nederland" isbn 9028700706. schaal 1:300.000. Hierop zijn de vrijliggende fietspaden aangegeven met rode puntjes en de wegen waar geen fietspaden langs liggen zijn aangegeven met zwarte puntjes. Het voordeel is dat dit een erg compacte kaart is ( net iets groter dan een briefkaart en natuurlijk wat dikker), maar heel Nederland staat er op, dus geen gezeur met losse kaarten. Het enige waar je over kunt twijfelen is de schaal..... (maar die losliggende fietspaden staan er wel op) Ook is de uitvoering: papiere vouwbare kaart (met veel vouwen waar je mee om moet kunnen gaan) en een "kaft" van dun karton. Bij Bol is tie nu €5.95 Bij bruna hebben ze hem ook, maar of ie up-to-date is? Als je kunt aanhaken bij een LF route dan heb je geen kaart nodig, je hoeft alleen "de bordjes te volgen". Zo heb ik een rondje afsluitdijk gedaan op de lf routes vanaf Cuijck (Nijmegen) zonder de kaart te hoeven gebruiken!
Kijk hier even naar de routes: ik denk dat je wel geschikte routes kunt vinden:
http://www.fietsplatform.nl/routes/routes.asp
klik dan op de kaart op die pagina
Afbeelding

Hoi,
Ik heb gehoord van de serie de Sterkste Kaart van Nederland. Volgens mij zijn de regio's Noord, Midden en Zuid en is de schaal 1: 150.000. Ik denk dat je voor een tientje klaar bent. Anders leen ik je graag mijn topografische kaarten van de provincies uit.
Groet,
Rutger

Rutger schreef:Ik heb gehoord van de serie de Sterkste Kaart van Nederland. Volgens mij zijn de regio's Noord, Midden en Zuid en is de schaal 1: 150.000.
De Sterkste Fietskaart van Nederland bestaat inderdaad en bestaat uit twee delen: Noord en Zuid. De kaarten zijn van kunststof en dus onverslijtbaat en regenbestendig. Bij Bol.com kosten ze € 10,=. Alle bewegwijzerde fietsroutes staan erop.

Gerd

GerdC schreef:De Sterkste Fietskaart van Nederland bestaat inderdaad en bestaat uit twee delen: Noord en Zuid. De kaarten zijn van kunststof en dus onverslijtbaat en regenbestendig.
Beoordeling van deze kaart door C. Vingerling - 24-07-2006 op www.beslist.nl
Wateren hebben geen naam, eilanden liggen ongenoemd onder de fietspaden, waar vertrekken die pontjes in de zeeuwse (naamloze) wateren, hoe heet de zeearm die ik oversteek? Hoe heet de provincie? Plaatsen ontbreken.Overbodige informatie verduistert: waarom moet ik de afslagen van snelwegen hier lezen? Soms twee of meer per stad. Het is een beroerd onduidelijke kaart voor iedereen die maar een tikje bril zou kunnen gebruiken.
--------------------------
Deze kaart, en ook de LF-kaarten van het fietsplatform, zijn afkomstig van de Smulders Kompaskaarten van Buijten & Schipperheijn (voor de oudere onder ons, van de paarsgekleurde Hema-kaarten). Zoals eerder hierboven al opgemerkt, zijn het zeker niet de allerbeste kaarten.

Michael
===
Probeer het eens met www.holland.com daar heb ik eens een fietsrouteplanner gedownload.Die geeft op iedere gevraagde route 50 variatie's.Met veel rondjes om de kerk.Ik ben zo van Lauwersoog naar Maastricht gefietst naar mijn schatting 20% op Provincialewegen en de rest Bos,heide en ander landschap.Daardoor kwam wel op iets meer dan 800 km uit.Het uitdrukken van de kaarten duurt wel een even.Er wordt ook een routebeschrijving bij gegeven.Veel sucses.Leo.
lezwar schreef:Probeer het eens met www.holland.com daar heb ik eens een fietsrouteplanner gedownload.Die geeft op iedere gevraagde route 50 variatie's.Met veel rondjes om de kerk.Ik ben zo van Lauwersoog naar Maastricht gefietst naar mijn schatting 20% op Provincialewegen en de rest Bos,heide en ander landschap.Daardoor kwam wel op iets meer dan 800 km uit.Het uitdrukken van de kaarten duurt wel een even.Er wordt ook een routebeschrijving bij gegeven.Veel sucses.Leo.
Deze zeker? Op basis van de LF routes.

http://planner.holland.com/fietsroutes/ ... erForm.jsp?

Ja, best wel handig eigenlijk!

Nog geen ervaring mee, maar wel een leuke link om te onthouden!

Fokko schreef:Ik zou lekker via Giethoorn fietsen ...Men is daar zeer hulpvaardig.
Hoi Fokko, Sjirk en de anderen,
Wij zijn inmiddels al weer even terug. Het was wat sneller dan verwacht omdat de regenverwachting van vóór ons vertrek (20, 10, 10, 10 en 10%) direct daarna omgezet werd in 30, 60, 80, 80 en 80, wat uiteindelijk 5x100% bleek. Nu weet ik waarom Giethoorn Giethoorn heet :cry:
Maar niet getreurd, we hebben 5 leuke dagen gehad van Zwolle naar Groningen. De mensen zijn er inderdaad erg vriendelijk en behulpzaam en als je de goede kant opfietst heb je veel wind in de rug.
De LF-kaarten van Sjirk voldeden nog aardig en liggen klaar om teruggebracht te worden.
Groetjes en tot morgenavond?
Leon

Fijn dat je ondanks de regen toch hebt kunnen genieten.

Neem je de kaarten morgen mee? Ik zal er ook zijn.

Sjirk

Die brom-/fietskaart van 1:300.000 hierboven ergens bescheven heeft inderdaad alle weggetjes. maar pas op , soms voor een aansluiting naar Belgie of Duitsland is het makkelijk dan ook een stukje op die kaart te fietsen. Echter Duitsland en Belgie staan plotsklaps wel wegen maar de kleine weggetjes zijn weggelaten . Het lijkt dus of het over de grens dunner met weggetjes bezaaid is. Die ervaring had ik pas toen ik uit Limburg via Kerkrade (Du; Hertogenrat) duitsland binnen reed richting Munster.

Overigens wat i s een goeie fietskaart van Belgie? Ik wil wel een beetje vaart maken maar ook alle weggetjes kunnen zien. Schaal 1:50.000 vindt ik echt te klein. Kent iemand de Geo kaarten van belgie? De michelin van 1: 200.000 heeft niet de kleinste weggetjes:(

alime schreef:Overigens wat i s een goeie fietskaart van Belgie? Ik wil wel een beetje vaart maken maar ook alle weggetjes kunnen zien. Schaal 1:50.000 vindt ik echt te klein. Kent iemand de Geo kaarten van belgie?
De speciale fietskaarten van Geocart (schaal 1:100.000 met vermelding vtt/mountainbike op de cover) zijn me goed bevallen. Kleine weggetjes en fietspaden staan er haast altijd op. Ga je een lange tocht door heel België maken, dan heb je er vanwege de grote schaal wel heel wat nodig. In Vlaanderen met al z'n sluipweggetjes zijn ze onmisbaar. Er staan geen hoogtelijnen op, dus in heuvelachtige streken zijn ze minder handig. In de Ardennen, waar het wegennet niet half zo dicht is als in Vlaanderen, kom je met de Michelinkaart (die een prettiger kaartbeeld heeft) ook een heel eind.