Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikerafting - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Bikerafting

DouweFries schreef: Was je nooit bang voor schade bij de fiets of dat hij onder water kwam? Of dat je omsloeg en de fiets zonk ? :shock:

Groeten, Douwe
Een fatbike drijft door zijn dikke banden. Helaas niet genoeg om er een raft van de maken en zelf inclusief bagage op te klimmen 8)

https://www.youtube.com/watch?v=9hVeI5s75lU :wink:
Smitty schreef:Een fatbike drijft door zijn dikke banden. Helaas niet genoeg om er een raft van de maken en zelf inclusief bagage op te klimmen 8)

https://www.youtube.com/watch?v=9hVeI5s75lU :wink:
:lol: Ik had hem al eens gezien maar het blijft lachen, die jongen heeft echt humor, met helm op samen met z'n fiets zwemmen. Maffe fatbikers!
DouweFries schreef:Weer een prachtig verhaal Yopie!!! Mooie foto's, dat vraagt om meer! 8) Ik had nog nooit van bikerafting gehoord, wat een bijzondere manier van reizen! Dit zou meer bekend moeten worden, echt gaaf!!

Wat is een fatbike veelzijdig inzetbaar: asfalt, off road, wandelpaden, wildernis en nu ook op het water. Was je nooit bang voor schade bij de fiets of dat hij onder water kwam? Of dat je omsloeg en de fiets zonk ? :shock:

Ben benieuwd naar je reisverslagje, kom maar op! Vooral foto's!!!

Groeten, Douwe

Leuk je enthousiasme te lezen Douwe, dankjewel. :)

Ik was nooit bang voor een lek of omslaan: de fattie blijft drijven, ik kan zwemmen, de bagage zit in waterdichte drybags en de packraft is van zulk stevig materiaal, die kan enorm veel hebben. Hij gleed honderden keren over scherpe rotsen, botste tegen rotsblokken, lag in blubber, kiezels en waterplanten, ik trok hem over zandgronden en zeer dikke moeras wat hem zuigend vasthield maar hij gaf geen krimp. En er zat ook plakspullen bij, dus no problem.

Bij hoge golfslag door sterke wind recht van voren (op grote meren), voelde het soms wel een beetje als een trekharmonica, alsof het doormidden wilde knakken. Eesrt duwden de golven de fatbike omhoog, vervolgens rolden ze onder m'n benen door maar voordat ze mijn dikke kont omhoog duwden zakte de zware fatbike alweer naar beneden en voelde het daarom alsof de packraft een beetje te flexibel was. Denk dat ie net te lang en te breed voor me was; de fatbike, bagage plus het voedsel woog meer dan 30kg en dat lag voorop en ik zat met mijn 58kg achter. En tussen die twee gewichten was een meter niks, ja m'n benen die iets te kort waren. De volgende keer ga ik het gewicht meer proberen te verdelen, weet alleen nog niet hoe want ik heb maar 2 drybags en een rugzak. Mss is een Alpacka een betere keus, hebben zij een iets betere maat voor een zware fattie en een dun meissie.

Reisverslagje/foto's komen een andere keer! :)
Het is niet mijn ding maar respect voor deze manier van fietstreizen. Ik kende het nog niet. Mooi verhaal yopie. Ga zo door.

Groet.
Ha die PieterJan, hier ook al, thanks!
Zag net je opmerking in het fatbike-topic, grappig hoe je er anders tegenaan bent gaan kijken. Eerst vond je het maar niks dat bikepacken, fatbiken, een meid alleen tussen wilde beren en ehm ... wat was het ook alweer .. oja, vrouwenrovende vikingen. Haha, die was leuk! En nu het bikerafting, je gaat de goede kant op PieterJan, er is nog hoop voor je. :D :wink:
Bedankt ook voor je bezorgdheid en je ongeruste opmerkingen, was lief te lezen. 8)
Yopie schreef:

Reisverslagje/foto's komen een andere keer! :)
Yoooopieeeee waar blijft het verhaal en de foto's??????? :lol: 8)
Oops betrapt. :oops: Ik moet idd af en toe een schop onder m'n kont anders wordt het niks met mij. Ik ga beter mijn best doen, mss lukt het deze week ..

En leuk dat je nieuwsgierig bent! Heb je soms bikeraftplannen Douwe? 8)
Yopie schreef:
En leuk dat je nieuwsgierig bent! Heb je soms bikeraftplannen Douwe? 8)
Ik wist niet van het bestaan bikerafting maar sinds ik dit topic en je foto's zag laat het mij niet los. :shock: Je wordt dus bedankt hahaha. :lol:
Ik weet alleen niet hoe te beginnen. Heb jij tips hoe dit aan te pakken??

En wanneer komt nou je verslag??? :P
DouweFries schreef:En wanneer komt nou je verslag??? :P
Hèhè, eindelijk het beloofde reisverslagje. Ja schaamteloos laat maar beter laat dan nooit. :)

Het was mijn eerste bikerafttocht en ook de eerste keer dat ik in een packraft zat dus een beetje spannend was het wel. Een normaal mens zou dan eerst in een sloot oefenen maar ik had al zoveel youtube filmpjes gezien dat ik precies wist hoe het moest: je pakt je fiets, bindt de packraft erop, fietst naar het water, pompt 't bootje op, legt de fiets erop, peddelt naar een mooi zandstrandje en voilà, je bent opeens een stoere bikerafter, het kon niet eenvoudiger.
Er was wel een klein verschil: de tocht ging acht dagen door het onherbergzame laplandse gebergte; een gebergte met een verradelijk bergklimaat, veel stroomversnellingen, watervallen, rotsen, moeras en geen wegen en bewoning. Maar, had ik zo bedacht, dat zou het alleen maar iets spannender maken. :)

Na die acht dagen wilde ik de raft, peddel en zwemvestje in een klein bergdorpje met de post terugsturen want ik had het onzalige plan om door te fietsen. Naar de Kebnekaise, de hoogste berg van zweden om daar de top te beklimmen en de as van een dierbare vriend uit te strooien. Bij elkaar zou het een circa 5 wekentocht worden en vnl over bergwandelpaden dus de bepakking bestond naast de 8 dagen voedsel en packraftspullen ook uit terreinkaarten, kompas, overlevingsspullen etc. En dan nog een flesje whisky en het potje as, dat het zwaarst van alles woog. Dus één ding was zeker: het zou geen licht tochtje worden.

Afbeelding

De fatbike weegt circa 16kg en de gewone fietsbagage incl tassen 7kg (belachelijk weinig voor een wekenlange bergtocht). De rugzak weegt als het meeste voedsel op is 3kg, de packraft 3kg, peddel circa 1kg en zwemvestje 500g. Gelukkig is het laplandse bergwater het schoonste drinkwater dat er bestaat dus hoef je daar geen liters van mee te slepen, maar twee gevulde petflesjes moet je toch bij je hebben. Het zwemvestje is een onhandig groot ding maar in ijskoud stromendwater ben je zonder zwemvest levensmoe dus die moest ook mee. Alles bijelkaar woog het dan ook 31kg plus nog het voedsel, water en brandstof.

Zelf weeg ik 60kg (na die tocht 55) dus dat werd zwaar trappen op die brede vette noppenbanden, ook zwaar duwen en de fiets over hoge rotsen tillen lukte me niet meer. Was onmogelijk, de fiets was niet alleen te zwaar maar door de grote wielen ook onhandig groot. Even op je rug hijsen lukte mij als lichtgewicht tutje echt niet. Daarbij zat de peddel in de weg, hij drukte me naar voren en op hellingen die zo steil waren dat de fatbike stap voor stap dwars omhoog getild moest worden, trok de rugzak me naar achteren zodat het moeilijk was evenwicht te bewaren.

Afbeelding

De packraft zat bovenop de stuurrol, met twee spanbandjes aan het stuur. Prima plek, stuurde iets logger door de bocht maar de fatbike had er totaal geen last van. Door de vette wielen bleef hij nog steeds als een trouw paard stilstaan, ragde nog steeds zonder enig moeite over rotsen, blubber en moeras en trok zich nergens wat van aan. Ik blijf me verbazen over een fatbike, echt een heel aparte fiets. Dit zou nooit met een gewone trekkingfiets kunnen, die zou snel kromme velgen en andere ellende hebben.

Afbeelding

De eerste dag ging over kronkelige terreinweggetjes de hoogvlakte op, zwaar trappend en af en toe duwend als de grond teveel door quads of sneeuwscooters was mishandeld. Daarna werd het pad steeds smaller en tenslotte werd het een wandelpad, gemarkeerd door steenmannetjes en door beekjes overspoeld. En daar begon het bikeraftavontuur, in een enorm grote boomloze vlakte, omringd door bergen met eeuwige sneeuw. 8)

Afbeelding

De Laplandse hoogvlakte; een immens grote groene vlakte met stenen en stromend water. Nergens is het stil, altijd hoor je water druppen, mummelen, borrelen, zingen. Het staat in poeltjes, stroomt in beekjes, vormt grote meren en donderende stroomversnellingen. Tis ook niet zo gek dat je in waterwezens gaat geloven; watertrollen, langnekken, nymfen en de Näcken natuurlijk, ook wel Bäckehästen, de Ziel van de Beken genaamd. Die lokt je met vioolmuziek naar het water en laat je nooit meer los. :shock:
Verder zijn er rendieren, berglemmingen die graag je tassen doorzoeken en heel soms een eland, poolvos, beer, veelvraat of lynx. Die laatste twee hebben rendier op het menu staan (bijna het enige wat daar te eten valt) maar ook de beer wil nog weleens een rendier grijpen. Als mens heb je weinig van ze te vrezen, heb zowiezo geen mens gezien. :D

Afbeelding

Afbeelding

De paden zijn vaak stromende beekjes, zoals de foto's hierboven. En door de vele rotsen, kuilen en laag struikgewas kun je er niet naast fietsen maar moet je gewoon door de blubber heen. Soms is het water zo diep, modderig of ligt het pad zo vol rotsen dat je de fiets moet duwen, vele kilometers lang. Vaak is het pad onvindbaar, weggespoeld of zijn de steenmannetjes door de metershoge sneeuwlaag omgevallen (op sommige plekken kan de sneeuw 7m hoog zijn). Dan is het taak de steenmannetjes weer in ere te herstellen want ze zijn er tenslotte voor je veiligheid.

Afbeelding

En al snel kwam de eerste echte bikeraftstop: een groot bergmeer waar je alleen als er ijs ligt overheen kan, er loopt nl geen pad, er is niets. Dus ik blij natuurlijk! En er lag een zacht zandstrandje, speciaal voor bikerafters in spé. 8)
De packraft was door een pompzak snel gevuld, de wielen in een minuutje los, nog een pedaal eraf anders ging dat met de scherpe flatpedaalpennetjes in het voordekje prikken, daarna frame en wielen opelkaar stapelen, drybags ertussen duwen, alles met twee spanbandjes aantrekken, de rugzak onder het spraydekje schuiven en als een prinses in het bootje gaan zitten.
En toen zat het bootje door mijn dikke kont muurvast in het zand en kwam ik geen mm vooruit. Dus weer uitstappen en met blote voeten door het ijskoude water waden, er lagen scherpe steentjes waardoor ik natuurlijk ging piepen en toen het water eindelijk diep genoeg was was ik een km van de kant en m'n broek tot over de knieën nat. Maar dat maakte niets uit want het was prachtig!
Ik peddelde tussen grote rotsblokken, langs zandstrandjes, gleed zachtjes over rotsen heen, schoof knarsend over ondiepe zandbodems en bij een prachtige kampeerplek was het alleen maar uitstappen, tentje opzetten en heerlijk genieten van het vrije leven. 8)

Afbeelding

De fatbike lijkt groter dan de packraft ..

Afbeelding

.. maar zonder wielen is het maar een klein frame.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij kleine stukjes over land kan de packraft heel makkelijk aan de fiets mee; de fatbike als veelzijdige pakezel. Je zet het bootje op een pedaal, trekt er een spanbandje omheen, schuift nog een drybag tussen noppenband/bootje en dan maar lekker lopen en hopen dat het niet gaat waaien want je vangt zo aardig wat wind. Leuk ook als je dieren tegenkomt want ze weten niet wat je bent, ze hebben zowiezo nog nooit een fiets gezien dus laat staan een fiets met boot. :)

Afbeelding

Afbeelding

Het ene pedaal eraf kan handig zijn. Ik ben alleen de crankmuts kwijtgeraakt maar das maar een goedkoop rubber. Minder is dat hij nu ergens als afval in de natuur ligt te weken.

Afbeelding

In de bergen kan het weer erg snel omslaan, eerst zit je nog heerlijk in de zon en de volgende minuut hangt er een onweerswolk boven je, zweept de wind het water omhoog, duwen de golven je als een speelbal alle kanten op en als dan ook nog de bliksem en de donder mee gaat doen, voel je je heel klein en kwetsbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Je hebt weinig nodig; met een tentje, fatbike en packraft kom je de hele wereld over. 8)

Afbeelding

Niemand die hier komt, wrs ben ik de enige mens die hier ooit is geweest. Sporen op het strand zijn alleen van elanden, rendieren, bevers etc. Rendieren vonden de packraft trouwens erg interessant, die liepen vaak aan de kant met me mee. Erg mooi en gezellig. 8)

Het was echt een heel speciale tocht, heb veel geleerd, ook weer over mezelf want soms was het niet makkelijk. Vooral niet toen het een dag sneeuwde en alles in ijskoude modder veranderde. Was toen heel moeilijk om de fiets over steile hellingen heen te duwen want je gleed steeds uit, ook de fattie glibberde alle kanten op. En het was barkoud, het vroor en dan kun je niet stilzitten of uitrusten want je koelt heel snel af en dat kost alleen maar nog meer energie. En de voorraad voedsel was bijna op, daar had ik me een beetje in vergist, dus ik was moe, koud, hongerig en dan voel je je echt superzielig.

Maar het bikerafting smaakte zeker naar meer dus dat wordt van de zomer weer een tocht. Een veel langere dit keer, ik had er hier in het fatbike-topic al wat over gezegd. Wil de Klarälven, de langste rivier van Zweden volgen (circa 500km). Hij ontspringt in Lapland als een klein bronnetje, wordt een bruisende waterval, stroomt vervolgens door natuurreservaten over de Noorse grens, komt bij noord Värmland weer het land binnen en stroomt daarna via canyons en door diepe rotswanden het Vänern, 't grootste meer van zweden in. Geloof dat nog niemand dat heeft gedaan dus dat maakt het ook een beetje extra spannend.

Ik ga deze keer met een 4-delige peddel en een packraft zonder spatzeil want dat scheelt gewicht op de fiets. Een online packraftshop wil me korting geven bij de koop van een packraft als ik foto's van de tocht op hun site wil plaatsen. Heel leuk want er staat geen reclame op de packrafts en ze hebben verschillende merken dus het is geen sponsor/reclame maar puur omdat ze enthousiast zijn over wat ik wil ga doen. En ze doen zelf ook aan bikerafting, erg leuk! 8)

Ik zoek ook nog een bikeraftmaatje, maar dat zal hier vast niet lukken. Maar mss weet iemand nog één of andere fietsgek die dit soort avonturen leuk vindt? Het hoeft niet perse met een fatbike, een superstevige MTB met dikke banden, schijfremmen en vering zou ook kunnen. Maar bikepacking is zeker een vereiste.

Hier nog meer plaatjes van de tocht. :)

En hieronder een video hoe je met een pompzak een packraft snel oppompt. Iets van 10x en hop daar ligt je schip. 8)

Wat een verhaal en wat een prachtige foto's. Ik moet helemaal niet naar zulke verhalen kijken :-( Haha je snapt wel wat ik bedoel. Had je in de fatbike van die dingen tussen de remmen als je de wielen eruit had? met die schijfremmen bedoel ik? Of kan er niets mis gaan met die fiets? Geweldige ervaring heb je achter de rug.
Geweldig mooi verhaal weer, Yopie :)

Vorig jaar mijn zeekajak verkocht, omdat ik niet meer aan varen toe kwam. Zat bijna alleen nog maar op de fiets. Maar nu is er toch weer een excuus voor een nieuw bootje: bike rafting! Bootje gaat dus gewoon mee op de fiets :wink:
Zucht, dit kriebelt wel heel erg :roll:
Geweldig verhaal inderdaad :shock:. Ik zat overigens nog op een manier te zinnen om vol te houden dat mijn "How to avoid huge ships" link van onlangs ontopic was voor het forum. Dat is opgelost.
Max2015 schreef:Wat een verhaal en wat een prachtige foto's. Ik moet helemaal niet naar zulke verhalen kijken :-( Haha je snapt wel wat ik bedoel. Had je in de fatbike van die dingen tussen de remmen als je de wielen eruit had? met die schijfremmen bedoel ik? Of kan er niets mis gaan met die fiets? Geweldige ervaring heb je achter de rug.
Volgens mij heeft Yopie mechanische schijfremmen. Er kan dus niets misgaan met zuigertjes die uit de klauw vallen en de olie laten weglopen.
Ha leuk! Weer leuke reacties! Had ik niet verwacht, bikerafting leeft niet zo op dit forum dus extra leuk dan. 8)
Smitty schreef:Geweldig mooi verhaal weer, Yopie :)

Vorig jaar mijn zeekajak verkocht, omdat ik niet meer aan varen toe kwam. Zat bijna alleen nog maar op de fiets. Maar nu is er toch weer een excuus voor een nieuw bootje: bike rafting! Bootje gaat dus gewoon mee op de fiets :wink:
Zucht, dit kriebelt wel heel erg :roll:
Ha, dat krijg je ook met een fatbike! :lol:
Ben benieuwd wanneer je bezwijkt. Bij mij duurde het niet zo lang maar ik woon mss net wat meer in een bikeraft land. Alhoewel Belgie en Duitsland heel mooi vaarwater plus fietspaden hebben. 8)
Max2015 schreef: Had je in de fatbike van die dingen tussen de remmen als je de wielen eruit had? met die schijfremmen bedoel ik? Of kan er niets mis gaan met die fiets?
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je bedoelt :) , er zit iig niets tussen de schijven ofzo. Het is gewoon de wielen losdraaien (met een inbussleutel) en dan trek je ze uit het frame. Je hoeft ook niet eerst remblokjes los te haken of bandenlucht te laten ontsnappen doordat ze niet tussen de remblokjes kunnen. Het zijn zoals Travelmaster al zei, mechanische schijfremmen, zo ook geen gedonder met lekke leidingen. De beste remmen voor een avontuurlijke fatbike! 8)

En het panische gemier wat je hier vaak leest over schijfremmen is echt dikke oude onzin. Begrijp ook niet waarom men nog steeds niet wilt inzien dat juist de fietsen die het zwaarst op hun donder krijgen altijd schijfremmen hebben. Zoals de downhiller, de offroadbikepackracer en de expeditie-fatbiker. Ongelofelijk dat de tourfietser die af en toe een gravelweg pakt het beter denkt te weten.
djveer schreef:Geweldig verhaal inderdaad :shock:. Ik zat overigens nog op een manier te zinnen om vol te houden dat mijn "How to avoid huge ships" link van onlangs ontopic was voor het forum. Dat is opgelost.
Ha die heb ik gemist, ga ik morgen eens opzoeken dan. Ben benieuwd wat dat is, klinkt iig leuk! :D

Wat betreft toekomstige bikerafttochten ligt er naast de Klarälven-tocht een andere te wachten. Dat wordt een enorm groot avontuur en het groeit alsmaar groter en groter. De route ligt nog lang niet vast maar snel gezien is het nu al tegen de 10.000 km. Beetje angstaanjagend vind ik. :shock:
Wat een fiets plus een bootje niet allemaal kan veroorzaken. :D
Voor wie nog op zoek is naar een mooie trail met bikerafting opties:

http://www.wikiexplora.com/index.php/Gr ... nian_Trail
djveer schreef:Ik zat overigens nog op een manier te zinnen om vol te houden dat mijn "How to avoid huge ships" link van onlangs ontopic was voor het forum. Dat is opgelost.
Haha! Ik zocht niet naar het topic maar googelde "How to avoid huge ships" en vond "The top 10 reviews". Zat heerlijk te giegelen en bij nr 7 en 8 hardop te lachen, nog steeds trouwens :D
Yopie schreef:
djveer schreef:Ik zat overigens nog op een manier te zinnen om vol te houden dat mijn "How to avoid huge ships" link van onlangs ontopic was voor het forum. Dat is opgelost.
Haha! Ik zocht niet naar het topic maar googelde "How to avoid huge ships" en vond "The top 10 reviews". Zat heerlijk te giegelen en bij nr 7 en 8 hardop te lachen, nog steeds trouwens :D
En precies dát was de boodschap van djveer's bijdrage, toen :lol:
Leuk filmpje over fietsend en packraftend de shetland eilanden over:
https://www.youtube.com/watch?v=f2G099tCs9g

Dit schijnen goede rafts te zijn:
http://www.alpackaraft.com/
Alpacka en MRS.
Ik zit te denken om zelf een packraft te maken. Zou in totaal circa 200euro kosten en als je bedenkt dat een goede raft in de winkel vaak meer dan 1000 euro kost, is dat natuurlijk erg leuk!
De stof is oa bij extremtextil.de te krijgen en je smelt het aan elkaar. Ziet er iig makkelijk uit. :)

Afbeelding
'You must apply two things to properly bond TPU-coated fabrics: heat and pressure. Heat is the obvious one, but don’t forget to press down firmly with the iron.'

Hier een DIY packraft site: http://www.diypackraft.com/

en nog wat DIY packrafts plaatjes voor de inspiratie:

http://www.diypackraft.com/pictures/

http://www.diypackraft.com/forums/topic ... ft-photos/
Ziet er leuk uit.
Ook de extra keuzevrijheid m.b.t. stevigheid, gewicht, lengte en functionaliteit maakt het interessant.

Hoewel ik het na het lezen van dit verslagje niet direct makkelijk zou noemen.