Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tijd om even stil te staan.... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tijd om even stil te staan....

Yopie schreef:Niet omdat ze geen idee hebben wat er 75 jaar geleden is gebeurd, maar 4 mei gaat door hun hectisch leven, werk, online/socialmedia bezig zijn etc aan ze voorbij.
Ik ken echt hélemaal niemand van generatie instagram die er zo mee om gaat, volgens mij emigreren alle mensen met zo'n instelling naar Zweden dan kunnen ze daar het hoofd in het zand steken op 4 mei :D (net als Zweden deed gedurende WO II toen er tegen financiële compensatie Duitse troepenbewegingen over hun land plaats vond).
Matthie9001 schreef:
Yopie schreef:Niet omdat ze geen idee hebben wat er 75 jaar geleden is gebeurd, maar 4 mei gaat door hun hectisch leven, werk, online/socialmedia bezig zijn etc aan ze voorbij.
Ik ken echt hélemaal niemand van generatie instagram die er zo mee om gaat, volgens mij emigreren alle mensen met zo'n instelling naar Zweden dan kunnen ze daar het hoofd in het zand steken op 4 mei :D (net als Zweden deed gedurende WO II toen er tegen financiële compensatie Duitse troepenbewegingen over hun land plaats vond).
Wat een lol ..
Ik was gisteravond een flinke fietstocht aan het maken, maar ik hield de tijd goed in de gaten omdat ik er letterlijk bij stil wilde staan. Toen het eenmaal acht uur was en ik naast mijn fiets stond, hoorde ik ineens een trompetsignaal, en twee minuten later de 'last post' en het Wilhelmus. Bleek dat ik toevallig om acht uur nabij fort Rhijnauwen bij Utrecht was aanbeland, waar kennelijk ook een herdenking plaatsvond. Ik vond het wel indrukwekkend om midden in het landschap wachtend ineens die trompet te horen. Overigens dachten twee natuurfotografen er niet zo over, die gingen gewoon door...
keesswart schreef:Iedereen herdenkt de gebeurtenissen die hem/haar het meest raken en heeft dan vaak weer wat minder oog voor wat anderen raakt, en dat is menselijk. De Tweede Wereldoorlog kwam keihard aan in Nederland, omdat men hier sinds Napoleon geen oorlogen meer meegemaakt had (en die oorlogen werden meestal nog een eind over de grens gevoerd, afgezien van de mislukte Brits-Russische invasie van Noord-Holland in 1799). Over de koloniale oorlog in Atjeh was hier weinig ophef; wel heerste er een anti-Britse stemming vanwege de Boerenoorlogen tegen 'ons soort mensen' in Zuid Afrika. De Eerste Wereldoorlog was vooral een vluchtelingencrisis (een miljoen Belgische vluchtelingen kwam naar Nederland, dat zelf toen ruim 6 miljoen inwoners had).
In België, Frankrijk en Groot-Brittannië is juist de Eerste Wereldoorlog een groot drama geweest. Daar zie je in elk dorp eindeloze lijsten van gesneuvelden uit 1914-1918, meestal gevolgd door een handjevol namen van slachtoffers uit 1939-1945. Iedereen heeft er wel een overgrootvader of oudoom in een oorlogsgraf liggen. In een stad als Ieper is het jaar-in-jaar-uit elke dag dodenherdenking, wanneer 's avonds om 8 uur honderden Britten samendrommen bij de Menenpoort.
Ik sluit me volkomen bij Kees Swart aan, ik moet ook vaak aan de Menenpoort in Ieper denken, heel indrukwekkend. In 1984 ben ik op m'n fiets daar onderdoor gereden.
Wat in het voormalige Nederlands-Indië (het huidige Indonesië) is gebeurd, moeten wij de 'Persiap' niet vergeten waar tijdens de Politionele acties (1945-1949) zeker 20.000 Nederlanders op beestachtige wijze zijn afgeslacht. Mijn vrouw is daar geboren uit een KNIL-familie.

Nog een maand geleden heb ik langs Visé gefietst, bij Maastricht over de grens. Daar stond ik met mijn gedachten even stil bij wat hier in de 1e Wereldoorlog is gebeurd. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog hebben de Duitsers Visé op 4 augustus 1914 platgebrand. Want daar werd iedereen ingeschakeld om wegversperringen te bouwen, om de Duitse troepen tegen te houden. Zoals het omzagen van bomen, die dwars over de wegen vielen, maar de vijand trok gewoon door de landerijen en ze namen die mensen gevangen. Zij werden in de kerk van Visé gezet en daar gefusilleerd. Vanuit de overkant van de Maas hebben de Belgen de bruggen opgeblazen. Er was gezegd dat de Duitsers uit wraak de stad Visé in brand hebben gestoken. De mensen vluchtten uit Visé en omliggende dorpen naar Eijsden en Maastricht. Overal lagen lijken van mensen die doodgeschoten waren. Verschrikkelijk gewoon!

Wie kent de buitengewoon schitterende kathedraal van Reims in Frankrijk niet? In 1914 hebben de Duitsers dat prachtige monument in brand gestoken! Zo weerzinwekkend.

Afbeelding

Eerlijk toegegeven vind ik ook dat er te weinig aandacht wordt besteed aan de 80-jarige Oorlog, toen Nederland onder het Spaanse juk zuchtte. Martelkamers, galgen en brandstapels van de wrede heerser Alva, de moord op Willem van Oranje in Delft. Toch zijn er nog sporen van de Spaanse overheersing in ons land te vinden. Zoals de kerk van Heemskerk op de foto hieronder (vanuit mijn fiets gefotografeerd op 31 januari 1999). Mijn broer woont in Heemskerk en daar was ik bij hem op bezoek. De toren is nog Middeleeuws, maar de Spanjaarden hadden het schip van de kerk verwoest, welke later werd herbouwd. Vandaar het verschil in de bouwstijlen. De bekende Ruïnekerk van Bergen (NH) is daar ook een voorbeeld van.

Afbeelding
Dit blijkt ook uit het jaarlijkse Nationaal Vrijheidsonderzoek van het Comité onder Nederlanders. Daaruit blijkt dat 96 procent van de Nederlanders de jaarlijkse Dodenherdenking (heel) belangrijk vindt. Bijna 90 procent van de bevolking is van mening dat de Tweede Wereldoorlog op dit moment geen negatieve invloed (meer) heeft op de wijze waarop men nu over Duitsers denkt. Voor 93 procent van de mensen, jong en oud, betekent herdenken allereerst respect tonen voor de oorlogsslachtoffers en een moment om stil te staan bij de gevolgen van oorlog, vroeger en nu.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/dod ... f~a977368/
Misschien goed om ook hier de vrede te bewaren en elkaar niet te beoordelen ...
Matthie9001 schreef:
Yopie schreef:Niet omdat ze geen idee hebben wat er 75 jaar geleden is gebeurd, maar 4 mei gaat door hun hectisch leven, werk, online/socialmedia bezig zijn etc aan ze voorbij.
Ik ken echt hélemaal niemand van generatie instagram die er zo mee om gaat, volgens mij emigreren alle mensen met zo'n instelling naar Zweden dan kunnen ze daar het hoofd in het zand steken op 4 mei :D (net als Zweden deed gedurende WO II toen er tegen financiële compensatie Duitse troepenbewegingen over hun land plaats vond).
Ik denk dat in Nederland heel wat mensen op 4 mei niet actief bezig zijn met herdenken, al hangen ze dat niet aan de grote klok. Zelf kwam ik er ook vaak pas achter dat het 4 mei was, als ik 's avonds de tv aanzette om naar het 8-uur journaal te kijken. Dit jaar wist ik het al omdat ik in onze straat enkele vlaggen halfstok had zien hangen.
Herdenken is goed, al houd ik zelf niet zo van min of meer verplichte groepsrituelen. Met volksliederen heb ik ook niet veel, al vind ik de melodie van de Marseillaise prachtig. Het Wilhelmus associeer ik tegenwoordig vooral met topsport (waar ik geen interesse in heb) en met rare politici, al is het Wilhelmus wel een stuk fatsoenlijker dan het het vreselijke 'Wien Neêrlands bloed', dat tot 1932 het officiële Nederlandse volkslied was. Dat de Belgische premierkandidaat Yves Leterme zijn eigen volkslied niet bleek te kennen en in plaats daarvan de Marseillaise begon te zingen (zie hier) kon ik wel waarderen, maar dat Mark Rutte niet leek te weten wat er in de Hollandsche Schouwburg was gebeurd (zie hier), vond ik best wel genant voor een premier die ook historicus is.
alois schreef:Bleek dat ik toevallig om acht uur nabij fort Rhijnauwen bij Utrecht was aanbeland, waar kennelijk ook een herdenking plaatsvond. Ik vond het wel indrukwekkend om midden in het landschap wachtend ineens die trompet te horen. Overigens dachten twee natuurfotografen er niet zo over, die gingen gewoon door...
Die natuurfotografen begrijp ik wel. Die hebben vermoedelijk ook niet zoveel met groepsrituelen. Zo was ik zelf enkele jaren terug een stukje gaan fietsen, terwijl iedereen naar de finale van het EK (of was het WK?) voetbal keek. In de stad zaten de kroegen en huiskamers vol opgefokte mensen, die zich zo mallotig en oranje mogelijk hadden uitgedost. In de polders buiten de stad was het ongewoon stil. De enige menselijke ziel die ik daar tegenkwam, was een kanoër, met wie ik me heel even intens verbonden voelde omdat hij zich net als ik had onttrokken aan dat 'gezellige' voetbalevenement. Toen ik later de stad weer infietste, was de spanning te snijden. Mensen gedroegen zich alsof ze getuige waren van een grote ramp en keken mij soms verontwaardigd aan omdat ik naar hun mening veel te opgewekt voorbijfietste.
Matthie9001 schreef:(net als Zweden deed gedurende WO II toen er tegen financiële compensatie Duitse troepenbewegingen over hun land plaats vond)
Had Zweden zich dan beter in een kamikaze-oorlog tegen het Derde Rijk kunnen storten? Mede dankzij het neutrale Zweden hebben duizenden Deense joden in 1943 aan de Holocaust kunnen ontkomen.
arnob schreef:Misschien goed om ook hier de vrede te bewaren en elkaar niet te beoordelen ...
Ja, mooi gezegd Arno.
Wat kunnen sommige toch slecht lezen en snel conclusies trekken ..

Gelukkig kreeg ik een paar PB's die het verhaal weer rechttrekken, want ook hier (foei!), tussen de 55plussers (schandalig!) zitten een paar die gisteren niet 2 minuten stilstonden, die niet het werk uit de handen lieten vallen, die niet stopten op de snelweg, die geen vrij hadden genomen etc. Jaha, hoe fout kun je zijn! Of zouden ze foute ouders hebben gehad, zoals wel meer Nederlanders toen waren ..

Het zegt ook iets over dit forum, dat men geen zin meer heeft om eerlijk zichzelf te zijn omdat je vaak gelijk een berg rotzooi over je heen krijgt. En dus liever achter de schermen praat, jammer hoor ..

Maar gelukkig hebben we altijd nog KeesSwart, ga vooral door met je mooie verhalen! 8)
Yopie schreef:Wat kunnen sommige toch slecht lezen en snel conclusies trekken ..
De koning mag je in Nederland op de korrel nemen en er mag vanalles en nog wat maar de dodenherdening is voor veel Nederlanders iets waar je niet aan mag komen. Dat heb je nu ontdekt. Je zult het er mee moeten doen. Ik denk dat het allemaal nog wel meevalt. In andere landen kunnen de effecten veel nadeliger voor jou uitpakken, of je het nu goed bedoelt of niet. Mocht je zo eens in Thailand zijn en het gesprek gaat over de koning dan zeg maar dat het een fantastische man is, wat je er ook over denkt!
Op Schiphol is het iedere 4 mei weer puzzelen hoe ze het zo stil mogelijk houden op en rond het vliegveld. Twee jaar geleden zag dat er vanuit de verkeerstoren zo uit, vanaf 01:00 tot 03:30.

http://nos.nl/op3/artikel/2103132-hoe-j ... 0-uur.html
"Wij hebben om 20.00 uur, net als de rest van Nederland, gewoon twee minuten stilte en we hebben de afspraak met alle grote vliegvelden van Nederland dat daar vanaf 19.50 tot 20.03 uur geen vliegtuigen mogen vertrekken. Vanaf 19.59 uur tot 20.03 uur mogen geen vliegtuigen landen. Alle vliegtuigen die wel willen landen, blijven die minuten op grote hoogte cirkelen, zodat de overlast op de grond minimaal is."
Ik heb gisteravond op de bank gezeten, en gekeken. Het blijft indrukwekkend, iedereen op de Dam in die doodse stilte, met die oude veteranen die gebogen maar niet gebroken daar staan. En kinderen, vaders, moeders, opa's, oma's, allemaal aanwezig. Om samen te zijn. Samen te denken aan dingen die niet meer mogen gebeuren, maar ook om eens stil te staan wat we nu wel hebben. Dankzij al die gevallenen en zij die "nee" zeiden: kinderen, vaders, moeders, opa's, en oma's, allemaal aanwezig in gedachten.

Nederland heeft niet zoveel momenten waarop we ons één kunnen voelen, vind ik. Dít is zo'n moment. Voetbal is het wat dat betreft voor mij niet :wink:

Als m'n zoontje er oud genoeg voor is, ga ik ook van de bank af en naar een bijeenkomst. Nu lag hij te slapen in alle onschuld die z'n 3-jarig bestaan kent.
Vond dit ook een mooie foto. Van een pizza koerier op het Zuiderdiep in Groningen.
Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Zijn er onder onze leden ook mensen die daar stil bij gaan staan?
Wis en zeker. En om het eens even los te koppelen van het fietsen: sinds onze kinderen van een harmonie of fanfare lid zijn (>20 jaar) speelt er altijd wel een op 4 mei mee. De ene keer is het sober met de taptoe en het Wilhelmus, een andere keer uitgebreider. De herdenkingen op de hei in 't Gooi zijn heel bijzonder omdat je dan hoort dat het vlieg- en treinverkeer stilvalt.
Ik vond het mooi gisterenavond.
Erg mooi.
Alles kwam even tot stilstand en dat voelt heel goed aan.
Mijn opa heeft het einde van de oorlog niet gehaald. Werkkampen waren helaas geen vakantiekampen.
Goed om te zien dat het publiek enorm divers was.
Jong, oud, alle culturen.
En als je dan terug fietst naar huis, tussen alle andere bezoekers, voel je je heel even toch een.
Mooi.
Draadje heeft jammer genoeg ook een wending die ik jammer vind.
:roll:
Wij waren op weg naar de herdenking in Wageningen, maar waren te laat, en hebben het dus samen beleefd op een bankje in het bos. Eerder in de auto was ik erg onder de indruk van de jonge Syrische vluchteling die (in vrijwel perfect Nederlands) op de radio vertelde waarom hij naar een herdenking ging.
Ik probeer mijn kinderen een historisch besef bij te brengen: wat is er gebeurd, en wat hebben onze eigen familieleden daarvan meegemaakt? En wat zijn de morele implicaties? Zij zelf vinden dat ook belangrijk.