Additionally, paste this code immediately after the opening tag: opvallend feit - Forum Wereldfietser

opvallend feit

is het iemand al eens opgevallen dat race fietsers nagenoeg altijd met de wind mee fietsen, is goed voor hun gemiddelde denk ik. hoewel ik mij wel afvraag hoe ze dan terug komen, met de trein of worden ze opgehaald door moeders de vrouw?
dit is mij al tijdens 2 fietsvakanties opgevallen.
Statistisch zelfbedrog!
De meest fietsers die je ziet kom je tegen, want degenen die in dezelfde richting fietsen zie je wellicht de hele dag niet, al zitten ze één kilometer achter of voor je.
Als je zelf een rondje fietst, zul je zelf de meeste tijd tegen de wind in fietsen, want over het stuk met tegenwind doe je nu eenmaal langer dan over het stuk met meewind. Ook schuine en bijna zijwind wordt door jezelf vaak als tegenwind ervaren, mede door je eigen rijwind, waardoor zijwaarts invallende wind van voren lijkt te komen.
Gedurende de lange tijd die je tegen de wind in beukt kom je dus relatief veel fietsers tegen die kennelijk meewind hebben.
Maar als er hier wielrenners zijn die een gouden tip hebben voor het vinden van meewind, dan hoor ik die graag!
Zoiets?
Leon

De echte windmee-fietser op een superlichte karretje heeft een Twinny-load op de volgwagen. In die volgwagen zit ook reparatiemateriaal, reserve-onderdelen, eten en drinken en zo nodig warme kleding. Wordt het weer te slecht dan piep je de volgwagen op en je fiets gaat op de Twinny-load. Hetzelfde kun je doen als de helling te steil wordt.
"Wat raar toch al die wereldfietsers met tassen op hun fiets", denkt men in die kringen.
marcoschriek schreef:is het iemand al eens opgevallen dat race fietsers nagenoeg altijd met de wind mee fietsen
Volgens mij fietst 99,5% gewoon rondjes.
Slechts enkele gaan alleen windje-mee en dan met de trein terug.
Heerlijk toch, zeker met windkracht 6 :-)

Michaël
===

We travel on the road to adventure
On a desert highway straight to the heart of the sun
Like lovers and hereos, and the restless part of everyone
We're only at home when we're on the run
On the run...
- Rush -

Het is heel eenvoudig. Immers, zelf heb je altijd de wind tegen (algemeen aanvaard ervaringsfeit dat helaas onderhevig is aan een variant op Heisenberg's onzekerheidsprincipe: zodra je er metingen aan gaat verrichten blijkt het verschijnsel ten onder te gaan in roze ruis), dus fietsers die je tegemoet komen hebben automatisch de wind mee. Ik snap niet waarom dat moeilijk zou zijn. :D

een racefietser gaat toch al gauw 10 km harder dan ik met mijn bepakking, die blijven dus niet achter mij fietsen; ze zouden mij echter voorbij moeten komen; echter dat doen ze niet (op een enkeling na) omdat ze met de wind mee fietsen als ik die tegen heb. ze komen ons meestal tegemoed fietsen, met de wind mee dus.

marcoschriek schreef:een racefietser gaat toch al gauw 10 km harder dan ik met mijn bepakking, die blijven dus niet achter mij fietsen; ze zouden mij echter voorbij moeten komen; echter dat doen ze niet (op een enkeling na) omdat ze met de wind mee fietsen als ik die tegen heb. ze komen ons meestal tegemoed fietsen, met de wind mee dus.
Het snelheidsverschil tussen de meefietsende wielrenners en jou is 10 km/u. Het snelheidsverschil tussen jou en de tegemoetkomende wielrenners zal ca 50 km/u zijn, dus je komt er 5x zo veel tegen dan er voorbijkomen.
Leon

Dat komt omdat Racefietsers gewoon "watjes" zijn. :)


vroeger wel geraced, was dus ook een "watje" :lol:

Pas op je woorden, he? :wink:

watje22 schreef:Pas op je woorden, he? :wink:
OK zal de tekst aanpassen; "doetjes" en "mietjes" zijn het, die racers :)

Oefff... was ik toch bijna de bocht uitgevlogen op m'n randodinges..... :roll:

Waarom wordt er toch steeds zo negatief gesproken over de wielrenners. Zijn we soms vijanden ofzo. Laat ieder toch fietsen zoals hij wilt. We verplaatsen ons op dezelfde wijze. Zowel wereldfietsers als wielrenner houden van fietsen. Ze hebben beiden een hekel aan regen en tegenwind. En ze ergeren zich beiden aan de vele auto's op de wegen. Dus ze verschillen nieteens zoveel. Alle fietsers zijn in principe collega's.
Ikzelf verplaats me als wielrenster, wereldfietster en af en toe als mountainbikester. Voor iedere vorm van fietsen heb ik dan ook respect. Zelfs voor de ligfietsers.
Dus mensen doe even normaal en heb a.u.b. niet zo'n lage dunk over mensen die fietsen op een andere fiets dan dat jezelf doet.

audrey schreef:Waarom wordt er toch steeds zo negatief gesproken over de wielrenners. Zijn we soms vijanden ofzo..
Mijn excuses Audrey, maar het was puur als humor bedoeld vandaar ook alle smileys.

Verder maakte ik voor mezelf geen uitzondering door op te merken dat ikzelf ook geraced heb, en dus ook een "watje" ben. In een ander draadje die over Luxemborg spreek ik m'n respect uit voor de fietser die 260 km in een dag erdoor draait. ik weet dat jij ook raced en heb ook je site bekeken, en dat je de lange afstanden met de Randoneur ook niet schuwt. Leuk om te lezen

Zelfs voor de ligfietsers.
Verklaar je nader?

watje22 schreef:
Zelfs voor de ligfietsers.
Verklaar je nader?

Ja, ik ben ook erg benieuwd !!! :-)

moutainbikers zijn van de ergste soort; die kunnen alleen schreeuwen en op de vingers fluiten;
dus Leon er fietsen 5x zoveel fietsers met de wind mee, ik zal eens gaan tellen.

marcoschriek schreef:moutainbikers zijn van de ergste soort; die kunnen alleen schreeuwen en op de vingers fluiten
Doen ze dat als ze voor of tegen de wind aan het fietsen zijn?

SjirkM schreef:
marcoschriek schreef:moutainbikers zijn van de ergste soort; die kunnen alleen schreeuwen en op de vingers fluiten
Doen ze dat als ze voor of tegen de wind aan het fietsen zijn?
Dan doen ze als ze en onder het omslagpunt zitten en het stuur met maar een hand kunnen vasthouden. Dus dan zijn ze in ieder geval niet aan het mountainbiken :lol:

marcoschriek schreef:een racefietser gaat toch al gauw 10 km harder dan ik met mijn bepakking, die blijven dus niet achter mij fietsen; ze zouden mij echter voorbij moeten komen; echter dat doen ze niet (op een enkeling na) omdat ze met de wind mee fietsen als ik die tegen heb. ze komen ons meestal tegemoed fietsen, met de wind mee dus.
Ik denk persoonlijk dat die racefietsers er voor zorgen dat WIJ, niet-racefietsers, tegenwind hebben. Met hun enorme snelheden verplaatsen ze natuurlijk heel veel wind en zeker als ze met meerderen zijn. Ze doen het erom, daarom fietsen ze ons altijd tegemoet :lol:

Sterker nog; al die luchtwervelingen die ze achter laten als de tour gereden is, daar heb je daarna nog maanden last van.

Haike schreef:Sterker nog; al die luchtwervelingen die ze achter laten als de tour gereden is, daar heb je daarna nog maanden last van.
Het is maar weer goed dat er nog mensen zijn die het allemaal begrijpen..... 8)