Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Edge Touring - Forum Wereldfietser

Garmin Edge Touring

Heb een vraag mbt bovenstaande GPS, misschien heeft iemand hier ervaring mee en hopelijk ook een oplossing :

tijdens gebruik van deze gps krijg ik tijdens rijden steeds de melding ; schakelt uit na 15 sec., moet dit steeds weg klikken tijdens rijden.
Doe ik dit niet dan schakelt gps automatisch uit.
Heb al zitten zoeken in de handleiding en op app. zelf.
Als ik via instellingen zoek kom ik bij :
Systeem
Automatisch uitschakelen.
Heb dan de keuze tussen uit en aan, heb beide als geprobeerd maar beide met hetzelfde resultaat, kortom, ik kom er even niet uit.
Heb iemand hier d zelde ervaring en misschien de oplossing, graag.

Met vriendelijke groet,
Willem Klein
Zet je de timer aan (via start/stop knop rechtsonder) wanneer je aan je fietstocht begint ?
Ik ben er niet 100% zeker van, maar ik vermoed dat het toestel zichzelf automatisch uitschakelt na 10-15 minuten indien je het toestel niet aan het werken zet ... Gewoonweg het toestel aanzetten en het kaartscherm of tripcomputerschermpje tevoorschijn halen is volgens mij niet voldoende, ik denk dat je het toestel ook effectief moet laten "werken", dus een kruimelspoor laten registreren door de timer in te schakelen. Of je dat kruimelspoor op 't einde van de rit opslaat of weggooit, maakt niet uit.
Nogmaals, 'k ben er niet 100% zeker van, maar je kan 't bovenstaande makkelijk zelf testen hé : kwartiertje rijden zonder dat de timer gestart is (en dan zou ie volgens mijn uitleg hierboven moeten uitvallen), en vervolgens een kwartierje rijden met ingeschakelde timer - en dan blijft ie hopelijk aan, zo niet heb ik het bij het verkeerde eind ...
Ik heb ooit ooit dezelfde Garmin gehad en er staat me iets van bij dat ik toen vergelijkbare problemen had...

Hangt de Garmin tijdens het rijden aan een naafdynamo oid of heb je deze problemen ook als de Garmin "draait" op z'n interne accu?

En is de firmware up to date?
Selecteer onder 'systeem' -> instellingen-> 'automatisch uitzetten' -> 'uit'. :wink:
Heb ik gedaan Snowfreak, werkt niet, toestel wil zich steeds zelf uitschakelen
Hallo Niall, heb Garmin via naafdynamo, maar moet volgens mij toch niet uitmaken ?
Thierry P,

zet als ik ga rijden de startknop aan dus daar kan het volgens mij ook niet aan liggen.
Kortom, kom er even niet uit.
Had gehoopt dat iemand hier op het forum misschien vergelijkbare voorbeelden met deze Gps heeft gehad
Kijk anders even op mrgps.nl en/of neem contact met hem op. Hij zit er op ;)
willem klein schreef:Hallo Niall, heb Garmin via naafdynamo, maar moet volgens mij toch niet uitmaken ?
Zeker wel: http://www.m-gineering.nl/accu.htm

Carl
Inderdaad, dit heeft met het opladen via een naafdynamo te maken.

De instelling 'automatisch uitschakelen' gaat over wat het apparaat moet doen als het een tijdje niet gebruikt wordt, dus dat staat los van het uitschakelgedrag als de laadstroom wegvalt.
Beste Jeuu,

houdt dit in dat ik de gps niet tegelijk kan gebruiken en opladen via de naafdynamo ?
Ben niet zo technisch dus ik hoop dat je e.e.a. kunt uitleggen
Willem
Normaal gesproken moet dat prima werken als de stroomvoorziening maar constant is. Zodra dat wegvalt of te laag is dan vraagt de GPS of hij moet uitschakelen (of overschakelen op de interne accu dus).

Wat gebruik je voor stroomvoorziening? Zit er een bufferaccu tussen?
wat bedoel je precies met bufferaccu, zoals ik al aangaf, ben niet technisch dus groeit het een beetje boven mijn pet :oops:
Een bufferaccu moet een tijdje je apparaat van stroom voorzien mocht de effectieve laadstroom wegvallen.

Heel simpel gezegd: als je fietst maak je stroom via je dynamo.
Als je stopt en of stilstaat valt deze stroom weg. Dus ook even stoppen voor een verkeerslicht valt hier al onder.

De buffer zorgt ervoor om dit wegvallen weer op te vangen zodat je ook als je even niet fietst toch nog stroom houdt. Als deze buffer dus ontbreekt is stilstaan gelijk aan geen stroom meer en zal het apparaat uit willen.
heb vanaf mijn wiel een kabeltje lopen naar een Kemo Bicycle usb charger en die v ia een usb kabel aangesloten op de Garmin.
Weet niet of je dit bedoelt ?
De eerste link die ik pak op google levert dezelfde problematiek op.

https://www.conrad.nl/nl/fiets-laadrege ... &WT.srch=1

In mijn vorige review gaf ik aan dat de software van de smartphone van slag raakte bij veelvuldig stoppen. Dat is opgelost door een Wakuwaku als buffer tussen te schakelen.


Kennelijk zit er dus geen accu in. Je zou het op kunnen lossen door die ertussen te zetten. Of koop direct een B&M met bufferaccu dan is het probleem ook opgelost.
Met een aparte bufferaccu of een andere lader met geintegreerde bufferaccu (USB werk) is het probleem inderdaad te verhelpen. Al houdt de bufferaccu in een USB werk het maar een paar minuten vol. Ik vind het zelf veel praktischer om een powerbank te gebruiken voor laden tijdens het fietsen. Niet zo duur en constante stroom. Als de powerbank leeg is, laad je die weer bij met de dynamo.

Overigens is het raadzaam om de edge alleen fietsend op te laden als het echt moet en niet preventief. De connector is vrij kwetsbaar en blootstelling aan water of schokken is bij voorkeur te vermijden.
Poeh, wat een reacties, bedankt allemaal hiervoor.
Echter, ben ik nou wat wijzer geworden, misschien wel, misschien niet.
Heb ik als ik eerlijk ben eigenlijk nog steeds geen idee wat de oplossing voor mijn probleem zou moeten zijn, sorry.
Dacht hier een simpele vraag te posten maar zie uiteindelijk door de bomen het bos niet meer.
Mvg
Willem Klein
willem klein schreef:Hallo Niall, heb Garmin via naafdynamo, maar moet volgens mij toch niet uitmaken ?
Beste Willem,

De stroomvoorziening via een naafdynamo en zo'n KEMO omvormer is niet helemaal "stabiel" en dat zou een reden kunnen zijn waarom de Garmin van slag raakt...

Hoe gaat het als je de Garmin thuis van tevoren oplaad en dan vervolgens een stukje gaat fietsen zonder aansluiting op de naafdynamo? Krijg je dan nog steeds dezelfde foutmeldingen?
OK, simpel dus.
Telkens jouw fiets stilstaat of traag rijdt, laad je te weinig op. Een gps die opgeladen wordt, zal telkens in deze situatie zeggen: stroom is weg, zal ik me uitschakelen om de batterij te sparen? Dit is dus wat jij nu meemaakt.
Om dit te voorkomen, moet er nog iets tussen jouw oplader en je gps. Iets wat stroom blijft leveren aan je gps, ook al is er even een onderbreking.
Die kan zijn: een bufferaccu.
Je kan het ook oplossen door een powerbank op te laden met je oplader. Deze blijft opladen, ook al zit je bergop te rijden. Die is dan savonds vol, en hiermee laad je snachts je gps-batterij én je smartfoon. Zo ontzie je ook de USB-poort van de gps. (trillingen, regen)
Om het helemaal gek te maken, zijn er powerbanks die kunnen dienen als bufferaccu tegelijkertijd. Dus deze laden zichzelf op, én voorzien tegelijkertijd je aangesloten gps van een regelmatige(lees: niet-verzwakkende of wegvallende) stroom. Zo heb je ook nog stroom over voor bv je smartfone.
Zo heb ik het ongeveer begrepen, en zogauw mijn nieuwe fiets geleverd wordt, ga ik het zelf uitproberen.
Heb je hier iets aan Willem?