Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sfeer van discussies-adviezen op het forum - Forum Wereldfietser

Sfeer van discussies-adviezen op het forum

Hoi allemaal,

Vandaag las ik het aanbod van de lariampillen en de discussie daaromtrent en ook de reactie op iemand die informatie wil over een fietsaankoop en min of meer in de zeik gezet wordt op het forum ivm het aantal km dat hij fietst.

Ik merk dat de teneur-sfeer van de reacties die er soms gegeven worden de laatste tijd, mij begint tegen te staan. Ik heb me, toen wij vorig jaar deelnamen aan een weekend van de wereldfietser heel welkom gevoeld en opgenomen door de groep mensen die er waren en heb daar waardering voor.

Het lijkt mij belangrijk dat we met z'n allen wel nadenken over hoe geschreven woorden kunnen overkomen. In sommige gevallen is het beter rechtstreeks een PB te sturen. Voor mensen die elkaar inmiddels kennen is het goed in te schatten hoe een en ander bedoeld is, maar ik denk dat sommige reacties-sfeer op het forum afschrikwekkend kan werken op mogelijknieuwe leden (ik ervaar in ieder geval de laatste paar maanden een verhardende tendens en vindt dat zonde).

groet Astrid

Hoi Astrid,

Helaas zul je op elk forum met steeds meer mensen zulke (lompe) reacties krijgen. Het is net de maatschappij zelf en zoals je al zegt is het geschreven woord altijd lastig en onderhevig aan een eigen interpretatie.

Het gebruik van de emoticons kunnen het een en ander wel verzachten of maakt de toon van het geschrevene wat duidelijker.

Dit alles neemt natuurlijk niet weg, dat mensen elkaar (en ook op dit forum) met respect moeten behandelen en eerst moeten nadenken voordat ze een reactie plaatsen.
Ellen

Beste Astrid,

Ik ben heel blij met je reactie. Ik dacht even dat ik de enige was die dacht dat een (wereld)fietser een ander soort mens is. Wat naief niet.

Toch de ontmoetingen onderweg met fietsers zijn vele malen aangenamer dat die op het forum. Het is alsof, als het anoniem is, je alles kunt zeggen ,beweren of een ander in de zeik kunt zetten.

Kijk voor de lol even (heel) kort op http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=4358
om verdrietig van te worden.

Met de vriendelijke groeten Wim L

Hoi Rinnert en Astrid,

Heel goed dat jullie dit voor het voetlicht brengen. Ik ben het er helemaal mee eens! Zijn jullie er dit jaar weer bij op het nazomerweekend (18-20 aug) ?

Groet,
Harry

fietsjunks schreef:Dit alles neemt natuurlijk niet weg, dat mensen elkaar (en ook op dit forum) met respect moeten behandelen en eerst moeten nadenken voordat ze een reactie plaatsen.
Misschien wordt het tijd om een pagina met wat duidelijke regels over het posten van berichten te maken en dit rechtstreeks onder het forummenu te plaatsen. Daar kun je dan zo nodig eenvoudig naar verwijzen. Je zou zelfs kunnen vragen om mensen deze regels te laten onderschrijven wanneer ze een forumaccount aanmaken (zoals bijvoorbeeld op de forums van Ubuntu wordt gedaan).

Op dit moment is de enige regel dat de Wereldfietser berichten achteraf mag verwijderen. Dat legt de verantwoordelijkheid bij de vereniging in plaats van bij de forumgebruikers.

Enerzijds ben ik het er mee eens dat het vervelend is als de sfeer op een forum verziekt wordt. Bijv. de Google-nieuwsgroep foto.nl is daarvan voor mij een schoolvoorbeeld.

Anderzijds moet wat mij betreft in elk forum kritiek en pittige discussie mogelijk zijn. Een onderwerp als het op dit forum te koop aanbieden van medicijnen tegen malaria leent zich voor een pittige discussie en dat moet kunnen. Hetzelfde geldt - wat mij betreft - voor de kritiek op - al dan niet - te dure opstappertjes van een bedrijf, waar ik net een ticket besteld heb.

Respect moet. (Zelf)censuur is uit den boze.

Gerd

eindgebruiker schreef: ...
Dat legt de verantwoordelijkheid bij de vereniging in plaats van bij de forumgebruikers.
Ik zal eens kijken naar die regels, bedankt voor de tip!

Met die laatste stelling ben ik het niet eens. Je bedoelt hiermee te zeggen, dat vereniging De Wereldfietser verantwoordelijk is voor respectloze opmerkingen van individuen op dit forum? We zijn toch allemaal volwassen mensen?
Het enige wat wij kunnen doen, is berichten verwijderen of gebruikers op non-actief zetten, maar het gedrag is niet te beinvloeden.

Discussieren is geen probleem, maar mensen neerzetten getuigt van respectloosheid en dat is niet de bedoeling.
We zijn hier allemaal om te leren en om ervaringen te delen.

Dussss... laten we het vooral gezellig houden en elkaar met respect behandelen. :wink:

Ellen

"Behandel een ander zoals jezelf graag behandelt zou willen worden"

Een forum is een vorm van communiceren die in geschreven woorden plaats vindt. Geschreven woorden worden geïnterpreteerd naar eigen idee van elk individu. Hierdoor kunnen misverstanden ontstaan. Het is dan ook aan degene die de woorden schrijft om ervoor te zorgen dat hij/zij zo duidelijk mogelijk weer geeft wat hij/zij wil vertellen/vragen. Wees daarom niet summier, maar volledig. Mocht het bericht voor degene die het leest niet duidelijk zijn, dan is het aan hem/haar om ernaar te vragen wat ermee bedoelt wordt.

De vele verschillende soorten karakters van mensen zorgen ervoor dat we het niet altijd met elkaar eens zijn. Dat kan en dat mag. Maar omdat je hier spreekt over een openbare communicatie, waaraan een ieder kan deelnemen en/of zijn/haar reactie kan geven, wordt het op prijs gesteld dat we daar met z'n allen goed mee om gaan. Het is aan een ieder of ze mee gaan in de negativiteit en/of nog veel mooier... positiviteit.

Bedenk ook dat het forum wordt gebruikt door leden en niet-leden van vereniging De Wereldfietser.

Groet, Rena :wink:

Ik sluit me graag aan bij de mening van GerdC. Het is zeker niet de bedoeling dat we elkaar voor rotte vis uitmaken, maar een stevige discussie moet kunnen, zeker ook omdat er wel eens berichten geplaatst worden die om een robuust antwoord vragen. Van het motto "laten we het gezellig houden met zijn allen" krijg ik iig kippevel, want op een forum waar onder toezicht van de moraalpolitie iedereen het de hele tijd met elkaar eens is, is helemaal niets te beleven.

Ik dacht dat dit forum was om informatie met elkaar te delen en elkaar te helpen bij vraagstukken die over fietsreizen gaan? Het doel van het forum is mijn inziens niet meningsvorming. Als je dat wilt kun je beter naar een forum van een politiek partij gaan of zoiets. Daar staat de meningvorming centraal. Hier elkaar helpen.

De meeste stevige discussies die hier gevoerd werden, hadden niet zoveel toevoegende waarde. Het ging meer om gelijk krijgen over een mening. Daar kun je lang mee bezig zijn zonder dat er iemand mee geholpen is.

Het "laten we gezellig houden" is niet zo gek uitgangspunt en voor 95% van de postings van toepassing. Voor mij valt er nog steeds veel te leren van de verschillende vragen en antwoorden. en ik hoop dat ik iemand blijk kan maken door ergens af en toe een bijdrage te leveren.

Zelfcensuur is voor mij heel belangrijk. Als ik alles zeg en schrijf wat ik denk, sta ik terecht al snel in een sociaal isolement. Gelukkig dat ik daar goede filters voor heb, net zoals al die andere mensen.

Sjirk

fietsjunks schreef:Je bedoelt hiermee te zeggen, dat vereniging De Wereldfietser verantwoordelijk is voor respectloze opmerkingen van individuen op dit forum?
Wat ik probeer te benadrukken is dat de forumgebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor een prettig verloop van de discussies. Dit zul je niet of nauwelijks bereiken door onwelvallige berichten te verwijderen of hiermee te dreigen. Dit kan alleen als iedereen goed is doordrongen van de omgangsregels op het forum. En gezien de huidige wrevel is niet iedereen daarvan op de hoogte (of niet iedereen heeft daar dezelfde ideeën over.)

Laat ik het vergelijken met ultimate frisbee, een sport die ik beoefen. De eerste en belangrijkste regel in ultimate is de Spirit of the Game: geen enkele speler zal opzettelijk een fout of overtreding begaan. Iedereen is zodanig doordrongen van deze regel dat er geen scheidsrechter nodig is. (Daarnaast dragen ook de overige regels bij aan het goede verloop van het spel.)

Mijn voorstel is dus: zorg voor een paar duidelijke en praktische regels, en zorg dat ze bekend zijn. Zodat Leeuw daaraan kan denken wanneer hij zijn woordkeuze bepaalt, en Bert wanneer hij blijft proberen zijn gelijk te krijgen. ;-)

Tot slot nog een mooie link met praktische regels: The Core Rules of Netiquette
Rule 7: Help keep flame wars under control

"Flaming" is what people do when they express a strongly held opinion without holding back any emotion. It's the kind of message that makes people respond, "Oh come on, tell us how you really feel." Tact is not its objective.

Does Netiquette forbid flaming? Not at all. Flaming is a long-standing network tradition (and Netiquette never messes with tradition). Flames can be lots of fun, both to write and to read. And the recipients of flames sometimes deserve the heat.

But Netiquette does forbid the perpetuation of flame wars -- series of angry letters, most of them from two or three people directed toward each other, that can dominate the tone and destroy the camaraderie of a discussion group. It's unfair to the other members of the group. And while flame wars can initially be amusing, they get boring very quickly to people who aren't involved in them. They're an unfair monopolization of bandwidth.

En dat laatste is toch heel erg jammer Paul.. die mensen wil je niet kwijt!
Ben het met je eens dat deze discussie op elk forum van tijd tot tijd terugkomt, wat gewoon erg zonde is.
De minderheeft heeft de meerderheid in haar greep...

Erbij neerleggen? Tsja, dat doen we al jaren in de Nederlandsche maatschappij.. heeft dat veel goeds gedaan? Denk het niet...

Ik ben van mening dat kwetsende berichten verwijderd mogen worden en dat die personen gewaarschuwd moeten worden, zelf hebben ze blijkbaar geen kennis van de normen en waarden.

*dus Ellen gaat politieagentje spelen.. :lol: *