Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsreis: Noorwegen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Eerste fietsreis: Noorwegen

Bedankt alweer voor de laatste tips!

Ik ga zeker op mijn budget proberen te letten en zal dus de duurdere winkels overslaan (tenzij er echt geen andere mogelijkheid) is en uiteraard koop ik de huismerken!

Nog een goeie maand te gaan! Ondertussen ook na wat gepruts eindelijk mijn tickets via de treinreiswinkel kunnen bestellen om tot in het noorden van Denemarken te geraken.

Hoog tijd om te kunnen vertrekken dus!
Heehoi,

hier dan ook nog even een spuit-11-reactie. Over de banden: Hoewel ik nooit de Rallarvegen heb gefiets, heb ik in de 9000 km die ik op andere plekken in Noorwegen fietste, nooit meer nodig gehad dan 35 mm slicks. Nu rij ik op een ligfiets dus het is allemaal wat relaxter en veiliger dan op een traditionele fiets, maar toch.
Verder raad ik aan om voldoende remblokjes mee te nemen; met die afdalingen kan het soms hard gaan.
Let ook op je verzetten: Het klimmen in Noorwegen vind ik zwaarder dan al het andere wat ik in Europa ben tegengekomen. Zorg dat je laag genoeg kan gaan om zittend hellingen van boven de 15% te pakken. De klims kunnen heel verradelijk zijn: Ik heb dagen meegemaakt waarop ik voor mijn gevoel alleen groot uitgevallen verkeersdrempels was tegengekomen, maar aan het eind van de dag toch 3000 hoogtemeters op m'n GPS had staan. Denk nooit: Dit is een bultje van niks, ik beuk hem er wel even overheen. Zodra het omhoog gaat moet je met je voorderailleur terugschakelen, altijd.

Rest me nog je veel plezier en succes te wensen. En succes met afkicken als je terug bent ;-)

Walter
De laatste keer dat ik om jullie hulp vraag voor ik over minder dan een week op de fiets stap.

De paklijst!
Wat moet er volgens jullie absoluut nog mee? Wat kan ik maar beter thuis laten?
Voorlopig zit ik (fietstassen inclusief) aan 17.8kg.
Het zwaardere materiaal waar ik over beschik nog vervangen door lichtgewicht spullen zit er (budgettair) voorlopig niet in dus die tips heb ik niet nodig.

Specifieke twijfelgevallen:
De schoenen? Ik ben een fan van mijn teva's sandalen maar twijfel of ik hier geen koud in zal hebben? Andere optie zijn sportschoenen met overschoenen als het regent. Waterdichte lichtgewicht schoenen hebt ik niet. Mijn zware bergschoenen doe ik sowieso niet aan.

Watervoorraad: Hoeveel inhoud moeten mijn drinkbussen hebben? Kom ik met 2 liter toe? Kan ik in Noorwegen water uit riviertjes gebruiken om mijn pasta in te koken?

De materialen waar nog geen gewicht bij staat moet ik deze week nog aanschaffen. De regenbroek bijvoorbeeld bleek deze week toch niet zo waterdicht als gedacht te zijn..

De paklijst op een iets ordelijke manier kan je ook mijn website bekijken. Op diezelfde website zal ik tijdens mijn reis ook een (foto)blog proberen bijhouden.

Materiaal Aantal Eenheidsgewicht Totaalgewicht
Fiets
Fietstassen Back 2 1012 2024
Fietstassen Front 2 774 1548
Kampeermateriaal
Tent 1 1834 1834
Slaapzak 1 1512 1512
Matje 1 649 649

Kledij
Fietsbroek (3) 3 133 399
Regenbroek 1 0
Regenjas 1 607 607
T-Shirts (3) 3 101 303
T-Shirt Lange mouwen 1 194 194
T-shirt Lange mouwen 1 207 207
Trui 1 324 324
Trui 1 481 481
Onderbroek 3 78 234
Sandalen 1 480 480
Lange loopbroek 2 234 468
Afritsbroek 1 339 339
Handdoek 1 210 210
Buff dik 1 53 53
Buff dun 1 31 31
Handschoenen 1 56 56
Fluohesje 1 89 89
Zwembroek 1 117 117
Overschoenen 1 105 105
Kookmateriaal
Gasbrander 1 200 200
Gasflesje 1 351 351
Aansteker 1 0
Mes/Vork/Lepel 1 51 51
Scherp mes 1 155 155
Pan/kookpot 1 420 420
Drinkbus 1l 1 84 84
Drinkbus 1
Afwasmiddel 1 135 135
Schuursponsje 1 8 8

Badkamer/EHBO
Douchegel/Shampoo 1 114 114
Tandpasta 1 0
Tandenborstel 1 13 13
Toiletpapier 2 77 154
Waslijn 1 93 93
Medicatie (Pijnstiller, maag,...) 1 19 19
Schaartje 1 20 20
Muggenspray 1 97 97
Ontsmettingsmiddel 1 88 88

Gereedschap
3 Inbussleutels 1 96 96
Binnenband 1 172 172
Schroevendraaier 1 34 34
Plakmateriaal 1 91 91
Kettingolie 1 188 188
Pomp 1 0
Remblokjes 1 36 36

Diversen
GSM 1 193 193
Oplader/kabels 1 74 74
GPS 1 167 167
Powerbank 1 431 431
Verrekijker 1 768 768
Vogelboek 1 789 789
Portefeuille, Geld, Bankkaart, Idenditeitskaart 1 223 223
Treinticket, bootticket 1 0
Koplamp 1 80 80
Oortjes 1 35 35
Batterijen Koplamp+gps 1 177 177
Totaalgewicht 17820
Ik zou 1 fietsbroek en een lange broek thuis laten.
Een lange en een korte is voldoende. Een thermobroek onder een bovenbroek of als die nat of vies is, onder de regenbroek is ook een tijdelijke oplossing bij extreme kou.
Laagjes maken is handig, waarbij een fleece of dunne softshell de laag onder de regenjas is bij kou of regen. Of bij koude harde wind.
Nog lekkerder is een dunne donsjas of bodywarmer.
5 T shirts en 2 truien is denk ik ook wat te veel.
2 met korte mouw en 1 met lange mouw is prima en dan een fleece.
3 paar sokken en 3 onderbroeken is voldoende. 1 aan 1 nat/vies/ aan de waslijn en 1 schoon. Maar met 2 red je het ook :lol:
Persoonlijk ben ik fan van wol. Merinowol is warm en ook koel, licht, droogt snel, houdt je droog en stinkt niet.
De prijs is daar ook na maar je kan er jaren mee toe en gewoon in de opruiming of andere actie kopen.
Wb schoenen, ik fiets met bergschoenen. Geen Klasse C maar wel goretex. Warm en droog en je kan ook nog wens een fikse wandeling maken.
In gympen krijg ik dove voeten :roll: maar dat is persoonlijk.
Slippers of sandalen is prima.

Route op Smartphone zetten scheelt weer het mee nemen van de Gps maar is ook persoonlijk.
Dan wel dagelijks opladen.

Verder heb ik geen aanvullingen.
Gr Anja
Ik zou wat -t-shirts en lange broeken thuislaten, dat scheelt je niet alleen al snel een kilo, maar ook heel wat volume. Mocht je onderweg toch kleding nodig hebben, die hebben ze in Noorwegen ook.

Koffie drink je het makkelijkst in een (bemand) tankstation en water hebben ze daar ook (gratis). Drinkbussen moet je vol wegen, je sleept het aan het begin van de dag toch mee naar boven. 2 liter om mee te beginnen zou genoeg moeten zijn om het begin van de dag of langer mee door te komen.

Wat ik nog mis is zonnebrandcreme, factor 50, daar zit je zeker goed mee.

Je pomp weegt denk ik ook meer dan 0 gram.
Remblokjes zou ik er wat meer van meenemen, het kan soms erg snel gaan met slecht weer en veel remmen. (ik had aan 4 sets schijfremblokjes net genoeg.

Van het vogelboek zou ik een digitale versie op gaan zoeken en die op je telefoon zetten, Verrekijker zou ik zelf thuislaten.

Mijn waterdicht gedachte sealskinz handschoenen waren dat helaas na 2 uur regen niet meer (die zijn dus terug naar de winkel)

een tip, omdat je niet met euro's kan betalen maar wel overal kan pinnen, zou ik dat gezien elke transactie €0,15 kost (bij mijn bank) toch proberen zoveel mogelijk cash af te rekenen.
Het seizoen loopt dit jaar ongeveer een maand achter met NL. Een paar weken nog duidelijk te zien aan de rododendron en appelbomen. Het kan dus wat natter dan normaal zijn.
leuk!

waslijn lijkt mij niet nodig, je tentlijn kan ook dienen, op campings etc is ook genoeg mogelijkheden. aan de andere kant weegt het niet veel.
fietsbroek kan ook als zwembroek dienen. (of zit er zeem in ? dan misschien niet)
3 fietsbroeken lijkt me ook wat veel. je kan ze vrij makkelijk wassen onderweg.
ik was mijn kleding vaak mee onder de douche of tijdens het zwemmen in een meertje. met fietskleding gaat dat prima, dat is ook snel weer droog.
t-shirts kan denk ik ook eentje minder.

je tent, matje en slaapzak en je gewichten in het algemeen zien er vrij netjes uit voor iemand met niet te veel budget.
ik snap dat je graag verrekijker en vogelboek meeneemt. sommige dingen kosten nu eenmaal wat.

zie trouwens ter inspiratie mijn paklijst voor mijn noorwegenrit in 2011 op http://users.welmers.net/bastiaan/vakan ... lijst.html
(banden meuk kan je er af halen, die heb ik ook in Oslo achter gelaten wegen niet nodig)
Watervoorraad: Hoeveel inhoud moeten mijn drinkbussen hebben? Kom ik met 2 liter toe? Kan ik in Noorwegen water uit riviertjes gebruiken om mijn pasta in te koken?
Zeker wat hogerop, als het stroomt en zich niet in de buurt van een kudde met schapen of koeien bevindt (wat die ermee doen weet ik niet :lol: ), drink ik dit water ook wel zonder te koken (nooit ziek geworden, maar in het verleden behaalde resultaten...). Pasta koken doe ik dus ook gewoon met dat water.

Oh en de als aanvulling op de winkels die ik vermijd: de Bunnpris. Die is vaak ook een tikkie duurder dan kiwi en rema 1000.

Ik zag geen zonnebril in de lijst staan, kan soms toch nog van pas komen? Veel plezier in ieder geval!
RubenVdB schreef: De schoenen? Ik ben een fan van mijn teva's sandalen maar twijfel of ik hier geen koud in zal hebben?
Ik heb het nooit koud gehad in Teva's (Northridge) in combinatie met wollen sokken en overschoenen. Ik vind het nog de meest comfortabele oplossing bij slecht weer. Enig nadeel van sandalen is dat je voeten snel nat worden in nat gras op de camping (en lopen met overschoenen is ook niet je-van-het).
De regenbroek bijvoorbeeld bleek deze week toch niet zo waterdicht als gedacht te zijn..
toevallig heb ik er eentje te koop :o

Ik sluit me aan bij Anja voor dingen die zaken die je zou kunnen thuislaten.

Meer om thuis te laten:
* dikke buff (dunne is zat)
* afwasmiddel (gebruik shampoo of veeg je pan schoon met gras)
* je hebt wel een heleboel kettingolie mee...

Wat ik nog mee zou nemen:
* wat hansaplast (die je op maat kunt knippen)
* een meter of twee duct tape (draai het om bijv. je fietspomp)
* een stuk of wat tie-wraps
* als je fiets geen verlichting heeft: achterlicht voor in tunnels (en gebruik je koplamp)
* scheerspullen?
* (opblaas)kussentje voor 's nachts?

Ik vertrek altijd met (redelijk) nieuwe remblokjes en heb tijdens een vakantie nog nooit een stel versleten. Ook niet in Noorwegen. Maar ik heb een hekel aan remmen ;-)
Ik zie net een plaatje van je fiets, en ik vraag me af of je het ligstuur ook gaat gebruiken daar, dat zou ook weer wat gewicht schelen, en geloof me alles wat je niet mee naar boven hoeft te fietsen is alleen maar winst.
Een ligstuur is zo'n 400 gram. Laat het een minuut schelen als je de Sognefjellet op gaat. Je hebt een veelvoud in tijdswinst als je 'm ook echt gebruikt (dan moet de afstelling van je fiets goed zijn, en je voldoende lenigheid in je rug en benen hebben). Goed afgesteld is het ook een heerlijk comfortabele houding. En Noorwegen kent genoeg wegen waar het prima fietsen is in een ligstuur.

Ik kan redenen verzinnen om 'm thuis te laten, maar gewicht besparen behoort er niet toe.
Beste Ruben,

Maar één opmerking van mijn kant. Als je fotograferen als hobby hebt valt dat heel wel te combineren met een fietsvakantie, ook als je een spiegelreflex en een extra objectief mee wilt nemen. Laat die paar kg, zeker in Noorwegen, graag meereizen.
Een van de meest fantastische landschappen, en dan met een i-fone 'foto's' maken?

Met een investering in een goede batterij waardoor je een aantal dagen zonder opladen kan wordt fotograferen een plezier.

Groet, fijne trip, Hans
aandegracht schreef: Met een investering in een goede batterij waardoor je een aantal dagen zonder opladen kan wordt fotograferen een plezier.
Zorg inderdaad voor goede batterijen, want naast dat er alleen in grotere steden fotozaken te vinden zijn, een namaak batterij voor mijn Nikon koste me €60,- (meer dan het dubbele van wat het hier kost). Ik was natuurlijk al lang blij dat ik een werkende had. Achteraf blijkt er wel een truuk te zijn die de camera met een schijnbaar levenloze maar wel opgeladen accu toch weer aan de praat te krijgen. (Camera uit en weer aan, lens loskoppelen van de body en weer vastmaken, lens loskoppelen, accu verwijderen, even wachten, lens weer vastmaken, accu weer plaatsen. (of een ander accu proberen en/of een andere lens plaatsen) Je moet er maar opkomen, laat staan de oplossing vinden.
Ik zou de muggenspray weglaten (ik vind sowieso de Nederlandse daar in Noorwegen niet goed werken) en van die 'mousquito-coils' halen. Soort antimug rook-spiraaltjes, lokaal goed te verkrijgen en werken eigenlijk beter dan elk ander spul. De muggen raken door de rook verward (lees: ze raken stoned) en steken niet langer.
Als alternatief ga je met de locals bij de barbecue zitten, zelfde effect maar dan gezelliger en lekkerder.

Tot slot als je de keuze hebt waar je je tent op kan zetten, geef ivm de muggen de voorkeur aan tent in de wind, windstil is namelijk vragen om veel ongewenste gasten ;)

Voor de rest geen aanvullingen op de al gegeven uitstekende adviezen.
Wow, fantastisch forum toch dit!
Bedankt voor de vele en zeer nuttige tips alweer.

Ik laat nog wat kledij thuis, pas nog wat andere kleine dingen aan, twijfel nog een laatste keer over mijn fototoestel en ga dan vooral 2 weken genieten!

Vogels kijken (met die zware verrekijker :wink: ), lekker afzien in de bergen en genieten van de ongetwijfeld prachtige uitzichten!

Ik breng hier achteraf zeker verslag uit en probeer in de toekomst hier mijn opgebouwde ervaring dan zeker ook te delen.

zoals reeds vermeld kunnen jullie vanaf volgende week maandag mijn reis ook volgen via http://www.rubenvdb.be
rockhopper schreef:Ik zou de muggenspray weglaten
Ik fietste vorige week een stukje door Noorwegen. Resultaat van twee korte stops onderweg: 60+ bulten op mijn linkerbeen (niet de moeite genomen om ze op rechts te tellen). Mijn advies dus is het tegenovergestelde: neem het sterkste spul mee dat je kunt krijgen; ik vind zelf Picaridin prettiger dan Deet omdat Deet plastics aantast.
Misschien had ik het niet goed verwoord, ik bedoelde laat het Nederlandse prutspul thuis en haal lokaal iets. Waarbij ik de voorkeur heb voor die rook spiraaltjes, maar die zijn tijdens een stop/pauze niet erg nuttig of praktisch. Dus daarnaast is een Noorse spray wel aan te raden.

Overigens zijn er ook natuurproducten die je kan gebruiken zoals scherp geurende plantjes (munt, citroen, lavendel) al verschillen de meningen over de effectiviteit.

Ik zou zelf DEET afraden niet omdat het plastics aantast maar eerder omdat het ook schadelijk voor mensen kan zijn. Het is echter wel een van de weinige stoffen die bewezen effectief is tegen muggen. Eigenlijk moet je voor juni naar Noorwegen zodat het muggenseizoen nog niet is begonnen ;)
rockhopper schreef:Misschien had ik het niet goed verwoord, ik bedoelde laat het Nederlandse prutspul thuis en haal lokaal iets. Waarbij ik de voorkeur heb voor die rook spiraaltjes, maar die zijn tijdens een stop/pauze niet erg nuttig of praktisch. Dus daarnaast is een Noorse spray wel aan te raden.

Overigens zijn er ook natuurproducten die je kan gebruiken zoals scherp geurende plantjes (munt, citroen, lavendel) al verschillen de meningen over de effectiviteit.

Ik zou zelf DEET afraden niet omdat het plastics aantast maar eerder omdat het ook schadelijk voor mensen kan zijn. Het is echter wel een van de weinige stoffen die bewezen effectief is tegen muggen. Eigenlijk moet je voor juni naar Noorwegen zodat het muggenseizoen nog niet is begonnen ;)
Er zijn dan wel al heel veel knotten :P