Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kwaliteit velg - Forum Wereldfietser

kwaliteit velg

Bij een afdaling met volle bepakking en 40 km/u in de Sierra de la Demanda ben ik met mijn drie jaar oude KM Terra Liner Oval in een gat gereden waardoor mijn achtervelg (Mavic T217) zodanig geplooid is dat rustig verder fietsen (400 km) nog wel ging, maar nu terug in Nederland ben ik wel toe aan een nieuwe velg.
Wie heeft de beste tip over de beste 28" velg/36 spaaks/37 mm banden?

gr|Liz

Wat vond je van de Mavic T217-velg....? Neem evt. een T219; die is een tikje breder want 17 is wat smal voor 37 mm-banden.
Ook belangrijk is dat de nieuwe velg goed gespaakt wordt.
Groetjes, Leon

Hoi Liz,

Mavic bouwt al jaren redelijk goede velgen. Helaas zijn mijn ervaringen de laatste jaren wel goed maar het kan zeker beter.
Het belgische merk Exal (www.exal.be) bouwt velgen die voor trekking een klasse beter zijn dan de varianten van Mavic.
Over het algemeen zijn ze hoger uitgevoerd, hebben ze dikkere wanden maar zijn ze ook iets zwaarder. Voor een trekking-velg natuurlijk niet zo erg. Exal is voortgekomen uit de bekende oude merken Alesa en Schürmann.
Deze velgen worden standarad gemonteerd op de trekking-fietsen van Santos (www.santos-bikes.nl) en op de trekking-fietsen van vanherwerden (www.vanherwerden.nl). T.o.v. Mavic zijn deze velgen een klasse beter.

Ik hoor af en toe geluiden over de kwaliteit van Exal velgen die ik niet helemaal kan volgen. De Exal SP 19 b.v. zou veel beter zijn dan de Mavic T 520.... Nu is, bij mijn weten, de Exal SP 19 dus gewoon de oude Alesa Sputnik velg, het enige verschil is een slijtage-indicator.....
Blijft de vraag waarom de Alesa Sputnik in het verleden niet geweldig populair is geworden :?:

Misschien maar even afwachten hoe de Exal velgen zich in de praktijk houden voordat er pertinente uitspraken worden gedaan..... :wink:

En nog een opmerking voor Liz: waarom niet overstappen op 40 of 48 spaken..?

Beste Dick,

De Alesa velg was wel zeker populair bij een kleine groep serieuse wereldfietsers. De reden dat andere merken kwa verkoop met kop en schouder boven Alesa uitstaken had meer te maken met het juiste marketingbeleid dan met de kwaliteit van de velg. (waarom is windows zo populair? omdat het zo goed is?!.....)
De verkoop van een product, zelfs een goed product, is voor een groot deel afhandelijk van de juiste marketing. En daar heeft menig velgenfabrikant de plank volledig mis geslagen. Helaas, want er zijn een paar hele aardige merken van het toneel verdwenen.
Wij testen verschillende type velgen. De door jou genoemde Mavic velg is zeker niet slecht. Wat dat betreft is er gelukkig heel veel veranderd in vergelijking met 15 jaar gelden. Maar Mavic richt zich toch iets meer op de wedstrijdvelgen. Nogmaals, dat betekent zeker niet dat je met een Mavic velg een slechte koop hebt. We hebben er zelf 32000 km mee gereden en dat ging ook.
Er zijn alleen velgen die beter geschikt zijn voor het (ruige) vakantiefietswerk. Als ik de test met de Mavic-velg vergelijk met de Exal-velg dan zie ik toch verschillen ten gunste van de Alesa velg. ......ook na vele, vele, duizenden praktijk-kilometers......

De kwaliteit van een wiel wordt overigens niet alleen maar bepaald door de velg. Het is een samenspel tussen velg, goede spaaknippels, de juiste spaken én de juiste wielbouwer. Met name de laatste kan voor veel verschillende ervaringen zorgen. Een goede wielbouwer kan met slechte componenten toch nog een redelijk wiel bouwen. Een slechte wielbouwer kan zelfs met goede componenten er niets van bakken.

Groetjes,
Marco

Dick Schuurman schreef:het enige verschil is een slijtage-indicator.....
Waaraan kun je zien of een velg een slijtage-indicator heeft, en wanneer is de velg in kwestie dan eigenlijk versleten ?

William

Hoi William,

Aan de zijkant van de velg is een groef ingesleten. Wanneer de velg zover is afgesleten dat de groef verdwijnt moet je je velg vervangen.
Die groef is erin gekomen omdat fabrikanten niet verantwoordelijk gehouden wilden worden door ongelukken met velgen waar te lang mee is gereden. In de toekomst zullen alle fabrikanten met zo'n groef moeten komen.
Volgens mij, maar ik kan het helemaal mis hebben, is dit door de wet opgelegt.

Een velg heeft dus niet een levenslange levensduur. De levensduur is vooral afhankelijk in wat voor weertype je fietst en natuurlijk hoeveel je remt.

Dick Schuurman schreef:En nog een opmerking voor Liz: waarom niet overstappen op 40 of 48 spaken..?
1 - dan moet ik ook een nieuwe naaf kopen
2 - dat maakt het een stuk moeilijker 'ergens' een nieuwe velg te vinden als je de 40 of 48 spaaksvelg toch aan gort rijdt
3 - alle signifikante onderdelen van mijn fiets zijn de zelfde als die van mijn vriendinnetje = extra handig als je veel samen fietst

gr|Liz
Navraag bij Exal over het toepassen van de meest geschikte velg leverde de volgende info op:

VRAAG:
Ik ben op zoek naar een velg geschikt voor lange fietsreizen, met bepakking, af en toe over slechte tot zeer slechte wegen die voldoet aan de volgende criteria:
- 28 inch
- 36 spaaks velg
- geschikt voor standaard 37 mm buitenbanden als Conti TopTouring 2000 of Schwalbe Marathon XR
- sterk, stijf en duurzaam
- gewicht en prijs zijn van ondergeschikt belang
Wilt u zo vriendelijk zijn mij te laten weten welke velg uit uw collectie u aanraadt?
--- EINDE VRAAG ---

ANTWOORD:
Voor lange fietsreizen met bepakking kunnen wij u vooral ons velgtype SP19/700C - 36 gaats - dubbelgebust aanbevelen.

Voor verdere informatie over deze velg (doorsnede-tekening, mogelijke uitvoeringen, enz. ) verwijzen wij u graag naar onze web-site <file://www.exal.be>www.exal.be.

De volgende groothandelaars in Nederland voeren de SP19 reeds in hun programma :

Flier's Rijwielgroothandel 6711 PX Ede
Innobike 2165 AW Lisserbroek
Vittorio 1703 DA Heerhugowaard
--- EINDE ANTWOORD ---

groet.Liz

Ik miste 1 dingetje in alle velgenverhalen, al kwam Marco dicht in de buurt.
Cruciaal, is mijn ervaring, is om de spaken vooral goed op spanning te zetten. Ik spaak al twintig jaar zelf mijn wielen, ik vertrouw fietsenmakers niet zo, en kan zelfs met 'ontbijtkoek' als basismateriaal nog een redelijk goed wiel maken.
Soms zitten de spaakdopjes (je weet wel, de verdikte punt na de bocht) wat slap vast aan de steel. Dat kan je oplossen door spaken van ruim 1 cm te lang te nemen, de dop eraf te knippen, en er een flauwe S-bocht in te buigen. Dat is vaak sterker dan de oorspronkelijke spaak. Bovendien kun je de tandwielen laten zitten als een gebroken spaak aan de beroerde kant zit van het achterwiel.
Maar die spaakspanning dus, flink aandraaien die nippels

Theo Jorna schreef:Ik miste 1 dingetje in alle velgenverhalen, al kwam Marco dicht in de buurt.
Cruciaal, is mijn ervaring, is om de spaken vooral goed op spanning te zetten. [knip] Maar die spaakspanning dus, flink aandraaien die nippels
Inderdaad, in nl.fiets is de consensus al jaren dat gebrek aan spaakspanning oorzaak nr. 1 is van gebroken spaken. Probleem bij het spaken is natuurlijk wat nu precies "goed op spanning" is? Toen ik mijn Avaghon ophaalde en eens voelde aan de spaken rechtsachter was dat wel een eyeopener: 8)!strak!8) . Anderzijds is het verschil tussen strak en te strak niet zo groot. Dat is waarschijnlijk de reden waarom goede wielbouwers toch wel zeldzaam zijn. Niemand schijnt ook een spaakspanningsmeter te hebben.
Groetjes, Leon

[quote="Leon]Niemand schijnt ook een spaakspanningsmeter te hebben.
Groetjes, Leon[/quote]

Ik doe het inderdaad op gevoel; twee kruisende spaken halverwege velg en kruispunt, even knijpen. Waarbij ik ook let op spaakdikte, welke zijde van het wiel en lengte van de spaak.
Maar in alle gevallen van gescheurde velgen (niet als gevolg van ongeluk of door het remmen) was er sprake van te weinig spaakspanning
Geachte Fietsers,

Afgelopen week heb ik een Globetraveller gekocht, die in wk 47 komt. Zaterdag kreeg ik een melding, dat i.v.m. met leveringsproblemen, de standaard Mavic A719, wordt vervangen door de Exal SP19.
Moet ik hier blij mee zijn of moet ik Koga mededelen, dat ik per sé een Mavic A719 wil? Zou de Exal ook 36/40 spaaks zijn?

Gisteren heb ik kleine scheurtjes in mijn Mavic 517 (achter)velg ontdekt.

Nooit gedacht dat dit bij een Mavic 517 zou gebeuren na ongeveer 20.000 km zonder noemenvaardige offroad.

Ze zitten op 3 plaatsen in de buurt van de spaken en volgen de rijrichting.

Somchai schreef:Gisteren heb ik kleine scheurtjes in mijn Mavic 517 (achter)velg ontdekt.

Nooit gedacht dat dit bij een Mavic 517 zou gebeuren na ongeveer 20.000 km zonder noemenvaardige offroad.

Ze zitten op 3 plaatsen in de buurt van de spaken en volgen de rijrichting.
Even een oude uit de doos.....

Dat heb ik wel vaker gezien bij 517 velgen, die overigens wel allemaal 'off road' gebruikt werden. Één van die velgen was aan de binnenkant over nagenoeg de hele 'lengte' ('rondte') ook gescheurd (pleit voor Mavic dat het hele ding niet geexplodeerd was :D ). De oorzaak zat hem denk ik in een veel te hoge druk van de banden, ik kom regelmatig banden (ca. 2") tegen die tot 5-5 1/2 Bar opgepompt zijn, rijdt lekker licht!
Meen ook wel eens iets gelezen te hebben dat Mavic slechts garandeerd als een druk van iets van 4 Bar niet overschreden is. De gescheurde velg hebben ze overigens wel vergoed (bij de importeur).

Rij zelf trouwens nog steeds met plezier op 517, maar heb net een setje DT XR 4.1 gekocht voor als de Mavics versleten zijn. Al iemand ervaring met DT XR 4.1 of andere DT velgen?