Additionally, paste this code immediately after the opening tag: couchsurfing en warmshowers - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

couchsurfing en warmshowers

Ben een aantal jaren geleden van de Pacific naar de Atlantic Ocean gefietst. Ongeveer een kwart Warmshowers , kwart hotels, een kwart wild en een kwart op campings gekampeerd. Het ligt natuurlijk aan je route, maar ik was blij dat ik mijn tent bij me had, voordeel is dat je flexibel blijft.
V.w.b. Warmshowers bij sommige hosts kun je alleen maar kamperen. Warmshowers is gebaseerd op wederkerige gastvrijheid, dit is te checken door de gegeven en gekregen feedback.
Als ik als host een request krijg van iemand die al een tijdje onderweg is en zich nog maar 4 dagen geleden geregistreerd heeft, heb ik al mijn twijfels v.w.b. de wederkerigheid. In sommige landen ben je als guest ook volledig je privacy kwijt vanwege het enthousiasme waarmee je ontvangen wordt. In de VS zijn veel Warmshowers leden, mijn ervaring was dat er maar matig op requests werd geantwoord. Je kunt dit vooraf checken (reply rare). Ik zou om verschillende redenen niet graag mijn tent thuislaten, zeker niet vanwege mijn leeftijd.
Grtz Gerrit
GerritH schreef:Ben een aantal jaren geleden van de Pacific naar de Atlantic Ocean gefietst. Ongeveer een kwart Warmshowers , kwart hotels, een kwart wild en een kwart op campings gekampeerd. Het ligt natuurlijk aan je route, maar ik was blij dat ik mijn tent bij me had, voordeel is dat je flexibel blijft.
V.w.b. Warmshowers bij sommige hosts kun je alleen maar kamperen. Warmshowers is gebaseerd op wederkerige gastvrijheid, dit is te checken door de gegeven en gekregen feedback.
Als ik als host een request krijg van iemand die al een tijdje onderweg is en zich nog maar 4 dagen geleden geregistreerd heeft, heb ik al mijn twijfels v.w.b. de wederkerigheid. In sommige landen ben je als guest ook volledig je privacy kwijt vanwege het enthousiasme waarmee je ontvangen wordt. In de VS zijn veel Warmshowers leden, mijn ervaring was dat er maar matig op requests werd geantwoord. Je kunt dit vooraf checken (reply rare). Ik zou om verschillende redenen niet graag mijn tent thuislaten, zeker niet vanwege mijn leeftijd.
Grtz Gerrit
Bedankt voor je bijdrage. Een tent gaat toch mee als ik zo de reakties lees. Ben je toch onafhankelijker en kun je ook een keer in de natuur parken overnachten. Heb je ook op de KOA overnacht?
Marc v G schreef:Dat meerdere adressen tegelijk worden aangeschreven snap ik wel.
Ik heb voor een verblijf in Londen eens meer dan 20 mensen aangeschreven. Uiteindelijk van slechts 3 reactie ontvangen waarbij ik 1 dagje bij iemand kon logeren (ik verbleef meer dan één dag in Londen).

Veel mensen aanschrijven is vaak de enige redelijk werkwijze. Maar als men dan een positieve reactie krijgt is het wel netjes daar snel op te reageren.

Renaat
Hallo,
Ik kan me erg vinden in de reactie van Pier en Jose. Ik ben, omdat ik in Australie tijdens mijn fietsreis een Amerikaanse fietser ontmoette met wie ik een paar dagen samen heb gefietst en die een overnachting via WS geregeld had, op een WS-adres terecht gekomen. Heel aardige mensen, maar logistiek gezien nog wel een gedoe, een middag wachten omdat ze nog niet thuis waren, zelf eten moeten regelen omdat zij geen trek meer hadden en voelde me er niet echt op mijn gemak. Vond het juist heel vervelend dat ik niets kon/mocht betalen.
Heb me daarna zelf ook als WS-adres ingeschreven, heb een keer een fietser langs gehad, die het wel handig vond, want dan hoefde hij niet zoveel mee te sjouwen. Verder een heel aardige jongen, maar ook daar een dubbel gevoel aan overgehouden.
Nee, WS is aan mij niet besteed, ik hou het graag bij spontane ontmoetingen onderweg en zo nu en dan een AirBnB, maar de meeste tijd kampeer ik met veel plezier op mooie campings!
Groet, Petra.
Veel mensen aanschrijven is vaak de enige redelijk werkwijze
Echt waar? Want dat lijkt dan toch weer dat het slechts om de gratis overnachting gaat.

Lees altijd eerst het profiel/de informatie die de WarmShower(s) host(s) zelf verschaft (helaas zijn er ook hosts die bijna niets over hunzelf schrijven en/of in hun eigen [locale] taal), en vervolgens selecteer hen die jou interessant lijken.

Tenminste zo doe ik dat, ik heb weinig trek om met mensen die mogelijk teveel verschillen de avond door te brengen. Dan maar een keer geen schone was.
abre facil schreef:
Veel mensen aanschrijven is vaak de enige redelijk werkwijze
Echt waar? Want dat lijkt dan toch weer dat het slechts om de gratis overnachting gaat.
Ik probeer ook in zo'n gevallen dan nog redelijk selectief te zijn. Maar mijn ervaring is dat net in stedelijk gebied met een groot aanbod het percentage dat reageert best wel kan tegenvallen.

Als men heel ruim op voorhand op zoek gaat naar een overnachtingsplaats kan men natuurlijk 'een voor een' mensen aanschrijven. Maar dat is niet altijd een optie.

Renaat
Ik kreeg laatst een aanvraag van iemand uit Amsterdam - een dagafstand van ons verwijderd. Het was dus zijn eerste fietsdag van de reis. Hij wist de avond ervoor nog niet of hij morgen of overmorgen zou arriveren. Het was mooi weer om te kamperen, zat kampeeropties. Bovendien zag ik in zijn profiel dat hij nog nooit andere mensen gehost had. Ik raak absoluut niet enthousiast van zo'n aanvraag en heb daarom beleefd nee gezegd.

- Mensen die niets over zichzelf vertellen in het profiel of in de mail, geen foto hebben of duidelijk enkel maar gericht zijn op de slaapplek/maaltijd, krijgen van mij een nee. Het profiel en de aanvraag mail is bij ons heel bepalend of we hosten.
- Mensen die nooit een ander gehost hebben maar wel al lang lid zijn, krijgen van mij ook een nee.
- Mensen die geen recensies hebben gegeven of gekregen, daar twijfel ik over. Mail en profielbeschrijving geven dan de doorslag.
- Je ziet op WS op hoeveel berichten mensen gereageerd hebben. Dit is af te lezen in procenten. Mensen die vaak niet op mails reageren die aan hen gericht zijn, krijgen absoluut een nee.

Voor ons gaat het echt om het contact met andere fietsers en niet de gratis slaapplek/maaltijd. En daarop selecteren we dan ook bij de aanvraag van een gast of als wij een host zoeken - onze ideeën over Warmshowers en de interesses moeten matchen. En dat werkt. In beide gevallen als gast en als host hebben wij enkel goede ervaringen waarbij we met sommige gasten/hosts nog steeds lange afstand contacten onderhouden.

Wij hebben kamperen als voorkeur ondanks het feit dat we 40+ en 50+ zijn 8). En dan af en toe een WS host omdat we dat leuk vinden. Sommige reacties hierboven beschrijven het als gedoe, de aanpassingen aan de agenda van een host afwachten of je iets te eten krijgt. Dat is zo maar het is nu eenmaal geen hotel of restaurant. Als je bij vrienden op bezoek gaat maak je ook afspraken en pas je je aan. Wil je geen gedoe dan moet je vooral gaan kamperen of een hotel/restaurant boeken.
Ik maak in mijn huidige reis naar Kirgizie af en toe gebruik van Warm Showers. Vooral, eigenlijk, omdat het goedkoper is dan een hotel. Voor de gezelligheid doe ik het niet want ik heb ervaren dat echt communiceren met mensen buiten europa lastig is. Ik heb van ws gebruik gemaakt in turkije en iran. Vaak was de host afwezig en zat ik dan met een familie in de kamer. Mensen die ik niet ken. Mensen die ik niet versta. Dat is vier van de vijf keer gebeurd. De host heeft vaak zelf niet eens een fiets maar vind het gewoon leuk mensen te ontvangen. Heel vriendelijk maar het is dan lastig een gemeenschappelijke interesse te vinden. Privacy is ook vaak afwezig, een eigen kamertje heb ik bijvoorbeeld nog nooit gehad.
Nu kom ik natuurlijk heel verwend over, dat begrijp ik. Ik wil vooral aangeven dat wanneer ik een bak geld had ik waarschijnlijk vaker een hotel zou nemen. Ik ben iedereen die me een slaapplek heeft gegeven enorm dankbaar. Zonder deze mensen zou mijn reis een stuk lastiger zijn. Ik doe altijd mijn best deze dankbaarheid te tonen.
Na mijn reis ga ik ook zeker mijn apartement beschikbaar stellen. En als mensen alleen maar op zoek zijn naar een dak boven het hoofd kan ik me daar alles bij voorstellen.
timvanveen schreef:Ik maak in mijn huidige reis naar Kirgizie af en toe gebruik van Warm Showers. Vooral, eigenlijk, omdat het goedkoper is dan een hotel. Voor de gezelligheid doe ik het niet want ik heb ervaren dat echt communiceren met mensen buiten europa lastig is. Ik heb van ws gebruik gemaakt in turkije en iran. Vaak was de host afwezig en zat ik dan met een familie in de kamer. Mensen die ik niet ken. Mensen die ik niet versta....
Wij betaalden slechts 15 euro voor zijn 2e in Kirgizië in een hotel en kamperen is zelfs gratis. Hoe goedkoop wil je het hebben (...)? Juist in een land waar de gastheren waarschijnlijk zelf geen geld hebben om ooit zo'n luxe lange verre reis te kunnen maken. Ook met mensen waar je de taal niet van spreekt kan je het super gezellig hebben, en daardoor een land nog beter leren kennen, is onze ervaring. Nou ja ieder zijn motivatie om te hosten of gast te zijn gegund hoor. Maar dit draadje heeft me er wel toe gebracht om ons profiel op Warmshowers aan te scherpen met onze visie over Warmshowers. Want gasten die het niet voor de gezelligheid maar voor het goedkope doen, of omdat ze hoogzomer geen tent mee willen slepen als jonge god/godin, ontvangen wij liever niet.

Zojuist trouwens een gast geaccepteerd die zich net had aangemeld op basis van zijn 'undemanding' profiel en mail. Niets verwachten, blij zijn met een plekje en douche. Daar herkennen we onszelf wel in. Bovendien ook al veel tips gehad van lokale fietsers voor onze volgende bestemming via WS van de week. Misschien gaan we er ook nog wel slapen als het zo uitkomt. We zijn al uitgenodigd 8)
Frans & Dieuwertje schreef: - Mensen die nooit een ander gehost hebben maar wel al lang lid zijn, krijgen van mij ook een nee.
Begrijpelijk dat iemand criteria stelt. Maar of men aanvragen krijgt is ook heel sterk afhankelijk van de woonplaats. Men kan dus jaren (zelf met een goed 'profiel') op de Warmshowerlist staan en nauwelijks of zelf geen aanvragen krijgen.

Ik woon in de rand van Antwerpen maar krijg zelf maar weinig aanvragen. Ik vermoed omdat er talloze adressen zijn in het centrum van Antwerpen en deze toch voor velen de voorkeur zullen genieten.

Renaat
Weinig aanvragen Renaat? Zullen wij dan eens een nachtje komen? 8)

Jup je hebt gelijk daarom is het ook niet onze enige criteria
We hebben er meerdere en die zijn situatie/persoon afhankelijk ;-)
Frans & Dieuwertje schreef: Mensen die nooit een ander gehost hebben maar wel al lang lid zijn, krijgen van mij ook een nee.
Je spreekt jezelf tegen. Je zegt er zijn meerdere criteria maar hier staat duidelijk dat als je nooit host, je een nee krijgt. Duidelijker kan niet. Je zou maar in Ter Apelkanaal wonen. Krijg je nooit een aanvraag. lekker is dat dan..
Gisteren nog iemand die nooit gehost had, geaccepteerd als gast ....
zivojan schreef:Hoop wel dat ik een leuke gastheer of vrouw tegenkom en niet iemand zoals jouw..
Maar zoals jij wilt dat we zijn hoor! Fijne dag nog Jan 8)
Misschien is het luiheid om het hier te vragen, maar is er een minimumeis als host? ik woon nogal klein maar in de woonkamer kan iemand misschien wel voor n nachtje crashen af en toe.
Dat wordt denk ik wel gedekt door het besprokene in dit artikel:
https://www.warmshowers.org/node/43868

Als jij van tevoren aangeeft wat de overnachtingsomstandigheden zijn ("Manage expectations") en de gast kiest er desondanks voor om bij jou te willen overnachten, dan lijkt me dit geen enkel probleem.
math schreef:
Eric Schuijt schreef: ..Wegens dit -terecht- wederzijds commitment heb ik er nooit gebruikt van gemaakt om de simpele reden dat als je in Amsterdam centrum woont, dat als gevolg heeft dat je iedere avond gasten hebt.
Er is geen verplichting om 'ja' te zeggen als je een verzoek krijgt. Ik zag op het WS-kaartje dat er in de regio Amsterdam 98 adressen zijn waar iemand terecht kan. Nu is Amsterdam wel een trekpleister voor fietstoeristen, maar omdat de gast zelf ook WS-gastheer moet zijn, denk ik dat de drukte wel mee zal vallen.
Ik ben actieve WS-host in Amsterdam binnen de ring. Ik denk dat ik in het seizoen (mei-oktober) zo ongeveer twee aanvragen per week kreeg, en dan in de hele periode daarbuiten een stuk of drie. Gasten moeten hier wel met hun slaapzak op de vloer slapen, en dat staat ook in de beschrijving.

Ik ben niet heel selectief. Het moet wel in mijn eigen agenda passen zodat het voor mijzelf leuk is, en mensen moeten echt met de fiets onderweg zijn. Dit jaar lijkt het ineens erg in de mode te zijn om als gewone vliegtuig-citytripper een verzoek te sturen, met een tekstje erbij van "ja maar ik fiets thuis heel vaak en ik ga bij jullie een MacBike huren!". Da's niet mijn idee van WS.

Verder heb ik zo erg veel verschillende types over de vloer gehad, en dat is ook de lol ervan. Engelse beroeps-wereldfietsers, Franse evangelisten, Koreaanse studenten, Deense scholieren...

Ook ik maak als gast gebruik van de hagelschot-methode met copy-paste als ik een host in een stad zoek. Anders is het bijna niet te doen; Amsterdam mag 98 geregistreerde hosts tellen, maar toen ik keek hoeveel er werkelijk actief zijn afgemeten aan reviews, hou je er een handjevol over. Als je er dan vanuit gaat dat die ook lang niet allemaal in de gelegenheid zullen zijn vanwege hun eigen agenda, wordt de kans op een "hit" anders bijna nul.

Heeft me nog wel eens een heel kribbig mailtje opgeleverd van een bekende wereldfietser toen ik bij het copy-pasten zijn naam vergat in te vullen. Overkomt mij zelf ook weer best vaak, dat ik mailtjes krijg met "Hi Pieter" of iets dergelijks :).

In Rusland merkte ik dat de hosts daar bijna om je vechten en je de addressen voor het uitkiezen hebt. Ik denk dat dat is omdat je voor hen een waardevolle gelegenheid bent om contacten in het westen op te doen en Engels te oefenen. In plekken als Iran zal dat ook wel gelden, en de reden zijn dat niet-fietsers daar op WS zitten.
ReinierLamers schreef: Ik ben niet heel selectief. Het moet wel in mijn eigen agenda passen zodat het voor mijzelf leuk is, en mensen moeten echt met de fiets onderweg zijn. Dit jaar lijkt het ineens erg in de mode te zijn om als gewone vliegtuig-citytripper een verzoek te sturen, met een tekstje erbij van "ja maar ik fiets thuis heel vaak en ik ga bij jullie een MacBike huren!". Da's niet mijn idee van WS.
Ik heb ook wel eens van WS gebruik gemaakt zonder dat ik met de fiets onderweg was. Ik ben daar toen wel heel eerlijk in geweest en was toen in Londen om een bamboe-fiets te bouwen. Bij een vakantie die niets met fietsen te maken heeft zou ik nooit gebruik maken van WS-list. En als mensen mij vanwege het niet met de fiets op reis zijn geen slaapplaats zouden beiden zou ik daar ook alle begrip voor hebben gehad.

Renaat
Toen ik anderhalve maand geleden begon mijn fietsreis voor te bereiden hoorde ik voor het eerst van WS. Ik vond/vind het idee en erachter en de bedoeling ervan erg leuk.

Ik heb mij meteen ingeschreven als beschikbare host om alvast wat fietsers te ontvangen. Zeker in deze tijd van het jaar verwachte redelijk wat aanvragen te ontvangen, aangezien ik op een paar meter afstand van het strand van een van de (zo niet dé) bekendste badplaats(en) van NL woon. Niets is echter minder waar. De enige aanvraag die ontving was van een Syriër die zich permanent (illegaal) in NL wilde vestigen en hulp daarbij zocht.

Na dus anderhalve maand niemand te hebben gehost en ook nergens te gast geweest te zijn. Nu mijn vertrek dichterbij komt, ben ik benieuwd of men mij tijdens mijn reis ook zal afrekenen op het gebrek aan reviews.
ALL IN schreef:Nu mijn vertrek dichterbij komt, ben ik benieuwd of men mij tijdens mijn reis ook zal afrekenen op het gebrek aan reviews.
Ik denk dat dat wel meevalt. Iedereen is ooit zonder reviews begonnen.