Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuur slaat om bij stallen van de fiets - Forum Wereldfietser

Stuur slaat om bij stallen van de fiets

Heb je dat nou ook? Telkens als ik mijn fiets met de tassen erop op de standaard parkeer (die zit bij het achterwiel), slaat mijn stuur naar binnen en valt de fiets om door het gewicht van de voortassen. Kan nu dus alleen mijn fiets ergens tegenaan parkeren. Een dubbele standaard onder de trapas is geen optie, want dat past niet.

Wat kan ik hier evt. aan doen? Ik heb wel een fietsen met een standaard aan de voorvork gezien, maar ik kan het nergens vinden...iemand tips?

Doei,
corné

simpel: stuur naar buiten draaien bij het neerzetten van de fiets.
Het gewicht van de bagage komt dan meer in het midden van de fiets te zitten (als je voortassen heb)

Ik zet mijn fiets altijd met het voorwiel ergens tegen. Dus wel op de standaart en het voorwiel bv. tegen een paaltje, rots of struikje.

Voor mij DE reden om m'n standaard er destijds vanaf te halen. Daarna is het nooit meer gebeurd :-)

Er is altijd wel iets waar je je bepakte fiets tegenaan kan zetten.

Michaël
===

Hi,
bij de voordrager van de fiets van mijn vriendin hebben we een plaatje aan laten lassen waar op een koga staander is gemonteerd. Maar er zijn ook losse staanders te krijgen, bv van hebie.
Werkt goe!
Succes, moet nog even verder aan een velg, yep fijn vakantie... ;p
Bas

Op een Spartamet zat vroeger een plastic klem om de stuurpen met een "U" die je om de bovenste framebuis kon klappen. Dit om te voorkomen dat het stuur omklapte bij gebruik van de "bok".

Dit zou je probleem ook kunnen voorkomen.

Hiero: http://80.60.244.224/spartametshop/nl/dept_14.html

Stuurblocage (6e van boven)

Fedor schreef:Op een Spartamet zat vroeger een plastic klem om de stuurpen met een "U" die je om de bovenste framebuis kon klappen. Dit om te voorkomen dat het stuur omklapte bij gebruik van de "bok".

Dit zou je probleem ook kunnen voorkomen.
Shimano levert ook een balhoofdstel voor 1" vorken met schroefdraad, dat voorzien is van een vergrendeling . Door de bovenste ring te verdraaien fixeert de voorvork (HP nx10, ca 17.50 ex montage)

Ik prefeer de methode van Marco Meijerink. Draai je stuur uiterst rechts en hij staat als een huis. Op hellingen soms nog even de voorrem vastzetten met een elastiek om de remgreep.

Op een gegeven moment zit het zo parkeren in je systeem en dan denk je er niet meer bij na.

Zo'n blokkeerapparaat lijkt me persoonlijk niks. Een keer vergeten er af te halen en je gaat bij het wegrijden ongenadig tegen de grond. Kun je die klem ook tijdens fietsen per ongeluk er opzetten? Lijkt me helemaal leuke trafeeltjes geven.

Sjirk

Fedor schreef:Hiero: http://80.60.244.224/spartametshop/nl/dept_14.html

Stuurblocage (6e van boven)
Wel duur voor zo stukje plastic bij Sparta.
Iets goedkoper is het volgende:
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=493
Ik heb er geen ervaring mee.

Groetjes, Frank

kreeg nog een tip van iemand anders: touwtje met 2 haakjes meenemen. Ene haakje aan je zadel, andere aan je rechterhand en voila. Touwtje vergeet je ook niet als je weer gaat fietsen...Ik denk dat ik deze maar eens ga proberen.

cornepol schreef:kreeg nog een tip van iemand anders: touwtje met 2 haakjes meenemen. Ene haakje aan je zadel, andere aan je rechterhand en voila. Touwtje vergeet je ook niet als je weer gaat fietsen...Ik denk dat ik deze maar eens ga proberen.
Noem mij een doemdenker (ik werk niet voor niets bij de brandweer):
In eerste instantie lijkt het me een werkbare oplossing, maar wat doe je met het touwtje met twee haken als je aan het fietsen bent? Je wilt 'm dicht in de buurt hebben, dus hij moet grijpgereed zijn. Daarnaast gebruik je 'm redelijk vaak. Even een foto maken, even kaartlezen, even wat eten, even genieten van uitzicht. Mijn scenario is dat een van de haakjes ooit eens ergens in een wiel terecht komt omdat hij niet goed is opgeborgen. In het achterwiel levert dat veel materiaalgedoe op. In het voorwiel kun je als het tegenzit een tandarts zoeken (een scenario dat voor mijn broer realiteit werd).

Dus voor mij geen zaken los op de fiets die in een wiel kunnen raken.

Sjirkm

Ik heb een Koga Miyata en daar zit bij de voordrager inderdaad zo'n klein standaardje. Een superding en dan ook echt een aanrader. Ik had afgelopen vakantie flink wat bagage voorin en kon de fiets gewoon overal neerzetten ook als er even geen bomen oid in de buurt waren.

Maar raar dat andere fabrikanten dit niet standaard op de voordragers monteren.....

Wat ik mij heel erg afvraag waarom de methode van het juist draaien van het stuur bij endere fietsen niet lijkt te werken. Of trek ik een te snelle conclusie? Alle andere beschreven methodes lijken me nogal omslachtig.
Groet,
Marco
cornepol schreef:Heb je dat nou ook? Telkens als ik mijn fiets met de tassen erop op de standaard parkeer (die zit bij het achterwiel), slaat mijn stuur naar binnen en valt de fiets om door het gewicht van de voortassen.
Nu je het vraagt. Nee, ik heb dat zelden of nooit. Ik heb een "gewone" Santos met tubus-dragers voor en achter en met alleen een achterstandaard. Normaal gesproken blijft mijn fiets gewoon staan zonder toepassing van allerlei trucjes.

Gerd

Dat omslaan heeft uiteraard te maken met evenwicht. En hierin speelt het gewicht van de tassen een rol, maar ook hun positie op de fiets. Zitten ze lager bij de grond, dan gebeurt het minder snel. Het hangt dus ook af van de voordragers en de montering daarvan op de voorvork.

Maar ook de geometrie van het fietsframe én de constructie van de voorvork (zowel de zgn. naloop als de balhoofdhoek) spelen een rol. Het leidt te ver hierop in te gaan.

Het is door die geometrie dat, met dezelfde voordragers, de ene fiets wel omvalt en de andere niet.

Vorig jaar had een prof aan de universiteit van Gent bij een boeiende lezing over de fysica van de fiets een demofiets gemaakt die onmogelijk zonder handen aan het stuur te berijden was. Evenwicht was op dat ding onmogelijk, terwijl de fiets er heel normaal uit zag. HEt enige wat gedaan was : de voorvork was gedraaid en de as van het voorwiel zat bovendien nog wat verder, waardoor de naloop enorm was gewijzigd. Ik heb geprobeerd, maar het lukte niet hoor.
cornepol schreef:Heb je dat nou ook? Telkens als ik mijn fiets met de tassen erop op de standaard parkeer (die zit bij het achterwiel), slaat mijn stuur naar binnen en valt de fiets om door het gewicht van de voortassen.
Nee,
met mijn Esge-standaard staat mijn fiets zonder en met bagage met het stuur linksom en rechtsoom. Hij staat ook met één volle achtertas links of rechts, en ook met één of twee volle voortassen en/of met de stuurtas erbij. Bovendien is het gemakkelijk bij fietsonderhoud dat je de trappers achteruit kunt draaien. Ook bij manoeuvreren is het fijn dat de zaak niet vastloopt als je de poot hebt uitstaan en over het dagelijks een tiental keren zoeken van een geschikte plek om de fiets tegenaan te zetten hoef ik het niet eens te hebben. Alleen bij natte klei moet je even een plat dingetje zoeken.
Leon
Afbeelding

De tip van Marco Meijerink is een ijzersterke, maar inderdaad heeft Que Sera gelijk wat betreft balhoofdhoeken en dergelijke.

Je stuur kan ook vervelend "doorslaan" terwijl je je fiets even tegen een paal zet om op de kaart te kijken of te p..sen, of terwijl je 'm tegen je eigen heup balanceert (geen standaard dus je gaat van alles proberen terwijl je stilstaat) en al helemaal leuk is dit als je de fiets van jezelf EN die van je partner in evenwicht probeert te houden..

Mijn stuur slaat nooit door, die van Robin altijd, bepakking of geen bepakking: heeft inderdaad met de "steilheid" van je voorvork te maken en de balhoofdhoek. Bovendien heeft Robin een racebocht die het ding nog meeruit het evenwicht lijkt te trekken.

Mee leren leven, op anticiperen, truukjes oppikken en verder niet te vaak parkeren dat ding, maar fietsen!

Heleen

robin schreef:Bovendien heeft Robin een racebocht die het ding nog meeruit het evenwicht lijkt te trekken.
Op m'n koga-vlinderstuur met stuurtas (die dus ver van de as verwijderd is) had ik ook veel last van omslaan. Als het gewicht centraler (of zonder stuurtas) is heb ik er al veel minder last van.

Ik heb van de week een stuurdemper gekocht bij de fietsenmaker. Dit is een soort veer die vast zit tussen je spartbordophanging en je framebuis. Kostte een tientje en wordt ook oa gebruikt door moeders met een kinderzitje aan het stuur.