Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sportieve fiets, of toch maar weer een damesfiets? - Forum Wereldfietser

Sportieve fiets, of toch maar weer een damesfiets?

Hoi allemaal!

Ik fiets al jaren op een klassieke damesfiets - zo een met lieveheersbeestjes erop. Ik ben nu 26 en het wordt tijd voor iets nieuws.
Mijn huidige fiets trapt enorm zwaar (ondanks regelmatig onderhoud, het is gewoon niet zo'n best ding meer) en ik krijg ook nogal snel last van mijn rug omdat ik erg ingezakt zit. Ik herinnerde me laatst ineens dat ik als tiener een mountainbike-achtig model had, waarbij ik mijn stuur vaak los kon laten en ook vaak op de fiets "stond" en dan veel harder ging. Mooie tijden!

Maar nu vraag ik me af of het wel vaker gebeurt dat mensen (met name dames) de overstap maken naar een sportiever model. Zijn er ervaringsdeskundigen? Is de kans op rugpijn groter bij een sportievere fiets?

Bedankt alvast! :-)
Stella op de fiets
Je bent hier wel op een forum voor fietsers die er met bagage en/of voor meerdere dagen of (veel) langer op uit trekken. Maar dit terzijde, lees dit eens: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf

Of nog specifieker: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
beste Stella,
tja, hier is veel over te zeggen.... zoals: de kans op minder/geen rugpijn lijkt me groot want je gaat lichter trappen en (vooral) naar een iets meer voorovergebogen en wat 'actievere' zithouding, die je vroeger beter beviel. ik bedoel: je gaat op zoek naar een fiets die je lekker vindt zitten en fietsen. ik neem aan dat je op je stadsfiets behoorlijk rechtop zit. daardoor rust het meeste gewicht op je zitvlak/zadel.
zoek ook een fiets waarop je qua handen aan het stuur en qua hoe je geboren zit van houding kunt veranderen. dus niet alleen een recht stuur als op een mountainbike, maar dan ook bar ends, zodat je handen op meerdere plekken kwijt kind. vaak verandert je hele houding dan ook iets (iets meer/minder rechtop) en dat maakt fietsen prettiger.
groet! hoogframe
Bedankt voor de tips!
Ik zal eens rondkijken :)