Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Drenthe is een mooie fietsprovincie - Forum Wereldfietser

Drenthe is een mooie fietsprovincie

Gisteren heb ik een mooie fietstocht door Drenthe gemaakt. Het was een mooie dag tussen de regenachtige dagen door. Ik heb helemaal niks voorbereid, alleen de buienradar op m'n vaste computer bekeken en dan op goed geluk de huisdeur achter me dicht getrokken. Middels sms-berichten hield ik mijn vrouw wel op de hoogte. Geheel vanaf mijn huis vertrokken via stad Groningen naar Paterswolde en Vries. Daar linksaf en om Assen heen via Loon naar Rolde. Ik heb ook nog een stukje met de Drentse Vierdaagse meegefietst. Handig als de kruispunten daar door mensen met gele hesjes worden afgezet. Een kaarsrechte fietsroute via Grollo naar Schoonoord, waar ik het openluchtmuseum Ellert en Brammert heb bezocht. Daar ben ik nog in 1963 geweest. Ik zou doorfietsen naar Emmen, om daar de trein naar huis te nemen. Maar ik realiseerde me dat zo’n grote omweg via Zwolle toch niet zo handig is. Besloten is om naar Beilen af te buigen, nu wel gedurende 20 kilometer met tegenwind…. De route slingert zich door wisselende Drentse landschappen, een heide met schaapkudde, hier en daar bossen en agrarische velden, soms een meertje met veel vogels. Ik kwam langs pittoresk Orvelte, waar de tijd zowat stil heeft gestaan. Auto’s zijn er niet toegestaan, opvallend waren de talrijke Chinese toeristen…. Maar de bestratingen waren een kwelling voor dunne fietsbanden, dus afstappen en lopen.
Dan door Westerbork, die door wegwerkzaamheden gedeeltelijk afgesloten was, maar ik kwam er door. In Makkum (niet die in Fryslân) ontwaarde ik de imposante fabriek van Domo, daar is het station van Beilen. Moe maar voldaan, een mooie fietsdag gehad. Op de meter af heb ik precies 111 kilometer afgelegd.

Afbeelding
De kerktoren van Rolde. Door slechts één nis in het midden van de vier zijden, welke zich steeds herhaalt bij de hogere geledingen, is dit een zuiver Drents kenmerk bij de kerkenbouw. Voorbeelden staan o.a. in Havelte, Ruinen en Dwingeloo.

Afbeelding
Ik had geen kaart of gps bij me, gelukkig kunnen wegwijzers goed uitkomst bieden.

Afbeelding
Fietsend over rustige Drentse landweggetjes, die….

Afbeelding
….pittoreske brinkdorpjes met elkaar verbinden.

Afbeelding
Interieur van een plaggenhut in het Ellert en Brammert museum te Schoonoord.

Afbeelding
Stuiteren over de straatkeien in Orvelte….
Leuke tocht met mooie foto's. En weer op tijd thuis voor het eten :D
peter123 schreef:Leuke tocht met mooie foto's. En weer op tijd thuis voor het eten :D
Ik ben 's morgens om 11.18 uur vertrokken, veel te laat vind ik, want eerst moesten er huishoudelijke zaken gedaan worden zoals stofzuigen en het schone wasgoed opvouwen. Ik ben om 20.05 uur thuis gekomen. Kijk maar eens op de klok op de kerktoren van Rolde (15.05 uur) en daar was ik precies op de helft van de afgelegde afstand. Ik had twee bidons op mijn fiets: een voor water en een thermosfles met koude melk. Onderweg alleen maar een broodje kroket, een reep chocolade en een gevulde koek op het station van Groningen. Na thuiskomst thee met gebak, ik had niet eens honger. Daarna een heerlijk bad genomen en m'n fietskleding in de was gedaan.