Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kamperen voor solo-fietser te duur! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Kamperen voor solo-fietser te duur!

151 berichten

De tovenaar schreef: De website van Audrey (en andere gratis sites op lycos.nl) is met een opera browser niet eens te bekijken, wordt half afgedekt door een reclame banner :(
Binnenkort zal mijn site te zien zijn zonder banners. Ik ben er op het moment druk mee bezig. In de eerste instantie was mijn site bedoeld als "leuk voor familie en vrienden" maar nu het op een serieuze website gaat lijken moet ik toch wat professioneler worden. Geen reclame meer! (alleen voor de wereldfietser dan! :lol: ).
mario schreef: Wanneer komt je spanjeverhaal op de site. Ik als mede Hagenaar kijkt daar naar uit.
Om even iets duidelijk te maken: Ik ben geen Hagenaar! Ik woon in Rijswijk. Oke, dat ligt vlakbij Den Haag maar het is geen Den Haag. En na 23 jaar in het Westland te hebben gewoont, noem ik mezelf nog steeds Westlander. Waarschijnlijk weet je wel hoe de verhouding is tussen Westlanders en Hagenaars........ :? :wink:
Maar ondanks dat ben je van harte welkom op mijn site :D

Michael W schreef: Niks gratis, want je betaald $ 19.95 voor domeinnaamregistratie !!
Domeinregistratie is niet verplicht, als je genoegen neemt met een freehostia subdomein is het wel gratis.

Bovendien is $20 één a twee keer wildkamperen dus dat heb je er zo uit om even bij het onderwerp te blijven :P

Rutger schreef:Wijken we soms niet te veel van het onderwerp af????
Ik heb webhosting voor Euro 14 per jaar bij www.webxtra.nl
Lijkt mij wel Rutger, maar we zitten hier op de afd. "kletspraat" :?

14 euro is een mooi prijsje voor een persoonlijke homepage met 100 mb, daar kunnen heel wat foto's op.

audrey schreef: Binnenkort zal mijn site te zien zijn zonder banners. Ik ben er op het moment druk mee bezig.
www.audreytracks.nl is nog beschikbaar !!!

Mocht je boven de 100 Mb komen, dan kan je voor een paar euro per maand extra heel makkelijk switchen naar een ander pakket. Het is dus zeer flexibel.

Rutger
www.rutgersreizen.nl
(ik heb hierop nog 90 procent over, dus er komt nog veel meer op)

Het glijdt weer totaal af van het probleem dat Audrey stelde: op veel campings betaal je als solo-fietser evenveel, als een compleet gezin met een auto. Dat is gewoon niet eerlijk. Je kunt wel zeggen:"Ga dan maar naar naar een jeugdherberg of ga niet naar zo'n dure camping." Feit is dat veel wereldfietsers er voor kiezen om in een tent te slapen en je wordt vaak onderweg plotseling geconfronteerd met campings die dergelijke tarieven hanteren.
Ik vind toch dat we een persbericht moeten uitgeven, waarin we deze nadelige tarieven voor fietsers wereldkundig maken.
Op het komende kampeerweekend, volgende week Harskamperdennen kunnen we het daar verder over hebben.
Het persbericht is natuurlijk sterker als camping genoemd kunnen worden die ook voor fietsers een tarif forfait rekenen. Dus eenzelfde tarief voor een plaats voor een grote tent of caravan, incl auto', twee volwassenen en twee kinderen.


Hierbij breng ik de volgende campings in die mij onlangs een dergelijk tarief presenteerden.

Belgie
Camping Molenheide bij Houthalen-Helchteren, 22 Euro ( daar kwam nog een douchemuntje bij).
Camping Zivermeer. Mol, 21 Euro (ook kwam nog 50 Eurocent voor een douchemuntje bij)

Spanje
Camping Cañon de Río Lobos, Ucero, 18 Euro.
Camping Torremolinos, 16,50 Euro.
Camping Gabo de Gata, 15 Euro.

Estland
City Camping, Tallinn, 250 EEK (16,30 Euro), ook nog vies en onveilig. Mijn tent werd volkomen ingesloten door andere tenten. Elders in Estland betaalde ik 50 - 115 Eek voor een ruime en leuke camping in de natuur met goede en schone voorzieningen.

Finland
Op iedere Finse camping betaal je voor per tent, ongeacht of die groot of klein is en of je wel of geen auto naast je je tent zet. Prijzen tot 15 Euro. Met een Scandinavia campingkaart krijgt je meestal 2 Euro korting.

Wie heeft aanvullingen op deze lijst?

Ook graag ervaringen zoals Wil had bij camping Mont in Theux ( Belgie): 3,50 Euro extra pér fiets. Ik ben benieuwd wat ze daar per auto rekenen.

We gaan morgen eens op onderzoek uit Bert

Wel alvast deze

Camping- und Ferienpark Markgrafenheide in Duitsland
Dünenweg 27, 18146 Markgrafenheide

50 tot 60 euro voor 2 personen met klein tentje (2001 dus zullen wel guldens zijngeweest).

Ik heb dit uit betrouwbare bron, de receptioniste adviseerde deze mensen om naar een volgende camping te gaan.

Michael W schreef:
We gaan morgen eens op onderzoek uit Bert

Camping- und Ferienpark Markgrafenheide in Duitsland
Dünenweg 27, 18146 Markgrafenheide

50 tot 60 euro voor 2 personen met klein tentje.
WauW!!

Dames en Heren!

Vanuit het niets!

Zomaar de top 100 binnen en met "stip" gestegen naar no 1. no1. no1. no1.

Eeeuhhh.. is dit met of zonder douche muntje? :lol:

Ik heb ooit het idee geoppert om een database op deze site te starten. Zie:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... +terreinen

Het gaat er nu op lijken dat er een omgekeerde lijst (blacklist) aan het ontstaan is. Wel leuk dat je Torremolinos noemt Bert. Aan de Costa del Sol :? Die had ik ook in gedachten. Leuk gesitueerd achter de vangrail van de snelweg :evil:

De database is nooit van de grond gekomen vanwege het vele werk wat er aan vast zit. Mocht iemand zich geroepen voelen....Kom naar het nazomerweekend en meld je aan!

Verder heb ik de Warm Showers List nog niet voorbij zien komen. www.warmshowers.org Leuke site tegenwoordig.

Haike schreef: Eeeuhhh.. is dit met of zonder douche muntje? :lol:
Geen idee, het was hier www.baltic-freizeit.de/html/baltic_freizeit.html

Maar als je er echt iets mee wil moet je wel met schrikbarende voorbeelden kunnen komen.

Trouwens, waar leggen we globaal de ondergrens, bij 15 euro of zo ??

NickDB schreef:Ok, een camping verlaten zonder te betalen valt niet goed te praten, maar wat dan met wildkamperen? Dat is ook de wet overtreden en broodroof van de campings in de buurt.
Wild kamperen illegaal? Dat is sterk afhankelijk van de lokatie, maar in een heleboel landen is het volgens mij wel degelijk legaal zolang je je aan strikte regels houdt.

Wild kamperen is wat mij betreft zeer zeker geen broodroof. Net zoals ik de kreet oneerlijk die een aantal keren is gevallen over de hoge tarieven wat onzinnig vind. Hetzelfde gebeurt op veel plaatsen voor accomodatie, ook dan betaal je alleen meer als wanneer je met meerdere bent. Een campinghouder, hotel etc rekent een tarief. Hij/zij is gewoon vrij om dat tarief naar eigen inzicht te bepalen. En wat is er mis met een vast tarief voor een plaats? Als jij als fietser die plaats niet in je eentje inneemt kan die zelfde plaats aan een camper campeerder verhuurd worden. Die camper levert meer op en dat kan als gevolg hebben dat fietsers geweigerd worden in drukke perioden omdat ze commercieel niet interessant zijn. Ik noem dat vrij ondernemerschap en juig dat toe, al erken ik dat de gevolgen mij ook niet altijd aanstaan.

De ondernemer doet een zakelijk voorstel en het is aan jou om daar op in te gaan of niet op in te gaan. Als het je niet bevalt ga je ergens anders heen, bijvoorbeeld wild kamperen. Dat is geen broodroof, dat is jou keuzevrijheid als consument. Als er voldoende mensen zijn die de conclusie trekken dat de tarieven te hoog zijn en dus geen gebruik maken van de aangeboden diensten worden de tarieven vanzelf aangepast of verdwijnt de camping. Ik ben zelf vaak genoeg ergens weggegaan omdat het me niet beviel. Het tarief niet of de manier waarop ik behandeld werd niet etc. En geloof me, massaal boycotten werkt echt! Als ik hier de reacties lees, sommige heel begrijpelijk overigens, dat ze liever betalen dan weer te vertrekken is het tarief vanuit een commercieel oogpunt van de campinghouder blijkbaar helemaal niet te hoog. Zelf heb ik overigens nog nooit meer dan enkele euro's betaald voor een campeerplek (tenzij je fesitval campings meetelt). Het idee van een camping staat mij zowiezo al tegen maar er ook nog flink voor betalen.... Ik betaal geen 20 euro om te mogen kamperen, dan betaal ik liever een beetje meer voor een echt bed of zet ik m'n tent wel in de vrije natuur op.

mvg
Wilco

Natuurlijk is een eigenaar van een camping volkomen vrij zijn eigen tarieven te betalen. Het is echter onze vrijheid om tarieven te vergelijken.
De prijs voor een kampeerplek kun je bijvoorbeeld niet vergelijken met bijvoorbeeld de prijs voor een broodrooster: als een bepaalde winkel te veel vraagt voor een broodrooster, dan zoek je gewoon een andere winkel op. Bij kamperen ben je vaak afhankelijk van het aanbod op die plaats onderweg.
Ik vind het niet redelijk dat voor een klein tentje, dat weinig ruimte nodig heeft hetzelfde wordt gevraagd als een veel groter parkeermiddel met een auto waarvoor meer ruimte nodig is. Ik heb echt gezien dat er op een camping vier kleine tentjes opeengepakt werden, die gezamenlijk minder ruimte kregen dan een grote tent met auto.
Op veel plaatsen waar je een klein tentje kunt neerzeten, past echt géén camper!
Je kunt natuurlijk wel zeggen:"Ik boycot," maar het moet ook duidelijk, waarom die boycot is! Verder weet je vaak niet vooraf dat een camping een dergelijke prijsstelling hanteert. Vertrekken is vaak geen optie, want het is avond en je bent toe aan een overnachtingsplek met een warme douche en een andere keuze is er niet op die plaats.
Gelukking hanteren de meeste campings redelijke tarieven en zijn zij vriendelijk voor fietsers. Deze campings mogen niet het slachoffer worden van een wilde boycot.

Vandaar deze zwarte lijst en het probleem zo breed mogelijk naar buiten brengen!!!!

bert sitters schreef:Natuurlijk is een eigenaar van een camping volkomen vrij zijn eigen tarieven te betalen. Het is echter onze vrijheid om tarieven te vergelijken.
Uiteraard is onze vrijheid om te vergelijken en een zwarte lijst of, de positieve benadering, aanbevolen lijst te maken. Dat is precies wat ik ook zeg, als consument heb je het recht te kiezen. Roepen oneerlijk of zelfs diefstal gaat mij echter te ver. Je kiest zelf vrijwillig om er wel of geen gebruik van te maken. Actief gebruik maken van die keuzevrijheid zorgt er voor dat er verscheidenheid blijft. Op het moment dat jij zegt ik betaal heeft zo'n camping klaarblijkelijk voldoende 'selling points' om de prijs te rechtvaardigen maar dat maakt het uiteraard niet leuker om de hoofdprijs te betalen.

Wat ik veel erger vind, en dat komt ook zeer vaak voor, dat er vanalles beloofd wordt en dat niet waargemaakt wordt. Dat vind ik veel eerder een reden om niet te betalen of achteraf op z'n minst even moeilijk te doen bij het betalen, zeker als de prijs hoog is. Hoe vaak wordt er bijvoorbeeld niet een warme douche beloofd terwijl er alleen koud of zelfs helemaal geen water is? Of blijkt het 'goede ontbijt' wel heel erg karig te zijn of is het gratis breedband internet een modemverbinding die met 10 mensen gedeeld moet worden.

mvg
Wilco

Wilco schreef:Uiteraard is onze vrijheid om te vergelijken en een zwarte lijst of, de positieve benadering, aanbevolen lijst te maken.
Ik ben persoonlijk ook meer voor een positieve lijst.
Veel liever wil ik weten waar het goed vertoeven is dan andersom.

In mijn gidsen geef ik voor fietsers leuke campings altijd een sterretje ter aanbeveling: een postieve beandering dus!
Als je iets aan de kaak wilt stellen, dan zul je toch met negatieve voorbeelden moeten komen. Anders gebeurt er niets en zullen wereldfietsers verrast blijven worden.
Ik blijf erbij dat er geen sprake is van keuzevrijheid als je 's avonds op een camping stuit met dergelijke tarieven, want er is gewoonweg geen andere camping op fietsafstand.
Wildkamperen wordt steeds moeilijker. Na de recente bosbranden in Spanje gaat de Guardia Civil steeds meer op jacht naar wildkampeerders en niet iedereen wil wildkamperen. Er zijn mensen die sanitair en een warme douche bij hun kampeerplek willen.
Het woord diefstal is mijn woord niet in dit geval, maar ik vind het wel oneerlijk wanneer je als campingbaas vanuit een feitelijke monopolie-positie aan fietsers een product levert voor een prijs die veel duurder is dan de gemiddelde waarde van het product, terwijl je aan anderen wel meer product levert voor dezelfde prijs.
Het zou inderdaad het beste zijn dat die campings gemeden worden, maar dan moeten fietsers wel vooraf op de hoogte zijn dat zij die prijzen aldaar moeten betalen. Betekent wel dat zij hun route om moeten gooien.
Prijsvergelijking door de consumentenbond heeft in veel gevallen geleid tot prijsaanpassingen bij de bedrijven die er negatief uitsprongen.

Daarom, kom op met die voor fietsers dure campings!

harry-fietsenaar schreef:Ik heb ooit het idee geoppert om een database op deze site te starten. Zie:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... +terreinen
Met Google Maps kan je leuke dingen doen.
Een willekeurig voorbeeld van een google map kaart met ervaringen van campings vond ik hier http://www.uzar.nl/maps/UK-vakantie.html

Een idee is een database op basis van google maps ergens op te zetten waar iedereen (na te zijn ingelogd) zijn/haar favoriete camping of juist afraders kan inprikken op de kaart. Negatieve of positieve ervaringen kunnen dan met verschillende gekleurde icoontjes worden aangemerkt. Hoe het precies moet weet ik niet, er komt nogal wat java programmering bij kijken om zoiets in elkaar te draaien.Het zou best eens kunnen zijn dat er elders op het net een dergelijk idee al heeft uitgewerkt?

De vereniging is geheel afhankelijk van de inzet van vrijwilligers. Voor het beheer en redactie van deze website worden naar mijn weten nog steeds mensen gezocht. Een aantal onderdelen zijn nog steeds niet 100 % bijgewerkt. Lijkt mij voor de hand liggen dat daar eerst aan gewerkt wordt voordat een database van start kan gaan. Misschien komt het er nog eens van... Meld je aan om mee te werken.

bert sitters schreef:Ik blijf erbij dat er geen sprake is van keuzevrijheid als je 's avonds op een camping stuit met dergelijke tarieven, want er is gewoonweg geen andere camping op fietsafstand.
Ik begrijp jou standpunt wel, maar het wat mij betreft toch een kwestie van plannen en prioriteiten stellen. Nu maak ik me ook niet zo druk meer over prijzen, maar met een krap budget is het uiteraard een ander verhaal.
bert sitters schreef: Wildkamperen wordt steeds moeilijker. Na de recente bosbranden in Spanje gaat de Guardia Civil steeds meer op jacht naar wildkampeerders en niet iedereen wil wildkamperen. Er zijn mensen die sanitair en een warme douche bij hun kampeerplek willen.
Er zijn vele varianten van wild kamperen, varierend van echt uigebreid in de natuur gaan kamperen inclusief kampvuur via het bij donker worden tentje opzetten, slapen en 's ochtends weer meteen vertrekken tot bij een boer vragen of je je tentje op mag zetten. Verder lopen de regels van land tot land zeer sterk uiteen. Daarmee kom je ook op het punt van prioriteiten stellen. Als je niet wild wil kamperen of als je dat juist perse wel wil kun je daar gewoon rekening mee houden bij de keuze van je bestemming. Mensen houden bij de bestemmingskeuze immers ook rekening met het feit dat ze willen fietsen, de lokale taal & cultuur, het soort eten dat verkrijgbaar is, algemene prijspeil terplaatse toeristische attracties etc. dus waarom niet de prijzen en kwaliteit van campings? Je kunt nu eenmaal niet alles hebben.
bert sitters schreef: Het zou inderdaad het beste zijn dat die campings gemeden worden, maar dan moeten fietsers wel vooraf op de hoogte zijn dat zij die prijzen aldaar moeten betalen. Betekent wel dat zij hun route om moeten gooien.
Prijsvergelijking door de consumentenbond heeft in veel gevallen geleid tot prijsaanpassingen bij de bedrijven die er negatief uitsprongen.
Helemaal mijn punt, boycotten werkt. In dit geval dan een impliciete oproep tot een boycot. Het omgekeerde werkt overigens ook, denk aan de accomodatie die in de LP etc komen die hun tarieven verhogen. Het blijft toch een balans zoeken tussen (vemeende) vraag en aanbod.

mvg
Wilco

bert sitters schreef: Daarom, kom op met die voor fietsers dure campings!
Het lijkt mij dat je dan toch eerst precies moet aangeven boven welk bedrag we ze gaan vermelden. 15 euro voor 2 personen is bijv. een veel voorkomend bedrag.

Ik vind 12 Euro voor een fietser met een klein tentje echt een maximum, maar het gaat natuurlijk vooral om uitschieters!