Additionally, paste this code immediately after the opening tag: The Transcontinental Race - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

The Transcontinental Race

164 berichten
Vanmorgen een fotoreportage in de Guardian
https://www.theguardian.com/environment ... n-pictures
Travelmaster schreef:@ derdekeer: Ik ook hoor. Maar m.i. kan veiligheid niet gegarandeerd worden. Als dat wel zo was, dan zouden we dat ook moeten toepassen in de dagelijkse praktijk. Het gevaarlijke element hierin zit 'm in de uitputting die het wedstrijdelement in deze race met zich meebrengt.

Maar als je wedstrijden die zich afspelen tegen een achtergrond van fataliteit zou moeten cancellen, zouden er aardig wat wedstrijdjes afvallen. Boksen, F1, Red Bull (Rampage), Dakar, etc. etc. Deelnemers daaraan weten de risico's. Organisatoren ook.
Het verschil is wel dat dat (vrijwel) allemaal wedstrijden zijn op en afgesloten circuit, waar de 'normale verkeersdeelnemers geen onderdeel uitmaken van de omstandigheden van de wedstrijd. Dat vind ik nu precies een van de zaken waar te weinig aandacht voor is.
Hoe zou je dat geadresseerd willen zien, zonder onrecht aan de wedstrijd te doen?
Dor dit soort wedstrijden af te schaffen. Ik ben het met anderen eens dat wedstrijden op niet afgesloten openbare wegen deelnemers verleiden tot nemen van grotere (onverantwoorde?) risico's, en ' gewone' verkeersdeelnemers confronteren met meer risico' s.
Ze zitten op een fiets he. Niet in een vrachtwagencombinatie. Als je argument is om wedstrijden in de openbare ruimte af te schaffen, zou je ook meteen een einde moeten maken aan bv de Alpe d'Huzes, de Haute Route, de Batavierenrace en de Roparun.

Persoonlijk heb ik liever dat het volwassen mensen nog toegestaan is om een eigen verantwoordelijkheid te dragen.
Je verdraait Polling's woorden. Kijk maar:
Polling schreef:... wedstrijden op niet afgesloten openbare wegen ...
Wordt:
Anders schreef:... wedstrijden in de openbare ruimte ...
Klinkt subtiel en misschien bedoel je het niet, maar dit is dé manier om misverstanden en onenigheid te creeëren.

Ik dacht namelijk 'dan kunnen ze de Tour de France ook wel afschaffen'. Maar dat bedoelde Polling niet.

Ik heb gisteren overigens twee minuten IRL naar de Binckbanktoer staan kijken, want die kwam binnen 100 m hier langs en ik kon daardoor de straat niet over. Nooit geweten dat die lui zó vreselijk veel reservefietsen bij zich hadden. Dat moeten wel erg brakke fietsen zijn.... :lol:
Ja hoor, er zijn weer eens mensen die een iets andere invulling geven aan hun fietsvakantie dan de rigide regelzuchtige bezoeker van dit forum, dus dat moet maar verboden worden. Het is niet genoeg dat je je als fietser aan de geldende verkeersregels houdt, als je wordt doodgereden is het allereerst je eigen schuld. Je had immers ook thuis kunnen blijven. Fietslust is vreselijk en avontuurszin de grootste gruwel van de 'wereldfietser', dus voortaan alle fietsvakanties op een afgesloten circuit. Wel zo verstandig.
Leon, je hebt gelijk, ik bedoelde dus de niet afgesloten openbare ruimte.

Anders: ik dacht dat de roparun echt geen wedstrijd was met een competitie-element, maar een toertocht waarbij snelhid niet telt?
En bij e ALpe-du-zes is de berg afgezet, toch?
En Jeuu, ik geloof niet dat ik ergens geschreven heb dat doodgereden worden eigen schuld is.
Jeuu schreef:Ja hoor, er zijn weer eens mensen die een iets andere invulling geven aan hun fietsvakantie dan de rigide regelzuchtige bezoeker van dit forum, dus dat moet maar verboden worden. Het is niet genoeg dat je je als fietser aan de geldende verkeersregels houdt, als je wordt doodgereden is het allereerst je eigen schuld. Je had immers ook thuis kunnen blijven. Fietslust is vreselijk en avontuurszin de grootste gruwel van de 'wereldfietser', dus voortaan alle fietsvakanties op een afgesloten circuit. Wel zo verstandig.
+1

Wat een geneuzel
Stadjer schreef:Wat een geneuzel
Kijk eens naar de naam van het subforum.

Polling: nee, ik weet niet precies bij welke tochten die je noemde de straten zijn afgezet, maar dat was niet zo relevant voor mijn reacties.
Er worden dagelijks fietsers doodgereden door gemotoriseerd verkeer. Dat aan dit specifiek ongeluk meer ruchtbaarheid gegeven wordt is, omdat het gerelateerd is aan de Transcontinental Race. Was op diezelfde plaats en op hetzelfde tijdstip een fietsers doodgereden die niet aan deze wedstrijd meedeed, dan had waarschijnlijk niemand hier ooit wat van gehoord.

Het feit dat deelnemers zich dienen te houden aan de verkeersregels is op zich waarborg genoeg.

Dit zou een heel ander verhaal zijn als een gemotoriseerde wedstrijd gehouden zou worden: als je praat over veiligheid moet je beseffen dat het grootste gevaar van het gemotoriseerde verkeer komt. Het verbieden van (wedstrijd)fietsen lost dat wel op natuurlijk, maar lijkt mij niet wenselijk.
Peter_K schreef:Er worden dagelijks fietsers doodgereden door gemotoriseerd verkeer. Dat aan dit specifiek ongeluk meer ruchtbaarheid gegeven wordt is, omdat het gerelateerd is aan de Transcontinental Race.
Daar heb je gelijk in. Maar niet alle schuld kan aan het gemotoriseerd verkeer worden toegeschreven.
Peter_K schreef:Was op diezelfde plaats en op hetzelfde tijdstip een fietsers doodgereden die niet aan deze wedstrijd meedeed, dan had waarschijnlijk niemand hier ooit wat van gehoord.
Zonder een wedstrijd op de voor het openbaar verkeer openstaande weg, zou zeer waarschijnlijk geen ongeval hebben plaatsgevonden.
Peter_K schreef:Het feit dat deelnemers zich dienen te houden aan de verkeersregels is op zich waarborg genoeg.
Alle deelnemers aan deze race hebben zich niet gehouden aan de geldende verkeersregels. Voor wat betreft deelneming aan een wedstrijd op de weg met een voertuig, als herhaaldelijk rijden in een toestand van oververmoeidheid.
Peter_K schreef:Dit zou een heel ander verhaal zijn als een gemotoriseerde wedstrijd gehouden zou worden: als je praat over veiligheid moet je beseffen dat het grootste gevaar van het gemotoriseerde verkeer komt.

Het grootste gevaar komt evenzeer van de vaak oververmoeide fietser, maar als zwakkere deelnemer aan het verkeer is de kans op ernstig letsel of de dood vele maken groter.
Peter_K schreef:Het verbieden van (wedstrijd)fietsen lost dat wel op natuurlijk, maar lijkt mij niet wenselijk.
Deze vorm van wedstrijden op de weg, zonder veiligheidsmaatregelen en parcours, is zonder meer al verboden. Het risico op blijvend letsel of de dood is groot. De deelnemers noem ik "gokkers" Net als een loterij. De meeste hebben niets, maar enkelen een prijs en soms de "hoofdprijs".

Piet.
_Peter_ schreef:http://www.transcontinental.cc/tcrno5-b ... -for-frank

Het lezen meer dan waard.
Inderdaad. Dank voor de link.
PietV schreef: Deze vorm van wedstrijden op de weg, zonder veiligheidsmaatregelen en parcours, is zonder meer al verboden. Het risico op blijvend letsel of de dood is groot. De deelnemers noem ik "gokkers" Net als een loterij. De meeste hebben niets, maar enkelen een prijs en soms de "hoofdprijs".

Piet.
Je weet niet waar je het over hebt, je weet niet over wie je het hebt en je weet niet wat er is gebeurd. Ronduit walgelijk dit. Ik stoor me hier mateloos aan.
Pedalero,

Ik had deze reactie van jou verwacht. Velen begrijpen niet wat er mis is met dergelijke soort verboden races. Gewoon gevaarlijk. Dat willen en zullen ze ook nooit begrijpen. Dat je je aan een mening stoort is jouw zaak. Ik hoop voor mezelf, dat ik in de nachtelijke uren geen oververmoeide en zwalkende fietsers tegen kom.

Piet.
The Transcontinental Race is volgens mij een wedstrijd, race, spel, avontuur of strijd tegen jezelf, de natuur of wat dan ook. Het is geen race met een grote groep, waarvoor je een afgezet parcours of circuit organiseert. Hoewel ik in een filmpje van een vorige keer wel de eerste kilometers publiek langs de zijlijn zag zitten achter dranghekken. Volgens mij hinderen de renners na de eerste kilometers het verkeer niet meer op grote schaal. Je hebt vergelijkbare risico's als fietsvakantiefietsers, bergsporters of wielrenners die voor het eerst met klikpedaaltjes fietsen. Een licht risico is onderdeel van deze activiteiten.

Ik erger me er dan ook groen en geel aan dat na elk incident, met name een dodelijk incident, we in Nederland een verantwoordelijke willen aanwijzen. We lijken niet te kunnen omgaan met pech of gevaar. Door dit soort discussies ontstaan alleen maar extra regels en afspraken die achteraf eigenlijk niet wenselijk blijken te zijn. Dit soort regels, protocollen of afspraken belemmeren vaak groei of persoonlijke ontwikkeling en voeden angst.

Ongelukken gebeuren en helaas gaan er ook mensen door dood. Daarmee hoef je niet meteen een context te veranderen, zoals deze wedstrijd. Bij een structurele toename van ongelukken moet je er wel wat mee, bijvoorbeeld zoals dat nu blijkt dat het smartphonegebruik in de auto de stijging van het aantal verkeersdoden lijkt te veroorzaken. Voor zover ik weet is het fietsen van de Transcontinental Race niet bijzonder gevaarlijk, maar juist heel avontuurlijk.

Ik hoop dat er heel veel mensen aanvaardbare risico's blijven nemen, zodat we grote jongens en meisjes worden. Deze jongen en meisjes zijn vaak een voorbeeld voor anderen en dat hebben we nodig!
groverr schreef:The Transcontinental Race is volgens mij een wedstrijd, race, spel, avontuur of strijd tegen jezelf, de natuur of wat dan ook. Het is geen race met een grote groep, waarvoor je een afgezet parcours of circuit organiseert. Hoewel ik in een filmpje van een vorige keer wel de eerste kilometers publiek langs de zijlijn zag zitten achter dranghekken. Volgens mij hinderen de renners na de eerste kilometers het verkeer niet meer op grote schaal. Je hebt vergelijkbare risico's als fietsvakantiefietsers, bergsporters of wielrenners die voor het eerst met klikpedaaltjes fietsen. Een licht risico is onderdeel van deze activiteiten.

Ik erger me er dan ook groen en geel aan dat na elk incident, met name een dodelijk incident, we in Nederland een verantwoordelijke willen aanwijzen. We lijken niet te kunnen omgaan met pech of gevaar. Door dit soort discussies ontstaan alleen maar extra regels en afspraken die achteraf eigenlijk niet wenselijk blijken te zijn. Dit soort regels, protocollen of afspraken belemmeren vaak groei of persoonlijke ontwikkeling en voeden angst.

Ongelukken gebeuren en helaas gaan er ook mensen door dood. Daarmee hoef je niet meteen een context te veranderen, zoals deze wedstrijd. Bij een structurele toename van ongelukken moet je er wel wat mee, bijvoorbeeld zoals dat nu blijkt dat het smartphonegebruik in de auto de stijging van het aantal verkeersdoden lijkt te veroorzaken. Voor zover ik weet is het fietsen van de Transcontinental Race niet bijzonder gevaarlijk, maar juist heel avontuurlijk.

Ik hoop dat er heel veel mensen aanvaardbare risico's blijven nemen, zodat we grote jongens en meisjes worden. Deze jongen en meisjes zijn vaak een voorbeeld voor anderen en dat hebben we nodig!
+1
PietV schreef:Pedalero,

Ik had deze reactie van jou verwacht. Velen begrijpen niet wat er mis is met dergelijke soort verboden races. Gewoon gevaarlijk. Dat willen en zullen ze ook nooit begrijpen. Dat je je aan een mening stoort is jouw zaak. Ik hoop voor mezelf, dat ik in de nachtelijke uren geen oververmoeide en zwalkende fietsers tegen kom.

Piet.
Je zet op basis van je sporthaat en dubieuze, ongefundeerde vooroordelen een hele groep mensen weg als onverantwoorde gevaarlijke wegpiraten. De nagedachtenis van degenen die bij een verkeersongeval zijn omgekomen haal je door het slijk met de implicatie dat het hun eigen schuld is, zonder dat je weet wat er is gebeurd. Dat vind ik kwalijk.