Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opbouw Surly LHT - Forum Wereldfietser

Opbouw Surly LHT

Hallo iedereen,

Ik ben van plan zelf een Surly LHT op te bouwen. Ik heb 1 jaar fietshersteller achter de rug en begin in September aan jaar 2 dus kan zo wel aan het nodige materiaal geraken en uitleg vragen. Het is wel de eerste keer dat ik zelf een fiets volledig opbouw, tot nu toe wel al veel geoefend op mijn huidige fietsjes.

Ik heb veel aan het topic van Lasse gehad om onderstaand lijstje te maken. Ik denk dat er nog een paar zaken instaan die mss niet kunnen of niet logisch zijn, vandaar mijn vraag aan de specialisten wat jullie zouden veranderen of aanpassen met het oog op een fiets om mee naar het werk te gaan maar ook om er fietsvakanties mee te doen met pak en zak.

Mijn grootste vraagtekens zijn nog
- Welke stem? (lengte, graden)
- welke headset? (een standaard of heb ook al één gezien die je kunt aansluiten op je dynamo om op te laden)
- imv de derailleurs heb ik nu voor 10speed xt gekozen, maar dit mag ook 9speed slx zijn maar vind niet direct de juiste onderdelen op bv bike components die bij elkaar horen.
- kies ik best voor een tripple vooraan of kom ik met een compact ook overal mee

Alvast bedankt en ik zal dit topic zeker aanvullen als ik aan de opbouw bezig ben zodat anderen er ook iets aan hebben.


Frame + vork: Surly LHT met vork
Achterdrager: Tubus Logo Evo
Spatborden: SKS Blumemels Front + Rear 60mm

Stem : ?
Stuur : Salsa Cowchipper 31.8
Stuurlint: Lizard Skins DSP 2.5 Handlebar Tape
Headset: Cane Creek 40-Series Headset EC34/28,6 EC34/28,7

Zadel: Brooks B17 (nog te bekijken)
Zadelbuis: Ritchey Comp Seatpost 27.2mm/300mm

Voorlicht : B+M Cyo Premium R T Senso
Achterlicht: B+M Toplight Line Plus
Achterlicht kabel: SON koaxkabel

Banden: Schwalbe Marathon Plus of Big Apple
Voorwiel: Meilenweit: naafdynamo Shimano DH-3N72 + Sputnik velg
Achterwiel: Meilenweit: Deore XT + Sputnik velg

Trapas: Shimano BB-MT800 XT / SLX / LX
Crankstel:Shimano FC-M7000-10-3 SLX
Pedalen: Shimano PD-MX80

Remmen: Avid BB7 MTB Front + Rear Disc Brake Set - Closeout
Remgrepen: Tektro RX 5.0 remhendel Set

Voorderailleur: Shimano FD-M7000-10
Achterderailleur: Shimano RD-M7000-10 SLX
Crankstel: Shimano FC-M7000-10-3 SLX 22-30-40
Shakeling stuureind: Shimano Dura Ace v+h Set Schalthebel SL-BS79 2-/3-/10-fach
Casette + ketting: Shimano SLX Kassette CS-HG81-10 + Kette

Momenteel kom ik aan 1700€ met alles wat hierboven staat. Budget was eigenlijk 1500€ maar dan vraag ik wel wat onderdelen voor m'n verjaardag, kers en nieuwjaar ;-)
Hoi Bart,

Leuk project. Het eerste wat mij opvalt is dat je een MTB derailleur wil combineren met een set road shifters. Dat gaat niet werken, helaas. Microshift heeft wel iets dat werkt.
Of neem een 9-speed mtb derailleur, die werkt wel met 10-speed road shifters en een 10-speed cassette.


Een HT2 crank met vierkante trapas gaat m niet worden trouwens....
HS11 op een drop bar gaat m óók niet worden trouwens....
beste Bart,

ik denk dat als shifters je de 10-speed versie moet hebbben van de bar end shifters, uit groep 7900 van Shimano, artikel SLBS79. een fijn, maar duur onderdeel, bijvoorbeeld hier: https://www.athleteshop.nl/shimano-dura ... gLEz_D_BwE of hier: http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod34322
ik denk dat dit net als bij de 9-speed prima samengaat met de XT-derailleurs.
inderdaad ook leverbaar van merk Microshift (en dan net zo prijzig), bijvoorbeeld hier: https://www.internet-bikes.com/51773-mi ... gIRfvD_BwE

probeer je onderdelen bij zo min mogelijk verschillende shops te bestellen, anders betaal je vele keren verzendkosten. bij bijvoorbeeld http://www.chainreactioncycles.com/nl/en heb je vanaf een bepaald bedrag geen verzendkosten.

een tip bij gebruik van deze bar end shifters: let op dat deze niet bij het draaien van je stuur tegen de bovenbuis van je frame aanstoten. da's zonde van de shifters en het frame :roll: (nou gaat een goede afstelling van het stuur natuurlijk voor, maar toch).

(Shrek gaf het al aan:) hydraulische remmen van Magura passen met remgrepen HS11 of HS33 op een recht stuur, niet op een racestuur. er bestaan remgrepen voor deze remmen voor een racestuur (HS66 en ik meen ook HS77), maar die zijn bijna niet te krijgen/kopen. dus uitgaande jouw stuur zul je andere remgrepen en remmen moeten kiezen.

succes en ik hoop dat je met 'het trekken van wat Kodakjes' hier verslag doet van deze mooie fietsopbouw.
hoogframe
op je vraag: triple of geraak ik er met een compact ook? denk ik: maak een verzettentabel. daar zijn zelfs sites met (reken)programma's voor. even 'googelen'.
noteer eens welke verzetten je meestal rijdt in vlak landschap. rond dit verzet wil je meerdere verzetten met onderdeling weinig verschillen. zo heb je kleine stapjes tussen de verzetten, zodat je veelal in een fijn beentempo kunt trappen.
bedenk eens welke verzet je nodig hebt om met bagage op de meeste bergen fietsend boven te komen. dat word je lichtste verzet.
een triple werkt prima als je op het vlakke terrein vooral op het middenblad fiets of vooral op het buitenblad. zo hoef je weinig 'en voor 'en achter te schakelen, maar alleen achter. als je het buitenblad het eest gebruikt dan heb je lekker veel lichtere verzetten met middenblad en binnenste blad ('Granny' in het Engels :) ) om overal fietsend boven te komen.
ik denk (mening) dat veel gewone (stads-/Hollandse-)fietsers met een triple de ketting vooral op het middenblad hebben. bij mijzelf kan het buitenblad van de triple er eigenlijk af want ik gebruik die zelden (te zwaar verzet en sparen van de knie"en :D ).
succes en groet, hoogframe
Nog even een aanvulling:
Als je de disc versie van de LHT neemt kan je bijvoorbeeld de Avid BB7 mechanische schijfrem nemen, en dan de versie die compatibel is met road remgrepen (voor een race-/dirt stuur zoals de salsa).

Als stuurlint zou ik een goedkoper (als je het hebt over het leren stuurlint van Brooks) variant nemen die wat beter dempt.

Headset: ik heb net een Surly Troll (2017) opgebouwd voor mijn vriendin en die was niet compatibel met een Stronglight headset dat ik bij Rose.nl vandaan had. Mijn oudere Ogre had daar geen problemen mee. Het komt door een langere verdikking van de stuurbuis waar de crown race van het balhoofd op komt. (Ik heb er foto's van gemaakt dus als je een toelichting wil...) Ik heb uiteindelijk gekozen voor een cane creek, dat is ook de standaard bij Surly, en dat was de oplossing.

Zadel: ik heb ook een brooks B17 maar op een andere fiets een Brooks Cambium en die zit minstens zo lekker en kan wel tegen water.
Zadelpen: een LHT heeft een horizontale bovenbuis en dus komt er minder zadelpen boven het frame uit. Wellicht is een 320 mm lang genoeg en dan hoef je ook niet zo'n lang end naar binnen te schuiven. Dat gaat wellicht niet even makkelijk met een klein frame en hoog geplaatste bidonhouders.

Trapas: de as zit bij jouw crankstel geintegreerd en de lagers worden meegeleverd dus je hebt er geen nodig.

Remmen/remgrepen: met een cowchipper worden het road levers en moet je dus iets zoeken dat hiermee compatibel is. Dat worden bijv. v-brakes, cantilever of bv. een BB7.

Shifters: volgens mij zijn de door Hoogframe genoemde shifters nog steeds voor de road groep. Je kan voor niet-index shifters kiezen (iets makkelijker te vinden) of voor de Microshift 10 speed mountain shifters.

Tot slot zou ik overwegen om voor slx te kiezen ipv XT. Nu ik net wat heb opgebouwd met de laatste SLX versie ben ik onder de indruk en twijfel over de meerwaarde voor 'normaal' gebruik.

Ik heb mijn onderdelen besteld bij (en goede ervaringen):
- http://www.bike-components.de
- https://www.rosebikes.nl/
- https://www.sjscycles.co.uk/
Zoals al aangegeven zitten er nog wel wat incompatibiliteiten in je lijst. Maar voordat we daar verder mee gaan heb ik nog twee vragen: wordt het een 26 inch of een 28 inch LHT, en wat wil je ermee doen?
Alvast super bedankt voor alle informatie, hier kan ik wel mee verder. :D

Ik ben ondertussen ook meer aan het kijken naar de disc versie, beetje zoals http://longhaultruckerbuild.com/ maar dan met de cowchipper en compatibele remgrepen.

@Wim: Ik zou deze voor woon-werk willen gebruiken, dagelijks 30km, maar ook voor in de toekomst met bepakking fietsvakanties te doen. Het zal een 26inch worden aangezien ik een maat 50 of 52 nodig heb.
Ik denk dat de cross-check mss ook een optie is maar wil het me achteraf niet beklagen dat dat ik niet voor de LHT gegaan ben moest ik toch zwaar bepakt de baan op willen.

Ik ga inderdaad kijken om alles in SLX af te monteren.

Ik zal met alle info die ik heb mijn eerste post aanpassen binnenkort. Eerst mezelf nog wat verder verdiepen in de verschillende onderdelen. Ik kan met jullie antwoorden en tips zeker tot een mooie shoppinglist komen.
Een LHT is een pracht fiets, maar wat stug en zwaar voor onbeladen gebruik. Dan is bijvoorbeeld een Crosscheck veel fijner. Daar staat wel tegenover dat zo'n Crosscheck niet al te zwaar belanden mag worden, tot misschien 15 kg. Voor vakanties in Europa zou dat genoeg moeten zijn, maar uiteraard niet voor verre expedities.
Omdat je denkt over schijfremmen en een niet al te grote maat zoekt is hun nieuwe Straggler 650B misschien een idee. Dit is een soort Crosscheck met de wat kleinere 650 B wielen. De maximale breedte die gaat passen is 42 mm met spatborden. Voor mijn smaak is dat nog wat smal, maar er zijn wel enkele mooie soepele banden in die maat (helaas nog geen Schwalbe Almotion).
Zodra je met bagage moet klimmen is een 50/34 compact crankset een te zwaar verzet. Wil je absoluut een double, dan moet je denken aan ultra compacte doubles met bijvoorbeeld 46/30, of nog minder (dat laatste is niet ruim te krijgen).
Kortom, mijn eerste vraag is wat voor eventuele vakantietochten je in je hoofd hebt. Als dat binnen Europa blijft moet 15 kg bagage goed mogelijk zijn, en zou ik kiezen voor een Crosscheck of Straggler. Als je meer wilt meenemen moet het een LHT worden, maar dan moet je accepteren dat je onbeladen een wat zware stugge fiets hebt. De fiets die voor alles ideaal is bestaat niet.
Ik heb mijn openingspost aangepast met nieuwe onderdelen, in het blauw. Denk dat deze wel bij elkaar passen? Ik ga dus voor de disc versie gaan. Bedenkingen en opmerkingen hoor ik nog altijd graag, al veel bijgeleerd de laatste dagen.

Ik denk dat deze remhendels van tektro wel bruikbaar zijn op de cowchipper en compatibel met de schijfremmen?

Heb dan ook alles aangepast naar SLX.

@Wim: Ik ga toch voor de LHT gaan en niet voor de crosscheck, met een tripple vooraan. Ik heb nog een echte racefiets in huis die ik ook kan gebruiken om eens lekker licht en hard te gaan. Deze LHT gaat dan voor het vuile, zware en bepakte werk dienen.
Ik zie nog steeds een 10-speed mtb derailleur staan, die werkt niet met 10-speed race shifters ivm andere actuation ratio. Je moet een 9-speed mtb derailleur hebben. Weet eigenlijk niet eens of die nog te krijgen zijn in een fatsoenlijke kwaliteit, anders ff marktplaats of ebay afstruinen.

En welke Tektro RX5 bedoel je? Die tijdritremgreepjes?

In combinatie met BB7 mtb remmen moet je de RL520 hebben, icm BB7 Road de RL340

Wat betreft triple of dubbel: het verschil tussen de meeste mtb triples vs dubbels zit niet zozeer in het binnenblad (doorgaans een 22 of 24) maar in het midden cq buitenblad.
Die Avid schijfremmen worden ook door Surly zelf gemonteerd. Het zijn daar de mtb remmen, en dus horen daar dan remgrepen bij met v brake kabeltrek, en geen gewone racegrepen. Dus de Tektro RL 520.
Weet je zeker dat je 10 speed wilt? 8 speed is veel goedkoper in het gebruik. Ik heb geen idee of die 10 speed bar end shifters gaan werken met deze mtb achterderailleur. Shimano heeft de uitwisselbaarheid tussen mtb en weg onderdelen flink verminderd, en ik ben de weg wat kwijt (en heb even geen tijd en reden die weg terug te vinden).
Ik zou geen xt achternaaf nemen, en om vergelijkbare reden zou ik geen cranks met externe lagers nemen, maar gewoon Sugino XD met Shimano UN55 vierkante as bottom bracket. Die Sugino cranks zijn er ook in kortere lengtes als 160 of 165 mm, en dat lijkt me een goede idee als je wat kleiner bent.
Let bij de remgrepen en de calipers van de BB7 (maar ook van andere merken) dat de cable pull, oftewel de hoeveelheid kabel die de greep naar binnen trekt, gelijk is.
Zo heb je ook hier mtb en road varianten voor zowel de grepen als de calipers.

Let er ook even op dat je het frame bij aanschaf de balhoofdbuis en bottom bracket laat afvlakken. Als je hem bij Just Pedal koopt dan doet hij dat voor je, bij andere zaken moet je er wellicht iets voor betalen.

Oh ja, de wielen... Ik vond het heel lastig om de combi van 26inch, schijfrem en 36 spaaks in een niet al te duur en standaard wiel te vinden. Uiteindelijk heb ik wielen laten vlechten.

En bij de Troll en Ogre werd een direct mount klem voor de voorderailleur bijgeleverd. Daar kan je een direct mount derailleur op monteren en dat is eigenlijk wat mooier dan een voorderailleur met een klem en bijbehorende plastic adapters voor verschillende buisdiktes.

Veel plezier verder! :D
Mijn onkunde over de huidige generatie derailleurs zat me toch niet lekker. Zie hier voor een heldere uitleg van een ingewikkeld verhaal: http://www.bikeradar.com/gear/article/a ... urs-48460/
Wat volgens alle berichten goed werkt is 10 speed raceshifters met een oudere 9 speed Shimano mtb achterderailleur. Er zijn nog steeds 9 speed XT achterderailleurs te krijgen zag ik, maar hoe lang nog is natuurlijk wel de vraag.
nog even over verzetten en je 'gears': op deze site http://www.gear-calculator.com/ kun je spelen met trapfrequentie, triple of compact, cassettes, 9- of 10-speed en zelfs de bandenmaat om te zien hoe vlot je gaat en hoe groot de stapjes tussen je verzetten zijn.
groet! hoogframe
Waarom gebruik je geen Sram GX 2x10 setup en daar apex shifters op? Dan kan je hydraulische schijfremmen combineren met de mtb groepset en drop bars. Of de Sram Rival 22 met Apex shifters.

Sram moet echt niet onderdoen met hun huidige setups tov Shimano, meer zelfs als je gaat kijken naar road groepsets vind ik de Sram van schakelgemak aangenamer dan Shimano en dat komt nog meer naar voor bij de elektronische schakelingen. (Maar dat is een andere discussie) Ga je naar 1X setups is Sram in mijn ogen nog steeds koning.
Koen & Sam schreef:Waarom gebruik je geen Sram GX 2x10 setup en daar apex shifters op? Dan kan je hydraulische schijfremmen combineren met de mtb groepset en drop bars. Of de Sram Rival 22 met Apex shifters.

Sram moet echt niet onderdoen met hun huidige setups tov Shimano, meer zelfs als je gaat kijken naar road groepsets vind ik de Sram van schakelgemak aangenamer dan Shimano en dat komt nog meer naar voor bij de elektronische schakelingen. (Maar dat is een andere discussie) Ga je naar 1X setups is Sram in mijn ogen nog steeds koning.
Ik heb op m'n racefiets een Sram Force en ben hier zeer tevreden van. Heb er dus ook niets op tegen om met Sram rond te rijden. :-)

Ik ben nu aan het kijken of ik idd niet beter een volledige groupset kan kopen, zo weet ik dat alles past, want zie nu ff door de bomen het bos niet meer. ;-)
Het is voor mij niet zo belangrijk welke onderdelen het zijn, maar wel dat ik mijn fiets helemaal zelf kan opbouwen.