Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [VERKOCHT] Fles Coleman Fuel bijna vol, €2 - Forum Wereldfietser

[VERKOCHT] Fles Coleman Fuel bijna vol, €2

Omdat ik geen benzinebrander meer heb, te koop bijna volle fles Coleman Fuel, €2,-

Afbeelding

Ophalen in Houten of Utrecht of afgeven bij eoa bijeenkomst, Najaarsweekend Harskamperdennen oid.
Colemanfuel is afaik gewone Nederlandse wasbenzine. Je kunt het dus ook voor schoonmaakklusjes gebruiken. De ander kan beter een nieuwe files in de supermarkt halen voor minder geld.
De ander kan beter een nieuwe files in de supermarkt halen voor minder geld.
Da's mooi dan. Vorig jaar betaalde ik in Ierland € 18,= (!) voor 1 fles :roll: (ik was mijn spruitstukjes onderweg verloren en kon toen geen benzine meer stoken)
Leon schreef:Colemanfuel is afaik gewone Nederlandse wasbenzine. Je kunt het dus ook voor schoonmaakklusjes gebruiken. De ander kan beter een nieuwe files in de supermarkt halen voor minder geld.
Dat is zeker niet zo, coleman fuel heeft een lager kookpunt, of in ieder geval een kookpunt dat overeenkomt met autobenzine. Mijn Optimus R8 kloon werkte goed op autobenzine en coleman fuel, maar behoorlijk lafjes tot slecht op wasbenzine.
bast1aan schreef:
Leon schreef:Colemanfuel is afaik gewone Nederlandse wasbenzine. Je kunt het dus ook voor schoonmaakklusjes gebruiken. De ander kan beter een nieuwe files in de supermarkt halen voor minder geld.
Dat is zeker niet zo, coleman fuel heeft een lager kookpunt, of in ieder geval een kookpunt dat overeenkomt met autobenzine. Mijn Optimus R8 kloon werkte goed op autobenzine en coleman fuel, maar behoorlijk lafjes tot slecht op wasbenzine.
Dat is echt wel pech hebben als je net op die ene eigenschap die dan wel verschillend is nat gaat. De meeste buitensportbranders werken als een zonnetje op wasbenzine.
Benzine heeft volgens mij geen kookpunt, maar een (behoorlijk lang) kooktraject. De samenstelling is dan ook behoorlijk anders, niet in een prettig voordeel voor gebruik als buitensportbrandstof.
Binnen Europa is wasbenzine overigens vrijwel alleen gemakkelijk verkrijgbaar in Nederland.
Het kost op dit moment €1,35 bij de Plus: https://www.plus.nl/product/merkloos-wa ... iter-42737
Wel een aardig stuk over wasbenzine versus Coleman.
Het is helaas wel al bijna 25 jaar oud, maar misschien in essentie nog steeds kloppend.

https://www.nrc.nl/nieuws/1993/07/31/wa ... 51-a606319
Uit eigen ervaring weet ik dat benzine in de whisperlite steeds voor verstoppingen zorgt - dat wasbenzine er goed op brand en de brander mooi schoon houdt. Echter dit jaar geen gewone wasbenzine maar Primus brandstof gebruikt - wel in een andere brander: dragonfly en vond dat de Primus brandstof nog mooier, schoner brandde dan de gewone wasbenzine waar ik al erg tevreden over was. Ik vermoed dus en het artikel van Peter bevestigd het denk ik dat zowel Coleman als Primus brandstof net een tikkie anders zijn dan de gewone wasbenzine. Voor mij in Europa en daar waar het verkrijgbaar is heb ik nu de voorkeur voor branden op 1 Coleman of Primus, 2 wasenzine en als laatste keuze en 3e keuze benzine
De samenvatting van wat iedereen bij zijn eigen brander vertelt is denk ik dat het de moeite waard is om te proberen wat bevalt en wat niet. Ik heb ooit Coleman in mijn Whisperlite gehad en merkte geen verschil. Benzine is bij mij wel een slag minder. Het roet, stinkt, de regelbaarheid is pet en ik heb dan af en toe verstoppingen die ik door middel schudden moet verhelpen.
Maarre... wilde iemand die fles nou nog hebben of niet? Pfff... :roll:
Travelmaster schreef:Maarre... wilde iemand die fles nou nog hebben of niet? Pfff... :roll:
Tja, toch is de discussie wel relevant. Twee euro voor Coleman is niet duur, maar als wasbenzine net zo goed werkt ben je toch te duur uit.
De discussie an sich is inderdaad interessant en ook best relevant, maar volgens mij niet waar een verkooptopic voor bedoeld is.
Fles is VERKOCHT.
Dat scheelt een hoop gedoe. Mooi.