Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandem en Radical Cyclone naar Marseille - Forum Wereldfietser

Tandem en Radical Cyclone naar Marseille

Deze zomer per trein met Tandem en Radical aanhanger naar Marseille(/Toulon) en terug gereisd.

De geplande reis (via Treinreiswinkel):

Dronten-Amsterdam, sprinter
Amsterdam-Antwerpen, IC
Antwerpen-Lille Flandres, IC
Lille Europe-Parijs (gare du Nord), TGV
Parijs (Austerlitz)- Marseille, Intercite de Nuit

Uiteraard werd er op meerdere plekken aan het spoor gewerkt waardoor er drie overstappen bij kwamen. Helaas had de SNCF een ander type TGV ingezet zonder fietsplek (Duplex). Het balkon beneden is heel klein, evenals het bagagerek. Door de sturen te draaien kon ik de tandem de trap op krijgen naar de bagagerekken op het bovendek. Daar was plek zat. Ook bleken sommige liften in Lille Europe te klein te zijn waardoor ik de roltrap moest nemen. Op de fiets van Gare du Nord naar Austerlitz was een eitje, ondanks de avondspits. Behoorlijke fietspaden en het gaat nog naar beneden ook. De nachttrein heeft een redelijke fietsruimte maar deze is lastig te bereiken door het erg smalle gangpad met een klapdeur (met heel sterke veer). In Marseille waren geen liften of roltrappen dus dat was even sjouwen. Hetzelfde geldt voor de stations op de TER lijn naar Toulon. Er is wel voldoende plaats voor tandem en kar in de meeste TER-treinen. Slechts een van de 7 TER-treinen die wij gebruikt hebben bestond uit oude rijtuigen met hoge instap en krappe deur. Ook stopte ons rijtuig voor het perron omdat de trein te lang was. Met hulp van 4 conducteurs was dat uiteindelijk snel opgelost.

Op de terugweg heb ik het mijzelf iets makkelijker gemaakt door het stokerstuur en pedalen te verwijderen. Dat maakte het manouvreren in de trein een stuk eenvoudiger.

Uiteindelijke reisschema heenreis:
-Dronten - Lelystad, sprinter
-Lelystad - Den Haag HS, IC
-Den Haag HS - Rotterdam, IC
-Rotterdam - Breda, materieel IC-direct dus geen fietsplek
-Breda - Antwerpen, IC
-Antwerpen- Lille Flandres, IC
per fiets naar centrum voor lunch en daarna Lille Europe
-Lille Europe - Parijs Gare du Nord, TGV Duplex, geen fietsplek
per fiets naar Austerlitz
-Parijs Austerlitz - Marseille Blancarde, IC de nuit
op de fiets naar luchthaven om stoker op te halen
-Vitrolles - Marseille Saint Charles, TER
-Marseille Saint Charles - Cassis, TER
stukje gefietst naar strand en geluncht
-Saint-Cyr-sur-Mer - Toulon, TER
Nachtboot naar Corsica

En terug:
Nachtboot naar Toulon
-Toulon - Bandol, TER
ochtend op strand
-Bandol - Marseille Saint Charles, TER
-Marseille Saint Charles - Vitrolles, TER
heen en weer naar luchthaven
-Vitrolles - Marseille Saint Charles, TER
Per fiets naar Marseille Blancarde
-Marseille Blancarde - Parijs Austerlitz, IC de nuit
-Parijs Gare du Nord - Lille Europe, TGV (nu wel met fietsplekken)
fiets naar Flandres
-Lille Flandres - Antwerpen, IC
-Antwerpen - Rotterdam, IC
-Rotterdam - Zwolle, IC
-Zwolle - Dronten, sprinter

Volgende keer toch maar de Flixbus, maar die zullen wel geen tandems meenemen.
Wat een gedoe :roll: Hoe lang hebben jullie er nu totaal over gedaan, enkele reis?
gios schreef:Wat een gedoe :roll: Hoe lang hebben jullie er nu totaal over gedaan, enkele reis?
Ik ben om 8:30 uit Dronten vertrokken en om 6:00 was ik in Marseille. Toen een dag gefietst en stukjes met de trein gereisd om aan het eind van de middag in Toulon aan te komen. Vervolgens de nachtboot naar Bastia. Alles bij elkaar dus 48 uur maar daar zat een hele dag fietsen en uitrusten bij en een zeer goede nachtrust op de boot. Terugreis was min of meer hetzelfde.