Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsonderhoud en keuzes na ervaring van langere fietsreis - Forum Wereldfietser

fietsonderhoud en keuzes na ervaring van langere fietsreis

Beste Lezers,

Na een mooie fietsreis van enkele maanden is het nu tijd voor fietsonderhoud. Ik sleutel al een aantal jaren af en toe aan mijn fietsen en nu ben ik voornemens om in ieder geval een goede poging te wagen het onderhoud meer zelf te gaan doen. Ik wil eenvoudigweg in staat zijn mijn eigen fietsen te onderhouden, juiste beoordelingen maken voor aanschaf van nieuwe (2e hands) fietsen, onderdelen kunnen vervangen en inkopen, enzovoort. Omdat ik telkens weer nieuwe problemen met de fietsen tegenkom of omdat ik ervaring mis of simpelweg niet weet wat ik niet weet, blijft het een toch vaak veel uitzoeken en leren. Ik heb hier al af en toe vragen gepost en fijne reacties ontvangen, ik hoop dat er mensen zijn die het leuk vinden om mij te adviseren op de vragen die ik de komende periode ga stellen. In ieder geval bij voorbaat al dank!

Ik begin direct maar. Mijn vriendin en ik fietsen beide op een Koga Randonneur, de mijne is ongeveer 11 jaar oud, die van haar twee jaar. Toen ik mijn fiets vorig jaar bij de dealer kocht was er een nieuwe cassette, ketting en geloof ik een voorblad op gezet, naast standaard onderhoud. Verder was het zoals ik mij heb laten vertellen een top fiets en zeker goed geschikt voor een reis van zes maanden. Tijdens onze fietstocht heb ik een en ander geleerd over de fiets en eventuele keuzemogelijkheden voor een fiets en hoop ik in de toekomst in staat te zijn wat kritischer te zijn bij een aankoop door er iets meer verstand van te hebben.

De achteras bleek na drie weken fietsen beschadigd te zijn, hoe dat kon wist niemand, maar ik kon er gelukkig wel op doorfietsen. Na thuiskomst bleek het hele achterwiel vervangen te moeten worden, de velg was hol en mij werd afgeraden verder te fietsen. Ik heb het wiel nu uit elkaar en het dopje dat op de lagers gaat is bijna rondom ingesleten, dat verklaart het ruwe gevoel van de as. Nu vraag ik mij af of ze tijdens de koop niet hadden kunnen aangeven dat dit er aan zat te komen (dan doel ik op de velg), ik had immers uitgebreid gesproken over onze plannen. Wat als we nog een maandje langer wilde fietsen... Ik krijg een voorstel voor één of twee mogelijke nieuwe achterwielen. Dit zou tussen de 200 en 250 euro kosten exclusief cassette en banden. Dat vind ik veel geld, maar wat moet dat moet.

Ik wil graag weten hoe ik een juist wiel kan uitkiezen, of op welke criteria ik moet letten. Op mijn huidige velg kan ik nergens een model nummer vinden maar ze dachten dat het een origineel wiel van Koga was.Kan iemand me hier iets meer over vertellen? Mocht ik zelf een wiel willen aanschaffen (of bouwen), welke webshop zou dan betrouwbaar zijn met een goede kwaliteit/ prijs verhouding? In ieder geval zal het een XT naaf moeten worden, een stevige velg voor de bagage en de juiste spaken.

Wij willen graag iets bredere banden, maar dat werd afgeraden. Mijn inschatting is 42-622 wel zou moeten passen. Nu zit er 37-622 op. Lijkt me makkelijk om gewoon uit te proberen.

nogmaals, dank voor de tijd en groeten
luchtfietser schreef:Ik krijg een voorstel voor één of twee mogelijke nieuwe achterwielen. Dit zou tussen de 200 en 250 euro kosten exclusief cassette en banden. Dat vind ik veel geld, maar wat moet dat moet.

Ik wil graag weten hoe ik een juist wiel kan uitkiezen, of op welke criteria ik moet letten. Op mijn huidige velg kan ik nergens een model nummer vinden maar ze dachten dat het een origineel wiel van Koga was.Kan iemand me hier iets meer over vertellen? Mocht ik zelf een wiel willen aanschaffen (of bouwen), welke webshop zou dan betrouwbaar zijn met een goede kwaliteit/ prijs verhouding? In ieder geval zal het een XT naaf moeten worden, een stevige velg voor de bagage en de juiste spaken.
Als die 200 a 250 euro voor twee achterwielen zou zijn, dan pas zou het interessant worden.

Zou dit misschien een goede optie zijn? :

https://www.bike4travel.nl/wielen/4939- ... chter.html

Voor 159 euro met xt naaf, nieuw en goedgebouwd, daar kan je vanuit gaan.
En voor een paar tientjes goedkoper een deore of lx naaf. Want wie heeft gezegd dat het een xt moet worden?

Je kan vervolgens de cassette van je huidige achterwiel gebruiken als je die nog niet opgereden hebt.

Hans
Hans, bedankt voor de reactie en link.

Nee het betreft één achterwiel, maar twee keuzes hoop ik. Het dient een naaf te zijn met 40 spaken en zo ver als ik weet is XT een sterke naaf en daarom goed geschikt voor een vakantiefiets. Wat een XT sterk maakt en wat het verschil is ten opzicht van LX Deore weet ik niet. De dealer sprak over een XT omdat die sterk was.

Ik zal straks die site nog is doorkijken. Overigens moet ik de cassette en de ketting ook vervangen.
luchtfietser schreef:Koga Randonneur......ongeveer 11 jaar oud......zoals ik mij heb laten vertellen een top fiets en zeker goed geschikt voor een reis van zes maanden.

De achteras bleek na drie weken fietsen beschadigd te zijn, hoe dat kon wist niemand, maar ik kon er gelukkig wel op doorfietsen. Na thuiskomst bleek het hele achterwiel vervangen te moeten worden, de velg was hol en mij werd afgeraden verder te fietsen. Ik heb het wiel nu uit elkaar en het dopje dat op de lagers gaat is bijna rondom ingesleten, dat verklaart het ruwe gevoel van de as. Nu vraag ik mij af of ze tijdens de koop niet hadden kunnen aangeven dat dit er aan zat te komen (dan doel ik op de velg), ik had immers uitgebreid gesproken over onze plannen. Wat als we nog een maandje langer wilde fietsen...

Wij willen graag iets bredere banden, maar dat werd afgeraden. Mijn inschatting is 42-622 wel zou moeten passen. Nu zit er 37-622 op. Lijkt me makkelijk om gewoon uit te proberen.
Banden gewoon uitproberen inderdaad, zolang je dat geen bakken met geld kost. Als de remmen en spatborden niet aanlopen kan het. Zijn de ruimtes heel klein, dan gaat het echter op een gegeven moment toch aanlopen.

Verder over die velg... Als jullie in die zes maanden richting de 15000 km gefietst hebben met af en toe regen in de bergen, dan is het normaal dat een tweedehands achterwiel versleten is. Als jullie eerder 5000 km hebben gefietst kan dat anders liggen. Dan was de velg al vrij ver ingesleten toen je de fiets kocht, en zou het zo moeten zijn dat de fiets daardoor voor minder geld aan je verkocht is. In de praktijk is het vaak niet eens zo makkelijk om in te schatten hoe lang een gebruikte velg nog mee kan. Advies: neem nu inderdaad een nieuw wiel.

Hans
luchtfietser schreef:Hans, bedankt voor de reactie en link.

Het dient een naaf te zijn met 40 spaken...Wat een XT sterk maakt en wat het verschil is ten opzicht van LX Deore weet ik niet. De dealer sprak over een XT omdat die sterk was.
"De dealer sprak" , die zag ik aankomen....

Deore en LX is vaak niet minder sterk.

Je denkt 40 spaken nodig te hebben. Als een wiel met 36 spaken goed gebouwd is, kan het heel moeilijk stukgaan.

Zelf ben ik niet de lichtste en heb ik op veel fietsen gebroken spaken gehad. Maar sinds ik handgespaakte achterwielen heb, zowel op de stadsfiets als op de toerfiets, nooit meer. Moet gezegd dat ik geen derailleurfiets met paraplu gespaakte achterwielen meer gebruik.

Hans
En misschien is het slim om ook deel te nemen aan de sleutelcursussen, die door de vereniging worden georganiseerd?
XT achternaven waren ooit beter maar zijn dat nu juist niet meer. Koop nu LX of SLX. Met een stevige velg is er geen noodzaak voor 40 spaken, en al helemaal niet een gewone xt naaf met 40 gaten (want de flenzen daarvan hebben eigenlijk wat weinig vlees voor zoveel gaten). Een echte tandemnaaf met 48 spaken is een ander verhaal maar is een stuk minder nodig met moderne stijve velgen. Bredere banden lijken me inderdaad zinvol. Monteer de breedste die passen. Je fietsenmaker lijkt niet erg deskundig.
1 Geef je op voor de Wereldfietser fietsreparatiecursus. De eerste is half september.
2 Laat een nieuw wiel maken door een ervaren en gerenommeerde wielbouwer die weet welke componenten het meest geschikt zijn. Mijn wielen komen van m-gineering maar er zijn nog een paar goede wielbouwers.
https://www.bike4travel.nl/wielen/4939- ... chter.html

Nogmaals dezelfde link.
In de begeleidende tekst (laatste zin) wordt de xt - naaf zelfs afgeraden door bike4travel, zie ik nu.
Dit terwijl de verkoop van xt de zaak meer geld zou opleveren.

Hans
copy paste: Bike4travel: Let op: de XT versie is lichter dan de LX en de Deore. De dit kom de duurzaamheid niet ten goede. (aluminium as). Dus voor zwaar gebruik, raden we de XT af

Tsja het staat er mooi beschreven op die site en ik wordt al enhousiast :D Maar wat er niet staat is het verdere verschil tussen een XT en Deore LX. Zojuist heb ik uit mijn XT naaf van, ik denk dus 11 jaar oud, een stalen as gehaald. Misschien dat ik gewoon is contact op neem met Bike4travel

Wij hebben rond de 7200 km gefietst in overwegend goed weer. Pas de afgelopen maand meer regen gehad, maar toen werd het vlakker. I

Ik heb geïnformeerd naar een cursus inderdaad.
luchtfietser schreef:copy paste: Bike4travel: Let op: de XT versie is lichter dan de LX en de Deore. De dit kom de duurzaamheid niet ten goede. (aluminium as). Dus voor zwaar gebruik, raden we de XT af

Tsja het staat er mooi beschreven op die site en ik wordt al enhausiast :D Maar wat er niet staat is het verdere verschil tussen een XT en Deore LX. Zojuist heb ik uit mijn XT naaf van, ik denk dus 11 jaar oud, een stalen as gehaald. Misschien dat ik gewoon is contact op neem met Bike4travel

Wij hebben rond de 7200 km gefietst in overwegend goed weer. Pas de afgelopen maand meer regen gehad, maar toen werd het vlakker. I

Ik heb geïnformeerd naar een cursus inderdaad.
Hahaa... vroeger had xt een stalen as. Nu aluminium......
Ja vroeger waren xt achternaven prima, maar al weer een aantal jaren zit er vanwege het gewicht en de stijfheid een alu as in. Die alu as moet dikker zijn (alu is niet zo sterk), dus blijft er minder ruimte over voor de lagers. En daar gaat het soms fout. Voor een vakantiefiets is de xt naaf dus geen goede keus meer.
Wim schreef:Ja vroeger waren xt achternaven prima, maar al weer een aantal jaren zit er vanwege het gewicht en de stijfheid een alu as in. Die alu as moet dikker zijn (alu is niet zo sterk), dus blijft er minder ruimte over voor de lagers. En daar gaat het soms fout. Voor een vakantiefiets is de xt naaf dus geen goede keus meer.
Dat vertelde de verkoper mij zojuist ook. De aluminum as moet ook beter onderhouden worden anders is de kans op doorzakken iets groter. De XT heeft kleinere kogeltjes, dat zal dan wel vanwege de dikke as zijn. De Deore LX was eenvoudigweg betrouwbaarder werd aangegeven.

Wat betreft de spaken. Bike4travel maakte geen wielen met 40 spaken begreep ik. Deze vergroten de kans op uitscheuren op de naaf. Omdat je beter een spaak kunt vervangen dan een naaf was 36 spaken verstandiger.
Hoe zit het met de body?

aanvulling: Ik heb nogmaals gebeld, body van shimano is staal en zit er standaard op bij het wiel, van 8 tot 10 speed is het universeel.

aanvulling 2: De site van M-Gineering is iets wat onduidelijker en ik kan er niets vinden over wielen. Het lijkt me een site voor wat exclusiever materiaal?
Ga gerust voor die 36 spaaks velg met deore of deore LX onderdelen, net wat slijtvaster. XT is interessanter om als derailleur te hebben. Schakelt gewoon weer een tikkeltje vlotter 8) en als je er dan een stalen kasette oplecht is het geheel weer slijtvaster voor vakanties... En als velg neem je een Ryde andra, enorm stijf en stabiel, ideaal voor zwaardere bepakkingen.
Wat is er mis met de huidige naaf? Als het alleen de conussen zijn dan kun je die makkelijk (laten) vervangen, het typenummer staat op de naaf zodat de juiste besteld (kunnen) worden. Als dat een 40 gaats XT-naaf is wordt het wel iets lastiger een velg te vinden maar Ryde zou die wel moeten hebben. Met een gebruikte naaf, indien nog goed, kun je gewoon weer een wiel laten opbouwen, als jouw fietsenmaker dat liever niet doet of kan wordt het tijd voor een ander.

Mijn XT-naaf (met stalen as) gaat nu zo'n 20 jaar mee, al wordt die de laatste jaren minder intensief gebruikt als voorheen, er zijn inmiddels al 3 velgen mee versleten, waaronder 1 met een keramische coating en 1 keer zijn de conussen vervangen.

M-gineering, in de shop naar velgen banden en spaken en dan helemaal onderaan de pagina, Marten bouwt gewoon met goed bewezen materiaal en is niet de beroerdste om je dat te laten weten. :wink: Dat dat op sommigen als exclusief overkomt kan.
De huidige naaf heeft een alu as en is gewoon beschadigd, vervangen dus. Ik rij zelf al ff rond met een achterwiel van B4T met LX naaf en erg tevreden, één keer een spaak kapot gehad; Marco stuurde prompt 2 nieuwe spaken en nippels op. Keurig!
Yep, ben het helemaal met een aantal vorige posters eens :D . Neem contact op met Marten - bellen gaat vaak het snelste en laat hem je wielen bouwen.
_Peter_ schreef:Wat is er mis met de huidige naaf? Als het alleen de conussen zijn dan kun je die makkelijk (laten) vervangen, het typenummer staat op de naaf zodat de juiste besteld (kunnen) worden. Als dat een 40 gaats XT-naaf is wordt het wel iets lastiger een velg te vinden maar Ryde zou die wel moeten hebben. Met een gebruikte naaf, indien nog goed, kun je gewoon weer een wiel laten opbouwen, als jouw fietsenmaker dat liever niet doet of kan wordt het tijd voor een ander.
Zo ver als ik zelf kan beoordelen lijkt de naaf zelf in orde. Ik heb deze schoongemaakt en zie geen ruwe oppervlak zoals ik op de conus zie. Een van de conussen is helemaal ruw. Waarom is de naaf dan niet ruw? De kogeltjes leken me ook prima, daar zag ik geen putjes in. Misschien als ik een loep gebruik wel.

Een naaf zal wel standaard geleverd worden met een bepaald type kogeltjes. Toch ben ik wel benieuwd of er ook belangrijke kwaliteitsverschillen zitten tussen verschillende type kogeltjes.

De site van Marten heb ik deze ochtend is goed bekeken. Ik woon er toevallig ook nog in de buurt (30 km)
De simpelste variant is dat je Marten laat beoordelen of de naaf nog weer het hele leven van een nieuwe velg mee kan, en of er nog conussen voor te krijgen zijn.
Ik heb bij M-gineering voor zo'n 250 euro een Ryde Sputnik wielsetje laten bouwen met 36/36 spaken en 105 naven (i.v.m. mogelijkheid tot 11 speed). Om voor dat bedrag alleen een achterwiel te ontvangen lijkt me dus vrij fors! Deze wielen zijn zwaar, maar zeer robuust waardoor de wielen niet meer het kritische punt zijn op mijn fiets.

Verder is hier al genoemd dat de XT naven van tegenwoordig minder geschikt zijn voor lange fietsreizen. Grotere aluminium as, daardoor kleinere kogeltjes en al met al een stuk minder duurzaam dan de goedkopere LX stalen variant. Eveneens wordt de flens met 40 gaten wel erg kritisch qua materiaal waarin de spaken gemonteerd worden. Ook de alu body zal eerder invreten dan de stalen body op goedkopere modellen, hetgeen op den duur (binnen 5.000km is geen uitzondering) de schakelprestaties kan beïnvloeden. Het gewichtsverschil is peanuts. In dit geval; goedkoop = beter voor de verandering.

Voor de meerprijs van een setje LX naven (ca. €50-75) zou ik geen gedonder meer willen met naven die het al een keer begeven hebben. Met een nieuwe set die je alleen voor vakantiefietsen gebruikt, kun je waarschijnlijk weer 10 jaar vooruit (mits op tijd onderhoud).

Met wat meer onderhoud (weekendtripjes in en rond NL) kun je prima uit de voeten met de XT naaf, maar ik zou voor degelijkheid kiezen.