Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitgelezen: One year on a bike - Forum Wereldfietser

Uitgelezen: One year on a bike

Martijn Doolaard
One year on a bike

Gestalten
ISBN 978-3-89955-906-4

Being at a place at the beginning or the end of the day, in rain or sunshine, summer or winter, a good or a bad mood, influences how you perceive a place or a moment. That is why every trip is different (p. 98)

Kun je gelukkig worden van een boek? Ik weet het niet zeker, maar dit boek komt er wel heel dicht bij. Het is de €40 meer dan waard en ook in de uitvoering is het monumentaal met zijn formaat van 33 bij 25 bij 4 centimeter. Maar het is vooral monumentaal door de 370 pagina's die het boek een gewicht van bijna tweeënhalve kilo geven. Ik heb genoten van elke minuut die ik eraan besteed heb. De foto's zijn adembenemend en de teksten inspirerend. Ik kan niet anders zeggen dat het een van de mooiste (fiets)boeken is die ik gelezen heb.

I pitch my tent, build a fire, and the rest of the evening I'm busy maintaining it. Light and warmth are basic necessities to work for. Life can be so simple. (P. 220)

Martijn fietst van Amsterdam naar Singapore. Zijn route loopt door Europa, Turkije, Iran, wat stan-landen, India, Myanmar en Maleisië. In Europa loopt zijn reis bijna dood door een meisje. Liefde doet vreemde dingen met je. In Turkije en Iran is het thema veel gastvrijheid. India is een grote chaos. Myanmar en Maleisië vallen op door hun natuurlijke schoonheid en rust.

Saying goodbye was not easy. I've learned the hard way that a nomadic style of living is as much about connecting as it is about letting go. (p. 80)

Nu hebben meer fietsers zo'n reis gedaan, maar waar die over de toeristische aspecten schreven, richt Martijn zich meer op de visuele en reflectieve aspecten van zijn reis. Vandaar dat er ook zoveel jaloersmakende foto's in het boek staan. De teksten zijn kort maar herkenbaar. Mijn langste fietsreis was maar vijf weken maar toch zijn de situaties en gedachten hetzelfde. Hij weet heel goed de essentie van een fietsreis te beschrijven en wat het met je doet. De vermoeidheid en de tegenslagen die essentieel zijn voor je reis en elke keer weer als een overwinning voelen. Het 'gevoel' van een land, de vriendelijkheid van de mensen en de dingen die een land anders maken dan het onze terwijl je dat, normaal gesproken, niet beseft.

Setting small goals and not getting frightened by the size of this country. Living by the day and taking it in piece by piece. It was the only way to make this kind of trip doable. (P. 247)

Als fietser ga je veel plezier beleven aan dit boek. Maar ook voor een aspirant- of niet-fietser zal het heel interessant en inspirerend zijn om te lezen. En zelfs als je niet van fietsen houdt kun je niet anders dan genieten van de foto's. Had ik al gezegd dat die mooi zijn?

The discoveries are what makes the unknown so exciting and the reason for taking the unbeaten paths more worthwhile. Even more reason to go to places that are not recommended-you could be the first one to do so. (P. 322)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bedankt voor je verslag. Het is de tijd van het jaar dat ik aan mijn verjaardagsverlanglijstje moet werken. Staat genoteerd!
Ik kan me helemaal vinden in deze recensie; ik deed het mezelf cadeau om inspiratie op te doen voorn een nieuwe trip. Het is echt, echt een prachtig boek met heel rake observaties over het fietsen zelf.
Heel verfrissend, daar waar veel verhalen vooral de idylle van het fietsen benoemen.
Mooi boek lijkt me. Heb het maar gelijk besteld...
Lijkt mij ook een mooi boek. Ook maar gelijk besteld :D
BlijDatIkFiets schreef:Lijkt mij ook een mooi boek. Ook maar gelijk besteld :D
Schrik niet van de omvang van het boek... Het is een maatje groter dan ik had verwacht maar ziet er echt schitterend uit!
Na het lezen van dit topic dacht ik: dit boek moet ik hebben. Vervolgens helemaal vergeten. Mijn vriendin echter niet. Ik kreeg het op mn verjaardag (samen met nog 2 prachtige reisboken) en mijn mond viel open van verbazing: wat een prachtig boek. Inderdaad groot en waar voor je geld. Aanrader!
inderdaad een zeer mooi boek, er is nu ook een film van het boek over de reis gemaakt om bij weg te dromen, ook de moeite!

https://vimeo.com/ondemand/oneyearonabike
Oooh, sounds like a fantastic book!

Unfortunately haven’t gotten around to buying it yet though. :(

Martijn is now cycling from Vancouver to Patagonia and has an excellent blog over the trip. http://www.espiritu-libre.com/