Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bicycle Route 66 of Southern Tier? - Forum Wereldfietser

Bicycle Route 66 of Southern Tier?

Als onderdeel van onze N-Z Amerika trip volgend jaar willen we de GDMBR van noord naar zuid fietsen en in het zuiden de Baja Califonia oppakken.

Alleen is het zo dat tussen de GDMBR en de Baja nog een heel aantal kilometers liggen. De Adventure Cycling Association heeft een tweetal routes die beide aan elkaar zou kunnen linken maar welke is de beste optie?

De fietsvariant van de Route 66 ligt wat meer naar het noorden, de Southern Tier, zoals de naam al doet vermoeden in het zuiden.

Zijn hier mensen die 1 vd 2 of misschien beide routes hebben gefietst? En welke is juist wel of juist niet aan te raden. We verwachten in die regio rond oktober 2018 te zijn.

Bedankt alvast...
Ik heb de Southern Tier niet gereden, wel de Route-66 voordat die officieel op kaart gezet werd. Ik ken ook de GDMBR. Eigenlijk viel Route-66 mij wat tegen. Er zijn mooie stukken bij, zoals in westelijk Arizona tussen Williams en Needles, maar ook lange saaie stukken waar je op of vlak langs de Interstate-40 rijdt.
Als je Route-66 zou nemen, verlaat je de GDMBR in Grants-NM. Dat is zonde, want je mist een prachtig en ruig stuk door de Gila tot Silver City, een heel sfeervolle stadje. In Silver City kun je de Southern Tier oppakken die in Oktober-November waarschijnlijk heel aangenaam fietsen is.
Deze zomer de GDMBR gereden. Stuk ten zuiden van de Route66 (Pie town & Gila) is absoluut de moeite waard! Ik vond eerlijk gezegd de GDMBR nogal tegen vallen (toch veel verkeer, veel snelweg, weinig singletrack, veel washboard, weinig uitzicht), zeker de noordelijke helft (Banff-Steamboat springs).

Als je aan de westkust wilt komen zou ik de westkust fietsen, vond ik een stuk leuker dan de GDMBR. Het verkeer aan de westkust leek destijds ook veel meer rekening te houden met ons dan op de vaak smalle vluchtstroken op de GDMBR.
blaaat schreef: Ik vond eerlijk gezegd de GDMBR nogal tegen vallen (toch veel verkeer, veel snelweg, weinig singletrack, veel washboard, weinig uitzicht), zeker de noordelijke helft (Banff-Steamboat springs).
Hier wil ik toch even op reageren, hoewel ik besef dat er over smaak niet te twisten valt. Maar over feiten wel.
Ik heb de GDMBR twee keer gereden en wil het graag nog een derde keer doe. Route-66 zal ik zeker nooit meer overdoen.

Waar op de GDMBR rijd je over snelweg? Ik ken alleen het stukje noordelijk van Butte (5 km) maar daar is enkele jaren geleden een veel betere omweg voor gevonden die de snelweg helemaal mijdt. Natuurlijk kun je hier en daar over snelweg rijden, maar dat is dan een eigen keus. Bv. zuidelijk van Butte over de snelweg naar Wise River als je de lastige Fleecer Ridge wilt omzeilen.

Adventure Cycling heeft de GDMBR ooit gelanceerd met '5-10% verhard'. Dat is duidelijk een onderschatting. Het percentage verhard ligt dichter bij 25%. Maar het zijn wel rustige, landelijke wegen, zeker in vergelijking met Route-66. De grootste stad waar je doorheen komt is, denk ik, Butte, 35000 inwoners.

Inderdaad zijn er weinig single-tracks. Dat is een bewuste keuze van de route-architect Michael McCoy. Hij wilde dat je de route ook goed met een BOB trailer kunt rijden. De Tour Divide race heeft de route met meer single-tracks verrijkt, zoals de CDT-alternate noordelijk van Silver City, de variant op Boreas Pass en stukken van de Canadian Flathead. Het is qua karakter meer een 'gravel grinder' route, maar met veel washboards en rotsige wegdek. Daarom zie je bijna geen mensen op een cyclocross fiets en veel mensen die blij zijn dat ze een geveerde voorvork hebben.

Weinig uitzicht? Heb je wel de echte route gereden over Elk Pass, Galton Pass, de Whitefish Divide, Richmond Peak, Union Pass, de hele route tussen Boulder en South Pass City, de Great Divide Basin, de afdaling naar de Colorado River vanaf Lynx Pass?
Helemaal akkoord met Math.
De GDMBR is prachtig. Elke staat heeft z'n hoogtepunten.
Ik had wel eens een afgesloten stuk, door bv bosbranden en dan beland je op een verharde weg, of ik deed het soms uit eigen keuze, maar als je de GDMBR zonder uitzichten vindt en veel verkeer vindt hebben (iets waar ik zef héél gevoelig voor ben), dan wordt het moeilijk om er nog met je fiets op uit te trekken.
Rijden die route, en ik zou zeggen neem die Southern Tier, zo zie je (bijna) de hele GDMBR, en kom je ook gelijk aan de Baja.

Als je wat fotootjes van de route wilt zien uit vervlogen tijden (2006 :D )
https://bike-a-way.com/usa-continental-divide-part-1/
https://bike-a-way.com/usa-continental-divide-part-2/
https://bike-a-way.com/usa-continental-divide-part-3/

Nu dat we in "the age of bikepacking" zijn aanbeland, zou ik 'm wel met heel wat minder bepakking fietsen hoor.
math schreef:
blaaat schreef: Ik vond eerlijk gezegd de GDMBR nogal tegen vallen (toch veel verkeer, veel snelweg, weinig singletrack, veel washboard, weinig uitzicht), zeker de noordelijke helft (Banff-Steamboat springs).
Hier wil ik toch even op reageren, hoewel ik besef dat er over smaak niet te twisten valt. Maar over feiten wel.
Ik heb de GDMBR twee keer gereden en wil het graag nog een derde keer doe. Route-66 zal ik zeker nooit meer overdoen.

Waar op de GDMBR rijd je over snelweg? Ik ken alleen het stukje noordelijk van Butte (5 km) maar daar is enkele jaren geleden een veel betere omweg voor gevonden die de snelweg helemaal mijdt. Natuurlijk kun je hier en daar over snelweg rijden, maar dat is dan een eigen keus. Bv. zuidelijk van Butte over de snelweg naar Wise River als je de lastige Fleecer Ridge wilt omzeilen.
In mijn beleving is elke weg met veel snelweg-snelheid rijdend verkeer (sommige van de Highways) een snelweg, niet alleen de interstates. Bijvoorbeeld het korte stuk net voor South Park City, ook al is dit maar 7km, een vluchtstrook ontbreekt en het zit vol met vrachtverkeer. Niet heel prettig fietsen.
math schreef:
Adventure Cycling heeft de GDMBR ooit gelanceerd met '5-10% verhard'. Dat is duidelijk een onderschatting. Het percentage verhard ligt dichter bij 25%. Maar het zijn wel rustige, landelijke wegen, zeker in vergelijking met Route-66. De grootste stad waar je doorheen komt is, denk ik, Butte, 35000 inwoners.

Inderdaad zijn er weinig single-tracks. Dat is een bewuste keuze van de route-architect Michael McCoy. Hij wilde dat je de route ook goed met een BOB trailer kunt rijden. De Tour Divide race heeft de route met meer single-tracks verrijkt, zoals de CDT-alternate noordelijk van Silver City, de variant op Boreas Pass en stukken van de Canadian Flathead. Het is qua karakter meer een 'gravel grinder' route, maar met veel washboards en rotsige wegdek. Daarom zie je bijna geen mensen op een cyclocross fiets en veel mensen die blij zijn dat ze een geveerde voorvork hebben.
Op de kaarten staat ook dat er 5-10% single- of double-track is op de gehele route. Dit is misschien 20km totaal (en dat is al heel ruim geschat).
math schreef: Weinig uitzicht? Heb je wel de echte route gereden over Elk Pass, Galton Pass, de Whitefish Divide, Richmond Peak, Union Pass, de hele route tussen Boulder en South Pass City, de Great Divide Basin, de afdaling naar de Colorado River vanaf Lynx Pass?
Uiteraard zijn er hele mooie stukken op de GDMBR (en nog veel meer dan jij noemt!). Het grootste probleem vond ik dat sommige lange stukken best saai kunnen saai (Na Boreas pass single track tot net voor Salida bijv), waardoor je een dag kan fietsen zonder iets interessants mee te maken.

Veel klimmen in het noorden (bijv de tussen door jou genoemde Eureka-Whitefish) zijn vrijwel compleet in bos (incl. de top), waardoor je nooit uitzicht/beloning voor de klim krijgt. Ik kies voor een uitgedachte route zodat ik er vanuit kan gaan dat goed is uitgezocht wat de beste route is, maar er zijn echt belachelijke keuzes gemaakt. De oude trein route van Big Springs - Warm River bijvoorbeeld. Dit is een gedeeld pad voor ongeveer alles wat je kan bedenken, inclusief een stunt-baan voor ATV's/Quads, een soort half-pipe aan beide kanten. Er wordt dan gewaarschuwd voor het vulkaanzand, wat niet zo'n probleem was, maar over het ATV verkeer zegt men niets. Ik snap dan niet waarom hier niet gewoon de alternate als hoofd route wordt aangehouden. ATV's / Quads / Stof zijn op veel plekken op de route een probleem, de lui in deze wagentjes rijden zelf met stofmaskers op, maar daar hebben wij natuurlijk weinig aan. Eigenlijk direct uit Banff zit je op een drukke stoffige weg. Ik denk dan dat je beter op asfalt kan fietsen dan in een stofwolk.

Natuurlijk heeft dit veel met verwachtingen van de route te maken. Wij hebben hiervoor vooral bikepacking routes gereden die vrijwel geheel auto vrij zijn; en qua fietsen en uitzicht meer te bieden hebben. Deze route moet gewoon niet als een mountainbike route in de markt worden gezet. Bij een MBR verwacht ik gewoon echt weinig asfalt; en echt weinig verkeer; en ook iets van technische stukken. Je hebt absoluut geen mountain bike nodig voor de GDMBR.

Ik denk vooral doordat iedereen zo Amerikaans-over-enthousiast over de route is mensen ook weer hoge verwachtingen van de route krijgen.
Bedankt allemaal voor de reacties!!!

Het vermoeden dat de GDMBR in combinatie met de Southern Tier de meest interessante optie zou zijn is hiermee bevestigd.