Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe NS-intercity (de ICNG) gepresenteerd - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe NS-intercity (de ICNG) gepresenteerd

Leon schreef: Afbeelding
Hopelijk passen de fietsen er in.
Onze tandem gaat in ieder geval niet passen. In de huidige treinen is het nooit een probleem, kan altijd een stukje uitsteken.
Als ik deze foto zie, dan verwacht ik haken aan het plafond voor de voorwielen,. Dan zou het best een logische indeling zijn. Maar dat zal wel niet zo zijn.
Ik ben samen met een medwerker van de Fietsersbond uitgenodigd voor een gesprek met de projectleider van deze nieuwe treinen. Zijn er waardevolle suggesties voor de fietsplaatsen in deze trein.
bert sitters schreef:Ik ben samen met een medwerker van de Fietsersbond uitgenodigd voor een gesprek met de projectleider van deze nieuwe treinen. Zijn er waardevolle suggesties voor de fietsplaatsen in deze trein.
Leon schreef: Afbeelding
Spannend, Bert.
Wat mij betreft is het wandje tussen de stoel en de deur erg lastig. (rechts op de foto) Het beperkt wat voor fietsen en hoeveel er kunnen staan. Ik snap dat het misschien voor veiligheid enzo is gedaan.
Het ziet er niet aantrekkelijk uit, wat mij betreft. Klein, en geen specifieke bevestiging/plaats voor de rijwielen zelf.
Ik zou graag een Duits systeem zien; met een aparte wagon(ruimte) met haken om het voorwiel aan op te hangen, alle fietsen op een rij en je kunt er als reiziger ook nog langs lopen. En gelijkvloerse instap, waarom de meeste treinen zoiets simpels niet hebben is mij een raadsel. In Zwitserland kan het wel.
Ik heb echter niet de minste illusie dat de NS daartoe bereid is.
Ik vind die haken eigenlijk erg lastig: ik heb altijd problemen met in- en uithaken met onze brede velgen, zeker als er al wat fietsen hangen of wanneer de complete omgeving is dichtgebouwd met grote koffers, wat nogal eens voorkomt. Twee fietsen en alle bagage buiten krijgen tegen de stroom binnenkomende reizigers is mijn minst favoriete vakantieklus.
Idd. dat hekje is erg lastig. Zoals de treinen van Arriva, ruime lange plekken, waar je de fiets MET bagage (met haken kan dat niet, dus persoonlijk voor kortere ritten in Nederland niet gewenst) zo inrijdt en tegen de wand zet met evt. een gordel vastgezet en waar je zo op betrekkelijk weinig m2 heel veel fietsen kwijtkunt (wel 6-10) wat bij NS vaak niet kan op in vergelijking evenveel m2 fietsruimte en wat in wezen niet zoveel zitplaatsen hoeft te kosten, omdat je een brede gang krijgt waar in nood, als het echt druk is, nog mensen kunnen staan, half tegen een fiets aan. Als er geen fietsen staan, kunnen er evenveel mensen, volgens mij op de uitklapbare stoelen zitten als dat het 4 persoons of 2 zits mogelijkheden biedt.

tof dat je inspraak krijgt :) succes!
Inderdaad, de fietsmogelijkheden van Arriva mogen wat mij betreft als voorbeeld dienen.
Onderstaand plaatje geeft maar voor een deel een beeld, maar ik kon geen betere foto vinden zo gauw.


Afbeelding
Klapstoelen staan garant voor conflicten met reizigers die niet ergens anders willen zitten (omdat ze dan naast iemand moeten gaan zitten, verder moeten lopen of niet bij hun koffer, vouwfiets of kinderwagen kunnen zitten).

Afbeelding

Behalve de klapstoelen staat ook de glazen wand tussen fietsplek en uitgang borg voor conflicten. Fietsers moeten dan samen met andere reizigers via het nauwe gangpad om de glazen wand heen naar de fietsplek, die voor veel fietsen waarschijnlijk ook nog te krap zal zijn.
De fietsplekken in bestaande IC Direct rijtuigen zijn beter: geen klapstoelen en geen versperring op de kortste route van fietsplek naar uitgang. Wel zijn ook deze fietsplekken nogal krap. Er mogen officiëel 2x2 fietsen staan, maar in de praktijk staan er per fietsplek vaak 3 fietsen, zoals op de foto hieronder.

Afbeelding
arnob schreef:Ik vind die haken eigenlijk erg lastig: ik heb altijd problemen met in- en uithaken met onze brede velgen, zeker als er al wat fietsen hangen of wanneer de complete omgeving is dichtgebouwd met grote koffers, wat nogal eens voorkomt. Twee fietsen en alle bagage buiten krijgen tegen de stroom binnenkomende reizigers is mijn minst favoriete vakantieklus.
Het voordeel van fietshaken is dat de ruimte tussen vloer en plafond beter benut wordt, zodat er aanzienlijk meer fietsen in dezelfde ruimte gestald kunnen worden. Wanneer de bagage niet te zwaar is, kan een fiets met bagage er nog aan worden opgehangen (zie de foto hieronder; de tassen waren wel testexemplaren maar met mijn eigen tassen zou ik het ook hebben gedaan). Fietshaken moeten wel breed genoeg zijn; in ieder geval geschikt voor 6 cm dikke banden, maar het liefst ook nog geschikt voor een fatbike.
Franse fietsers hangen en halen hun fietsen meestal moeiteloos op en van de haak. Fietsen die in Franse treinen niet worden opgehangen, zijn meestal van buitenlandse vakantiefietsers.
Zelf haal ik mijn fiets meestal 5 minuten voor het bereiken van mijn bestemming van de haak af en ga ik alvast voor de uitgang staan om snel de trein te kunnen verlaten en geen last van instappende reizigers te hebben.

Afbeelding

Wanneer er toch wordt gekozen om voor fietsen geen hangplaatsen maar staplaatsen te maken, waarom wordt de ruimte boven de fietsen (zie foto hieronder) dan niet benut voor bagagerekken? Fietsers die soms 4 tassen aan hun fiets hebben hangen, laten die tassen nu vaak op de grond staan, als ze die tenminste - zoals het officieel hoort - van hun fiets halen.

Afbeelding

De laatste tijd zie ik af en toe nieuwe treinen, waar de fietsplekken weer zoals vroeger zijn aangegeven met een pictogram op postzegelformaat i.p.v. een levensgrote afbeelding van een fiets. Met als resultaat dat fietsers pas na lang zoeken de juiste ingang vinden of hun fiets maar in een portaal zonder fietsplekken neerzetten. Om snel in te kunnen stappen, moeten de fietsplekken op het perron al herkenbaar zijn voordat een trein tot stilstand komt.
Een ander probleem is dat fietsplekken vaak helemaal voorin en niet achterin (of omgekeerd) zijn te vinden. Fietsers die aan het verkeerde eind van een lange trein staan, hebben dan geen tijd (zeker niet op een druk perron) om helemaal naar het andere eind van de trein te lopen, dus zetten ze hun fiets maar op een plek die dichterbij is, zoals een rolstoelplaats (soms wordt dit ook door conducteurs geadviseerd; ik heb ook meer dan eens een rolstoel of scootmobiel op een fietsplek zien staan).
Een grote verzamelplek voor fietsen met goede vastzetmogelijkheden, zoals de mehrzweckraum die je in veel Duitse treinen aantreft (zie de foto hieronder), kan ook goed werken, maar dan wil je als fietser wel graag van tevoren weten op welk gedeelte van het perron je die aan kunt treffen. Op Duitse stations is daarvoor vaak een wagenstandanzeiger te vinden, al zou dit ook op de displays met vertrektijden vermeld kunnen worden.

Afbeelding

Conducteurs klagen soms over de chaotische manier waarop fietsen in de trein worden neergezet. Soms is dat terecht, maar heel vaak is dit het gevolg van reizigers die Oost-Indisch doof en blind zijn voor verzoeken van fietsers om ergens anders te gaan zitten (zelf vraag ik dat al zelden meer, zeker niet als een hele rij klapstoelen in beslag is genomen door 'klapstoelklevers', die de fietsplekken als een gezellige hangplek voor OV-studentenkaarthouders lijken te beschouwen.

Afbeelding

Het zou fijn zijn wanneer conducteurs deze plekken vrij zouden maken voor fietsers, zoals ze destijds het rookverbod hebben gehandhaafd toen dat werd ingevoerd (zie dit leuke filmpje).
Ook zou het fijn zijn om de indeling van treinen aan te passen aan het traject waar ze rijden. Treinen die via Schiphol rijden, hebben veel te weinig ruimte voor de hutkoffers die reizigers daar vaak bij zich hebben. In treinen naar Maastricht, België of de Waddeneilanden is meer behoefte aan fietsplaatsen dan elders. En in de spitsuren, wanneer gewone fietsen niet in de trein mogen, kunnen de fietsplekken prima gebruikt worden voor vouwfietsen en/of als staplaats.
math schreef:Waarom zou iemand die met een fiets op stap gaat, 3 zitplaatsen in een HS-trein willen opeisen? Met schaars en kostbaar 200 km/h vervoer naar een vertrekpunt en daarna 25 km/h. Decadent!
Dit lijkt me een variant op de uitspraak van een vertegenwoordiger van NS-Hispeed (Bert weet wel wie ik bedoel) die zijn afkeer van fietsers niet onder klapstoelen of treinbanken stak: "De Thalys is voor de zakelijke markt en daar passen die vieze fietsen niet bij."
In een utopische samenleving zou niemand zich sneller hoeven te verplaatsen dan op een fiets mogelijk is, maar in de bestaande jachtige wereld vind ik het meenemen van een fiets in een snelle trein minder decadent dan diezelfde fiets aan een auto hangen om daarin over duur asfalt naar Zuid-Europa te scheuren (of te kruipen, als het hoogseizoen is en de ruimte op de snelwegen minstens zo schaars is als in de treinen); en zeker minder decadent dan diezelfde fiets eerst 10 à 20.000 km in een vliegtuig mee te nemen om in Kirgizië, Thailand of Nieuw-Zeeland hooguit 1000 km te gaan fietsen ;-)
@Kees,
Jouw idee van échte fietsplaatsen met daarboven een rek voor fietstassen vind ik een goede.
Aangeven op het perron waar het fietsenhok van een aankomende IntercityDirect komt ook. Bij de Intercity naar Berlijn wordt omgeroepen:'"De fietsplaatsen bevinden zich vooraan in de trein."
Voor de rest meer duidelijkheid dat dit het fietsenhok is.
Zie het voorbeeld van de S-Tog. Dit zijn de agglomeratietreinen in en rond Kopenhagen.
https://www.google.nl/search?q=bicycle+ ... 20&bih=974
De fietsen gaan in klemmen. Handig in ruimtegebruik en handig met in en uitstappen.
Overigens kan de fiets in de S-Tog ook gratis mee tijdens de spits. Op mijn vraag of dit niet leidt tot conflikten met andere reizigers, gaf de woordvoorder aan: "Wij zetten gewoon voldoende capaciteit in: voor reizigers zonder fiets en reizigers mét fiets!"
@Kees, wat geef je een mooi overzicht van hoe dit gaat en (soms niet) werkt :!: :)
Nu schrik ik toch een beetje van de foto's.
In de nieuwe ICNG is de fietsplaats 3 (redelijk brede)klapstoelen breed:
Afbeelding
In een huidige trein blijkt een fiets langer dan 4 klapstoelen:
Afbeelding
(Foto Kees Swart)
Nu is mij verzekerd dat de fietsplaatsen lang genoeg zijn, maar ik wil nu toch wel graag weten, in centimeters, hoe lang ze zijn. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik in een one-size-fits-all-situatie in de problemen kom. Een de eerste (en laatste) keer dat ik met mijn fiets in het vliegtuig ging bleek al dat mijn fiets zowel langer, breder als hoger was dan de officiële KLM-fietsdoos ondanks dat iedereen zei dat het paste, en zo'n bijzondere fiets was dat ook weer niet.
Je zou toch denken dat men bij de NS inmiddels wel weet hoe allerlei soorten fietsen in treinen neergezet kunnen worden, maar blijkbaar moet het wiel er iedere keer opnieuw worden uitgevonden.
Zo blijven we als treinfietsers afhankelijk van hulpvaardige conducteurs die, als het zo uitkomt, de regels aan hun laars lappen, zoals ik tijdens deze treinreis in Engeland meemaakte.
De kritiek van sommige anderen is terecht. Het scherm aan de rechterzijde maakt het gebruik erg onhandig en fietsen die in lengte afwijken van wat 'normaal' is kunnen er helemaal niet tussen. (Ik heb zelf in het verleden regelmatig een tandem op de trein meegenomen maar zelf lange gewone fietsen passen mogelijk niet. Ook ligfietsen gaan er niet tussen passen.)

En inderdaad, waarom steeds opnieuw het warme water uitvinden. Alsof men ondertussen niet kan weten welke systemen wel goed werken en dat dit ontwerp geen goed idee is.

Renaat
bert sitters schreef:Ik ben samen met een medwerker van de Fietsersbond uitgenodigd voor een gesprek met de projectleider van deze nieuwe treinen. Zijn er waardevolle suggesties voor de fietsplaatsen in deze trein.
Op zich leuk dat de NS er over wil praten, maar misschien is het leuker om met de projectleider af te spreken dat jullie met z'n drieën met de fiets een paar treintjes pakken, dan krijg je een beter idee van wat nou handig is.

Wat me in de nieuwe trein niet makkelijk lijkt is dat wanneer er meerdere fietsen staan en de binnenste er uit moet. Het is in de huidige intercities vaak al een gepuzzel, maar dan heb je tenminste nog wat bewegingsruimte. Met hekken aan beide kanten wordt het nog een stukje moeilijker.
bert sitters schreef:Ik ben samen met een medwerker van de Fietsersbond uitgenodigd voor een gesprek met de projectleider van deze nieuwe treinen. Zijn er waardevolle suggesties voor de fietsplaatsen in deze trein.
Ik ben nu toch wel benieuwd naar een verslagje.
Aan de schot-zijde kon mijn fiets alleen op de fietsplek geparkeerd worden, met het voorwiel dwars. Dus aan de schot-zijde maar plek voor 1 fiets of 3 kinderfietsen.
Aan de tegenoverliggende zijde kunnen wel 3 fietsen staan ( maar daar zat een passagier). Beetje jammer dat ze bij het ontwerp van de trein geen fiets-plaatstest hebben gedaan, dat schot beperkt de stallingsruimte tot 1 fiets, onpraktisch in deze mooie trein.
@bertsitters

Suggesties voor het overleg met NS:

- schot weghalen en dmv plaatsen oprolbare riem (zoals aan tegenoverliggende zijde) voor verhinderen dat fiets voor deuropening rolt (ik gebruik een toeclip-riempje op de remgreep)

- stoeltjes a/d schotzijde vervangen door ophang-haken in het plafond , dan plaats voor 2 à 3 fietsen in dezelfde ruimte.
Nog een (irreële?) suggestie: haal die klapstoelen er weg.
Fytser schreef:Aan de schot-zijde kon mijn fiets alleen op de fietsplek geparkeerd worden, met het voorwiel dwars. Dus aan de schot-zijde maar plek voor 1 fiets of 3 kinderfietsen.
Aan de tegenoverliggende zijde kunnen wel 3 fietsen staan ( maar daar zat een passagier). Beetje jammer dat ze bij het ontwerp van de trein geen fiets-plaatstest hebben gedaan, dat schot beperkt de stallingsruimte tot 1 fiets, onpraktisch in deze mooie trein.
Waar gaat dit over? Ben jij in de ICNG geweest? Hoe heb je dat geregeld?
Bedoel je dat er tussen de schotten zoals op de foto van de ICNG maar één fiets past met het stuur dwars (Je zin is wat onbegrijpelijk geformuleerd).
Wat bedoel je met de tegenoverliggnede zijde? Mogen daar fietsen staat? Zijn daar klapstoeltjes? Waarom zijn er daar dan geen schotten?
Wat bedoel je met "daar zat een passagier"? De ICNG rijdt toch nog niet?