Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop VSF of andere? - Forum Wereldfietser

Aankoop VSF of andere?

Hallo!

Als ik zo vrij mag zijn hier enkele vragen te posten i.v.m. onze zoektocht naar nieuwe fietsen...

Onze vorige fietsen betroffen een Trek T500 (gloednieuwe fiets van de vriendin) en een Rockrider MTB met SLX groep en Rockshox Reba vork was van mij. Ik was eigenlijk heel tevreden van deze MTB voor ritjes in de stadse jungle hier.

Recent zijn beide fietsen helaas gestolen (dubbel op slot, onder het ook van een bewakingscamera) waardoor wij op zoek zijn naar een goede fiets die dagdagelijks dienst kan doen voor allerlei verplaatsingen binnen de stad (een stad met dikwijls een enorm slecht wegdek en veel kasseien die de vergelijking met Parijs-Roubaix kunnen doorstaan :D).

Daarnaast dienen ze ook dienst te doen als fiets voor woon-werkverkeer (voor ons beiden, we prijzen ons gelukkig, slechts enkele kilometers enkele rit). Bij een verhuis kan dit echter een pak meer worden.

Tenslotte zouden we het wel zo fijn vinden als de fietsen ook geschikt zijn om dagtochten en en eventuele meerdaagse tochten mee te rijden. Dit is echter ondergeschikt aan de dagdagelijkse inzetbaarheid (dus focus op bulletproof en redelijk onderhoudsvrij).

Gezien wij sinds kort ook niet langer over een auto beschikken, is of was er niet veel tijd om uitgebreid te zoeken.
Dat bracht met zich mee dat ik misschien iets te snel over ging tot de koop van een VSF T700 met Alfine naafversnelling, Magura's HS 22, stalen frame, aluminium vork, naafdynamo, etc. Ik heb er niet echt mee proefgereden waardoor ik na de eerste, korte rit over een kasseistrook in de buurt hier serieuze twijfels kreeg over de geschiktheid voor het gebruik in de stad.
Pas nadien kwam ik te weten dat de voorvork van deze VSF uit aluminium bestaat (was mij niet zo gezegd), wat mogelijk de oorzaak is van het gebrek aan enig comfort op de kasseien. De banden, Schwalbe Marathon Racer (performance line), 35-622, staan op 4 bar.

Bredere banden zijn mogelijk tot 47 mm, mits ombouw spatborden. Opent dus wel mogelijkheden voor bv. een 'little big ben' in hoeverre dat zal bijdragen aan extra comfort op onze Belgische wegen ... :)?

Daarnaast valt het mij op hoe zwaar de Alfine naaf loopt. Als ik de fiets optil en stevig aan het wiel draai met de trappers, dan stopt deze na +/- 15 sec. met spinnen. Natuurlijk mag ik dat niet vergelijken met mijn MTB wiel met SLX naaf, maar toch. Ik vraag me af in hoeverre dit normaal is. Zal dit na verloop van tijd nog wat soepeler gaan of mag ik dat niet verwachten?

Voor de rest lijkt dit mij wel een goede fiets. Uitgenomen het feit dat ik met de Alfine niet direct fietsvakanties in de Ardennen of andere heuvel/bergachtige streken zal moeten ambiëren.

Aanvankelijk las ik goede zaken over de Alfine en VSF. Na echter wat dieper te spitten, door mijn recent gerezen twijfels, kwam ik toch ook op minder positieve geluiden uit. Deze werden dan, niet geheel objectief vermoed ik, bevestigd door enkele fietsenhandelaars die wij bezochten (vooral m.b.t. VSF).

Ik reed o.a. ook proef op een Velotraum Crossrunner 7005 met Big Ben banden en racestuur. Dit reed erg fijn. Betrof echter een tweedehands die, in mijn leek ogen, niet zo fijn onderhouden was, waardoor deze voor mij geen optie vormt. Prijs was in die zin ook te weinig bespreekbaar. Nieuw is ie voorlopig te duur. Net zoals andere fietsen die mij erg aanspreken (Santos Race of Trekking Lite, Velotraum Speedster 02, etc.).

Was de T700 een derailleur fiets geweest, met XT, was deze volgens mij perfect geweest. Deze was echter niet meer te bestellen bij onze lokale fietsenhandelaar (hij stopt met de verkoop van VSF).

Kortom, ik denk er aan de VSF te houden, tenzij men mij hier dit ten stelligst afraadt. Ik kon de fiets aankopen voor 1240 EUR (normale prijs 1549 EUR). Dan zou ik op termijn de ombouw naar zo breed mogelijke banden laten doen (47 mm).

Dan komt het probleem van de nieuwe fiets van de vriendin. Haar vorige fiets, een Trek T500, was qua zithouding ideaal voor haar. Gezien zij wat nekproblemen heeft, heeft ze liever geen al te sportieve houding.
Ik zou echter niet opnieuw voor zo'n Trek gaan. Deore achterderailleur en voor de rest povere onderdelen. Wanneer ik de toenmalige fietsenhandelaardaar op aansprak op de kwaliteit van de verende voorvork, werd mijn opmerking weggezet als onzin. Trek zou kwaliteit zijn die ruimschoots volstaat voor normaal gebruik etc. Fiets werd toch aldaar aangekocht gezien dit een kennis was van de familie van de vriendin ;).

Budget voor een nieuwe fiets voor de vriendin is +/- 1000 EUR. Mag iets meer als dat een wezenlijk verschil in kwaliteit zou geven (pakweg 1200 EUR). Bij een andere fietsenhandelaar (we proberen niet naar de klassieke zaken te gaan waar ze enkel Batavus, Gazelle, Trek, etc. voeren) werden we precies wat 'weg gelachten' met ons budget. Zij reed proef op een Wanderer W200 (http://www.wanderer.eu/produkt/tourer-w200/ met een rare en slepende, openknipte buis rond de ketting, dienstdoende als kettingbeschermer. Betreft een aluminium frame. Reed echt niet bijzonder fijn voor 1200 EUR en voelde allesbehalve kwalitatief aan. De eerstvolgende fietsen in het gamma waren er maar vanaf +/- 1800 EUR, zijnde Gaastra. Kortom, ook al kopen we graag lokaal, dit werd het dus niet.

Wat kunnen jullie aanraden voor mijn vriendin (185 cm groot :)) als degelijke fiets, zo onderhoudsarm als mogelijk (dus voorkeur naafversnelling denk ik) voornamelijk voor stadsgebruik en eventueel mogelijkheden (bagage, versnellingen) voor fietsvakanties?

Radon lijkt mij ook wel interessant, bv. https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... s11-583582. Dan rijst enkel de vraag of we daarmee wel op onderhoud kunnen bij een lokale fietsenmaker. Een servicepunt van Radon hebben we hier niet.

Oftewel blijft VSF ook voor haar een optie, denkende aan de T300 (Nexus, HS22) voor 999 EUR of de T500 (Alfine,V-brakes) voor 1199 EUR. Opnieuw wel het probleem van onderhoud of garantie afhandelingen dichtbij...

Kortom, wat een lap tekst, de bos en de bomen .... :lol:alle tips, hoe klein ook, zijn meer dan welkom!
Rot dat beide fietsen zijn gestolen!

Ik heb een VSF T-belt light (T-300 met Nexus en Belt) voor woon-werk verkeer en ben daar een keer van Oostenrijk naar Nederland gereden via de Reitsema route. Voor mij een prima fiets omdat ik eigenlijk geen onderhoud heb moeten doen de afgelopen drie jaar en "Reitsema" ging ook nog.

Wat betreft comfort zou ik inderdaad er bredere banden op zetten en direct voor de 47 mm gaan, bredere banden hebben minder bandspanning nodig en het verschil zal je zeker merken. De ombouw zou ik zelf doen.
Na echter wat dieper te spitten, door mijn recent gerezen twijfels, kwam ik toch ook op minder positieve geluiden uit. Deze werden dan, niet geheel objectief vermoed ik, bevestigd door enkele fietsenhandelaars die wij bezochten (vooral m.b.t. VSF).
Je houdt het wel spannend ;-)

Ik heb wel eens gehoord dat fietshandelaren niet zo gek op VSF zijn omdat ze niet perfect van fabriek af geleverd worden en dat kost werk om ze goed af te leveren. Verder ken ik geen echte klachten, wat zijn de minder positieve geluiden die jij hebt gehoord?

Wat onderhoud betreft aan fietsen zou je veel dingen zelf kunnen doen, op het Internet zijn van allerlei instructies te vinden, je zou een cursus kunnen volgen en moeilijkere problemen kan je op dit forum terecht...

Wat betreft een fiets voor je vriendin zou ik ook iets als een Kreidler Player Gates (heeft ook dealers in België) en een Trek Dublin Five in je overwegingen mee nemen.
Mijn vrouw rijdt met een vsf tx400, aangekocht bij casa di ciclistas in Gent en die was prima afgeleverd. Prijs/kwaliteit onverslaanbaar. Kritiek is vaak om een duurdere fiets te verantwoorden. :P

De onderhoudsvrije en esthetische look van de versnellingsnaaf kan mij ook bekoren, maar heb toch voor mijn vakantiefiets een derailleur gekozen. Onderhoud valt best mee en lijkt me ook makkelijker te depanneren. Er zijn ook twijfels over de sterkte van de shimanonaaf wanneer belast met veel bagage, evenals over het bereik ervan in de bergen. Het is wikken en wegen. Daulagari heeft er immers wel goeie ervaring mee.

Ik verkies ook staal boven aluminium. Een goed stalen frame vind ik comfortabeler dan aluminium. Maar dat is voor iedereen anders.
Succes met je keuze.
Waarom zou je plaatselijke fietsenmaker geen Radonfiets willen onderhouden? Als je een goede band met je fietsenmaker hebt, zal hij je keuze respecteren. Verder betaal je voor je onderhoud natuurlijk gewoon een kostendekkende prijs, gratis servicebeurten zitten er niet in. Overigens ben ik zeer tevreden met mijn Radon fitnessfiets.
Bert van Sprang schreef:Waarom zou je plaatselijke fietsenmaker geen Radonfiets willen onderhouden? Als je een goede band met je fietsenmaker hebt, zal hij je keuze respecteren. Verder betaal je voor je onderhoud natuurlijk gewoon een kostendekkende prijs, gratis servicebeurten zitten er niet in. Overigens ben ik zeer tevreden met mijn Radon fitnessfiets.
Omdat niet elke fietsenmaker fietsen wil herstellen die online gekocht zijn aan een prijs die hij nooit kan matchen in zijn winkel. De lusten voor Bike Discount, de lasten voor de fietsenmaker, zoiets.
Wat nou de lasten voor de fietsenwinkel??
Hij krijgt toch betaald voor zijn tijd die hij besteed aan de reparatie.
M276 schreef:Wat nou de lasten voor de fietsenwinkel??
Hij krijgt toch betaald voor zijn tijd die hij besteed aan de reparatie.
Dat houdt snel op als hij drie kwartier (€40-55) heeft staan prutsen aan een slecht ontworpen en te goedkoop gefabriceerd onderdeel wat maar matig gerepareerd kan worden en na korte tijd alweer de geest geeft.
Ik heb zelf vele fietsen gehad en één eigenschap van fietsen met betere (vaak duurdere inderdaad) onderdelen is dat deze veel fijner zijn om aan te sleutelen.

Het dilemma is dus dat dure fietsen het meest geschikt zijn voor beginnende sleutelaars en goedkope voor gevorderden.

Voor stadsgebruik kan ik de vriending een VSF met 8V-naaf aanraden. Let dan wel goed op de maat van het frame. VSF's zijn meestal langer gebouwd dan andere fietsen wat betekent dat je voor dezelfde zit een maat kleiner moet nemen. Ik denk dat 95% van de dealers hier zullen tegensputteren omdat ze hier niet echt van op de hoogte zijn.
Nadeel van de 8v-fiets is dat hij niet geschikt is om de heuvels in te gaan met bagage, maar een fiets die aan alle hier gestelde eisen voldoet voor 1200 euro die wil iedereen wel....

En hoe mooier de fiets hoe duurder en zwaarder het slot. Bij een rode damesfiets hoort ook een duurder slot dan bij een zwarte. Dilemma dilemma.
Leon,

Je bedoelt hopelijk fietsen met hoogwaardige onderdelen ipv dure fietsen. Na jarenlang sleutelen aan 3e hands stationfietsen weet ik precies wat je bedoelt, echter heeft dat niet perse met de prijs van de fiets te maken.

Bert
Bert van Sprang schreef:Je bedoelt hopelijk fietsen met hoogwaardige onderdelen ipv dure fietsen. Na jarenlang sleutelen aan 3e hands stationfietsen weet ik precies wat je bedoelt, echter heeft dat niet perse met de prijs van de fiets te maken.
Het gaat gewoon vaak samen.
Het gaat ook niet alleen om de hoogwaardigheid van de onderdelen zelf, maar ook om het ontwerp van de fiets. Vaak zijn dit heel kleine dingen.
Voorbeeldje: bij damesframes kan de achterremkabel niet langs de bovenbuis lopen. Als je er dan voor kiest om de kabel bij het achterwiel van beneden te laten komen en de opening van de buitenremkabel wijst naar boven dan loopt daar het regenwater zo in. Een recept voor blijvende ellende.
Een tradiotineel recept voor ellende is altijd het achterlichtontwerp van Nederlandse fietsen geweest waarbij in de buurt van het achterlicht een reeks van verschillende metalen werd toegepast in een natte omgeving. Als sleutelaar aan stationsfietsen ken je dit zeker en vast.
Andere recepten voor ellende zjin het toepassen van onderdelen die maar net binnen de marge passen zoals een zadelpen die maar net dik genog is waardoor de strop na een aantal demontages niet meer strak genoeg is of dingen als tamelijk korte stuur- en zadelpennen waardoor de maximale hoogte beperkt is.
De mogelijkheden om met uitstekende onderdelen een slechte fiets te bouwen zijn eindeloos :lol:
Maar dat heeft niets met de uiteindelijk prijs van de fiets te maken. Ik kan je dure fietsen van een gerenommeerd Nederlands merk noemen die helemaal aan jouw beschrijving voldoen.
Bert van Sprang schreef:Maar dat heeft niets met de uiteindelijk prijs van de fiets te maken. Ik kan je dure fietsen van een gerenommeerd Nederlands merk noemen die helemaal aan jouw beschrijving voldoen.
Ja ik snap het. Van onkunde van fietsontwerpers kun je veel last hebben, maar als de fietsen ontworpen worden door de design- en marketingafdeling is er geen kruid tegen gewassen. Ik had er even niet aan gedacht; ik denk niet vaak aan zulke fietsen, dat probeer ik te vermijden.
Heel erg bedankt voor de (uitgebreide) reacties!
@daulagari, super die suggesties, we hebben nu een shortlist van de VSF T300, T500 (Nexus & Alfine), Trek Dublin Five, Radon TLS 9.0 en de Kreidler Player 3.0.
Eindbeslissing zal afhangen van verkrijgbaarheid, levertermijn en eventuele korting :D.

Mindere zaken die ik van VSF gelezen heb zijn Alfine in het algemeen en vooral opmerkingen m.b.t afwerking, zoals hier te lezen: http://www.sintchristophorus.nl/test-vs ... 0-rohloff/. Betreft die reactie van een anonieme fietsenmaker. Vraag is natuurlijk in hoeverre die zaken objectief zijn.
Lokale fietsenmakers hier bevestigden de prijs-kwaliteit van VSF maar stelden zich vragen bij de kwaliteit van de kaders. Aan de goede ervaringen van velen hier te lezen durf ik veronderstellen dat dit allemaal wel meevalt.
Grootste ergernis voor de handelaren blijkt inderdaad de tijd die nodig is voor het afleveren en service van VSF ten aanzien van de dealers (wachttijden, etc.).

@openaf: ik ken casa di ciclistas, erg tevreden van :).
Inderdaad wikken en wegen, lijkt er op dat we dan toch maar voor de naafversnelling zullen gaan, gezien de nadruk op stadsgebruik en dagtochten. We zien dan wel waar we geraken met meerdaagse tochten.

Bij één van de fietsenmakers die we bezochten werd ons letterlijk meegedeeld dat we met een internetfiets onze plan zouden mogen trekken :). Ergens wel te begrijpen, aan de andere kant ben ik ook wel de mening toegedaan dat men dan toch gewoon ook kan verdienen op de werkuren. Nu, ik begrijp het standpunt van de fietsenhandelaren wel, in het algemeen. Bij die éné fietsenmaker dan weer niet. Als je enige aanbod van fietsen beneden de 2000 EUR een ietwat krakkemikkige fiets is voor nog steeds dik 1200 EUR (met reeds krassen op het kader, etc.), dan moet je ook begrijpen dat men elders gaat zoeken. Men had aan ons een goede klant gehad, ik begrijp sommige zaken niet echt in hun commerciële visie. Soms lijkt het alsof niet echt een extra klant hoeven :). Wel vriendelijk geholpen, proefrijden geen probleem, etc. Vermoedelijk willen ze zich richten op één bepaalde niche en is het te moeilijk een breed aanbod te handhaven?

Sowieso worden beide fietsen nu verzekerd (én voorzien van dubbele sloten). Uiteindelijk ook wel nog een dure aangelegenheid als je dit over meerdere jaren bekijkt. 80 EUR/fiets/jaar. We kunnen niet anders. Nog eens 2000 EUR verliezen zou moeilijk te verteren zijn :). Al bij al valt de premie binnen ons budget nog mee i.v.m. het verzekeren van een Santos.
Zowel ik als mijn vriendin rijden al met jaren tevredenheid op onze VSF TX400's, tot nu toe zo goed als probleemloos. Om nog maar wat positieve ervaringen bij te dragen aan het lijstje.

Ik zou mij dan ook zeker niet af laten schrikken van VSF als merk. Zeker binnen deze prijsklasse is het denk ik een van de betere merken.
Nog niet gemeld: wij hebben hier 2 vsf's: een T100 (2011) van mijn vriendin en een T400 uit 2012 die ik zelf heb aangevuld met betere onderdelen.
Beide fietsen vind ik veel waar voor het geld. De frames en vroken zijn in beide gevallen van staal en de beste punten van de fiets. De afmontage was in deze gevallen vrij karig - in die jaren waren dit beiden meer basismodellen dan nu - wat zich wel een beetje uit in meer onderhoudsbehoefte, maar dat is voor mij geeen punt. De fiets van mijn vriendin heeft als ontwerppuntje dat door de horizontale padden in het achterwiel je de acheterband moest leeglaten om het achterwiel er uit te krijgen, wat ik irritant vond totdat ik maar gewoon de zaag in de patjes heb gezet om ze wat korter te maken. Dat laatste doe je dus met een fiets van 600 euro, maar niet zo gauw met een van 2500 euro.
Ok super deze gouden raad hier, bedankt!

Enkel, VSF is niet zo goed met levertermijnen. Anders was het simpel.
Productie T300 heden onbekend, T500 is maar voorzien voor 6de week 2018 en de T700 is wel op voorraad maar iets te duur zonder korting (1549EUR) :). De T900 is ook op voorraad maar veel te duur voor ons.

Zo dus, zou momenteel gaan tussen de Trek Dublin Five en de Kreidler Player Gates.

De Trek heeft als voordelen Alfine, Brooks zadel, redelijke rechtop houding, riemaandrijving, stalen vork (comfort kasseien ?!), reeds AXA slot.
Nadelen zijn de V-brakes (veel liever Magura, dan is ie echt onderhouds'vrij'), banden van 38mm, Road plus (stadsgebruik) en de framemaat max. 55 cm.

De Kreidler heeft als voordelen Big apples (50 mm), Magura's HS11 (geen brakebooster i.t.t. de HS22?). Nadelen zijn de aluminium vork (als ik m'n T700 als voorbeeld mag nemen is dit allesbehalve een voordeel), zithouding mogelijk iets sportiever en opnieuw max. framemaat van 55 cm. Dat het een Nexus naaf is, is volgens mij niet persé een nadeel. Weegt alleszins niet door.

Kan iemand mij vertellen of de V-Brakes van de Trek probleem omgebouwd kunnen worden naar Magura's.
En of daar eventueel bredere banden op kunnen?

Zo ja, dan is de keuze duidelijk. Zo nee, dan toch nog even wikken en wegen.
V-vrakes kunnen zonder probleem omgebouwd worden naar Magura. En je antipathie voor aluminium voorvorken snap ik niet, de aluminium voorvork in mijn Jan Jansen veert prima. Dus: de eigenschappen (van vork, frame) liggen volgens mij niet perse aan het materiaal, maar aan de fabrikant. Zowel met staal, aluminium, carbon en titanium kun je volgens mij zowel een stijf als een slap frame (vork) bouwen.
hier hebben we tot tevredenheid een aantaf VSF fietsen

Vsf T400 2008 sram 9
VSF T400 2008 Rohl
VSF T400 2010 Rohl
VSF T300 belt nexus
rootless schreef

>Enkel, VSF is niet zo goed met levertermijnen. Anders was het simpel.
Je kunt evt. wel wat andere dealers bellen om te vragen wat ze hebben staan.
Ik heb de onze in Duitsland gehaald. Daar hadden ze van elke fiets meerdere maten waarop ik kon proefrijden. Na de keuze kon de fiets anderhalf uur later mee.

> voordelen Alfine
Alfine 11 vind ik geen voordeel.
>, Brooks zadel
Dat is een financieel voordeel. Zadels kun je wisselen.

> Nadelen ... framemaat max. 55 cm.
Je bedoelt toch niet dat die fiets te klein zou zijn.
Het gaat overigens om de effectieve lengte, niet om de hoogte.
http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/

> zithouding mogelijk iets sportiever en opnieuw max. framemaat van 55 cm.
Dat zijn twee tegenstrijdige zaken. Die kunnen niet tegelijk een nadeel zijn. Je kunt niet tegelijk een te sportieve houding én een te klein frame hebben, of je hebt iets raars gedaan met de afstelling of zo.
@Bert: goed nieuws van die ombouw naar Magura, zouden we dan wel doen.
Wat betreft die aluminium voorvork, misschien staar ik mij daar teveel blind op. Mede door de ervaring die ik tot nu toe heb met zo'n aluminium vork. Kan dus inderdaad ook aan de bouw liggen. Heb te weinig op verschillende fietsen gereden om dat te weten.

@Leon: zullen inderdaad alle dealers in Nederland afgaan. Ik bel en mail morgen eens rond. Zal ook VSF zelf bevragen, zij hebben mogelijk direct zicht op de stock bij hun dealers. In België heb ik alleszins niets meer op voorraad kunnen vinden. Duitsland kan, maar we zitten eigenlijk zonder auto. Kan wel auto lenen met trekhaak en drager huren, maar niet zo simpel :D en dan ook wel een dure rit. Soit, voor Nederland dus hetzelfde probleem. Hebben we er wel voor over.

Alfine is geen voordeel t.o.v. Nexus?

Je hebt verder helemaal gelijk wat betreft de framemaat van 55 cm en de sportieve houding. Ik bedoelde louter dat de Kreidler sportiever lijkt te zitten dan de Trek. In de verkrijgbare maat 55 cm zal deze zit voor de vriendin normaal gezien niet te sportief zijn, voor zover ik er iets van ken :).

Zeer informatieve link trouwens, bedankt, lees ik later vanavond eens helemaal!

Indien iemand ergens nog een Kreidler Player 3.0 Gates of VSF T300/T500 op voorraad weet, sla maar een gil!
Ik snap het probleem met v-brakes niet zo. Een (1) keer per jaar remblokjes vervangen en dat is het dan. Dat is na zo'n 7000 km. Remt verder prima, ook in de regen.