Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Worldtraveller met trapas problemen - Forum Wereldfietser

Koga Worldtraveller met trapas problemen

Ik heb een Koga Worldtraveller uit 2001 met 26" wielen. Het is echter nog een fantastische stabiele fiets die ik niet kwijt wil. Ik heb echter problemen met de trapas. Tijdens het trappen klikt de trapper steeds door, alsof er speling is. Eerst dacht ik dat de speling in de ketting zat, maar dat bleek niet het geval. Ik ben naar de fietsenmaker gegaan, maar toen ik hem terug had bleek het probleem niet opgelost en ben ik er mee terug gegaan. Hij kon echter niets vinden. Speling op de trapas zelf dan wellicht. Uiteindelijk staat hij nu weer bij de fietsenmaker, omdat het probleem maar blijft bestaan. Lagers versleten misschien?
Ik weet het niet, maar wil het wel graag opgelost hebben. Is het voor iemand onder jullie een bekend verschijnsel. Het moet toch (vrij eenvoudig) op te lossen zijn?

Ik hoor het graag als iemand een idee heeft.

Groet
Cees
Wat een gek verhaal - een beetje fietsenmaker moet een defecte trapas, of één met speling, direct door hebben. Om wat voor trapas gaat het? Ik neem aan een vierkante, of is het iets exotischer?

Als het niet de trapas, ketting, cassette en tandwielen zijn kan ik me nog voorstellen dat er een probleem met de body/vrijloop is, of dat de crank speling op de trapas heeft ontwikkeld.
Speling op de trapas leidt normaal niet tot doortrappen.

Klinkt eerder als de body die kapot is.
Lijkt mij ook de body, maar dat moet een fietsenmaker toch wel kunnen vinden.
Inderdaad, zeer waarschijnlijk de body.

(misschien ook eens kijken naar een andere FM-ert) :wink:
Waarom doe je zelf niet wat onderhoud ?
https://youtu.be/f19BGYc5ysA

Of vervanging
https://youtu.be/Y0ph4zIC3-Q

Veel leuker, leerzamer en goedkoper
Het kunnen ook nog de trappers zijn.
ceeskamp schreef:... Tijdens het trappen klikt de trapper steeds door, alsof er speling is..
Iets wat steeds optreedt is in ieder geval gemakkelijker te onderzoeken dan iets wat onregelmatig of een-heel-enkele-keer optreedt. Klikt het bij elke pedaalslag?

Het volgende is niet een volgorde van waarschijnlijkheid, maar van wat het gemakkelijkst en snelst te controleren is.
1. Kijk even of als je het achterwiel optilt en de pedalen langzaam met de hand ronddraait, de ketting in zijn geheel soepel door de derailleur loopt. Een stroeve kettingschakel kan een reden zijn waarom je bij het trappen een klik voelt.
2. Ik neem aan dat je een tripel crankstel hebt. Klikt het op alle drie de kettingbladen?
3. Heb je misschien recent de ketting vernieuwd zonder de cassette te vervangen? De ketting kan dan doorslaan op de meest gebruikte kransjes, vaak alleen bij stevig aanzetten. Leg de ketting op de buitenste kransjes en kijk of het verschijnsel blijft.
4. Kun je even een wiel van iemand lenen (bv. van je fietsenmaker)? Blijft het verschijnsel dan terugkomen? Is het weg, dan zou ik naar het freewheel laten kijken.
5. Kun je even de trappers van iemand lenen?

Net zoals de vorige reakties, heb ik ook wat moeite om me in te denken hoe de trapas zoiets kan veroorzaken. Maar als je deze punten afgewerkt heb en je nog met het probleem zit, dan is de trapas misschien wel de oorzaak.
Beste mensen,

Allereerst bedank voor jullie reacties. Ik sta elke keer weer versteld van de hoeveelheid kennis die er op het forum is. reactie op een vraag: Het klinkt inderdaad bij elke pedaalslag. De fietsenmaker zou het inderdaad moeten kunnen. Ik wacht het even af tot ik hem terug heb en mocht het niet oplost hebben, dan ga ik het zelf doen.Tijdgebrek en omdat ik geen idee had wat het was, waren de redenen dat ik hem heb weggebracht.

Groet Cees