Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorrem met L- of R-hand? - Forum Wereldfietser

Voorrem met L- of R-hand?

Het hoofdstuk Remmerij op de m-engineeringssite zegt er niks over, maar het is wel een punt om even bij stil te staan. Bedien je de voorrem met de linker- of met de rechterhand?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ter info: een NEN-ISO-norm voor stadsfietsen vermeldt 'voorrem rechts' maar bij race-, trekking- en ATB-fietsen doet bijvoorbeeld Batavus en Gazelle het in overleg met de vakhandel of volgens een andere DIN-norm precies andersom. Voor stadsfietsen is dit in 1996 veranderd merkten wij op zoek naar de oorzaak van een onbenullig valpartijtje van mijn vrouw met een gloednieuwe fiets; ze dacht een beetje bij te remmen met de achterrem maar oeps, rechts was ineens voor.
Wie zowel een stads- als een trekking/racefiets heeft (of een keer op een geleende/gehuurde fiets rijdt) moet dus goed nadenken op welke fiets men rijdt alvorens de remmen krachtig in te knijpen. En goed nadenken bij een noodstopzit er niet in. Wie bovendien motorrijdt (zoals ik) (of brommer/scooter) heeft geleerd dat de voorrem, altijd met rechts bediend en 70% van het remvermogen leverend, met beleid bediend moet worden (tenzij ABS aanwezig is).
Ik heb daarom bij alle 8 fietsen in het gezin de voorrem rechtsbediend gemaakt en vind dat voorrem rechts de standaard zou moeten zijn.
hans-l schreef:?
Ter info: een NEN-ISO-norm voor stadsfietsen vermeldt 'voorrem rechts' maar bij race-, trekking- en ATB-fietsen doet bijvoorbeeld Batavus en Gazelle het in overleg met de vakhandel of volgens een andere DIN-norm precies andersom. Voor stadsfietsen is dit in 1996 veranderd merkten wij op zoek naar de oorzaak van een onbenullig valpartijtje van mijn vrouw met een gloednieuwe fiets; ze dacht een beetje bij te remmen met de achterrem maar oeps, rechts was ineens voor.
Precies, er mag dan een norm zijn, maar zelf kun je je het beste houden aan wat je gewend bent.

Bij veel racefietsremmen geeft voor-links de meest logische bekabeling. Bovendien kan je dan en hard remmen en terugschakelen
hans-l schreef:Het hoofdstuk Remmerij op de m-engineeringssite zegt er niks over, maar het is wel een punt om even bij stil te staan. Bedien je de voorrem met de linker- of met de rechterhand?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ter info: een NEN-ISO-norm voor stadsfietsen vermeldt 'voorrem rechts' maar bij race-, trekking- en ATB-fietsen doet bijvoorbeeld Batavus en Gazelle het in overleg met de vakhandel of volgens een andere DIN-norm precies andersom. Voor stadsfietsen is dit in 1996 veranderd merkten wij op zoek naar de oorzaak van een onbenullig valpartijtje van mijn vrouw met een gloednieuwe fiets; ze dacht een beetje bij te remmen met de achterrem maar oeps, rechts was ineens voor.
Wie zowel een stads- als een trekking/racefiets heeft (of een keer op een geleende/gehuurde fiets rijdt) moet dus goed nadenken op welke fiets men rijdt alvorens de remmen krachtig in te knijpen. En goed nadenken bij een noodstopzit er niet in. Wie bovendien motorrijdt (zoals ik) (of brommer/scooter) heeft geleerd dat de voorrem, altijd met rechts bediend en 70% van het remvermogen leverend, met beleid bediend moet worden (tenzij ABS aanwezig is).
Ik heb daarom bij alle 8 fietsen in het gezin de voorrem rechtsbediend gemaakt en vind dat voorrem rechts de standaard zou moeten zijn.
Ik ben het helemaal met je eens een voorrem hoort rechts te zitten en de achterrem links.
Ik fiets zowat elke dag 10 kilometer met mijn hond een kruising tussen een herder en een labrador en hij kan er wat van haalt de 32 kilometer per uur als hij het op zijn heupen krijgt.
En voor de veiligheid van de hond en het overige verkeer houd ik de riem in mijn rechter hand, dus je begrijp wel wat er gebeurd als ik moet remmen en de voorrem zit links.
Het eerste wat ik dan ook gedaan heb bij de santos is de remkabels verwissellen zodat ik veilig een noodstop kan maken.
Maar het heeft ook te maken met het in je hand meedragen van een tas of iets wat niet op je bagagedrager kan dan heb je dezelfde situatie.
Ik ben dan ook van mening dat dit standaard verplicht moet worden op alle fietsen.
zwartekees schreef: Ik fiets zowat elke dag 10 kilometer met mijn hond een kruising tussen een herder en een labrador en hij kan er wat van haalt de 32 kilometer per uur als hij het op zijn heupen krijgt.
Sorry hoor, maar ik vind het een beetje onverantwoord om met een hond aan je hand, 32 km/uur te fietsen. En dat op een fietspad zeker! Daarmee breng je niet alleen jezelf en je hond in gevaar, maar wat erger is: je brengt andere fietsers in gevaar! Fietsers die je willen passeren of je tegemoet komen. Die hond hoeft maar een gekke beweging te maken en hij trekt je stuur om.

Naar mijn mening maakt het niet uit of de voorrem links dan wel rechts zit. Ik ga er dan vanuit dat je met twee handen aan het stuur zit. Logisch dat als je maar met één hand rijdt, je de voorrem moet kunnen bedienen.

Remmen, ook een noodstop, is een proces dat vanzelf gaat. Je gaat niet nadenken over de benodigde remkracht of zo. Je remt gewoon en dat met beide remmen tegelijk. Uitzondering is natuurlijk wanneer je op een zachte ondergrond rijdt en het voorwiel snel wegschuift.

Wanneer je van een versleten cantilever naar een nieuwe v-brake gaat, kan het remvermogen je wel verrassen, dit is dan een kwestie van gewenning, maar niet van het links of rechts plaatsen van de voorrem.

Ik vind wel dat alle fietsen een voorrem moeten hebben, in tegenstelling tot mijn moeders' fiets met terugtraprem, maar dat is een hele andere discussie. :?

groet, Johan

Volgens mij is het puur waar je aan gewend bent, mijn racefiets en mtb hebben allebei de voorrem links en achter rechts.
Mijn traveller had het andersom en dat vond ik dus minder prettig, kabels omgewisseld, en ik heb het weer naar mijn zin. :wink:

Nou, ik ben blij dat ik op mijn stadsfiets een achteruittraprem heb :lol:
Dan hoef ik over deze problematiek niet meer na te denken.

Alhoewel. Als ik mag kiezen welke rem er stukgaat tijdens een afdaling, zou ik voor de achterrem kiezen.
Als je je stuur rechthoudt en je schuift een stukje naar achteren op het zadel (niet omhoogkomen dus!), dan kun je heel goed en sterk met je voorrem stoppen.
Ik heb van motorrijders geleerd dat de meeste remenergie in je voorrem zit. Marten, jij als expert, klopt dit?
Een andere expert (Sheldon Brown) heeft er al eens een artikel over geschreven.

Hoi Robertjan,

leuk om te lezen!
audrey schreef:
zwartekees schreef: Ik fiets zowat elke dag 10 kilometer met mijn hond een kruising tussen een herder en een labrador en hij kan er wat van haalt de 32 kilometer per uur als hij het op zijn heupen krijgt.
Sorry hoor, maar ik vind het een beetje onverantwoord om met een hond aan je hand, 32 km/uur te fietsen. En dat op een fietspad zeker! Daarmee breng je niet alleen jezelf en je hond in gevaar, maar wat erger is: je brengt andere fietsers in gevaar! Fietsers die je willen passeren of je tegemoet komen. Die hond hoeft maar een gekke beweging te maken en hij trekt je stuur om.
Audrey leuke website trouwens, Tom mijn hond doet dit als hij het op zijn heupen krijgt en dit heeft te maken met als hij een andere hond op een erf ziet (machogedrag) maar het is ook nog zo dat ik dit toesta tot zover.
Zijn er medeweg gebruikers op het fietspad dan mag hij dit niet en heb ik hem wel zo getraint dat geen gekke bewegingen maakt.

Eric Schuijt schreef:Hoi Robertjan,

leuk om te lezen!
Idd leuk stukje.

Vanuit motorrijdersogen gezien klopt het ook (behalve dat de gewichtsverdeling niet zo extreem veranderd als op een fiets): Voorrem is voor het remvermogen, achterrem wordt gebruikt om de motor "in lijn te houden". Maximaal goed remmen is idd totdat de achterband nog net los van de grond komt (dat betekent dus ook niet te snel druk op de voorrem opbouwen anders wordt het kanteleffect te sterk).
Al het gewicht komt dan op het voorwiel te rusten, met maximale wrijving tussen band en asfalt, dus maximaal mogelijk remvermogen.

Vroeger op mijn BMX zat er maar een rem op en die zat achter en het hendel rechts, daarna de MTB en later de vakantiefiets daar maar op aangepast.
Voor mij moet de voorrem met L bediend worden en de achterrem met R.
Uitleg : De voorrem heeft een kortere kabel en vereist dus minder knijpenegergie. De achterrem heeft een langere kabel en vereist meer knijpenergie. Nu hebben de meeste mensen in hun linkerhand minder kracht dan in hun rechterhand. De combinatie minder kracht/minder vereiste energie L en meer kracht/meer vereiste energie R zorgt er nu juist voor dat bij gelijktijdig inknijpen van voor- en achterrem er ongeveer evenveel kracht op beide remmen gezet wordt, waardoor er een mooi evenwicht ontstaat.
johan t schreef:Voor mij moet de voorrem met L bediend worden en de achterrem met R.
Uitleg : De voorrem heeft een kortere kabel en vereist dus minder knijpenegergie. De achterrem heeft een langere kabel en vereist meer knijpenergie. Nu hebben de meeste mensen in hun linkerhand minder kracht dan in hun rechterhand. De combinatie minder kracht/minder vereiste energie L en meer kracht/meer vereiste energie R zorgt er nu juist voor dat bij gelijktijdig inknijpen van voor- en achterrem er ongeveer evenveel kracht op beide remmen gezet wordt, waardoor er een mooi evenwicht ontstaat.
`TegenwerpingL
Je kunt ook stellen dat de voorrem juist met de voorkeurshand bediend moet worden omdat de voorkeurshand een betere coördinatie heeft, en de voorrem de rem is waar de meest subtiele hand voor nodig is.
Leon
Leon schreef: Je kunt ook stellen dat de voorrem juist met de voorkeurshand bediend moet worden omdat de voorkeurshand een betere coördinatie heeft, en de voorrem de rem is waar de meest subtiele hand voor nodig is.
Leon
Of dat je de meeste coordinatie nodig hebt voor de achterrem omdat dat wiel het makkelijkst blokkeert :D
Nog iets om over na te denken:

Als je op een besneeuwd stenenpad naar beneden fietst (bijv. in de winter mountainbikend in de Ardennen, of in oktober de Pico Veleta op), kun je het beste remmen op het voorwiel, en (bij)sturen met het achterwiel (ja, slippend).
Het remmen moet gewoon maximaal, dus makkelijk met de zwakke hand (bij de meesten links). Het bijsturen moet gecontroleerd, dus met de sterkste hand (voor de meesten rechts).

Dus dan is Voor=Links, en Achter=Rechts.

Voor gebruik op een ondergrond met meer wrijving (zoals Sheldon Brown in het stuk al zegt) kun je beter gecontroleerd remmen i.v.m. verkeers- en wegsituaties in (het drukke) Nederland. En dus rechts=voor.

Oftewel: je doet het altijd verkeerd, of juist goed :lol:.

Succes mensen :wink:.

En Eric: bedankt voor de camerahouder. Hij is gemonteerd en zal in oktober in Spanje uitgebreid gebruikt worden (wil meedingen naar de iPod in de video-contest van Salt magazine #4).

Leuk al die theorieën en natuurkundige formules, maar ben dit weekend nog maar eens over de kop gegaan met een Brompton. Die heeft een sterke neiging heeft tot spontaan inklappen bij hard remmen en grote oneffenheden in de weg, vooral als de voortas er aan hangt. Die bobbel van 30 cm asfalt in combinatie met tramrail had ik even verkeerd ingeschat...

Ik houd het bij pragmatiek:

-Bij iedere fiets die ik berijd test ik eerst even hoe hij reageert op fel remmen, en pas mijn remgedrag dienovereenkomstig aan
-Als het mijn eigen fiets is, houd ik het op de voorrem rechts (ik ben rechtshandig). Mocht je toevallig een noodstop moeten maken terwijl je net even een zakdoekje uit je tas peutert, dan heb je weliswaar misschien een wat langere remweg, maar je blijft tenminste overeind.
-Van het omgekeerde staan er hier en daar nog wat schandplekken op mijn huid. Als je plotseling moet stoppen, ga je namelijk niet eerst bedenken dat je naar achteren moet gaan zitten oid: je remt gewoon direct. En zelfs met 20 kilo bagage achterop, heeft dat bij mij al meermaals een korte duikvlucht over het stuur tot gevolg gehad.
-En zoals mijn papa mij al leerde: als het ff kan beide handjes aan het stuur, en met beide remmen.

Groetjes,

Astrid

Avanher schreef: -Bij iedere fiets die ik berijd test ik eerst even hoe hij reageert op fel remmen, en pas mijn remgedrag dienovereenkomstig aan

Volgens mij is dit het meest wijze.......

hans-l schreef:Ik heb daarom bij alle 8 fietsen in het gezin de voorrem rechtsbediend gemaakt en vind dat voorrem rechts de standaard zou moeten zijn.
Wel vind ik het erg gevaarlijk om bij anderen de remmen te veranderen zonder dat zij dit zelf expliciet gevraagd hebben.

"Als je op een besneeuwd stenenpad naar beneden fietst (bijv. in de winter mountainbikend in de Ardennen, of in oktober de Pico Veleta op), kun je het beste remmen op het voorwiel, en (bij)sturen met het achterwiel (ja, slippend).
Het remmen moet gewoon maximaal, dus makkelijk met de zwakke hand (bij de meesten links). Het bijsturen moet gecontroleerd, dus met de sterkste hand (voor de meesten rechts). "

Hier snap ik niets van :shock: Ik zou toch altijd willen dat mijn voorwiel blijft rollen aangezien ik op een besneeuwd stenenpad naar beneden ander geheid op mijn bek ga?!
Ik zou daar heel subtiel op het voorwiel remmen, zorgen dat het blijft rollen dus, en desnoods maximaal op de achterrem. Maar niet andersom...

Overigens werkt dat linkerhand- rechterhand bij mij ook andersom: ik ben rechts, maar mijn linkerhand is iets sterker dan mijn rechter. Of ben ik hierin uniek :?

Spironski schreef:Overigens werkt dat linkerhand- rechterhand bij mij ook andersom: ik ben rechts, maar mijn linkerhand is iets sterker dan mijn rechter. Of ben ik hierin uniek :?

hi, ik schrijf ook rechts maar de knijpkracht en reactie is links ook bij mij veel hoger.
Bas