Additionally, paste this code immediately after the opening tag: water in Rohloff, lagers stuk - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

water in Rohloff, lagers stuk

Ik was net de Rohloff handleiding aan't lezen op zoek naar iets anders, maar kwam ik deze paragraaf tegen:
– Cycling through deep water with a SPEEDHUB is not permitted. Do not submerge the
SPEEDHUB as water will penetrate the gear-unit.
– Unprotected transportation on a motor vehicle through heavy rain can also lead to water
penetration and should be avoided.
– An oil change should be completed immediately if you believe water may have penetrated
the gear-unit. This will ensure any potentially penetrated moisture is rinsed back out.
Ik lees toch wel met enige verbazing dat er zo (blijkbaar) eenvoudig water in een versnellingsnaaf komt.
Als zelfs vervoeren van de fiets bij hevige regen al afgeraden wordt...
franske71 schreef:Ik lees toch wel met enige verbazing dat er zo (blijkbaar) eenvoudig water in een versnellingsnaaf komt.
Als zelfs vervoeren van de fiets bij hevige regen al afgeraden wordt...
Bekend probleem van fiets vervoeren op imperiaal of achterdrager van een auto. Vergelijkbaar met het advies om geen hogedrukreiniger te gebruiken voor het schoonmaken van je fiets.
franske71 schreef:Ik lees toch wel met enige verbazing dat er zo (blijkbaar) eenvoudig water in een versnellingsnaaf komt.
Als zelfs vervoeren van de fiets bij hevige regen al afgeraden wordt...
Heb je wel eens iets bij 120 km/u (of 150 met wat tegenwind) uit het autoraampje gehouden? Probeer het dan eens met forse regen zoals je die onderweg op vakantie wel tegenkomt. Nee, daar zijn fietsen niet voor ontworpen, dan zouden er afdichtingen op moeten zitten die een stuk zwaarder lopen.
Zelf wel eens water in versnellingsnaaf gehad, maar dat was een Sachs 7, lang geleden. Ding open gehaald, schoongespoeld met wasbenzine en lang laten drogen, daarna opnieuw met (motor)olie gemonteerd.
Een weetje: als je je fiets op de trekhaak vervoert op de snelweg en het regent, dan is de waterdruk die tegen de fiets aanslaat net zo hoog als die van een hogedrukspuit...
Zeker met elektrische fietsen moet je daar voorzichtig mee zijn. Strikt ge nomen zou het beter zijn een regenhoes over de fiets te doen (Bosch heeft overigens speciale regenhoezen voor hun middenmotor)
Ik lees dit net tijdens een broodnodige regenbui in zuid Frankrijk. 105 pond vind ik niet duur voor deze reparatie. Verder schrok ik wel van het argument over regen en de fiets op de autodrager. Het argument lijkt me prima maar de consequentie onhandig. En niet alleen voor Rohloff fietsen. Wat zouden praktische oplossingen kunnen zijn om dit te voorkomen?
Om te voorkomen dat een groot aantal mensen nu zenuwachtig worden betreffende de waterdichtheid van hun fiets. :D

Als een fiets achter op de trekhaak staat, in de regen, en de auto gaat 130 km/h. Dan is de waterdruk ongeveer:
Rijsnelheid: 130 km/h, door wervelingen regendruppelsnelheid: tweemaal 130 km/h = 260 km/h (72.2 m/s).
Dichtheid van vervuild water 1,015 kg /liter.
Hier uit volgt een waterdruk van: 0.5* 1.015* 72.2^2 = 2.65 N/mm^2 = 26.5 bar.
Volgens de folder van Karcher heeft hun basismodel de K2 basic (80 Euro) een druk van 110 bar.
Deze wordt door de leverancier aanbevolen voor het reinigen van fietsen.
De eventueel optredende waterdruk op de fietsdrager ligt hier ver onder.

De volgende conclusie: Ik blijf uit de buurt van elke hoge druk reiniger en richt ook geen tuinslang op lagers.
Daarnaast blijf ik schoonmaken en poetsen met een doek en doe wat vet op de gevoelige plekjes.

Groeten Cor
Cordaat schreef:Volgens de folder van Karcher heeft hun basismodel de K2 basic (80 Euro) een druk van 110 bar.
Dat is waarschijnlijk de maximale druk die het ding opbouwt achter het spuitmondje. Als het water uit het spuitmondje is gespoten is er geen druk maar, alleen snelheid. De eerste 20 cm gaat overigens als een fors deel van die snelheid verloren. Na 40 cm krijg je er al lauwelijks iets meer mee schoon.

Waar komen overogens je formules vandaan? Waaruit trek je de conclusie dat je ver van een hogedrukspuit vandaan blijft.
Dat het verstandig is om geen hogedrukspuit te gebruiken komt doordat mensen er niet in slagen om een hogedrukspuit te gebruiken en dan niet op de lagers te richten.

We moeten ook niet overdrijven: direct achter een auto waait het meestal relatief nauwelijks.
Wim schreef:Ik lees dit net tijdens een broodnodige regenbui in zuid Frankrijk. 105 pond vind ik niet duur voor deze reparatie. Verder schrok ik wel van het argument over regen en de fiets op de autodrager. Het argument lijkt me prima maar de consequentie onhandig. En niet alleen voor Rohloff fietsen. Wat zouden praktische oplossingen kunnen zijn om dit te voorkomen?
Alleen met de auto op pad als de zon schijnt op een droog wegdek en niet door de wasstraat.

Niet zo paniekerig mensen.
Een fiets achterop een auto is ook de verkeerde plek, laat die auto lekker thuis staan of stal hem permanent op de schroothoop, blijft er meer ruimte over :wink: om te fietsen.
_Peter_ schreef:Een fiets achterop een auto is ook de verkeerde plek, laat die auto lekker thuis staan of stal hem permanent op de schroothoop, blijft er meer ruimte over :wink: om te fietsen.
Soms heb je de auto gewoon nodig om met de fiets erin uit de stad te komen omdat er weer de zoveelste keer een ironman-binckbank-eneco-amstel-traithlon-wielertoer is. Afgelopen zondag was het echt wegwezen of thuisblijven met de Ironman: https://www.bikemap.net/en/route/383467 ... 46/terrain
Gisteren is meteen erachteraan het binckbankgedoe begonnen: http://www.touretappe.nl/binckbank-tour-2017/
Leon schreef: Gisteren is meteen erachteraan het binckbankgedoe begonnen: http://www.touretappe.nl/binckbank-tour-2017/
Ik zag net een filmpje uit Leiden waaruit blijkt dat wielrennners nog steeds niet snappen dat smalle bandjes, nat glad asfalt, bochten en snelheid niet helpen om overeind te blijven. Overigens de mecaniciens hebben daar ook het verkeerde schoeisel, maar dat terzijde.
Ik zelf ben sneller door dit dorp met de fiets dan menigeen met de auto (en ik fiets niet harder dan 25km/u), dus dat excuus gaat hier niet op, en zou in geen enkele stad op horen te gaan, anders ken je je stad niet goed.
Om maar weer eens een topic om zeep te helpen. :oops:
Het ging hier wel op want de enige obstakelvrije route was de a2, en daar mag ik met de fiets niet op.
Uit ervaring, fiets onder water......... gelijk op zijn zij (beiden kanten)leggen zodat de naven en assen "leeg' kunnen lopen, als het kan ook zadel eruit en op de kop, daarna naaf opnieuw met olie spoelen/dompelen , dit kan met Rohloff en Alfine 11 zonder de naaf uit elkaar te moeten halen.
Onlangs fietste ik op een buitendijks gelegen fietspad, en het water van de rivier stond flink hoger dan ik had verwacht. De eerste plassen dacht ik, "ach dat gaat nog wel". Verderop had ik reeds natte schoenen en reed ik maar verder. Uiteindelijk minstens een kilometer continue door het koude rivierwater gereden, waterhoogte tot ruim boven de wielassen. Thuisgekomen verwachtte ik dat de wiellagers, en zeker de trapaslagers mij dit ritje niet in dank hadden afgenomen, maar bij inspectie bleek er niets aan de hand. Keurig in het vet en soepel draaiende (trap)assen.

De trapas? De versmade Shimano Hollowtech-II... :wink:
Georg schreef:Onlangs fietste ik op een buitendijks gelegen fietspad, en het water van de rivier stond flink hoger dan ik had verwacht. De eerste plassen dacht ik, "ach dat gaat nog wel". Verderop had ik reeds natte schoenen en reed ik maar verder. Uiteindelijk minstens een kilometer continue door het koude rivierwater gereden, waterhoogte tot ruim boven de wielassen. Thuisgekomen verwachtte ik dat de wiellagers, en zeker de trapaslagers mij dit ritje niet in dank hadden afgenomen, maar bij inspectie bleek er niets aan de hand. Keurig in het vet en soepel draaiende
wacht even een aantal maanden...