Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Krakende trapas - Forum Wereldfietser

Krakende trapas

Hoi Hoi,

Kan iemand me helpen? :?:
Ik heb een krakend trapas. :evil:
Als ik veel kracht zeg op de trappers gaat ie kraken.

Ik heb al de bottom braket eruit gehaald, schoon gemaakt en opnieuw geinstalleerd.

Ik heb de cranks ook strakker gedraaid en de pedalen vervangen.

Maar nog blift ie kraken.

Wie o wie weet hoe dit komt?

Thanks!!

Weet je dan wel zeker dat het de as is? En niet b.v je zadelpen waarbij je frame als klankkast werkt, en het lijkt alsof je as kraakt? Een zadelpen die niet helemaal pas is, kan in de zitbuis heen en weer bewegen en dus tikken.

Het gebeurd ook als ik op mijn trappers staan (en dus niet op de zadel zit).
Denk dus niet dat het daar aan ligt.
Froggy schreef:Hoi Hoi,

Kan iemand me helpen? :?:
Ik heb een krakend trapas. :evil:
Als ik veel kracht zeg op de trappers gaat ie kraken.

Ik heb al de bottom braket eruit gehaald, schoon gemaakt en opnieuw geinstalleerd.

Ik heb de cranks ook strakker gedraaid en de pedalen vervangen.

Maar nog blift ie kraken.

Wie o wie weet hoe dit komt?

Thanks!!

http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm al gezien?
Froggy schreef:Hoi Hoi,

Kan iemand me helpen? :?:
Ik heb een krakend trapas. :evil:
Als ik veel kracht zeg op de trappers gaat ie kraken.

Ik heb al de bottom braket eruit gehaald, schoon gemaakt en opnieuw geinstalleerd.

Ik heb de cranks ook strakker gedraaid en de pedalen vervangen.

Maar nog blift ie kraken.

Wie o wie weet hoe dit komt?

Thanks!!

http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm al gezien?

"Verwijder de cranks, schroef de cartridge uit het frame, en monteer de trapas opnieuw met ruim anti-seize of vet, en een slinger van 30 cm PTFE (Plumbers Tape For Everything, of was het nou polytetrafluor....) om de schroefdraad van de cups"

PTFE - top idee!
Dat zal het oplossen denk ik!
Ik ga vanavond aan de slag!

Cheers guys!
:D
Frog

kraakt zowel de rechter als de linkerkant bij het aanzetten? Als het alleen rechts is dan kan het ook liggen aan de verbinding tussen (en nu weet ik de termen niet) tussen het crankgedeelte dat op de trapas vastgemaakt wordt en het gedeelte van crank waar de tandwielen opzitten. Bij mij is dat een persverbinding die gekarteld is. af en toe moet ik er wat wd-40 opspuiten en dan houdt bij mij het kraken op.


Sjirk

Ik heb het al vaak meegemaakt dat gewoon de trappers niet goed waren vastgedraaid. Dat geeft een tik (dus geen kraakje) en dan denkt iedereen meestal meteen aan de trapas. Zouden het dus misschien de trappers kunnen zijn?

Het kan inderdaad alles zijn, bij mijn fiets bleek het eens de achterdrager waarvan een verbinding kraakte door de minieme vervorming van de staande achtervork tijdens het kracht zetten. En ik maar denken dat het in de pedalen zat...
Leon

Dit euvel komt mij ernstig bekend voor. Inmiddels de trapas verwijderd, schoongemaakt, etcetera. Nieuwe pedalen. En een nieuwe zadel. Waren sowieso al behoorlijk afgeragd. Het getik is er van tijd tot tijd weer. Afgelopen vakantie van de 17 fietsdagen ongeveer de helft met een ogelofelijk irritante tik rond gereden. Soms bij kracht geven op de linkerkant en soms weer rechts. Om dwaas van te worden.

Zitten er in de trapas ook niet simpelweg kogeltjes die op een gegevens ogenblik versleten zijn? Of kan er vuil in de trapas gekomen zijn?

Je wordt idd helemaal gek van!
Vooral als je de oorzaak niet kan vinden!

Het meeste nieuwe fietsen hebben een cartridge type trapas waarin de kogels stof/watervrij blijven. Als ze versleten zijn voel je speling erin maar krakende geluiden maken ze volgensmij niet.

Ooeei!
:cry:

Hoop niet dat het zoiets is!
Denk het niet want toen ik de trapas eruit haalde en opnieuwe installeerde was het probleem wel wat gehulpen.

Ik denk dat er (onlangs het invetten met special Shimano vet) nog een beetje speling is tussen de trapas cartridge en frame - dat zal door een beetje tape gehulpen worden.

Het kan inderdaad wel de beweging in de buizen bij de bracket zijn. Ook al is het niet gescheurd.

Ik ben ooit eens naar een dealermeeting geweest van een sjiek racefietsmerk en daar vertelden ze een fies van hen een productiefout had. De oplossing? Ik meen mij te herinneren dat ze adviseerden om een beetje hele vette olie in de zadelbuis te laten lopen. Die gaat dan vanzelf zitten tussen het raakvlak tussen de buizen. :lol:

Froggy schreef:"Verwijder de cranks, schroef de cartridge uit het frame, en monteer de trapas opnieuw met ruim anti-seize of vet, en een slinger van 30 cm PTFE (Plumbers Tape For Everything, of was het nou polytetrafluor....) om de schroefdraad van de cups"

PTFE - top idee!
Dat zal het oplossen denk ik!
Ik ga vanavond aan de slag!

Cheers guys!
:D
Frog
Maare.... wel goed mikken hé.. Marten heeft het over 30 cm en dat gat is nou ook weer niet zo groot :lol:

Ik denk dat er (onlangs het invetten met special Shimano vet) nog een beetje speling is tussen de trapas cartridge en frame - dat zal door een beetje tape gehulpen worden.
Ik heb ergens gelezen (ga nog wel even spitten) dat het gebruik van wit vet (Shimano) afgeraden wordt omdat het metaal juist gaat oxyderen dus kraken, beter is om b.v. Motorex Bike Grease 2000 (gifgroen van kleur en erg dik) o.i.d. te gebruiken. In ieder geval was dit vet de oplossing tegen het gekraak.
En gastape kan er dus ook gewoon tussen.

Je bedoelt gewoon Teflontape? Is inderdaad goed spul. En begrijp ik het goed; Principia bestaat ook niet meer?

Haike schreef:. En begrijp ik het goed; Principia bestaat ook niet meer?
Batavus, Union, Cannondale, Principia,..... (vul zelf maar aan)

Er gaat wel eens een fietsenfabrikant failliet, om daarna in afgeslankte vorm weer overeind te krabbelen. De vraag is dan natuurlijk of de nieuwe exploitant van de naam de oude garantieaanspraken ook heeft overgenomen

Er gaat wel eens een fietsenfabrikant failliet, om daarna in afgeslankte vorm weer overeind te krabbelen. De vraag is dan natuurlijk of de nieuwe exploitant van de naam de oude garantieaanspraken ook heeft overgenomen
en of de produkten slechter of beter worden of dat er alleen sprake is van badgeengineering op de huidige produkten van de nieuwe eigenaar.

Terug naar het topic.

Een trapas kan kraken en tikken. In dit topic worden de oorzaken van kraken en tikken een beetje door elkaar besproken. Zijn het dezelfde oorzaken die leiden/lijden tot kraken en tikken? Of zijn er voor tikken specifieke oorzaken? En Voor kraken weer andere?