Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische Santos Travel Lite getest - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Elektrische Santos Travel Lite getest

233 berichten
Het GO Swissdrive systeem en de Neodrive van Idworx hebben een stevige kabelboom tussen de accu en de motor. Die blijkt goed tegen een stootje te kunnen en in de praktijk gebeurt daar gelukkig weinig mee.

Beide systemen kosten in aanschaf €2000,-. Tel daar een goede fiets met Pinion bij op en je komt inderdaad op een fikse prijs. Voordeel is wel dat de fiets zelf, met het elektrische systeem verwijderd, bruikbaar blijft en zo enige waarde blijft behouden. E-bikes met geïntegreerde systemen worden op een gegeven moment gewoon afgeschreven.

Ik heb vanaf de beginjaren fietsen met o.a. Bosch verkocht en ik kreeg er steeds meer moeite mee om klanten na een paar jaar flink teleur te moeten stellen met de schrikbarend lage inruilprijs. Men snapte maar niet hoe een 'goede' E-bike van ruim €3000,- na zo'n 4 á 5 jaar nog maar €500,- waard kon zijn...
Een fietsenmaker moet voor het opnieuw verkopen van de inruiler eerst ongeveer €1000,- aan de fiets verspijkeren, terwijl deze nooit weer voor €1750,- verkocht kan worden, omdat o.a. Stella gloednieuwe E-bikes bij je thuis aflevert voor ongeveer €1500,-...
En straks komt Bosch weer met een in het frame te integreren accu en dan worden de E-bikes met bagagedrageraccu weer massaal ingeruild. Vernieuwingen kunnen goed zijn, maar hoe meer er vernieuwd wordt, hoe harder de restwaarde daalt.

Gevolg: veel ingeruilde E-bikes van een paar jaar oud worden direct verschroot of zonder garantie voor oud-ijzer-prijzen verkocht en in het gunstigste geval worden ze in de leenfietsen-vloot van de fietsenwinkel eerst nog een tijdje helemaal op gereden en dan alsnog verschroot. We moeten ons goed realiseren en het misschien ook gewoon accepteren dat het grootste deel van de E-bikes een wegwerpproduct is dat je gewoon op moet rijden. Ik vind dat een slechte ontwikkeling en zeer zorgelijk.
Ligger schreef:
Christophorus schreef: Ik weet inmiddels dat een Bosch motor zo'n 30.000 km kan draaien. Wie meer cijfers aan kan dragen is welkom!
.
Ik ben er ook achter gekomen dat een Bosch motor het, in mijn geval, bij 29000 km de geest gaf. Opmerking fietsenmaker was dat ze tegen elke klant zeggen dat een Bosch motor maar 35000 km mee gaat. Ik heb het niet gehoord bij de aanschaf. Gelukkig was bij mij de schade met 2 jaar dus alles is onder garantie vervangen. Maar je zult de fiets maar een paar jaar ouder hebben. Dan wordt vervangen onder garantie lastiger.
Hoeveel fietst iemand gemiddeld per jaar? Voor sommigen is dat iets van enkele honderden to duizenden kilometers, er zijn er ook die 10000 of meer per jaar fietsen. Volgens mij moet je daar je aanschaf op afstemmen.
wijnand schreef:Hoeveel fietst iemand gemiddeld per jaar?
De gemiddelde Nederlander tegen de 1000 km per jaar.
Met een gewone fiets. Maar met een e-fiets ben je toch geneigd om meer km's te doen niet?
Met woon-werkverkeer fiets je zo 160 km per week. Dat betekent dat je je fiets met Bosch middenmotor na zo'n 4 jaar kan afschrijven. Dat kan inderdaad toch niet de bedoeling zijn.
Ik vind dat een motor in het achterwiel ook langer dan 30.000 km mee moet kunnen. Het vervangen van alleen een accu is al een kostbare zaak.
Een E-bike met Pinion en achterwielmotor zal altijd een bepaalde waarde behouden als een normale fiets. Aan het eind van de levensduur van het elektrische systeem kan je alle E-componenten demonteren, een gewoon achterwiel erin plaatsen en de fiets als een normale Santos verkopen. Bijvoorbeeld aan iemand op dit forum.
Hoe zit het met de duurzaamheid van een fiets met achterwielmotor in combinatie met derailleur of singlespeed?
nicolevelo schreef: Hoe zit het met de duurzaamheid van een fiets met achterwielmotor in combinatie met derailleur of singlespeed?
Exact hetzelfde verhaal! :)

Mits de accu niet geïntegreerd is, natuurlijk, maar dat geldt ook bij Pinion.
Leon schreef:
wijnand schreef:Hoeveel fietst iemand gemiddeld per jaar?
De gemiddelde Nederlander tegen de 1000 km per jaar.
In Groningen iets meer, in Flevoland iets minder:
https://www.volkskrant.nl/binnenland/ne ... 3eb374701b
Ik wil hier toch op reageren omdat dit beeld niet strookt met wat je op gebruiker fora kan terugvinden.

Allereerst, ik bezit een standaard Travelmaster die ik afrag als vakantie fiets en zelfs als Mountainbike. Ik vind dat Santos hele goede fietsen maakt. Ik heb ook geen enkel moreel probleem met een premium priced model.

Maar ik heb wel een serieus argument tegen dit specifieke model...

1. In niet alleen mijn ervaringen, maar ook bij bijvoorbeeld het grote pedelec-forum in Duitsland komt een Middenmotor er qua storingsgevoeligheid beter uit. Je loopt eerder tegen het thermische probleem van een naaf motor aan dan mensen beseffen, als je flink wat vracht hebt is een Limburgse helling al een flinke aanslag (dit is helaas geen hyperbool). Uit ervaring kan ik je vertellen dat los van de ontzettend vervelende cut-off (sta je daar op een helling...) dat dit de levensduur van een motor gewoon geen goed doet.

2. Als je bijvoorbeeld bij Tweakers kijkt zie je dat forenzen 10k+ jaar in jaar uit halen met hun ebike. Het verhaal dat deze fietsen na een paar jaar worden verschroot is een soort bangmakerij van duurzaamheid. De fietsen gaan veel langer mee, helemaal als je geen 10k per jaar haalt. Bovendien, inks of rechtsom, het is een veel beter alternatief dan een auto. Een Santos is naast de rare designkeuze voor de doelgroep gewoon niet bereikbaar voor de gemiddelde fietser. Ik vraag me ook af hoe iemand die een e-bike koopt deze 5 jaar later (ouder!) gaat gebruiken als gewone fiets. Het beste is er gewoon weer een nieuwe motor-set in te drukken, maar die zijn dus ook los erg duur (2000,- voor Go Swiss).

3. Anecdote: Met Ion voorwielmotoren hebben wij (PER FIETS) 50k gehaald (3 fietsen, 2 van ons, 1 van schoonmoeder) in 5 jaar. De fietsen leverden ons na 5 jaar 750,- korting op en zijn door de FM verkocht voor 1000,- (2500,- nieuw). De FM zal er niet rijker van zijn geworden, maar er is na 5 jaar weer een drietal dure fietsen (en talloze banden, remblokken etc) verkocht. En zoals gezegd, de oude fietsen rijden nog steeds bij wat minder veeleisende gebruikers.

4. 1st gen Bosch motoren zijn goed verkrijgbaar. Dit zal niet tot in den eeuwigheid zijn, maar er is nog niets wat er op duidt dat dit zomaar gaat opdrogen. Je kan de motor en accu laten vervangen en weer jaren vooruit. En bij een merk als Yamaha zijn de nieuwe motoren qua steek niet veranderd.

5. Afschrijving op een Santos is wellicht procentueel iets beter, maar in absolute termen hebben we het over een godsvermogen. Als we dan kijken naar de harde feiten dat het een beperkte fiets is en dat er een uitstekend alternatief is in deze klasse (de powerrohler met Bosch) is en blijft de waarde van deze specifieke Santos discutabel.

Een gewone fiets is goedkoper, maar zet het af tegen de kosten van de toet-toet en je beseft je hoeveel geld je je bespaart. En tegenover deze Santos kan ik zelfs als ik elke 5 jaar inruil (ik ben nu 3 jaar ver met De Razer en ik zie geen enkele reden waarom ik dit zou doen zolang ik de motor kan vervangen) 15 jaar genieten van een fiets met een sterkere motor en betere remmen. En als je bij de Santos na 8 jaar je motor unit voor een 2k moet vervangen, dan kom je op een bedrag waar je bijna 20 jaar voor verder kan peddelen met een Bosch (of Yamaha).

Ik vind de prijs niet zo interessant zolang het functioneel top is. Ik snap direct waarom iemand een Power-Rohler koopt. Maar een fiets van 8000,- die in tests al door de mand valt is gewoon geen logische keuze.
Vraag o.a. aan loknor:
Hoe kan het eigenlijk dat een fietsmotor faalt? Het gaat om fors minder dan een kW. Niet echt indrukwekkend.
Welke onderdelen erin gaan er dan stuk? Ik snap dat een fietsmotor een lichtgewicht moet zijn in vergelijking met het lage toerental en (relatief) hoge koppel, maar is het echt daardoor een kritisch ontwerppunt?
Of is de thermische beveiliging gewoon best brak?
Christophorus schreef: Een E-bike met Pinion en achterwielmotor zal altijd een bepaalde waarde behouden als een normale fiets. Aan het eind van de levensduur van het elektrische systeem kan je alle E-componenten demonteren, een gewoon achterwiel erin plaatsen en de fiets als een normale Santos verkopen. Bijvoorbeeld aan iemand op dit forum. ;)

Lees dit maar eens: https://www.bongersbikes.nl/e-bike-dilemma/
Klinkt interessant wat je zegt. Je zegt trouwens dat een pinion met 9 versnellingen genoeg is voor deze santos e-bike. Maar als je hem als gewone fiets wilt gebruiken is 9 versnellingen toch veels te weinig als je op vakantie gaat? Met name in de brgen lijkt me 12 of 18 versnellingen beter.

Keuze voor e-bike voor vakantie wordt er voor mij alleen maar meer ingewikkelder.
Leon schreef:
peter123 schreef:Een elektrische fiets met Pinion begint ergens vanaf 7000,- euro.
Een electrische fiets met 18 versnellingen is zeker, en een met 12 versnellingen betrekkelijke onzin. Het grote bereik van niet-e-vakantiefietsen heb je namelijk nodig omdat je ook met 4 km/u tegen de berg op moet kunnen. Met hulp van een electromotor ga je al gauw twee keer zo snel waarmee het benodigde bereik van je versnellingen een faktor 2 minder wordt, maw de eerste vier verzetten van een Rohloffnaaf zijn dan al zeker overbodig. Daarbij zijn vakantiefietsen nog het meest extreme voorbeeld ook.
Waarom is dit onzin? Als je namelijk een santos wilt ombouwen naar een gewone fiets, dan is 9 versnellingen toch te weinig? Dan gaat het argument dat je een fiets met een achterwiel motor ook als gewone fiets kunt gebruuiken niet op. Wel in Nederland, maar ga je ermee op vakantie naar spanje of noorwegen zijn 9 versnellingen toch te weinig zijn lijkt me.
Leon schreef:Vraag o.a. aan loknor:
Hoe kan het eigenlijk dat een fietsmotor faalt?
Welke onderdelen erin gaan er dan stuk?
Of is de thermische beveiliging gewoon best brak?
Ze zijn natuurkundige wetten en serieuze berekenen, maar ik zou proberen simpel houden.
De motor in een e-bike is een Permanent magneet BLDC / bij nieuwe modellen BLAC.
https://en.wikipedia.org/wiki/Brushed_DC_electric_motor
Een motor+aanstuuring werkt optimaal bij bepaalde toerental en koppel. Bij beklimmingen motor word warm – denk aan je boormachine. Maar bij deze type motor is erger – Bij stijging van temperatuur magneten worden minder sterk – lawine effect.
Bij een boormachine en tesla auto is minder erg omdat dat beide magneet velden worden gemakt door solenoïde.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoel
Hogere temperaturen voor permanent magneet zijn schadelijk. School experiment – doe een magneet in de oven en hij is niet meer magnet
link naar de magneten
https://en.wikipedia.org/wiki/Neodymium_magnet
Fiets-avontuur schreef:
Leon schreef:
peter123 schreef:Een elektrische fiets met Pinion begint ergens vanaf 7000,- euro.
Een electrische fiets met 18 versnellingen is zeker, en een met 12 versnellingen betrekkelijke onzin. Het grote bereik van niet-e-vakantiefietsen heb je namelijk nodig omdat je ook met 4 km/u tegen de berg op moet kunnen. Met hulp van een electromotor ga je al gauw twee keer zo snel waarmee het benodigde bereik van je versnellingen een faktor 2 minder wordt, maw de eerste vier verzetten van een Rohloffnaaf zijn dan al zeker overbodig. Daarbij zijn vakantiefietsen nog het meest extreme voorbeeld ook.
Waarom is dit onzin? Als je namelijk een santos wilt ombouwen naar een gewone fiets, dan is 9 versnellingen toch te weinig? Dan gaat het argument dat je een fiets met een achterwiel motor ook als gewone fiets kunt gebruuiken niet op. Wel in Nederland, maar ga je ermee op vakantie naar spanje of noorwegen zijn 9 versnellingen toch te weinig zijn lijkt me.
Ik had het niet over het geval van iemand die de electromotor uit de fiets haalt om hem daarna asls gewone fiets te gebruiken.
Zoals iemand hier al zei denk ik ook dat nauwelijks ooit iemand zal zijn die dat gaat doen.
Leon schreef:Ik had het niet over het geval van iemand die de electromotor uit de fiets haalt om hem daarna asls gewone fiets te gebruiken.
Zoals iemand hier al zei denk ik ook dat nauwelijks ooit iemand zal zijn die dat gaat doen.

Maar dat wordt juist als verkoop argument en als voordeel gebruikt van de santos e-bike. Dat je het achterwiel kunt verwijderen en een gewone fiets van kunt maken. Christophorus gebruikte dat als argument tegen mij. Maar zegt ook dat een 9 versnelling pinion genoeg is voor een santos e-bike. Staat in zijn test geloof. Deze twee dingen kloppen dan niet in mijn inziens. Als ik voor een santos of idworx ebike kies, neem ik de pinion met 12 of 18 versnellingen. Als ik voor een Bosch motor kies is 9 versnellingen genoeg.
Fiets-avontuur schreef: Deze twee dingen kloppen dan niet in mijn inziens.
Helaas voor jou ben ik het deze keer helemaal met Christophorus eens.
Nog een argument: als ik een tweedehands Santos zou willen met een Pinion zou ik niet de fiets kiezen waar de electrische onderdelen afgehaald zijn.
Fiets-avontuur schreef:Maar zegt ook dat een 9 versnelling pinion genoeg is voor een santos e-bike. Staat in zijn test geloof.
In ons vlakke Nederland ja.
Leon schreef:Nog een argument: als ik een tweedehands Santos zou willen met een Pinion zou ik niet de fiets kiezen waar de electrische onderdelen afgehaald zijn.
Ikke wel, want die heeft dan een nieuw achterwiel. ;)

En misschien zelfs van een oud vrouwtje geweest en altijd binnen gestaan.
Christophorus schreef:
Fiets-avontuur schreef:Maar zegt ook dat een 9 versnelling pinion genoeg is voor een santos e-bike. Staat in zijn test geloof.
In ons vlakke Nederland ja.
Ja maar een fiets van 8000 euro koop je niet voor alleen in Nederland. Ook voor vakanties buiten Nederland.
Leon Nog een argument: als ik een tweedehands Santos zou willen met een Pinion zou ik niet de fiets kiezen waar de electrische onderdelen afgehaald zijn
Hiermee haal je het argument van Christophorus onderuit. Dat een santos e-bike zijn waarde houdt want je kunt hem door verkopen als gewone fiets.
Fiets-avontuur schreef:Ja maar een fiets van 8000 euro koop je niet voor alleen in Nederland. Ook voor vakanties buiten Nederland.
Moet jij eens opletten hoeveel mensen een prijzige fiets kopen die daar uiteindelijk niet of nauwelijks mee buiten de eigen gemeentegrenzen komen.