Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskaart weer duurder - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietskaart weer duurder

Georg schreef:Als ik de treinkosten-discussie wat breder mag opvatten; soms denk ik "kom, laat ik eens met de trein gaan". Vervolgens kijk ik op de reisplanner van de NS, en dan blijkt het ritje me evenveel te kosten als mijn (niet zuinige!) auto zou kosten. Dan neem ik dus de auto, want die staat voor de deur al geld te kosten. (en is in vrijwel alle gevallen sneller) Een praktijkvoorbeeld van het belasten van het eigendom van een auto vs alleen het gebruik. En een praktijkvoorbeeld van het naar mijn idee vrij prijzige treinreizen.
Maar reken je dan vol tarief? Want vrijwel iedereen die iets vaker met de trein reist, heeft wel een of andere kortingskaart, waarmee treinreizen een stuk goedkoper worden (met beperkingen in tijd voor goedkoop tarief, afhankelijk van het soort kortingskaart). Ook heeft de NS altijd aanbiedingen, bv. retourtje Maastricht voor €19 inclusief al dan niet eetbare snack en koffie. Wel buiten de spits reizen natuurlijk. Dat kan best concurrerend zijn met de auto, afhankelijk van je woonplaats uiteraard.
Daar heb je gelijk in; ik heb geen kortingskaart. Maar ik vond het best 'confronterend', toen ik me bewust werd van mijn eigen afweging. En dan woon ik nog op 10-15 minuten fietsen van een intercity-station. Voor frequente treinreizigers is er overigens nog altijd de vouwfiets, zonder speciaal kaartje te gebruiken. Maar wat lastiger als vakantie-fiets, maar niet onmogelijk :D .
Georg schreef:... de auto, want die staat voor de deur al geld te kosten. ....


Over kosten gesproken. Het is nu net einde van het jaar 2017; wellicht kan je delen hoeveel kilometer er met de auto is afgelegd en wat de totale kosten (verzekering, onderhoud, waardevermindering, mogelijke schade, brandstof, parkeren) zijn geweest. Ik laat de milieubelasting hier buiten, omdat die lastiger te schatten is voor een enkele auto.
En hoeveel kilometers heb je met meerdere mensen in de auto gezeten?

En on topic, Italië heeft een fietstreinkaartje voor de regionale treinen voor Eur 3.50....die 24 uur geldig is.
Georg schreef:Als ik de treinkosten-discussie wat breder mag opvatten; soms denk ik "kom, laat ik eens met de trein gaan". Vervolgens kijk ik op de reisplanner van de NS, en dan blijkt het ritje me evenveel te kosten als mijn (niet zuinige!) auto zou kosten. Dan neem ik dus de auto, want die staat voor de deur al geld te kosten. (en is in vrijwel alle gevallen sneller) Een praktijkvoorbeeld van het belasten van het eigendom van een auto vs alleen het gebruik. En een praktijkvoorbeeld van het naar mijn idee vrij prijzige treinreizen.

Wat het specifieke fietskaartje betreft; ook ik vind dat aan de prijs, maar als ik het me goed herinner betaalde ik in Duitsland 10 euro voor de fiets.
Het is natuurlijk een persoonlijke afweging. Maar in mijn geval zou het niet lonen om te verkiezen voor een auto. Ik heb namelijk geen eens een auto. Lokaal reizen doe ik veelal met de fiets. Naar mijn werk doe ik met de bus, dat is sowieso voordeliger dan met de auto. Ik lever er nu namelijk geen geld op in, sterker nog, ik maak er een minimale winst op van ongeveer 2 biertjes per maand :lol:. De collegae die de auto pakken worden niet toereikend gedekt voor benzinekosten + parkeerkosten met de kilometervergoeding.

Een aantal keer in het jaar pak ik de trein, gezamenlijk met mijn partner. Op jaarbasis zijn we daarmee samen ongeveer 350 euro aan kwijt. Wat dat dan ook betreft zal ik er voor privé gebruik nooit een auto uithalen.
Poeh, wat een vragen.
Ik denk dat puur op kosten bekeken het niet hebben van een auto goedkoper is, en dan fiets & OV als alternatief. Spoor-kosten kunnen aardig ingeschat worden, waar auto-kosten enorm uiteen kunnen lopen, afhankelijk van het type auto, het gebruik, etc. Het voordeligst is, maar dat is een flinke open deur, een heel kleine en lichte auto op benzine. Maar, daar kun je weer geen caravan mee trekken, en geen gezin mee vervoeren, om maar eens wat mogelijke argumenten te noemen. Auto's huren kan ook uiteraard, zeker in deze handige 'internet'-tijd. Een auto levert ontegenzeggelijk de meeste (internationale) verplaatsingmogelijkheden/functionaliteit voor het geld, zeker ook met meer mensen aan boord.

Mijn eigen situatie is niet heel doorsnee, qua auto; ik heb een 27 jaar oude Volvo estate, dus de afschrijving is precies 0,- Het ding is niet héél licht, dat kost zo'n 800 euro per jaar aan MRB, een goedkope WA verkering tegenwoordig (stijgt hard met al die smartphone-aanrijdingen tegenwoordig) is zo'n 250 euro. Onderhoud is aan oude auto's relatief voordelig vanwege veel werkruimte voor de monteur, en veel tweedehands onderdelen voorraad (in mijn ervaring uitstekend alternatief voor nieuw), maar toch over-all gezien beloopt dat toch wel zo'n 800 euro per jaar. De kostbare tankinhoud (Euro 95) neemt zij in hoeveelheden van gemiddeld 1 liter op 10/11 kilometer tot zich.

Kortom; de meeste autobezitters zullen aanmerkelijk hogere kosten hebben dan ik, of ongeveer evenveel in het geval van een kleinere zuinige auto.Veel goedkoper, of misschien moet ik zeggen minder duur gaat het niet, op vier wielen.
Georg schreef:......Een auto levert ontegenzeggelijk de meeste (internationale) verplaatsingmogelijkheden/functionaliteit voor het geld, zeker ook met meer mensen aan boord.

.....ik heb een 27 jaar oude Volvo estate.....
Helaas voor u gaan die verplaatsingsmogelijkheden met een 27 jaar oude auto in de nabije toekomst nog veel maar aan banden gelegd worden dan nu al het geval is.
Rotterdam, Utrecht, Arnhem (binnenkort?), Parijs, alle steden in Duitsland. De lijst wordt in rap tempo langer.

Groeten, Tom.
^^^ Daar was ik ook bang voor, maar Rotterdam mag ik gewoon in, want mijn auto was destijds één van de eerste met geregelde drieweg katalysator, en voldoet daarmee aan de norm voor de milieuzone. En dan is er altijd nog de P&R en de metro, ook erg makkelijk
Georg schreef:
do 04 jan, 2018 20:45

Kortom; de meeste autobezitters zullen aanmerkelijk hogere kosten hebben dan ik, of ongeveer evenveel in het geval van een kleinere zuinige auto.Veel goedkoper, of misschien moet ik zeggen minder duur gaat het niet, op vier wielen.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Dus zo'n Eur. 1850 om het geheel een jaar voor de deur te hebben staan en variabel nog benzine a Eur 1.50 per liter c.q. 11 km. Voor elke 1000 km is dat zo'n Eur. 135.-
Ik neem voor het rekenvoorbeeld 18.000 km per jaar schrijven (wat best veel is voor een gewone reiziger) maar wat je vaste kosten per kilometer best laag maakt. (1000 km vaste kosten Eur 100.-)

Per spoor (bijvoorbeeld Amsterdam Utrecht, in de spits heen en terug, met terug zo'n oude voordeelurenkaart) retour voor Eur 12.20 en 80 km per dag. Per 1000 km kost dat Eur 152.50 (en per maand de kosten van de voordeelurenkaart a eur. 7 oid.) Dan ben ik met Eur 160. per 1000 km tegenover je auto a Eur 235.- per maand toch serieus voordeliger uit.

Daar kunnen dan best een aantal fietskaartjes (om maar weer on topic uit te komen) en treintripjes naar Limburg, Friesland en elders buiten de Randstad van gekocht worden.

Dank voor je inzicht in je kosten. Ik blijf, 10 a 15 minuten per fiets van een intercitystation wonend en nog zo'n oud voordeelurenabonnement met korting in de avondspits gebruikend, graag bij de trein.

FIjn weekend!
11 km met 1 liter benzine?! Niet iedereen heeft een sportauto.
aandegracht schreef:
do 04 jan, 2018 15:05


En on topic, Italië heeft een fietstreinkaartje voor de regionale treinen voor Eur 3.50....die 24 uur geldig is.
Kunnen we terug naar on topic: De prijsverhoging voor een fietskaartje in de trein ? Is deze 10 cent acceptabel? Wat vind je van het eenheidstarief voor heel Nederland. Loopt Nederland uit de pas met andere landen met de prijs voor een fietskaartje? Wie start een goede discussie over autokosten versus treinkosten op een juiste plek elders op dit forum? Doe ik dan graag aan mee.
Ik vind de prijs voor een fiets acceptabel als het minder is dan de ritprijs, dat betekend voor korte stukken te duur (geen probleem, de fiets is een prima alternatief) en voor lange stukken is de prijs goed.

Als je kijkt hoeveel plaats een fiets in neemt zou drie maal de ritprijs ook niet heel gek zijn ;-)
Het is inderdaad de vraag hoe je de prijs van een fietskaartje moet berekenen. Als je het relateert aan hoeveel plaats je fiets in de trein inneemt, zou je kunnen zeggen dat het minstens hetzelfde zou moeten kosten als voor een persoon. Als je echter wilt stimuleren dat mensen de auto laten staan en de trein nemen, zou je het fietskaartje zo goedkoop mogelijk moeten maken (daluren in sprinter gratis?) en moeten relateren aan de lengte van de reis. Als forens is het erg fijn als je naar het station kunt fietsen, fiets in de trein en daarna weer naar je werk fietsen.
Ik denk dat je bij het kostenplaatje ook met andere factoren rekening moet houden. Je hebt natuurlijk ook het gewicht dat getransporteerd moet worden: een racefiets weegt slechts 7 kilo. Een vakantiefiets is 15 - 18 kilo en een e-bike pakweg 25 klio. Dat is aanzienlijk minder dan een passagier. Verder heeft een fietsplek minder inrichtingkosten dan een stoel voor een passagier.
Bovendien zijn de fietsplekken in Nederlandse treinen niet erg economisch ingedeeld. Als je fietsklemmen plaatst, zoals in de Deens S-Tog ,kun er gemakkelijk zes fietsen in plaatsen, daar waar je nu met moeite drie/vier fietsen kwijt kunt. Boven de fietsplaatsen zou je een rek kunnen maken voor de fietstassen. Er moeten dan wel vier klapstoeltjes weg, maar dat heeft nauwelijks invloed op de totale capaciteit aan zitplaatsen in een trein.
Die klemmen maken ook meer duidelijk dat dit de plaatsen voor fietsen zijn. Verder koopt een persoon met een fiets in de trein ook nog eens een gewoon treinkaartje. Passagiers met koffers betalen geen toeslag voor die koffer in de trein. Steeds meer luchtvaartmaatschappijen doen dan wel.
Bert van Sprang schreef:
za 06 jan, 2018 11:48
Als forens is het erg fijn als je naar het station kunt fietsen, fiets in de trein en daarna weer naar je werk fietsen.
Ik ben een fietsforens in zoverre dat ik de trein neem en dan de fiets om op mijn werk te komen. Elke dag de fiets mee lijkt me onhandig en ook wat betreft de capaciteit van spittreinen vind ik het geen goed idee. Als ik mijn stationsfiets wil wisselen dan fiets ik een keer van huis naar werk (65 km), ik wacht totdat de spits over is of ik wacht tot de zomer waar je ook in de spits je fiets mag meenemen.

Voor mensen die elke dag dezelfde werkplek hebben is een stationsfiets een prima idee en voor de rest is er de OV-fiets.
Ik heb ervaren hoe het in Duitsland werkt en vond dat erg prettig. Je wandelt met je fiets de fietswagon in (inderdaad in de spits ook lekker druk, maar niemand die zich daar druk over maakt!), treint naar je bestemming en pakt de fiets voor het laatste stukje. Ik vond het ideaal en veel beter als iedere keer je fiets stallen.
Bert van Sprang schreef:
za 06 jan, 2018 11:48
Als forens is het erg fijn als je naar het station kunt fietsen, fiets in de trein en daarna weer naar je werk fietsen.
En precies dat is natuurlijk wat de NS niet wil.
Waarom zou de NS dat niet willen en vervoerders in Duitsland wel? Ik kan me voorstellen dat er voor de vervoerders in Duitsland een extra financiële prikkel achter zit, maar weten doe ik het niet.
Bert van Sprang schreef:
za 06 jan, 2018 15:38
Ik heb ervaren hoe het in Duitsland werkt en vond dat erg prettig. Je wandelt met je fiets de fietswagon in (inderdaad in de spits ook lekker druk, maar niemand die zich daar druk over maakt!), treint naar je bestemming en pakt de fiets voor het laatste stukje. Ik vond het ideaal en veel beter als iedere keer je fiets stallen.
Onze ervaringen zijn tot nu toe ook overwegend positief. De prijs voor een treinkaartje (gezelschap van 4 personen) en voor de fiets in de trein is in Duitsland vriendelijk te noemen, zeker als je de prijzen vergelijkt met die in NL.

Ik kan me voorstellen dat als je alleen reist, of met z'n tweeën, de uitdaging wat minder groot is om een plekje in de (regionale) trein (zonder vooraf te moeten reserveren) te vinden dan wanneer je met z'n vieren bent. Het was soms best proppen of snel naar een ander treinstel rennen waar nog wat plek was voor ons met 4 bepakte fietsen.

Ook zijn de liften soms net te klein om je bepakte fiets met beide wielen op de grond in te krijgen en moet je wat halsbrekende toeren uithalen om je fiets op het perron of er van af te krijgen. En soms ook binnen de overstaptijd die over was. Vaak waren we zeker niet de enigen die de lift moesten gebruiken (niet alleen andere fietsers, maar ook mensen met kinderwagens, wandelwagens, bejaarden die slecht ter been zijn, etc.) en dat leverde nog wel eens wat stress op.

We hebben ook een keer mee gemaakt dat het perron met een ruime lift goed te bereiken was, het niet druk was en er daardoor geen stress was om met ons vieren op tijd in de trein te zitten met onze fietsen. En waar de fietsen stonden ook nog voldoende zitplaatsen waren voor ons vieren.

Het reizen met regionale treinen in Duitsland is best wel goedkoop, maar het overstappen gaat niet altijd even gladjes. Maar goed, dat nemen we maar op de koop toe dan...
En die problemen met overstppen, liften enz. zijn in NL niet minder... daarbij de oude treinen met vreselijke moeilijke instap-mogelijkheden (smalle deuren, trapjes en scherpe bochte direct na instap). Ik neem de fiets nooit mee voor ww-verkeer, alleen met vakanties, en dan is een extra (half) uur overstap jammer maar niet onoverkomenlijk.
Weer on-topic: ik vind de prijs schappelijk en een dubbeltje verhoging ook redeliojk.
Beste Allemaal'

Als men de laatste maanden de politiek gevolgd heeft en goed geluisterd heeft naar de plannen van
het nieuwe kabinet dan wist je maanden geleden al dat het nieuwe kabinet de btw op trein en buskaarten
heeft verhoogd met ongeveer 6,3 procent.
Het goedkoopste buskaartje bij als je bij mij de bus instapt is van 2,70 naar 2,80 verhoogd de rest is
hetzelfde gebleven.

Dan hadden we dus maanden geleden al moeten protesteren!!!
Nu het eenmaal zo ver is begint het gezeur van mensen dat het weer duurder is geworden in trein en bus.
Jammer.
Maar nu weten jullie hoe het zit.

Groet van een buschauffeur die enorm van fietsen houd!!!