Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tout Terrain Tanami vs Avaghon 28 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tout Terrain Tanami vs Avaghon 28

Main d'Or Bruggge bestaat nog steeds trouwens. Ik kwam er vandaag toevallig terecht nadat ik op Marktplaats een fiets met wel heel mooi lugwerk tegen kwam.
Afbeelding

Ze maken ook nog steeds een trekkingmodel, maar verder geen ervaring mee.
Nog een toevoeging op onze speciale Tout Terrain Amber Road (LX-HS33) voor 2199,-. Voor dat geld krijg je ook nog eens een deelbaar frame met een excentrische as. Dus later kun probleemloos een Rohloff met riemaandrijving erop zetten :D
Eric Schuijt schreef:
zo 07 jan, 2018 20:29
Dus later kun probleemloos een Rohloff met riemaandrijving erop zetten :D
Net als bij de andere in de titel genoemde fiets ;)
Eric Schuijt schreef:
do 04 jan, 2018 22:26
Ik heb op mijn Koga WT S twee maanden lang de oevers van de Mekong gefietst (weinig bergen) en heb de ene helft met Shimano XT schijfremmen gefietst en de ander met Magura schijfremmen. Maar ik vind Magura HS33 hydraulische velgremmen toch wel het fijnst. Ze piepen niet, remkracht is meer dan voldoende (ze bijten niet zo) en ze zijn meer 'foolproof'.
Ook al met Hope onderweg geweest, zoals onder andere Santos en idworx als optie aanbieden?
Ik vind het geïntegreerde bagagerek bij TT idd. wel risicovol. Ik merk altijd dat tassen wel slijtage veroorzaken aan rekjes ed. Ik zou het dan iig voor iedere grote rit intapen op de plekken waar de fietstassen steunen ed.?

Ook zie ik dat de TT een rechte voorvork heeft en de Avaghon een ronduitlopende. Ik heb begrepen dat een meer gebogen voorvork iets rustiger fietst? maar volgens mij is dat persoonlijk en ook hoe de rest van het frame is gebouwd en hoeft het niet veel uit te maken. Als het lekker fietst, fietst het lekker.
Je moet uiteindelijk de fiets kiezen die goed voelt voor wat je wilt en wenst, succes!
Bij Tout Terrain kun je ook voor een RVS achterdrager kiezen (die weliswaar in de kleur van het frame gespoten is) met een lager ophangpunt zoals de Tubus Logo.

Daarnaast monteren wij altijd de Super-C-voorvork; ook op de Amber Road die speciaal voor ons gebouwd wordt. Dat is de sterkste voorvork die zij hebben en die is licht gebogen. De ander voorvorken vind ik te licht om voortassen op te hangen.

Ter informatie; een rechte voorvork kan exact dezelfde naloop (dus stuurgedrag) hebben als een kromme voorvork. Kom maar eens laag dan zal ik het je uitleggen.
Inderdaad een rechte voorvork kan exact dezelfde naloop hebben als een kromme vork. De rechte vork maakt dan gewoon een hoek met de stuurbuis. Wat ik mij wel altijd afgevraagd heb, is of een kromme vork meer veert als een rechte vork. Misschien weet onze man uit A'dam daar het antwoord op?
Gebogen vorken veren inderdaad wat. Hoeveel hangt af van de kromming en van de materiaalkeuze en het buisprofiel.
_Peter_ schreef:
wo 27 dec, 2017 15:32
Het enige wat ik je kan melden over schijfremmen, zorg dat je mechanische laat monteren, met hydraulische is hoe goed ze ook remmen (en dat doen ze zeker) je ze na verloop van tijd moet (de zuigers of ook wel pistons) schoonmaken wil je dat ze goed blijven remmen. Bij hydraulische is dat vaak niet goed mogelijk (Hope is daar de uitzondering). Het voordeel van Avid BB-7 bijvoorbeeld is dat je ze vrij eenvoudig uit elkaar kan halen en dat ook de kleine onderdelen los te koop zijn, daarnaast doen ze zeker in niet veel onder voor hydraulische (in dit geval Deore of XT) voor een wereldfiets zeker prima.
Bedankt voor de tip! Ik ga hiermee zeker rekening houden!
jaccow schreef:
vr 05 jan, 2018 20:41
Main d'Or Bruggge bestaat nog steeds trouwens. Ik kwam er vandaag toevallig terecht nadat ik op Marktplaats een fiets met wel heel mooi lugwerk tegen kwam.
Afbeelding

Ze maken ook nog steeds een trekkingmodel, maar verder geen ervaring mee.
Waw prachtig toch! Ik was heel tevreden van mijn "eenvoudige" Main d'Or. Volgens mij zijn de overblijvende frames overgenomen door Vlerick, die deze nog een tijd heeft aangeboden.
Dag allemaal,
Bedankt voor al jullie reacties! Ik ben even offline geweest, jammer genoeg niet voor een fietstrip!

In verband met de geïntegreerde achterdrager van de TT, vind ik persoonlijk een voordeel. Ik heb al verschillende vluchten genomen met de fiets en heb de dragen nog nooit gedemonteerd. Ik steek de fiets ook niet meer in een doos. Telkens we deze in een doos aanboden, bleek achteraf iets beschadigd (ik vermoed dat de dozen makkelijk onderaan stapelen in het ruim :?
Telkens we de fietsen op de wielen inleverden was er niets aan de hand (afgezien van opengebroken achterlichten voor het stelen van de batterijen door het personeel in Delhi airport... :(
Mijn Tubus drager, die al 15 jaar op de Main d'Or zit, is al aan alle kanten verbogen en ontdaan van lakwerk maar heb deze nooit moeten vervangen. Dus als het lakwerk van de geïntegreerde drager beschadigd raakt...tja, een nieuwe fiets is maar heel even nieuw :wink:

Ik zou eerder voor schijfremmen gekozen hebben in verband met slijtage van velgen, maar mss is dat wel te verwaarlozen als je de voordelen van HS33 of gelijkaardig in beschouwing neemt.

Ik wacht geduldig op een beetje droog weer om eens uitgebreid te gaan testrijden met alle merken (TT, Avaghon, IDworx easy rohler sluipt toch stilaan ook mee in het lijstje, ondanks alu frame...)