Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets kopen of zelf opbouwen - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets kopen of zelf opbouwen

Beste wereldfietser,

Tot op heden heb ik altijd met volle tevredenheid Nederland doorgetourt op tweede hands trekkingfietsen. Echter heb ik nu het plan om van Arnhem naar Kalmar (Zweden) te fietsen en vind ik dit een mooie gelegenheid om een nieuwe fiets te kopen. Tot nu toe heb ik me laten verleiden door de rohloff naaf en het desbetreffende prijskaartje. Bij dealers van Santos en Koga kwam ik makkelijk aan de 5000,00 als al mijn wensen werden verhoord. Aangezien mijn reis dan nog wel even gaat duren richt ik me nu op de wat goedkopere merken met een ouderwets derailleur-systeem. Daarnaast heb ik, wellicht wat overmoedige, gedachte om zelf een fiets op te gaan bouwen. Betreft een leek als ik misschien een wat onverstandige keus want ik ben niet zo thuis in de wereld vd fietstechniek.

Ik was vanmiddag bij een fietsenwinkel die mij een fiets liet zien van VSF en het wat onbekendere merk Genisis, type tour de fer 20. Hieronder de specificaties. Is dit wat? Ik begrijp uit vele verhalen dat er nog wat verschil is in de verschillende type van afmonteren van Shimano Deore / XS en in meen XT. Deze fiets heeft Deore. Scheelt dat heel veel? Alvast bedankt voor het beter zien vd bomen in het bos!

Frame Reynolds 725 Heat-Treated Chromoly
Fork Cr-Mo Unicrown Disc
Headset Prestine PT-1606 1-1/8" semi cartridge
Shifters Shimano Deore SL-M610 / 3x10 speed
Rear Derailleur Shimano Deore RD-M610 / SGS cage
Front Derailleur Shimano Deore FD-T610-3
Chainset Shimano Deore FC-T611 / 44-32-24T / 170mm
Bottom Bracket Shimano BB-RS500
Chain KMC x10
Cassette Shimano CS-HG500-10 / 11-34T
Rims Sun Ringle Rhyno Lite / 36h
Hubs SP PD-8/Shimano FH-M525 36h / front / rear / 6-bolt
Spokes Stainless steel 14g
Tyres Schwalbe Marathon Mondial 700x35c
Brakes Promax DSK-717 disc brakes w/ 160mm rotors
Levers Shimano BL-R550
Handlebars Genesis alloy / 10mm rise / 12deg backsweep / XS, 580mm / S-M, 600mm / L-XL, 620mm
Grips Velo tape w/Gel
Stem Genesis AS-027 / + - 7deg / 100mm
Saddle Genesis Road Comfort
Seatpost Genesis Alloy / XS-M, 27.2x350mm / L-XL, 27.2x400mm
Pedals NW-99K w/ Toeclip
Weight (Kg) 15.08
Extras Trekking mudguards / Front 45x720mm-Rear 45x1185mm / Tubus Cargo rear rack / B&M Cyo Premium Plus headlight / B&M Secula Plus tail light
Dit is een hele mooie fiets. Bijzonder zijn de verlengde spatborden en de SP-naafdynamo. Deore is prima, wellicht ook nog goedkoper te krijgen, maar zelfbouw zal altijd duurder zijn. Let wel op de bandbreedte: er zitten nu 35 mm brede banden in, de trend is breder: als je dat wilt, is de vraag of dat kan.
Go fietst schreef:
wo 17 jan, 2018 23:55
Betreft een leek als ik misschien een wat onverstandige gedachte want ik ben niet zo thuis in de wereld vd fietstechniek.
Als je weet hoe het moet en is het niet moeilijk, maar dat geldt ook voor het in elkaar steken van een PC uit losse onderdelen, het installeren van een moderne luxe keuken en het reviseren van een motorblok van een klassieke auto.

Let op: daarmee val ik de mensen op dit forum die het wel doen niet af, maar geef ik ze juist een compliment. Voor het maken van een trekkingfiets moet je best veel dingen en vooral dingetjes weten en het kost allemaal veel tijd om het uit te zoeken. Als je die werktijd meetelt kun je zelfs beter meteen die fiets van € 5000,- kopen, maar dat is wel een heel dure voor jouw doel.

Voor het zoeken naar een fiets voor een vakantie/reis/tocht: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Ik zou de speciale Tout-Terrain bij de vakantiefietser eens bekijken...mooie aanbieding!
Tout Terrain
Schitterende fiets. Daar durf ik zo mee naar Zweden. En nog wel verder ook. Maar is ie lokaal te verkrijgen?

http://www.genesisbikes.co.uk/global
Wat fijn om te horen dat jullie er positief over zijn :D !
gios schreef: Schitterende fiets. Daar durf ik zo mee naar Zweden. En nog wel verder ook. Maar is ie lokaal te verkrijgen?

http://www.genesisbikes.co.uk/global
mijn fietsenwinkel in Arnhem is een Genisis Dealer (http://www.cyclenation.nl). Hij raadde deze fiets aan ipv VSF omdat ik graag wat lichter en soepeler fiets. Deze fiets past wat beter bij mijn karakter.

De Shimano afmontage Deore is dus best ok? Wat is dan het verschil in het kort, zonder daar een heel onderwerp van te maken? Daarnaast verkies ik sowieso staal boven aliminium.

Wat mijn fietsenmaker nog heel enthousiast liet zien is de speciale plaats waar door middel van gaatjes in het frame voor drie reservespaken.

Dit is de fiets trouwens op de website van Genisis: http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adv ... -de-fer-20
Lijkt me een leuke winkel dat Cyclenation!

De verschillen van Deore - SLX (vroeger LX)- XT zijn gewoon kwaliteit en duurzaamheid, vanaf Deore is er goed mee te fietsen op de lange duur ook af te stellen en te fiksen, hoewel er genoeg mensen ook probleemloos met Alivio rond rijden, maar da's meer woon-werk denk ik dan maar.
Een aantal jaar geleden heeft Shimano de XT naven van alu assen voorzien - vraag me niet waarom - maar de lagers zijn kleiner geworden, de as en dus de naaf minder duurzaam. De zware jongens en vakantiefietsers zijn beter af met een LX / SLX naaf. (Ik rij zelf LX naaf, gaat prima ondanks 160kg totaalgewicht)
Go fietst schreef:
do 18 jan, 2018 11:06
Dit is de fiets trouwens op de website van Genisis: http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adv ... -de-fer-20
Die is goed te vergelijken met de Tout Terrain zoals de vakantiefietser hem aan bied, die is wat beter afgemonteerd, dat wel.
Shimano Deore is voor zover ik dat kan beoordelen prima kwaliteit, tenminste, ik fiets er ook mee en er is al die duizenden kilometers nog nooit iets negatiefs over op te merken geweest. Ik denk dat duurder meestal betekent lichter en wat fraaier afgewerkt, in fietsonderdelen. Wel leuk, niet noodzakelijk. Duurder kan ook nog wel eens juist kwetsbaarder betekenen, en zeker kostbaarder in vervanging.

Wellicht dat duurdere shifters lichter bedienen, dat weet ik niet, dat zou nog relevant kunnen zijn.
Go fietst schreef:
wo 17 jan, 2018 23:55
Ik was vanmiddag bij een fietsenwinkel die mij een fiets liet zien van VSF en het wat onbekendere merk Genisis, type tour de fer 20.
Ik heb afgelopen jaar ook een Genesis croix de fer opgebouwd. Als snellere vakantiefiets, woon-werkverkeer, wintertrainer en graveltoestanden. Een heerlijke fiets. Het frame bij Erveha fietsen in Ede besteld.
https://www.instagram.com/p/BVQN9YQlesl ... pjmg.evers Op dit moment zitten er spatborden op.
Shadow schreef:
do 18 jan, 2018 11:22
Go fietst schreef:
do 18 jan, 2018 11:06
Dit is de fiets trouwens op de website van Genisis: http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adv ... -de-fer-20
Die is goed te vergelijken met de Tout Terrain zoals de vakantiefietser hem aan bied, die is wat beter afgemonteerd, dat wel.
Vanwege de Shimano LX bedoel je? Ik denk dat die fiets alsnog wat prijzig wordt. Ik wil namelijk graag een koplamp met usb aansluiting, voortubes en een Brookszadel. Maar het is nooit verkeerd om even bij de vakantiefietser langs te gaan. Het lijkt me sowieso een hele gave winkel :)
[/quote]
De specs van die fiets zijn niet slecht, op nieuwe fietsen ga je zelden beter vinden (zelf kan je bv nog voor een gewone trapas gaan, maar nieuw zit je bijna altijd met buitenboordlagers). Ik heb zelf een Genesis CdA 10 gekocht (einde reeks), kostte 720 euro. Zelf oud setje spatborden erop gezet , naafdynamo ingevlochten en lampjes erop. Kostte met die eigen aanpassingen nog steeds niet veel en is heel snelle en aangename fiets om lange afstanden met weinig bagage mee te rijden.

Ik vind de catalogus prijs van de TdF wel aan de hoge kant, maar misschien kan je hem wat goedkoper hebben. Zelf sleutelen vind ik leuk dus bouw ik zelf fietsen op. Van een recent projectje heb ik net de financiële balans opgemaakt en dan zit ik met 1300 euro voor een vergelijkbare fiets wel wat lager. Daarbij moet je wel rekenen dat je dan moet speuren naar interessante koopjes, want als je letterlijk de componenten besteld zoals ze op die TdF zitten, dan zal het prijsverschil niet erg groot zijn. De enige winst is dan kennis over fietstechniek, het verlies is tijd, kapotte vingers, frustratiemomentjes,... :-)
Georg schreef:
do 18 jan, 2018 11:29
Shimano Deore is voor zover ik dat kan beoordelen prima kwaliteit, tenminste, ik fiets er ook mee en er is al die duizenden kilometers nog nooit iets negatiefs over op te merken geweest. Ik denk dat duurder meestal betekent lichter en wat fraaier afgewerkt, in fietsonderdelen. Wel leuk, niet noodzakelijk. Duurder kan ook nog wel eens juist kwetsbaarder betekenen, en zeker kostbaarder in vervanging.

Wellicht dat duurdere shifters lichter bedienen, dat weet ik niet, dat zou nog relevant kunnen zijn.
XT en XTR werken ook echt anders hoor, ik heb een set XT shifters liggen voor m'n volgende fiets, die schakelen 4 versnellingen op in één keer duwen met de duim. De XTR's kunnen ook meerdere stappen afschakelen achter met de wijsvinger. Zit dus wel degelijk verschil in, ook al dacht ik ook van niet vroegah :D
Ik heb op m'n woon-werk mtb ook gewoon Deore, prima mee te leven idd.
Go fietst schreef:
do 18 jan, 2018 11:06
Wat fijn om te horen dat jullie er positief over zijn :D !
gios schreef: Schitterende fiets. Daar durf ik zo mee naar Zweden. En nog wel verder ook. Maar is ie lokaal te verkrijgen?

http://www.genesisbikes.co.uk/global
mijn fietsenwinkel in Arnhem is een Genisis Dealer (http://www.cyclenation.nl). Hij raadde deze fiets aan ipv VSF omdat ik graag wat lichter en soepeler fiets. Deze fiets past wat beter bij mijn karakter.

De Shimano afmontage Deore is dus best ok? Wat is dan het verschil in het kort, zonder daar een heel onderwerp van te maken? Daarnaast verkies ik sowieso staal boven aliminium.

Wat mijn fietsenmaker nog heel enthousiast liet zien is de speciale plaats waar door middel van gaatjes in het frame voor drie reservespaken.

Dit is de fiets trouwens op de website van Genisis: http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adv ... -de-fer-20
Deore is prima! En fijn dat de dealer "om de hoek" zit. Met wat voor stuur ga je rijden?
EnriceV schreef:
do 18 jan, 2018 11:39
De enige winst is dan kennis over fietstechniek, het verlies is tijd, kapotte vingers, frustratiemomentjes,... :-)
Dat klinkt bekend :lol:
Georg schreef:
do 18 jan, 2018 11:29
Wellicht dat duurdere shifters lichter bedienen, dat weet ik niet, dat zou nog relevant kunnen zijn.
Dat is ook mijn waarneming, maar zeker weet ik het niet want shimano heeft de neiging om elk jaar alle onderdelen te vernieuwen dus je hebt het over honderden verschillende derailleurs.

Fietsen met goedkopere onderdelen worden wel vaak slechter onderhouden, dus een stevige veer is dan handig om de kabel en deraileur door de rotzooi te trekken die er op en in zit.
Een Croix de Fer is heel mooi! Ik had er bijna een gekocht maar in Nederland kon ik geen winkel vinden en in Engeland was hij niet online verkrijgbaar. Ik ben uiteindelijk voor een Kinesis Tripster gegaan: soortgelijk maar aluminium met carbon vork en dus geen bevestiging voor het een of ander op de vork. Wel voor een achterdrager, trouwens.
Qua geometrie is het vergelijkbaar, een 'adventure bike'.
IMG_20180114_201340_055.jpg
Overigens ben ik voorstander van zelf bouwen. Hoewel ik wielen tot nu toe altijd heb laten bouwen, dat is de volgende horde.