Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen van Arnhem naar Berlijn - Forum Wereldfietser

Fietsen van Arnhem naar Berlijn

Deze zomer fiets ik met een vriendin van Arnhem naar Berlijn. Heeft iemand deze route al eens eerder gefietst? Ben benieuwd naar ervaringen van anderen!

Groet,
Andrea
Hoi Andrea

Eerst en vooral welkom op dit forum! Het is hier echt een gezellige bedoening! :)

In mei ga ik van Arnhem naar Berlijn fietsen (deel van mijn reis naar Denemarken) en volg ik ook de Europa Radweg R1. Dus eind mei kan ik je tips geven i.v.m. deze route.

Fietsrijke groeten Nick
hoi Nick

Wij zijn ook van plan om de R1 te fietsen, lijkt me een mooie route. Wat me wel op viel, is dat er op sommige stukken weinig campings zijn... Ben beniewd....
Ik wens je een goede en leuke vakantie! Veel plezier!

Groeten,
Andrea

Hee andrea,

Een collega heeft deze route afgelopen jaar gefietst volgens het boekje van de R1 lange afstandsroute. Ze ondervond de Harz als erg zwaar. Ik zal vragen of zij wil reageren op jouw vraag.

Blanche1

Het beste R1 boekje is dat van Bikeline.
De Harz is wel steil en met matig wegdek, maar ook wel weer mooi.
Er staan bij de Harz in het Bikeline boekje alternatieven over minder steile stukken maar deze zijn niet bewegwijzerd.
De bordjes langs de route zijn niet 100% aanwezig, dus hier en daar oppassen.
De route is niet altijd even rechtstreeks. De Duitse routemaker houdt er van om zoveel mogelijk over bospaden te rijden en zo autoverkeer te mijden. Dat is niet altijd nodig en soms zwaar.
Campings blijft lastig in Duitsland: er zijn jammer genoeg nog geen kleine boerencampings. Alternatieven zijn soms jeugdherbergen of goedkope pensions.
Veel plezier, Wouter Bazen

Mijn ervaring is dat wanneer je in Duitsland bij een boer vraagt of je daar je tent kunt neerzetten, dat bijna atijd oké is. Zeer wanneer je het in beleefd Duits kunt vragen ;o)
Heb zowel zeer nauw kontakt met de koeien van een boer gehad, als dat ik naast een grote schuur m'n tent mocht neerzetten en heerlijk koffie kreeg.
Aber man soll es doch wenigstens mal höflich fragen ...

en anders kun je altijd wild kamperen.

grüssli, Judith


(foutjes eruit gehaald)

@vreer,

Tijd voor een nieuw toetsenbord :shock: :P

Whisky

vreer schreef:en anders kun je altijd wild kamperen.
Met die vraag loop ik al enige tijd rond: vind je makkelijk een plaats om te wildkamperen op deze route? Ik heb nog nooit gewildkampeerd en wil het wel eens proberen. :wink:

Nick

Duitsland is een ideaal wild-kampeerland !!

Overal zijn wel mooie plekjes te vinden, gewoon net buiten een dorp het bos een stukje ingaan of aan de oever van een mooi meertje. Ook zijn er soms mooie plekken met picknicktafels en zelfs met overdekte schuilhutjes.

De gemiddelde Duitser doet niet moeilijk over wildkamperen, mits je alles schoon achterlaat. Ik heb zelfs wel eens op een kinderspeelplaats gestaan aan de rand van een dorp, op mooi gras en met stromend water :-), maar ook wel midden in een bos bij een Hunebed of gewoon op een stukje gras langs een bospad. Kortom ... gewoon doen !!

Hoi,

Wildkamperen is hier officieel verboden maar er wordt niet gecontroleerd.
Gewoon een beetje uit het zicht staan en er is niks aan de hand...

Fiets de wereld,
Whisky

Hallo Andrea,

Ik heb de route twee jaar geleden samen met mijn zoon gefietst. Wij zijn vertrokken vanuit Doetinchem en hadden bij Munster de eerste bordjes te pakken. Wanneer je bij Eibergen de grens overgaat schijn je direct de bordjes te hebben. Daarmee voorkom je dat je op autowegen terecht komt. In de Harz hadden wij erg slecht weer waardoor het lastig was. Bospaadjes waren soms behoorlijk slecht. In het voormalige Oost-Duitsland heb je veel jeugdherbergen waar ik het altijd goed vertoeven vind. Zorg ervoor dat je van tevoren lid bent. Dat scheelt een hoop geld. Er zijn vrijwel geen campings en die er zijn zijn niet erg gezellig: allemaal vaste plaatsen. Ondanks het slechte weer dat we hadden was het een leuke tocht.
Vorig jaar heb ik de route vervolgd van Berlijn naar Kaliningrad. Daarvan heb ik meer genoten omdat ik Polen een prettig land vind. Een aanrader!
Ik wens jullie een heel goede en prettige reis.

John Punt
Doetinchem

Hoi iedereen!

Ik ben net in Berlijn aangekomen via de Europa R1 Radweg en mijn eerste indruk is: prachtige route!
De route gaat voornamelijk over autovrije en autoluwe wegen, als je op de 892 km, er 20 op drukke autowegen aflegd dan is het veel. Natuurlijk heeft dit ook wel z´n nadelen, door het vermijden van die hoofdwegen maakt de route veel lussen over onverharde bospaadjes die er niet altijd even goed bij liggen...
En zoals John al gezegd heeft, de campings op de route zijn dun bezaaid, waardoor je af en toe verplicht bent (al je een camping wil hebben toch) per dag minimum 100 km af te leggen door een met momenten zwaarder gebied. Zo heb ik de Harz als redelijk zwaar ervaren met heel wat steile, onverharde klimmetjes. De Harz vind ik samen met het Teutoberger Wald de mooiste streek waar je doorfietst.
Maar zoals ik in het begin al gezegd heb, een prachtige route die je zeker moet gedaan hebben.

Groeten

Nick (die nu verder naar Kopenhagen fietst)

R1

Ik heb de afgelopen twee weken de Europa Radweg gefietst samen met mijn dochter (15 jr). Een mooie route met wat nadelen.

Een flinke tegenvaller, ondanks dat we er vanaf wisten, was de kwaliteit van de wegen. Met name de zandpaden (door het hete weer was het zand kurkdroog, en heel 'los' geworden waardoor we regelmatig bijna onderuit gingen), de gaten/kuilen in de weg en de enorme hoeveelheid klinkers waren niet echt leuk. Ter info: wij zijn in het bezit van een Koga M. Traveller Lady en een Koga M. TerraLiner Lady en hebben dus niet de dikkere banden van een mountainbike, wat vast wel gescheeld zou hebben. Onderweg hebben we vier keer een lekke band moeten repareren! :?
Desondanks een mooie route met genoeg acceptabele mogelijkheden om van de route af te wijken. Dat laatste hebben we dan ook veelvuldig gedaan omdat het soms te heet was om te fietsen (lees: ....we geen zin hadden in de wespen en steekvliegen die ons in de bossen vrolijk tegemoet kwamen vliegen)

Om de route te fietsen zonder kaart is niet te doen. Af en toe was het net een speurtocht naar bordjes. Hadden de Duitsers ze weer verstopt achter een boom of in een struik of juist die ene hoek waar de pijl had moeten zitten eraf gebogen. Altijd in voor een lolletje ..... :twisted:
Maar goed, dan mis je er wel eens één en blijk je even later onverwacht een flinke heuvel op te moeten. Zo gebeurde het dat we op weg waren naar het Hermannsdenkmal (pag. 17) terwijl we in de veronderstelling waren naar Hiddessen te gaan. We vonden het al zo raar dat de route zo steil naar boven ging...... terwijl we eigenlijk een stad binnen zouden moeten rijden. . En nog weet ik niet waar we fout gegaan zijn. De pijl op het bordje bij de parkeerplaats stond toch echt naar links :roll:. Wel weer leuk was de 20% daling die daarna volgde waarbij de kilometerteller van dochterlief 51 km/u aangaf, het maakte heel wat goed.

Wat betreft de campings onderweg is het handig om thuis al te googlelen naar campingplatz en de naam van de stad/het dorp waar je denkt te zullen gaan overnachten. Ook via de site http://www.euroroute-r1.de kun je op zoek gaan naar overnachtingsmogelijkheden. Even met de pijl naar Deutschland en dan naar de betreffende regio. Op deze manier hebben wij uiteindelijk een hele lijst met campings bij elkaar gezocht.

Hey,

ook ik ben van plan deze route te fietsen bij wijze van kennismaking met het fietsreizen. Twee vraagjes:
- aangezien ik geen ervaring heb met fietsreizen weet ik niet zeker of ik Berlijn zal halen. En als ik er geraak weet ik niet wanneer het zal zijn (ik hoop er op een week te geraken, ik fiets zeer regelmatig). Daarom reserveer ik ook geen treinticket op voorhand. Is dat een probleem? Kan ik maw in Berlijn naar het station gaan en daar gewoon de eerstvolgende trein nemen (samen met mijn fiets uiteraard)?
- heeft iemand tips voor overnachtingsplaatsen in Berlijn? Zijn er daar campings? Andere fietsvriendelijke gelegenheden?
- andere tips voor overnachtingsplaatsen (bij voorkeur campings) onderweg?
Alvast bedankt,

steven

In Duitsland kun je op ieder wat groter station in het Reisezentrum kaartjes kopen en reserveren voor jezelf en je fiets. Ze printen ook een reisroute voor je uit met treinen waarin je fiets meekan.
Bij Berlijn is een camping, maar net buiten de stad en Berlijn is groot.
Vraag info over campings op bij het Duits Verkeersbureau in Brussel.
Vraag daar ook de brochure "Deutschland per Rad entdecken".
Zoek ook het nodige uit via de site van de Duitse fietsersbond: www.adfc.de
Kijk ook op de landeninformatie onder Duitsland op deze site van de Wereldfietser.

Succes!

hetsteven schreef:Twee vraagjes:
- aangezien ik geen ervaring heb met fietsreizen weet ik niet zeker of ik Berlijn zal halen. En als ik er geraak weet ik niet wanneer het zal zijn (ik hoop er op een week te geraken, ik fiets zeer regelmatig). Daarom reserveer ik ook geen treinticket op voorhand. Is dat een probleem? Kan ik maw in Berlijn naar het station gaan en daar gewoon de eerstvolgende trein nemen (samen met mijn fiets uiteraard)?
- heeft iemand tips voor overnachtingsplaatsen in Berlijn? Zijn er daar campings? Andere fietsvriendelijke gelegenheden?
- andere tips voor overnachtingsplaatsen (bij voorkeur campings) onderweg?
Alvast bedankt,
steven
Rondom Berlijn liggen zeer veel campings, ook in het stadsgebied zelf: zie
www.berlin.de/tourismus-unterkunft/camping/index.html
Ook rondom Potsdam liggen veel campings.

Wil je snel met de trein terug dan moet je een plaats reserveren voor de internationale trein, dat kan op dezelfde dag als dat je reist of een dag eerder.
Wil je goedkoop, dan koop je ter plekke een kaartje en met wat overstappen kom je terug met regionale treinen, zij het iets langzamer. Het maakt dan niet uit of je Berlijn haalt of niet. Ook interessant is het zogenaamde Schöne Wochenend Ticket; alleen geldig in het weekend, maar wel erg goedkoop.
hetsteven schreef: - andere tips voor overnachtingsplaatsen (bij voorkeur campings) onderweg?
Zie http://www.euroroute-r1.de/applications ... .asp?FID=1

- andere tips voor overnachtingsplaatsen (bij voorkeur campings) onderweg?
Kijk eens op mijn website bij mail/links voor mogelijkheden om te overnachten bij mensen. Warmshowers heeft in Berlijn 10 adressen. Dat zijn mensen die van fietsen houden en je gratis een overnachting bieden.

Ik wil deze zomer samen met mijn vriend en een vriendin met haar vriend naar Berlijn fietsen vanuit Eindhoven. Na wat zoeken op internet heb ik toch nog wat vragen.
1) Hoelang doe je erover?
2) Mag de bobjak mee in de trein of hoe los je dat op? Want we willen wel terug met de trein namelijk.
3) Raden jullie een mountainbike aan of lukt het ook met een 'gewone' fiets met ongeveer 7 versnellingen?
Alvast heel erg bedankt!

Groet,

Juliette

Ik heb er vanaf Arnhem ongeveer 10 dagen over gedaan, met veel tegenwind.

Over die bobjak: geen idee, maar ik weet wel dat ik een keer een mail geschreven heb naar citynightline via een formulier op hun website (maar ik je kunt ook direct kundendienst@nachtzugreise.de proberen) en ik kreeg daar gauw antwoord op.

De R1 (ik neem aan dat je daarin geïnteresseerd bent) heeft bijna alleen maar landelijke trajecten. Voor het grootste deel zijn dat langweggetjes of redelijk goede gravelwegen, waar je met niet al te dunne banden goed overheen kan fietsen. Bij het Teutoburger Wald en vooral langs het Harz gebergte kun je tamelijk modderige trajecten tegenkomen waar je met een mountainbike natuurlijk beter af bent. Van de andere kant ligt het ook aan het weer. Bij veel regen wordt het moeilijk op een gewone fiets, anders zal het ook wel meevallen. Bovendien kun je altijd de route een beetje verleggen zodat je wél asfalt hebt.

Advies is om het nieuwe boekje te kopen met de R1 route (uitgave eind vorig jaar) want die nieuwe route is geactualiseerd en naar het schijnt net iets minder modderig.