Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De ideale "klassieke" vakantiefiets - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

De ideale "klassieke" vakantiefiets

134 berichten
Georg schreef:
di 23 jan, 2018 19:26
Nou ja gaaf, het is maar wat je gaaf vindt, ik houd niet van de stijl van het merk Surly op zich, met die popi-popi taal en lelijke logo's
Ik heb dan weer helemaal niks met die aalgladde proatjes en dito fietsen van Santos en Idworx ;)

En ik vind het dus ook wel hilarisch dat ik Santossen en Idworxen vooral veel in Utrecht Wittevrouwen of Bilthoven zie maar er in (tot nu toe) 13.000 km Noord-, Midden- en Zuid-Amerika nog niet ééntje ben tegengekomen. Surly's daarentegen des te meer.

Oh ja en lelijke stickers kunnen eraf ;)
Shrek schreef:
wo 24 jan, 2018 00:23
Ik heb dan weer helemaal niks met die aalgladde proatjes en dito fietsen van Santos en Idworx ;)
Ik ook niet.


Natuurlijk kan een dure naaf technisch prima in een goedkoop frame, maar ik bedoel met vreemde verhouding dat het een niet vaak geziene combinatie is, juist omdat mensen die in de markt zijn voor een versnellingsnaaf van zo'n 1000 euro ook op zoek zijn naar een fiets waarvan het frame en de andere onderdelen zich ook op dat prijsniveau bevinden.
Net zoals je weinig Fiat Panda's vindt met nappa lederen bekleding.

Verder is het wat dit betreft niet eens zo'n gewaagde veronderstelling dat de 'gemiddelde' internationale wereldfietser, vaak jong en enthousiast, en niet voorzien van topbaan of überhaupt van een job, juist op een goedkope derailleurfiets de wereld verkent. M.a.w. als je een heel dure fiets kunt kopen (klant is dan gemiddeld ouder, gezin, druk werk) heb je "meestal" geen tijd om de wereld per fiets te verkennen. Maar goed, dat is een heel andere discussie, maar het speelt wel mee in het geheel van fietskeuze, en misschien nog wel meer bij buitenlandse (Amerikaanse) fietsers.
Ik denk maar zo, als ik hele dagen op met Deore fiets hier rond kan rijden, zal dat ergens anders ook wel lukken :lol:
"Mijn" ideale klassieke vakantiefiets is een fiets met enigszins traditionele of ook mogelijk wat compacte geometrie, een hoogwaardige licht & sterk gelast of gesoldeerd stalen frame met ruimte voor maximaal 28 inch 50mm banden én spatborden, V-brakes, 3x9 of 3x10 aandrijving, een racestuur en bar-end shifters.

En dat is dus een fiets die ik nergens in het rek/confectie tegen kom, dat wordt dus een keer maatwerk ben ik bang, met navenant lange levertijd.
Ja wat dat betreft kun je zo bij Avaghon terecht denk ik, alleen zal de Racert schijfremmen hebben, maar goed ik ga daar ook mee rijden (BB7 want Hope is zo duuuur) en dat komt wel goed denk ik.
Georg schreef:
wo 24 jan, 2018 07:53
Natuurlijk kan een dure naaf technisch prima in een goedkoop frame, maar ik bedoel met vreemde verhouding dat het een niet vaak geziene combinatie is, juist omdat mensen die in de markt zijn voor een versnellingsnaaf van zo'n 1000 euro ook op zoek zijn naar een fiets waarvan het frame en de andere onderdelen zich ook op dat prijsniveau bevinden.
Net zoals je weinig Fiat Panda's vindt met nappa lederen bekleding.
Marketeers maken gretig gebruik van de eigenschap van de mensen die nog tot de babyboomernaweeën behoren dat beter altijd meer en duurder moet betekenen. Een ander voorbeeld is dat een luxere auto groter en duurder moet zijn. Gelukkig veranderen de tijden een beetje en heb je tegenwoordig meer keuze in allerlei dingen dan de kleine eenvoudige en de grote luxe dure versie.

Bij VSF zijn de frames naar ik weet nog een stuk goedkoper dan de helft van een Rohlofnaaf. Je kunt daar kanttekeningen bij maken, maar als zo'n standaard frame bij je past lijkt me dat best een prettig idee.
Georg schreef:
wo 24 jan, 2018 09:31
"Mijn" ideale klassieke vakantiefiets is een fiets met enigszins traditionele of ook mogelijk wat compacte geometrie, een hoogwaardige licht & sterk gelast of gesoldeerd stalen frame met ruimte voor maximaal 28 inch 50mm banden én spatborden, V-brakes, 3x9 of 3x10 aandrijving, een racestuur en bar-end shifters.

En dat is dus een fiets die ik nergens in het rek/confectie tegen kom, dat wordt dus een keer maatwerk ben ik bang, met navenant lange levertijd.
Ik kwam de VSF TX Randonneur nog tegen...maar of die 50mm banden slikt...
Een VSF frame heb ik na een paar jaar weer aan de kant gezet. Te universeel gebouwd en daarmee niet geschikt genoeg voor mijn gebruik. M.n. op het gebied van remwerking. Wel cantilevernokken maar zo slecht gebouwd dat cantilevers die bij dezelfde instelling op andere frame's wel goed remmen op dit frame slecht remmen.
Ivo Miesen schreef:
wo 24 jan, 2018 12:10
Wel cantilevernokken maar zo slecht gebouwd dat cantilevers die bij dezelfde instelling op andere frame's wel goed remmen op dit frame slecht remmen.
Kun je ook een oorzaak aanwijzen? Onjuiste positionering? Door vorkbreedte min of meer gedwongen positionering te ver uit elkaar voor de betreffende canti's? Te slappe (achter)vork? Kon niet het juiste boogkabeltje krjigen? (Meestal worden te lange kabeltjes gebruikt, maar jij bent een van de weinigen die ik daar niet van zal verdenken)
Mijn ervaring met een VSF frame is uiterst positief.
Ik heb zelfs de originele Magura's vervangen voor v-brakes en dat remt gewoon super en is heel fijn te doseren.
62 cm frame en ik behoor zeer zeker niet tot de lichtere personen.
Maar zoals Leon al opmerkt, misschien zijn de remmen niet met voldoende aandacht gemonteerd?
Leon schreef:
wo 24 jan, 2018 09:55
]Marketeers maken gretig gebruik van de eigenschap van de mensen die nog tot de babyboomernaweeën behoren dat beter altijd meer en duurder moet betekenen. Een ander voorbeeld is dat een luxere auto groter en duurder moet zijn. Gelukkig veranderen de tijden een beetje en heb je tegenwoordig meer keuze in allerlei dingen dan de kleine eenvoudige en de grote luxe dure versie.
In grote lijnen mee eens Leon. De tijd waarin we nu leven is wat betreft materiaal voor wereldfietsers een prima tijd. Toen wij begonnen te fietsen waren er nauwelijks goede vakantiefietsen. Of je ging met je krantentasfiets met vakantie of je kocht een hele dure Snel of Vittorio. Daartussen zal nagenoeg niets.
En ook de eerder genoemde fietsen hadden veel problemen bij lange tochten. Heel wat mensen onderweg tegen gekomen met kapotte frames, wielen, lagers, enz.
De markt is daarna enorm gegroeid. Zowel aan de onderkant, de bovenkant en het topsegment. In dit forum wordt het topsegment vaak aangeduid als 'marketeers'. Jammer. Erg stigmatiserend en dat gaat voorbij aan de vraag die er leeft bij veel wereldfietsers. En dat zegt veel over hoe hoe verschillend we tegen de wereld aankijken. Dat mag uiteraard, graag zelfs, maar vergeet niet dat elk segment elkaar versterkt. Iedereen kopieert van elkaar en dan zijn er ook bedrijven nodig die risico's durven te nemen. Ik ben blij met de goedkopere vakantiefietsmerken. Dat is goed voor ons als wereldfietser. Maar laten we niet verzanden in de emotie van een Lada rijder die moppert over een Audi rijder en andersom. Ik geloof erg in leven en laten leven en daar hoort een stuk nuance ook bij. En Shrek, beter om je heenkijken. Dan zie je overal dure fietsen rijden. Ook in Zuid Afrika, Afrika, Azie.....of je het wilt of niet :D
Marco Meijerink schreef:
wo 24 jan, 2018 14:05
Leon schreef:
wo 24 jan, 2018 09:55
Marketeers maken gretig gebruik van de eigenschap van de mensen die nog tot de babyboomernaweeën behoren dat beter altijd meer en duurder moet betekenen.
... In dit forum wordt het topsegment vaak aangeduid als 'marketeers'.
Je leest in mijn zinnen nergens dat ik het aleen over het topsegment heb.
Schuldig zijn ze allemaal. Dat heet zakendoen. Ik weet dat, maar er naar handelen blijft moeilijk.
Maar als er iets structureels aan een VSF of Surly mankeert is daar sneller algemene concensus over dan bij een Santos heb ik het gevoel wel eens, maar goed. Ik zou het ook niet leuk vinden als mensen commentaar hadden op m'n aankoop van 4k+ en het nog waar bleek te zijn ook :roll:

Ik ben benieuwd of de TS nog een keuze kan maken 8)
Mijn ideale vakantiefiets is staal, maat ergens tusesn 50 en 52cm, met compacte framegeometrie, virtuele bovenbuislengte ongveer 53cm, BB-drop van 80 of 85mm, standover heigth max 77cm liefst flink minder, met ruimte voor maximaal 32-622 banden of 65-584 (650b). Als iemand zo'n frame tegenkomt mag hij me dat onmiddelijk melden.
bdr schreef:
wo 24 jan, 2018 15:14
Mijn ideale vakantiefiets is staal, maat ergens tusesn 50 en 52cm, met compacte framegeometrie, virtuele bovenbuislengte ongveer 53cm, BB-drop van 80 of 85mm, standover heigth max 77cm liefst flink minder, met ruimte voor maximaal 32-622 banden of 65-584 (650b). Als iemand zo'n frame tegenkomt mag hij me dat onmiddelijk melden.
Als je het winnend staatslot van volgende maand vindt, mag je ook ff bellen :lol:
Die eisen zijn bijna niet te verenigen in een frame waar zulke banden in moeten passen, die dikke 650B's zijn net zo groot als een 37-622 dus wat dat betreft...
wordt een vreemd fietsje om te zien iig....
Shadow schreef:
wo 24 jan, 2018 15:38
Die eisen zijn bijna niet te verenigen in een frame waar zulke banden in moeten passen, die dikke 650B's zijn net zo groot als een 37-622 dus wat dat betreft...
Dat is juist de bedoeling ja, dikke 650B's om mee op vakantie te gaan en fijne racebanden (28mm Conti GP4000SII) voor woon-werk verkeer, zonder dat de geometrie teveel varieert. De meeste van die "adventure" frames genre Genesis Vagabond (of Santos Travelmaster 3+) worden dan weer gemaakt voor >=50mm 622 (29'ers), maar dan wordt standover height voor mij kritiek.... Ze zijn bovenal ook allemaal te lang...
Surly Ogre of ECR29+ wou ik noemen... Maar die standover is een punt, net als de effectieve tt lengte...
bdr schreef:
wo 24 jan, 2018 15:14
Mijn ideale vakantiefiets is staal, maat ergens tusesn 50 en 52cm, met compacte framegeometrie, virtuele bovenbuislengte ongveer 53cm, BB-drop van 80 of 85mm, standover heigth max 77cm liefst flink minder, met ruimte voor maximaal 32-622 banden of 65-584 (650b). Als iemand zo'n frame tegenkomt mag hij me dat onmiddelijk melden.
Salsa Fargo voldoet aan je lijst op de BB drop na; die is maar 70mm.
Vroeg me af: Zou de Ryde Andra 35 velg (binnenbreedte 22 mm) passen in een fiets die door de leverancier normaliter geleverd wordt met een 19 mm binnenbreedte velg? Dit in combinatie met V-Brakes en spatborden. Of is dat moeilijk te zeggen omdat de afstand tussen de V-Brake bevestigingspunten te veel varieert bij zulke frames? Wordt dan kwestie van proberen.
Ik wil dus 55 mm Mondial. Misschien bolt de band ook nog iets minder hoog op op een iets bredere velg? --> subtiel meer ruimte onder het spatbord, zal niet veel zijn.
Zal wel gaan qua velg maar ik heb 50mm mondials in sks65 spatborden en dat houd al niet over...
Op bredere velgen staan ze alleen maar wijder die banden...ik kan me wel vinden in je wensen, wat heb je nu in gedachten?