Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuzehulp gezocht: Wandereren vs Genesis (Inmiddels checklist voor pers. advies ingevuld) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Keuzehulp gezocht: Wandereren vs Genesis (Inmiddels checklist voor pers. advies ingevuld)

Hoi,

Ik bedoel dat ik op de racefiets het makkelijkst hard fiets (rond de 30 km/h bij mij), gevolgd door de Croix de Fer (25-30 km/h). De Avaghon (die overigens ook heerlijk fietst, maar meer mountainbike-achtig is) nodigt uit om wat rustiger te fietsen (rond de 25 km/h).
De Croix de Fer (CdF) kan je prima als vakantiefiets gebruiken, sterker nog; is een prima vakantiefiets. Stevige comfortabele fiets, waarvoor je wat extra gewicht meesleept tov een echte racefiets. Wel moet ik mezelf voortdurend een beetje inhouden omdat ik de neiging heb te hard te gaan fietsen op deze fiets (en daar moet je inderdaad zelf voor trappen en dat is vermoeiend).
Ik houd zelf ook erg van echte offroad fietsvakanties over mountainbike en wandelpaden in bv Spanje en Marokko. Daarvoor gebruik ik hem niet. Gewone grind/zand/rotsige paden zijn geen probleem. Het is eigenlijk een soort veldrijfiets.
Mijn CdF is een CdF 20 met een soort hybride schijfremmen (TRP HY-RD mechanical-hydraulic caliper w/160mm) : Gewone kabel tot de klauw. De klauw zelf werkt met oliedruk. Geen problemen mee gehad en remt fijn, maar ik weet nog niet hoe hufterproof dit systeem is.
Mijn zoon en ik hebben in 2016 allebei een Genesis gekocht, hij een Tour de Fer 20 en ik een TdF 10. We wonen in Engeland, dus lag de keuze misschien wat meer voor de hand. We hadden op dat moment allebei een aluminium Dawes, die we tweedehands hadden gekocht om te kijken of meerdaagse fietstochten iets was voor ons, en wilden een wat betere fiets. We zijn vrij kort na aanschaf van Dresden naar Budapest gefietst, en verder aardig wat dagtochten gedaan hier in Engeland en in Nederland. Onze fietsen hebben mechanische schijfremmen, en voor ons heeft dat de voorkeur omdat ze onderweg makkelijk te repareren zijn (ik weet het, hier kan je lang over discussieren, maar zo ligt het voor ons).
Langs de Elbe en de Donau hebben we aardig wat onverharde fietspaden gezien, en het was vrij nat en modderig, met flinke gaten. Geen enkel probleem voor deze fietsen. We hebben geen gebroken spaken of lekke banden gehad. Op mijn fiets bleken alleen wel de remmen slecht afgesteld, maar dat kon ik zelf simpel verhelpen (en zegt niets over de fiets), verder geen pech gehad. We hadden allebei zo'n 20kg bagage mee (tassen voor en achter) en ik ben 1.72m lang en weeg iets boven de 80kg. Dat geeft je misschien een idee van wat de fiets kan hebben :)
Ik heb het stuur vervangen door een vlinderstuur, dat vind ik prettiger. Het zadel is nu een Selle Royal Scientia, vind ik een heerlijk zadel. Ik heb ook een ringslot gemonteerd, helaas moesten de reservespaken er toen af, die zitten in de weg als je zo'n slot wil. Overigens kon ik zowel een maat M als een L testen, en heb uiteindelijk voor de L gekozen. Op de M had ik het gevoel dat de fiets te klein was voor mijn bovenlijf. Ik zou het zeker aanraden om de verschillende maten te proberen, alleen meten zegt volgens mij niet alles. We zijn heel tevreden met de fietsen.
YoYorkie schreef:
ma 29 jan, 2018 12:29
Overigens kon ik zowel een maat M als een L testen, en heb uiteindelijk voor de L gekozen. Op de M had ik het gevoel dat de fiets te klein was voor mijn bovenlijf. Ik zou het zeker aanraden om de verschillende maten te proberen, alleen meten zegt volgens mij niet alles. We zijn heel tevreden met de fietsen.
Wat fijn om zo'n duidelijke review te lezen :). Betreft de framemaat: mijn dealer heeft de fietsen niet staan en besteld deze dus rechtstreeks uit Engeland. Ik kan de fiets dus helaas niet uitproberen. Je woont in de UK las ik? Anders zou ik de fiets kunnen komen testen :)
Mij opa had Wanderer.
Volgens mij heeft hij ergens tussen 1925..1929jaar gekocht.
Opvallend was
- Spieloss trapas – de trapas was 4-kant
- Kettingblad was met cool design – gestants staal met 3 keer W form
- Voor licht was met lampolie . Glas voor kant, groen van linker kant, rood rechts.
- De licht hangt op special vibratie dampig mechanieken.
Ik dacht dat dit merk bestaat niet meer.
Dat doet het ook niet, het is, net zoals veel oude duitse merken momenteel, opnieuw leven ingeblazen.