Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwabberen santos travel lite plus pinion18 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zwabberen santos travel lite plus pinion18

Heb je die stuurtas ook bepakt als het probleem zich voordoet? Heb je het alleen op lage snelheden of ook hoge? Gebruik je de dragers aan de voorvork? Hoeveel bar zit er in de banden?

Ps. vanuit de hoek waaruit de foto is genomen lijkt het alsof de kabels nog wel enigszins ingekort kunnen worden, klopt dat?
Naast de achterdrager die best ver naar achteren staat lijkt me de monostay achtervork ook wel interessant gegeven.
Plaatje: http://www.santosbikes.com/test/images/ ... 1280px.jpg
Leon schreef:
wo 31 jan, 2018 21:02
Naast de achterdrager die best ver naar achteren staat lijkt me de monostay achtervork ook wel interessant gegeven.
Plaatje: http://www.santosbikes.com/test/images/ ... 1280px.jpg
Die monostay achtervork maakt het geheel volgens mij juist steviger dan de wat iel aandoende staande achtervorken bij andere 2-wielers. Ik heb hier jaren geleden op mijn Mongoose ATB die ik had omgebouwd naar vakantiefiets in ieder geval nooit last van gehad (ook een monostay net als een paar Giants uit die periode als ik het me goed herinner). De combinatie balhoofd en naafdynamo zijn toch het gebied waar je het volgens mij moet zoeken voor wat betreft de oplossing.

En met handen fietsen is beter dan zonder tanden. :wink:
Soms wil je iets uit je stuurtas pakken of je rits dicht/opendoen, erg onhandig als je hier steeds voor moet stoppen omdat zodra je je handen van het stuur haalt de fiets vreselijk begint te trillen. Overigens heeft mijn Jan Janssen hier met een zware laptoptas achter op de drager ook last van en met (lichte) achtertassen en een stuurtas in het geheel niet. Dus: soms zit het in de details, echter van een fiets in de prijsklasse van Santos mag je verwachten dat ze alle variabelen getest hebben.
_Peter_ schreef:
wo 31 jan, 2018 22:00
Die monostay achtervork maakt het geheel volgens mij juist steviger dan de wat iel aandoende staande achtervorken bij andere 2-wielers.
Die redenering volgend zou mijn Avaghon dramatisch slecht moeten zijn. De praktijk heeft echter uitgewezen dat deze fiets ook met 40 kilo bagage nog als op rails rijdt. (Nb. met de Tubus Flty-drager die er hier op zit heb ik het niet geprobeerd, wel met een standaard Tubus Cargo)
Afbeelding
Ik kan je redenering dan ook niet volgen. De "poten" van de Eiffeltoren staan volgens mij ver uit elkaar om deze lichte constructie toch stevig te maken. Als het één lange rechte staaf was geweest was hij volgens mij in ca. 25 seconden omgevallen.
Ja daar kan ik me wel in vinden...vond de bewering over die achtervork al wat ver...
Ongelooflijk dat u bij een door zowel de guru als de expert zo'n geweldig geteste fiets problemen ondervindt. Denk u niet dat de fout dan niet bij uzelf ligt? Wellicht kunt u aan uw dealer vragen wat u fout doet, in plaats van op dit forum zo negatief te berichten over deze geweldige Santos fiets!

Wellicht iets voor de moderators om hier tegen dit steeds maar weer besmeuren van Santos op te treden? Wordt er wel gecontroleerd of de schrijver überhaupt wel in het bezit is van een Santos?
SantosJan schreef:Wellicht iets voor de moderators om hier tegen dit steeds maar weer besmeuren van Santos op te treden? Wordt er wel gecontroleerd of de schrijver überhaupt wel in het bezit is van een Santos?
Wellicht iets voor de moderators om hier ook op te treden bij berichten van mensen wiens bijdrage aan dit forum bestaat uit 7 berichten en daarin alleen maar lof voor Santos spuien en verder niks bijdragen aan het onderwerp?
mqaa schreef:
do 01 feb, 2018 16:02
SantosJan schreef:Wellicht iets voor de moderators om hier tegen dit steeds maar weer besmeuren van Santos op te treden? Wordt er wel gecontroleerd of de schrijver überhaupt wel in het bezit is van een Santos?
Wellicht iets voor de moderators om hier ook op te treden bij berichten van mensen wiens bijdrage aan dit forum bestaat uit 7 berichten en daarin alleen maar lof voor Santos spuien en verder niks bijdragen aan het onderwerp?
Dit is helemaal off-topic, en weer typisch een post van een Santos hater!
Pro/anti-Santosrel in 3... 2... 1...
SantosJan schreef:
do 01 feb, 2018 16:14
Dit is helemaal off-topic, en weer typisch een post van een Santos hater!
Fiets op dezelfde fiets als jij...
SantosJan schreef:
do 01 feb, 2018 15:45
een door zowel de guru als de expert zo'n geweldig geteste fiets
Ik heb beide stukjes gelezen maar ik heb nergens een test gelezen.... :wink:
SantosJan schreef:
do 01 feb, 2018 15:45
een door zowel de guru als de expert
Een neutrale niet gekleurde opmerking 8) : toch nog even de puntjes op de i plaatsen
Ts heeft het over een Santos Travel Lite Plus in niet elektrische pinion versie

Guru schrijft over de nieuwere elektrische Santos Travel Lite Plus (dus zelfde frame als deze van de TS). Sint Christophorus had het over de eerste generatie Santos ebike, namelijk de Santos Travel Lite (zonder plus)

Het verschil in de 2 generaties Travel Lites (Pinion versie) zit hem onder andere in de frame wijziging voor de pinion bak ophanging.
Leon schreef:
wo 31 jan, 2018 21:02
Naast de achterdrager die best ver naar achteren staat lijkt me de monostay achtervork ook wel interessant gegeven.
Plaatje: http://www.santosbikes.com/test/images/ ... 1280px.jpg
Santos frames zijn van het kaliber van-dik-alu-last-men-frames, dus ik denk niet dat het frame te slap zal zijn. Beetje herverdelen van het gewicht zal waarschijnlijk al helpen.
Toch knap dat wij van achter ons scherm kunnen zien dat z'n banden er recht om zitten, z'n balhoofd goed afgesteld is, de velgen slingervrij zijn...affijn zo kunnen we er nog wel even op door gaan...
Doet hieraan denken: https://www.youtube.com/watch?v=nFzu6CNtqec
Oorzaken zijn vaak moeilijk te achterhalen, maar de consequenties kunnen indrukwekkend zijn.
Leon schreef:
do 01 feb, 2018 09:54
_Peter_ schreef:
wo 31 jan, 2018 22:00
Die monostay achtervork maakt het geheel volgens mij juist steviger dan de wat iel aandoende staande achtervorken bij andere 2-wielers.
Die redenering volgend zou mijn Avaghon dramatisch slecht moeten zijn. De praktijk heeft echter uitgewezen dat deze fiets ook met 40 kilo bagage nog als op rails rijdt. (Nb. met de Tubus Flty-drager die er hier op zit heb ik het niet geprobeerd, wel met een standaard Tubus Cargo)
Afbeelding
Ik kan je redenering dan ook niet volgen. De "poten" van de Eiffeltoren staan volgens mij ver uit elkaar om deze lichte constructie toch stevig te maken. Als het één lange rechte staaf was geweest was hij volgens mij in ca. 25 seconden omgevallen.
Ik ben blijkbaar niet duidelijk genoeg geweest.
De reden dat Avaghon voor die constructie heeft gekozen zit hem naar alle waarschijnlijkheid (naast dat het opvalt) ook in het feit dat de staande achtervork nu op 6 plaatsen aan de rest van het frame vastzit ipv 4, zoals bij een klassieke fiets vaak het geval is. (Bij een gazelle is bij mij tot 2 keer toe het frame vervangen juist vanwege het loslaten van 1 van de staande achtervorkpoten aan de zadelpenlug) Ook aan de dwarse verbindingen is te zien dat ze bij Avaghon duidelijk kaas hebben gegeten van hoe je een fiets stevig maakt door 2 bruggen (mannetjes) te plaatsen ipv 1, ook hier weer om de vervorming van de poten zo veel mogelijk te beperken als je remt.

De reden dat die berg staal in Parijs zo stevig staat komt door de grote hoeveelheid 3-hoeken die er in te vinden zijn. (dus er is rekening gehouden met de beperking van het materiaal, net als ze dat bij Avaghon hebben gedaan (en ook de grote frames van Vittorio))

Door die wishbone achtervork op de Santos heeft de staande achtervork een wat grotere diameter wat met (mogelijk) minder materiaal toch voor een stijvere constructie zorgt dan dat bij een "traditionele" fiets het geval is, dunnere buizen (in diameter) zijn niet per definitie ook sterker. De gebogen buis zou zelfs zijn eigen brakebooster kunnen zijn.
Voor Santos is het ook nog eens goedkoper te laten produceren, 3 lassen in plaats van 4 (of 10) dus ook minder vermoeid en vervormd materiaal wat zeker bij aluminium toch altijd weer lastig blijkt te zijn.

een boel aannames ik weet het, ik hoop dat het wat duidelijker is nu Leon (en anderen)
Mijn KTM Alp Challenge 14-R had ook zo'n wishbone achtervork. Die is ten slotte gescheurd op het punt waarop die aan de staande buis gelast was.
_Peter_ schreef:
do 01 feb, 2018 17:53
Ook aan de dwarse verbindingen is te zien dat ze bij Avaghon duidelijk kaas hebben gegeten van hoe je een fiets stevig maakt door 2 bruggen (mannetjes) te plaatsen ipv 1, ook hier weer om de vervorming van de poten zo veel mogelijk te beperken als je remt.
Dat bovenste bruggetje is bedoeld als steun voor de cantileverrem. Op de bouwtekening, die ik nog heb, heet het een Bremszuggegehalter am Hinterstreben mit M5 Gewinde.
Travelliteplus schreef:
di 30 jan, 2018 19:05
Om eerlijk te zijn heb ik 27,5 schwalbe supermoto op beiden xtra sterke santos vakantievelgen liggen, en heb idd klachten over de voorband, uiteraard is dit ook vermeld bij dealer en ik heb ondanks het opnieuw omleggen van deze nog klachten, net if er een minimaal oneffenheid oo buitenkant zit, hier een andere voor in plaats gevraagd. Mocht dit geen resultaat geven moet men verder kijken als dat
Volgens mij kun je die supermoto's beter eens lozen en eens kijken of er wat beters is.... (denk het wel namelijk)