Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies voor een breed inzetbare fiets... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsadvies voor een breed inzetbare fiets...

Fedor schreef:
wo 07 feb, 2018 08:26


De Surly en Shand (heeft die veel opbouwmogelijkheden? Op de website lijkt het redelijk beperkt) zijn mooie fietsen, maar iets te "MTB" voor mijn gevoel.
Twee merken die dusdanig divers in uitgangspositie zijn dat je er alle kanten mee op kunt. Net als bijvoorbeeld een Santos 4.29 en een Avaghon x29 . Maar Santos laat al die mogelijkheden het beste tot z’n recht komen op z’n website. Blijkt dat het werkt ook ;)

Als de zitpositie bevalt, het frame sterk genoeg is om jouw bagage te dragen op jouw type reizen, en je alles wat je wil ook kunt monteren, dan blijft alleen het MTB gevoel nog over toch?
Fedor schreef:
wo 07 feb, 2018 08:26


Daarnaast beperkt aantal dealers/leveranciers in NL.
Als 1 locatie jou de gewenste fiets met
gewenste service kan leveren, is dat dan niet voldoende?
Jurr schreef:
wo 07 feb, 2018 08:57
Net als bijvoorbeeld een Santos 4.29 en een Avaghon x29 . Maar Santos laat al die mogelijkheden het beste tot z’n recht komen op z’n website. Blijkt dat het werkt ook ;)
Avaghon besteedt kennelijk een groter percentage van het budget aan de fietsen in plaats van aan de website ;-)
Nog een voordeeltje van Avaghon is dat je de stap tussen leverancier en dealer compleet overslaat. Met wat er niet is kun je geen problemen krijgen of hoef je niet op te wachten.
Fedor schreef:
wo 07 feb, 2018 08:26
De Surly en Shand (heeft die veel opbouwmogelijkheden? Op de website lijkt het redelijk beperkt) zijn mooie fietsen, maar iets te "MTB" voor mijn gevoel. Daarnaast beperkt aantal dealers/leveranciers in NL.
Shand is volledig naar wens op te bouwen. Op de site van Shand staat een standaard configuratie, maar daar kan je gewoon van afwijken. Net als kleurstelling (& decals), afmontage en zelfs geometrie.

Ik heb zelf een Shand Bahookie, uitvoering met dropbar en rohloff/riemaandrijving. Gebruik hem eveneens voor meerdere doeleinden en dat bevalt goed.

Jurr noemt het al: Avaghon X-29 is ook een interessante optie!
De mogelijkheid van S&S couplers en de ruimte die het frame heeft voor diverse bandenmogelijkheden vind ik erg voor Shand pleiten. Of S&S koppelingen bij Avaghon een optie zijn heb ik ze eigenlijk nooit gevraagd.

@Stadjer: met hoeveel kilo bagage heb je de Bahookie maximaal gereden, en hoe reed dat?
Fedor schreef:
di 06 feb, 2018 21:51
Edwin* schreef:
di 06 feb, 2018 20:11
Ik heb op de site van Koga gezien dat de Worldtraveller S nu ook met 27.5" / 62mm banden leverbaar is en het kleurenpalet is uitgebreid.
Hier is een prachtige fiets te confugureren en dat ook nog eens voor een hele acceptabele prijs (in vergelijking met de andere eerder genoemde merken).
Het maffe aan die Koga is dat de Tubus Duo (enige mogelijkheid bij 62mm-banden) hier dus niet horizontaal op gemonteerd kan worden (Koga heeft de gaatjes niet goed geplaatst (schijnt vaker te gebeuren): hangt behoorlijk naar voren.

Op de configurator "hangen" ze er natuurlijk wel keurig bij ;)

Ik kan me aan zoiets helaas enorm irriteren (snap dan ook niet dat ze daar niet op letten), dus als ik de Koga kies is het zonder voordragers (dus goed nadenken of ik ze nodig heb), of een lasser moet de duo's aanpassen (oogje verplaatsen) en opnieuw moffelen.

Hmmm volgens deze webpagina zouden ze het wel verbeterd hebben (zie "Verschillen tussen het prototype en het productiemodel", bovenste plaatje). https://www.vakantiefietser.nl/201602/t ... aveller-s/
Zie filmpje ( bij 3:25 ) van deze wereldfietser, tubus duo hangt hier wel horizontaal
https://m.youtube.com/watch?v=KbuAk-A_TSM
jumbo schreef:
vr 09 feb, 2018 18:38
Zie filmpje ( bij 3:25 ) van deze wereldfietser, tubus duo hangt hier wel horizontaal
Zo ben je meteen op het juiste tijdstip.

Volgens hangen ze wel degelijk iets naar voren. Een alternatief is wellicht de Thorn drager die drie montage punten voor het onderste punt heeft, aangevuld door een scharnier tussen horizontaal en schuin deel.

Of misschien een Old Man Mountain.

Ikzelf zou gewoon de Tubus houden, ik vind het er wel netjes uit zien.
Tja. Komt me bekend voor. Op leeftijd? Meeste boterhammen al gegeten en nog wat spaargeld op de bank? Gek wordt je van al de soorten, modellen, adviezen, twijfels, twijfels. Voor je 't weet is er weer een fietsseizoen voorbij. Komt me bekend voor.... En dus heb ik naar een collega geluisterd. "Koop je een Santos. Die jongens maken mooie, fatsoenlijke, degelijke fietsen. Kost wat, maar dan ben je wel klaar met twijfelen én je kunt met gerust hart op een heerlijke fiets doen wat je wilt: genieten." Heb ik gedaan. Travel lite met Rohloff+riem. En weet je wat? Al die reviews, al de goede adviezen, al de twijfels: je hebt er geen last meer van. Dat is een kleine bevrijding. Ik ben superblij met mijn fiets. Gaat het om 't zorgeloos plezier hebben in het fietsen en je kunt 't je permitteren?
Goede prijs kwaliteit verhouding is Jan Janssen.

Zit niet in het duurste segment maar ook niet in het budget.

Mario
Dynamo schreef:
vr 09 feb, 2018 23:27
Tja. Komt me bekend voor. Op leeftijd? Meeste boterhammen al gegeten en nog wat spaargeld op de bank? Gek wordt je van al de soorten, modellen, adviezen, twijfels, twijfels. Voor je 't weet is er weer een fietsseizoen voorbij. Komt me bekend voor.... En dus heb ik naar een collega geluisterd. "Koop je een Santos. Die jongens maken mooie, fatsoenlijke, degelijke fietsen. Kost wat, maar dan ben je wel klaar met twijfelen én je kunt met gerust hart op een heerlijke fiets doen wat je wilt: genieten." Heb ik gedaan. Travel lite met Rohloff+riem. En weet je wat? Al die reviews, al de goede adviezen, al de twijfels: je hebt er geen last meer van. Dat is een kleine bevrijding. Ik ben superblij met mijn fiets. Gaat het om 't zorgeloos plezier hebben in het fietsen en je kunt 't je permitteren?
Je kunt ook totaal anders redeneren. Jaren geleden stond ik voor de keus van een nieuwe fiets. In plaats van een prachtfiets met alles er op en er aan koos ik voor een heel eenvoudige fiets - zie het plaatje met de lila achtergrond bij dit bericht. Geen gezeur met garanties want er gaat niks kapot wat de moeite waard is om lastig te gaan doen in de winkel; bovendien ging er niks kapot (klopklopophout). Ook is geen verzekering nodig want ik kan me toch een nieuwe veroorloven als hij gestolen zou worden en bovendien wil niemand zo'n lelijk ding. Er is ook geen zwaar slot nodig, dat scheelt weer gewicht.
Wat ik bedoel: je kunt altijd een sluitende redenering vinden die bij je keuze past.
Eens met Leon. Maar als je perse een rohloff wilt, ziet het plaatje er toch weer anders uit.

Ik vroeg eens aan Marco van bike4travel wat een avaghon frame kost: €1000.

Je kan deze frames namelijk gebruiken voor derailleur of rohloff naaf.

Ja kan ook bij het duitse internet bedrijf meilenweit een intech frame met rohloff padden kopen voor slechts €399.

Ik sprak laatst een man die een Poppink fiets kocht in Deventer. (Zijn eigenlijk die zelfde frames, maar dan onder zijn eigen naam.) Hij heeft er 8000km mee gefietst door Canada met 60 kilo bagage.

Mario
Leon schreef:
za 10 feb, 2018 09:46
Je kunt ook totaal anders redeneren. Jaren geleden stond ik voor de keus van een nieuwe fiets. In plaats van een prachtfiets met alles er op en er aan koos ik voor een heel eenvoudige fiets...
Vele jaren geleden zat ik al te kwijlen bij een Easy Rohler maar toch besloten voor een derailleurfiets te gaan. Ondanks goed onderhoud kon ik daarna om de zoveel maanden ketting en bladen vervangen, waarmee de kosten uiteindelijk toch weer opliepen. Nu dus toch iets wat minder onderhoud nodig heeft.

BTW: De X29 wordt ook mogelijk met 27,5"/62mm banden. Dat verhoogt weer de keuzestress ;)
1. bedenk voornaamste functie('s) fiets
2. kies agv nr1 het soort fiets
3. bepaal budget
4. bekijk aanbod
5. bepaal wie jij jouw € gunt
Ik kan alleen wat zeggen over mijn eigen ervaring. Ik had nog niet zo lang geleden 6 fietsen in actief gebruik en kwam er jaarlijks een andere bij. Eentje (Focus Mares AX4) ingeruild op een Santos Travel Lite en dat bleek voor mij de do-it-all fiets. Ik doe er de weekboodschappen mee bij de lokale supermarkt, ik fiets er mee naar Rome, ik rij er mee op onverhard, ik rij er training mee in de winter, ik forens er mee (25 km enkele reis) en ik fiets er mee naar de stad. Ja, de prijs is wel een dingetje, maar elke keer dat ik er mee fiets wordt ik er weer een beetje blij van en die prijs doet maar 1 keer zeer. De enige andere fiets die ik nog in actief gebruik heb is een Bianchi racefiets. Ik denk wel regelmatig over aanvullingen (winterracer, gravelbike, ...), maar elke keer kom ik tot de conclusie dat deze twee voor mij geen aanvulling behoeven. Voor mij zijn die twee fietsen, die beiden door de E4000 grens gaan, vermoedelijk de beste aankopen die ik in mijn leven heb gedaan.

Nog een paar dingetjes over wat je schrijft in de openingpost. Mijn ervaring met schijfremmen is dat ze regelmatig lichtjes aanlopen. Geen enkel probleem, geen extra weerstand of slijtage, maar ik kan daar absoluut niet tegen, tsjing, tsjning, tsjing ... Verder had ik eerst geen verlichting, maar ik heb inmiddels de SON verlichting laten retrofitten, bakken met licht en het is er altijd voor je als je het nodig hebt, totale ontzorging, heerlijk. Tot slot mijn enige irritatie, de riemaandrijving wil wel eens herrie maken onder bepaalde weersomstandigheden (stoffig Italie of nat baggerweer in janauri). Op te lossen met een scheut water op het voorblad (tijdelijk) of wat siliconenspray (wekenlang), maar toch.
Dynamo schreef:
vr 09 feb, 2018 23:27
En dus heb ik naar een collega geluisterd. "Koop je een Santos. Die jongens maken mooie, fatsoenlijke, degelijke fietsen. Kost wat, maar dan ben je wel klaar met twijfelen én je kunt met gerust hart op een heerlijke fiets doen wat je wilt: genieten." Heb ik gedaan. Travel lite met Rohloff+riem. En weet je wat? Al die reviews, al de goede adviezen, al de twijfels: je hebt er geen last meer van. Dat is een kleine bevrijding. Ik ben superblij met mijn fiets. Gaat het om 't zorgeloos plezier hebben in het fietsen en je kunt 't je permitteren?
robhuls schreef:
za 10 feb, 2018 20:40
Eentje ... ingeruild op een Santos Travel Lite en dat bleek voor mij de do-it-all fiets. Ik doe er de weekboodschappen mee bij de lokale supermarkt, ik fiets er mee naar Rome, ik rij er mee op onverhard, ik rij er training mee in de winter, ik forens er mee (25 km enkele reis) en ik fiets er mee naar de stad. Ja, de prijs is wel een dingetje, maar elke keer dat ik er mee fiets wordt ik er weer een beetje blij van en die prijs doet maar 1 keer zeer.
Nou, dat lijkt mij wel duidelijk: de SANTOS Travel Lite! Kopen die fiets!

En niet luisteren naar al die negatieve SANTOS haters!
Maak je eigen keuzes Fedor, de hardste schreeuwers hebben niet perse gelijk. :wink:
Iedereen stelt daarin zijn eigen prioriteiten.
Bij mij stond op nummer 1 : een fietsenmaker die dichtbij zit.

Als je de keuze maakt voor remschijven, kijk dan ook even naar de toegepaste technieken.
Worden er steekassen toegepast voor een stijve constructie ? ( volgens mij alleen bij de Idworx travel versies )
Wordt er een keuze gemaakt voor IS bevestiging of PM bevestiging van de remklauwen ?

Bij de moderne race en MTB fietsen worden er meestal een Post Mount bevestiging toegepast
Blijkbaar geeft de boutbevestiging in de meestal aluminium frames / vorken geen grote problemen.
( Koga past de PM bevestiging toe, Idworx, Santos en Avaghon gebruiken de IS bevestiging )

Afbeelding
jumbo schreef:
zo 11 feb, 2018 11:28
Als je de keuze maakt voor remschijven, kijk dan ook even naar de toegepaste technieken.
Worden er steekassen toegepast voor een stijve constructie ? ( volgens mij alleen bij de Idworx travel versies )
Wordt er een keuze gemaakt voor IS bevestiging of PM bevestiging van de remklauwen ?

Bij de moderne race en MTB fietsen worden er meestal een Post Mount bevestiging toegepast
Blijkbaar geeft de boutbevestiging in de meestal aluminium frames / vorken geen grote problemen.
( Koga past de PM bevestiging toe, Idworx, Santos en Avaghon gebruiken de IS bevestiging )

Afbeelding
Gelukkig zijn daar ook adapters voor.
SantosJan schreef:
za 10 feb, 2018 21:03

Nou, dat lijkt mij wel duidelijk: de SANTOS Travel Lite! Kopen die fiets!

En niet luisteren naar al die negatieve SANTOS haters!
Ga eens ergens anders spammen Santosjan.
Dank voor alle tips, en aan de dealers waar ik info kreeg en een proefrit(je) kon maken :)


Een aantal Idworx-fietsen (idd vooral die met Travel-specs) en de Avaghon X29 hebben steekassen. Is voor mij geen verplichting.

Rohloff of Pinion? Rohloff. Pinion is duurder en zwaarder, en die 4 extra versnellingen heb ik niet nodig (ik hoef niet én te kunnen klimmen en 50+ te rijden. Als het klimmen maar lukt ;))

Het verschil tussen 55 en 62mm (qua comfort) bleek meer aanwezig te zijn dan ik dacht. het wordt dus 62mm. Hiermee valt de Idworx af (geen 55+ banden (incl. spatborden) icm Rohloff). De Dutch Big-3 ( ;)) blijven dus over (want op de X29 is ook 62mm mogelijk).

Verder staat het nog een beetje open:
- Alle fietsen reden heerlijk, wel elk met een eigen karakter: X29 het meest speels, de Koga de km-vreter en de Santos er tussenin (althans zo kwam het op mij over). Het zat allemaal wel dicht bij elkaar.
- Santos (3+) is significant duurder dan de 2 anderen. Heeft wel een onverwoestbaar karakter.
- De Avaghon vond ik in de stalen versie quo looks eerlijk gezegd enigzins tegenvallen (waarschijnlijk toch voorkeur voor dikkere buizen) maarrrrr er stond ook de mooiste trekkingfiets die ik ooit gezien heb: de X29 in titanium (met extra dikke buizen). Prachtig! Klein nadeeltje: ik moet eerst een nier verkopen voordat ik deze aan kan schaffen (rond de 6000 euro met de door mij gewenste opbouw). Maar voor fietsers met budget: bekijken die fiets.
- De Koga heeft het meest "klassieke" frame, wat ik erg mooi vind. Nadeel van een niet-sloping frame is de beperkte stuurhoogte en die moet juist iets hoger staan dan met zadel (vroeger hadden ze bij mij dezelfde hoogte)vanwege het comfort en m'n rug... en m'n leeftijd misschien ook wel ;)
- Alleen bij de Koga kan ik m'n oude fietsen inruilen, wat veel verkoopsores scheelt. De dealer heeft een zeer goed inruilbod gedaan moet ik zeggen. En dan wordt de prijs wel een sterker argument.

Al met al neig ik sterk naar de Koga, maar alleen als de fiets volledig conform wens afgesteld kan worden. Binnenkort maar een bezoek aan de dealer brengen om te zien wat de mogelijkheden zijn (ook buiten de Signature-configurator om).
jumbo schreef:
zo 11 feb, 2018 11:28


Wordt er een keuze gemaakt voor IS bevestiging of PM bevestiging van de remklauwen ?
En flat mount.
https://www.bikehugger.com/posts/road-d ... ost-mount/


Al zie ik ze nog niet heel frequent en nog het meest bij custom built.
Als het maar remt, en dat zal het allemaal wel doen :)

De Koga heeft met de XT's wel erg kleine schijven (160mm). Magura MT5's (met 180mm-schijven) passen (volgens de configurator) blijkbaar niet i.c.m. de SON. Vreemd want bij testen zie ik deze combinatie wel. Ook zie ik op foto's regelmatig flensringen voor de Rohloff, terwijl officieel het geen optie is.

Ga wel kijken of de MT5 wel kunnen (schijnen volgens veel MTB-testen beter te zijn dan de XT's) En anders of bij de XT grotere schijven mogelijk zijn. Zelfs op de MTB had ik al 180mm.