Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jan Heine - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Jan Heine

146 berichten
Dat advies om naar een breder stuur te gaan, lijkt me krankzinnig. Ik heb op de racefiets een tijdlang gereden met een stuur van 420 mm en kreeg voortdurend last van schouderpijn. Na een fietsmeting overgeschakeld naar 400 mm - en hup! op wonderlijke wijze verdwenen de klachten.
Toegegeven, deze klachten werden pas ergerlijk als ik verschillende dagen na elkaar lange afstanden aflegde, maar dat doe je toch als vakantiefietser? De breedte van een stuur moet vooral bij je lichaamsbouw passen, meen ik.

Voorovergebogen klimmen geeft je inderdaad meer power. Dat ik vind ik dan weer waar. Het is wat anti-intuïtief in het begin, je hebt spontaan de neiging om rechtop te gaan zitten. Maar ik heb in de voorbije jaren lichtbepakt op de racefiets tochten gemaakt in Frankrijk en klimmen ging het beste met de handen bovenop de remgrepen.

(Op de vlakten van de Champagne-streek, met een vervelende tegenwind, was ik bovendien erg blij dat ik onderin de bochten van mijn racestuur kon hangen - het maakte een merkelijk verschil.)
Friso* schreef:
di 13 feb, 2018 19:21
Ik heb nog een leuke voor Heine. Smalle vs. brede sturen en hoe een breder stuur de longcapiciteit zou verbeteren volgens een hoop mensen (al is men daarvan aan het terugkomen). Ik heb daar nooit iets van gemerkt, integendeel. Met een relatief smal stuur (<42cm) en een langere stem wordt m.i. de aeropositie en longcapaciteit verbeterd. Het bovenlichaam strekt enigszins uit, waardoor de ribbenkast verder omhoog gaat boven het middenrif. Dat lijkt de beste manier om meer zuurstof in je longen te krijgen.
En nog een leuke: longen zijn niet de limiterende factor in zuurstoftransport (o2 buitenlucht » spiercel), dat is het hart-vaatstelsel. Het zogenaamde nadeel moet dus wel vrij dramatisch zijn om effect te hebben, ik geloof daar niet zo in!
Je longinhoud of je maximaal vermogen is voor fietsen niet echt interessant. Zelfs voor een prof is het geleverde vermogen relatief klein (maar de efficiëntie door het dak). Dat maakt Heine's verhaal trouwens ook niet heel sterk, als ik op mijn omslag punt rond rij lever ik helemaal niet zoveel power, het is niet alsof ik me schrap zet. Sterker nog, je wil zo min mogelijk spierspanning creëren in de rest van je lichaam. Het verhaal wordt anders als je een sprint trekt, maar wanneer doe je dat nou?

Trouwens, ondanks dat ik hier heerlijk zit af te geven op Jan Heine vind ik het een geweldige website en heb ik echt wel respect voor de man en zijn werk. Het is sowieso heerlijk spraakmakend en meestal klopt de conclusie die hij trekt heel behoorlijk. De weg tot die conclusie is soms "nogal" subjectief, maar dat maakt het wel weer erg leuk om over te bakkeleien.
A supremely grippy, comfortable, fast tubeless tyre with no downsides
The Compass Cycles Barlow Pass tyre is a tubeless-compatible (TC), ultra-supple tyre that delivers an astonishingly smooth and grippy ride. If your bike can't fit them, maybe you need a new bike. They're that good.
http://road.cc/content/review/237487-co ... ss-tc-tyre
Friso* schreef:
ma 05 mar, 2018 12:00
A supremely grippy, comfortable, fast tubeless tyre with no downsides
There ain't no such thing as a free lunch.
Dat is waar - er zitten nadelen aan deze banden. Zelf rij ik op de nog weer bredere (52mm) Rat Trap Pass 26 inch banden: het comfort en de snelheid zijn uitzonderlijk. De nadelen zijn eenvoudig: ze zijn duur en ze zullen niet super lang mee gaan.
For now, here is the take-home message for running tubeless tires:

For tubeless, we recommend a maximum pressure of 60 psi (4 bar).
If you are riding on gravel or rough stuff, tubeless eliminates pinch flats. And you’ll be running less than 60 psi anyhow.
If you ride on the road and need more than 60 psi, use inner tubes. Not just with Compass tires, but with other brands as well.
Even on smooth roads, Compass’ wide tires roll as fast as our narrow ones. Getting wider tires and running them at pressures below 60 psi is a good way to use tubeless on the road.
When mounting a tire tubeless, first inflate it 20% higher than the pressure you’ll be riding. Let it sit for a while to make sure it will not blow off your rim. Then decrease the pressure before you ride the bike. That way, you know that you aren’t at the upper pressure limit for that particular tire/rim combination.
Tubeless technology holds great promise, but like everything, it should be applied where it makes sense and where it is safe. In a future post, we’ll talk about tips on how to set up Compass tires tubeless.
https://janheine.wordpress.com/2017/05/ ... -tubeless/
Myth 5: An Upright Position is Always More Comfortable
https://janheine.wordpress.com/2018/02/ ... mfortable/

Myth 6: Tread Patterns Don’t Matter on the Road
https://janheine.wordpress.com/2018/02/ ... -the-road/

Myth 7: Tubeless Tires Roll Faster
https://janheine.wordpress.com/2018/03/ ... ll-faster/
Jan Heine, publisher of Bicycle Quarterly and founder of Compass Bicycles has been an evangelist for performance bikes with wider tire clearances. The bike industry has finally caught up with him. In this interview we talk about the origins of Bicycle Quarterly, the idea of "planing" and what's in store for the future fo BQ and Compass Bicycles.
Niets nieuws onder de zon.
Myth 5: An Upright Position is Always More Comfortable schreef:What is important is that our positions match our power outputs. A cyclist’s upper body acts as a counterweight to the forces of pedaling. The harder we pedal, the more inclined our upper bodies should be.
Hoe meer je naar voren/gebogen zit, hoe meer gewicht er op je stuur komt en daarmee minder gewicht op je zadel en daarmee is ook de maximale kracht, namelijk die waarmee je uit het zadel komt minder.

Ik denk dat de reden eerder is dat je voorovergebogen beter kracht kan leveren (of dat je minder luchtweerstand hebt) maar dat van die "cyclist’s upper body acts as a counterweight to the forces of pedaling" is waarschijnlijk een van die halve waarheden om te zorgen dat de lezer blijft opletten.
Voor één keer geef ik Jan Heine gelijk. Je kunt maximaal kracht op je pedalen zetten als je zwaartepunt recht boven de pedalen ligt, zie deze schets uit Sheldon Brown. Hoofd en schouders bevinden zich dan tussen stuur en trapas. In die positie heb je wel je armen nodig om dat punt daar stabiel te houden Zonder handen aan het stuur kun je niet veel kracht zetten.

Afbeelding

Vervolgens komt het op de verschillende bil- en beenspieren aan om in de trapcyclus gedifferentieerd kracht te zetten (plaatje uit de Telegraph)

Afbeelding
daulagari schreef:
do 22 mar, 2018 20:07
Ik denk dat de reden eerder is dat je voorovergebogen beter kracht kan leveren (of dat je minder luchtweerstand hebt) maar dat van die "cyclist’s upper body acts as a counterweight to the forces of pedaling" is waarschijnlijk een van die halve waarheden om te zorgen dat de lezer blijft opletten.
Het is gewoon precies hetzelfde.
Kijk, denk je een halve waarheid gevonden blijkt het toch waar te zijn, bedankt voor de link.

Zoals het plaatje laat zien en de tekst aan geeft "The peak pedaling force applied by the seated rider produces an upward and slightly rearward force at the saddle (Figure 3).". Die kracht naar achteren kan worden opgevangen met het zadel en de handen, waren die er niet geweest dan zou het zwaartepunt verder naar achteren moeten liggen.


https://www.bicyclerollingresistance.co ... -pass-2018
When we compare the Bon Jon Pass to other tires in the touring bike category, it will be one of the fastest rolling tires when air pressures have been adjusted to provide the same comfort level. The reality though is that the Bon Jon Pass isn't a true touring bike tire as the tread and sidewalls are thin and very easy to puncture.
Antelope Hill 700c x 55mm TC
prototype testing almost completed...
https://www.instagram.com/p/BhVo5GrBsNj ... mpasscycle
Ik heb de qua opbouw vergelijkbare Rat Trap Pass, en hoewel dat geen band is voor een tocht in de derde wereld heb ik nog geen problemen gehad in Nederland, België en Frankrijk. De levensduur zal beperkt zijn vergeleken met steviger banden, maar het comfort is van een andere orde, en de snelheid is indrukwekkend. Door het ontbreken van profiel moet je wel oppassen op natte bladeren etc. Dat vraagt echt om subtiele stuurmanskunst. Op droge bospaden is de grip uitstekend.
De conclusie van de test is in feite dat de aanzienlijk minder dure Schwalbe almotion in een nota bene bredere maat lichter loopt, veel lekbestendiger is en langer mee gaat.

Ik blijf benieuwd naar een test van dit soort Compass/Grand Bois banden in de racefiets maat 25mm.
Maar die test was weer zo'n vrij betekenisloze op een stalen rol. Mijn vrouw heeft de Almotion op haar vakantiefiets en dat is inderdaad een comfortabele en snelle band, en een heel mooie all rounder, maar echt onvergelijkbaar met de veel soepeler Compass.
Ik wil het graag geloven. De Compass banden ken ik niet uit eigen ervaring, wat me wel opvalt aan de resultaten van de bandentest-site-met-stalen-rol waar naar verwezen wordt, is dat die toch vrij goed overeenkomen met de ervaringen die ik in de praktijk met bepaalde geteste banden heb.
Het is in ieder geval aardig dat iemand de moeite neemt om een poging te doen de consument enige houvast te bieden bij de bandenkeuze, want elders is het vnl reclame wat de klok slaat, of heel beperkte, niet vaak herhaalde tests met heel weinig banden.
https://janheine.wordpress.com/2018/04/ ... vs-narrow/

Handlebars: Wide vs. Narrow
One of the hardest parts of bike fit is the width of the handlebars. There are many recommendations, but not all make sense. For decades, racers have been told that handlebars should match the width of their shoulders – but nobody seems to agree how to measure shoulder width! Let’s look at what we know about handlebar width.

Historically, handlebar width has matched the handling of racing bikes. When bikes had slack head angles and much wheel flop (1920s), bars were very wide: 46–48 cm was common to provide the leverage required to keep the bike going straight. When low-trail geometries were popular (1940s), bars shrank to 38 cm, because that was enough to guide the bikes with a light touch. Narrow tires made the bikes less stable again (1970s), and bars grew to 42 cm. I wrote about that in detail here, but even that is not the full story.

One of the hardest parts of bike fit is the width of the handlebars. There are many recommendations, but not all make sense. For decades, racers have been told that handlebars should match the width of their shoulders – but nobody seems to agree how to measure shoulder width! Let’s look at what we know about handlebar width.

Historically, handlebar width has matched the handling of racing bikes. When bikes had slack head angles and much wheel flop (1920s), bars were very wide: 46–48 cm was common to provide the leverage required to keep the bike going straight. When low-trail geometries were popular (1940s), bars shrank to 38 cm, because that was enough to guide the bikes with a light touch. Narrow tires made the bikes less stable again (1970s), and bars grew to 42 cm. I wrote about that in detail here, but even that is not the full story.

Bike Radar recently had a feature about one of the tallest riders in the professional peloton, Jan-Willem van Schip, who uses ultra-narrow Nitto handlebars – measuring just 38 cm. (Bike Radar‘s sensationalist number of 32 cm is measured at the top of the hoods.) Regardless of how we measure van Schip’s bars, they are very narrow. That raises the question: Why does such a tall rider use such narrow bars?

The answer is simple: aerodynamics. Being so tall, van Schip needs every advantage he can get. Other pros also use relatively narrow bars: 40 and 42 cm are the norm. That got me thinking about the advantages of narrow handlebars. Here are a few:

More aerodynamic: Bicycle Quarterly‘s wind tunnel tests found that lowering the stem by 2 cm reduced the rider’s wind resistance by 5%. Using handlebars that are 2 cm narrower probably has a similar effect – about twice the benefit of aero wheels (2-3%)!

Easier to thread through narrow spaces: That is why track racers use narrow handlebars, and why I prefer them when riding through forests and in crowded cyclocross races.

More comfortable for riders who bend their elbows: Your elbows can articulate inward, not outward, so (relatively) narrow handlebars work great for riders who bend their elbows to absorb shocks and guide their bikes with a light touch. Bars that are too wide can cause shoulder pains for these riders. Few riders need bars as narrow as Jan-Willem van Schip’s 38s, but 40–42 cm seems to work well for many riders. For me, 44 cm-wide bars are too wide for comfort on long rides.
Weight: It’s not just the 2 cm of extra aluminum tubing: A wider bar exerts extra leverage, so it needs to be stronger. Nitto makes Compass handlebars to our exclusive ‘Superlight’ specification from thinwall, heat-treated tubing. However, this tubing can only be used for handlebars up to 42 cm wide – it doesn’t pass fatigue tests if the bars are wider. So our wider handlebars are made to Nitto’s ‘Lightweight’ specification, which, while still lightweight, is a bit heavier.
How narrow can you go? At some point, you will no longer have enough leverage over the steering. Guiding the bike becomes less intuitive, and countering crosswinds and bumps will require too much force. The bike becomes less fun to ride. But as Jan-Willem van Schip shows, you can go quite narrow. In fact, I’d love to send him a set of Compass bars, which are much lighter than the Nittos he took off an old touring bike, but we don’t offer our bars that narrow!

Wide handlebars also have their place, and some riders and bikes are better with them. Here are their main advantages:

More leverage is good on high-trail bikes: Wide handlebars are almost a requirement on bikes with high-trail geometries, because there is so much wheel flop. With the extra leverage of wide handlebars, these bikes are easier to keep going straight. The wide bars also provide leverage in tight spaces off-road, when you want to turn the handlebars immediately, without first setting up the bike with subtle weight shifts.
More comfortable for riders who lock their elbows: Our upper arms connect to our shoulders at an angle, and if you lock your elbows, your entire arms splay outward slightly. If your handlebars are too narrow, your shoulders feel strained when riding in this position. Bars that are wider than your shoulders feel more natural if you ride with your elbows locked.

There is another consideration: If you use a handlebar bag, it needs to fit with room for your hands to hold onto the bars. Gilles Berthoud handlebar bag bags are designed to provide a perfect fit with 42 cm-wide Compass handlebars (above).

At Compass Cycles, we offer our handlebars in widths from 40 to 46 cm, which covers the range that is ideal for most cyclists – except that we apparently need a 38 cm version made specially for ultra-tall professional racers!