Additionally, paste this code immediately after the opening tag: routeplanner voor fiets in nl - Forum Wereldfietser

routeplanner voor fiets in nl

kent iemand een goede routeplanner voor in nederland voor de fietser?

ik wil morgen misschien " even" naar eindhoven fietsen [vanuit assen] maar ik heb geen idee hoeveel km dat is aangezien ik niet kan rijden over die autobahn [met de auto is het vanaf groningen zo 250km] waarschijnlijk wordt he de rit in tweeen splitsen en een camping zoeken...

svp eventueel mailen op exchange@re-cycling.nl

Probeer even volgende link :

http://www.fietspad.nl/fts/fr.php?url=h ... sp?nores=1

Succes,

William

Wat dacht je van http://www2.holland.com/nl/

Er is van uitgeverij Buijten en Schipperheijn een cd-rom inclusief de 20 bekende gedetailleerde landkaarten van geheel Nederland waarop alle LF-routes staan (29,90 euro).
Op de cd-rom staat een routeplanner,. Die heb ik de afgelopen dagen eens uitgeprobeerd. Van Amsterdam naar Stroe en terug. Ik kwam op onbekende leuke en mij onbekende fietspaden terecht. De routeplanner is duidelijk en helder en voldoet dan ook goed. Op de computer kun je de intikken:
- plaats van vertrek ...
- via ...
- aankomst ...

Vervolgens verschijnen er een aantal routes waaruit je kunt kiezen. Is er een nadeel? Ja. Zzoals bij iedere routebeschrijving moet je goed lezen en is een stuurtasje (die ik dus zelf niet heb) wel errug handig. :lol:

Eric Schuijt schreef:[...] en is een stuurtasje (die ik dus zelf niet heb) wel errug handig. :lol:
Vind je? Mijn ervaring is dat kaarten of routebeschrijvingen die gefixeerd zitten in een stuurtasje, kaartleeshouder of een dergelijk object, net niet voldoende leesbaar zijn tijdens het fietsen (door trillingen, etc.). Ik opteer dus voor het gewoon in de hand houden van het A4tje met de routebeschrijving (bij voorkeur in twee kolommen geprint zodat je hem zonder verlies van leesbaarheid tweemaal kunt vouwen).

Verder prima routesuggestie.

Je zal wel gelijk hebben. Ik heb vroeger een stuurtasje gebruikt. Het nadeel van een stuurtas vond ik dat die het stuurgedrag negatief beinvloedde. Zeker als ik onverhard reed. Maar een papiertje in je hand gedurende 100,5 kilometer (zoals ik nu dus af en toe heb gedaan) is ook niet zo erg handig. Bovendien doorweekte de plensbui van gisteren mijn A4-tje die vervolgens begon te verkruimelen.
Of je moet een wielershirt hebben waar je af en toe het A4-tje in kunt doen.

Je zou ook de route kunnen inspreken in een walkman en een relatie kunnen leggen tussen bijvoorbeeld je spreektempo en de af te leggen afstand/fietssnelheid. Dusdanig dat je bijvoorbeeld ieder half uur een afstand 'inspreekt' die proportioneel is aan een afstand van bijvoorbeeld 10 kilometer. (bij een gemiddelde snelheid van 20 km.uur) Heb je nog een beter idee?

:P
Het schijnt dat er de mogelijkheid is om stafkaarten op te slaan in een handheld computer (ook wel PDA). Hoe het precies werkt weet ik niet , maar ik heb er onlangs een artikel over gezien in een forum over handhelds.

stond ook in hoe je zo'n ding op je stuur kunt monteren.

:idea:

Zelf gebruik ik een Outdoor GPS van GARMIN op de fiets. Kost wat maar dan heb je ook wat :-) Een PDA is niet echt geschikt (niet robuust) naar mijn mening.

Beste Dem@rt,

Een PDA is inderdaad niet erg handig voor routekaarten. Voor een PDA waar een fietsrouteprogramma goed op kan draaien moet je flink wat geld op tafel leggen. Zelf had ik namelijk een keer de poging gedaan om een oude palm V als navigator dienst te laten doen tijdens een fietstochtje in Nederland. Binnen een half uur waren de batterijen op en was ik hopeloos verdwaald. Ik heb er wel drie uur over gedaan om als nog de C1000 te bereiken. Het beste kun je inderdaad gewoon een duidelijke routekaart uitprinten en die dusdanig op te bergen dat de informatie niet kan worden vernietigd door het weer. Dus bijvoorbeeld beschermingsrubber voor om het frame kopen zoals ook op de BMX-jes zitten en hem daar tussen rollen (zo doe ik althans al een halfjaar).

MvG

Kees

De GPS die ik gebruik is ideaal. Naast het feit dat ik kaarten in het apparaat heb zitten, kun je ook nog een route uitzetten op de pc en deze naar het apparaat overzetten. Ik gebruik 'm nu een 3/4 jaar en kan niet meer zonder :-) Vanavond plot ik een route van Maassluis naar de Pyramide van Austerlitz en terug. Hoef ik zondag alleen het pijltje te volgen. Verdwalen wordt dan errug moeilijk :P
Voor meer info kun je kijken op www.garmin.com onder de outdoor gps'en (ETREX).

Dem@rt schreef:De GPS die ik gebruik is ideaal. Naast het feit dat ik kaarten in het apparaat heb zitten, kun je ook nog een route uitzetten op de pc en deze naar het apparaat overzetten. Ik gebruik 'm nu een 3/4 jaar en kan niet meer zonder :-) Vanavond plot ik een route van Maassluis naar de Pyramide van Austerlitz en terug. Hoef ik zondag alleen het pijltje te volgen. Verdwalen wordt dan errug moeilijk :P
Voor meer info kun je kijken op www.garmin.com onder de outdoor gps'en (ETREX).
De nieuwe Gecko vanb Garmin lijkt me wel wat.
Maar de kaarten van Thailand die zij (Garmin) leveren zijn Shit en bijna niet bruikbaar.

gps

Dem@rt,
Ik heb zelf ook een gps op m'n fiets zitten (een etrex summit) dus zonder kaarten en wil ook wel graag zo'n pijltje volgen tijdens het fietsen. Met de auto door Afrika rijdend heb ik daar genoeg ervaring mee opgedaan en dat is me uitermate goed bevallen. Welke digitale kaart gebruik jij van Nederland en staan de fietspaden daar een beetje redelijk op weergegeven?
Camiel

Ik gebruik Mapsource van Garmin. Fietspaden worden niet apart aangegeven, maar in Nederland loopt er langs nagenoeg elke weg een fietspad. Mapsource is trouwens uitstekend te gebruiken met een Summit.
Je hebt welliswaar geen kaart in je GPS, maar je kunt thuis een route plannen mbv Mapsource en deze overzappen naar je GPS. Dan ik het een kwestie van pijl volgen.
Martin
:D

Goed nieuws voor fietsers in Nederland. Er wordt op dit moment door een medestudent van mijn studie gewerkt aan een routeplanner speciaal voor fietsers. Deze is te proberen op http://www2.demis.nl/fietsplanner/ . De planner is nog niet af!!! Op dit moment zit alleen Zuid-Holland in de planner. Maar daarmee kan het al zeer bruikbaar zijn voor een deel van ons.

Feedback over de planner is zeer welkom. Op de site staat een link naar een enquete die natuurlijk ingevuld mag worden :wink: .
Ik heb sinds een paar maanden een GPS (garmin etrex vista) op mijn racefiets zitten, en heb in die tijd een stuk of 20 routes bij elkaar gespaard, deze routes gaan voor een groot deel over de utrechtse heuvelrug en zijn rond de 100 kilometer lang. als iemand intresse heeft wil ik ze graag doorsturen. En ik zou ook graag routes van andere gps-gebruikers willen hebben (van mapsource).
Als iemand routes wil sturen kan dat naar Bartsimpson@zonnet.nl

en, weet iemand of er ook routeplanners zijn waarmee je een route kunt plannen en meteen overzetten in je gps :?:

Somchai schreef:
De nieuwe Gecko vanb Garmin lijkt me wel wat.
Maar de kaarten van Thailand die zij (Garmin) leveren zijn Shit en bijna niet bruikbaar.
De kaarten van Nederland zijn ook verouderd. Eigenlijk schande voor zo'n duur produkt!
Dat de planner nog niet af is klopt. Ze willen me over de snelweg laten rijden. Nu wil ik best wel eens doorrijden maar zelfs bergaf is 120 nog niet gelukt. En ja, heb de enquete ingevuld. Lijkt me dat je wel erg goede kaarten als uitgangspunt moet hebben wil je ook in stedelijk gebied de beste routes aan kunnen geven. Of te wel: EERRGG veel werk.
localhost schreef::D

Deze is te proberen op http://www2.demis.nl/fietsplanner/ . De planner is nog niet af!!! Op dit moment zit alleen Zuid-Holland in de planner. Maar daarmee kan het al zeer bruikbaar zijn voor een deel van ons.

Allemachtig, dit bericht is inmiddels ruim 5200 keer bekeken en daarmee met hele, hele grote afstand het best belezen bericht van het hele Wereldfietserforum. Blijkbaar is een routeplanner voor fietsroutes in Nederland nog een gat in de markt voor Wereldfietsers!

Dennis de Vries schreef:Allemachtig, dit bericht is inmiddels ruim 5200 keer bekeken en daarmee met hele, hele grote afstand het best belezen bericht van het hele Wereldfietserforum. Blijkbaar is een routeplanner voor fietsroutes in Nederland nog een gat in de markt voor Wereldfietsers!
Nederland is dan ook een van de landen waar het het lastigste is om een leuke tocht uit te zetten. De dichtbevolkte delen zijn compleet volgezet met allerlei obstakels waar je tussendoor moet manoeuvreren. Het zou daarom handig zijn om een routeplanner te hebben, maar voor de makers van planners en kaarten is het een hel. Als actief Fietsersbondlid van de afdeling Maastricht heb ik de afgelopen jaren meer dan 200 errata doorgegeven aan Falk, de maker van de stadplattegrond van Maastricht, alleen met betrekking tot fietspaden op de kaart van Maastricht en dan vrijwel alleen binnen de bebouwde kom. Alle errata zijn verwerkt, inclusief de ene waar ik een fout heb gemaakt :wink:

Beste leon,

Hier in Noord Thailand heb ik al zo'n 1500 km aan routebeschrijvingen beschreven voor mijn tochten.
In sommige tochten van 3 dagen zit er meer dan 30 dagen werk.
Soms worden er wel op 5 kaarten gekeken en blijkt er geen enkele te kloppen.
Over enkele maanden hoop ik klaar te zijn met een soort routeplanner rondom Chiang Mai. (Sorry jongens maar ik ga hem niet publiceren maar wel zo snel mogelijk proberen op GPS te zetten)