Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trek 520, 920 of Koga Worldtraveller - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Trek 520, 920 of Koga Worldtraveller

Ivo Miesen schreef:
zo 18 feb, 2018 10:29
.... spatborden ... Pak je de dremel erbij en pas je verschillende delen aan aan je fiets (gaatjes wat langer maken/op andere plek bijvoorbeeld) dan kan er in een keer veel meer. Je maakt dan de spatborden pas voor de fiets.
De dremel is daarbij een heel handig stukje gereedschap. Sommigen nemen er ook een föhn of verfafbrander bij om het spatbord passend te vervormen zodat het perfect pas tegen de vorkkroon aanligt.
Dit doen kan makkelijk het verschil zijn tussen 37 en 42mm brede banden.
Precies dat, van 37 naar 42, heb ik jaren geleden geprobeerd, o.a. met de föhn. Uiteindelijk leidde het tot heel veel geknusel, geprobeer, gerammel en ergernis als de fiets weer eens ergens tegenaan had gestaan of gelegen met als ultieme gevolg dat ik de spatborden van mijn reis- en tochtjesfiets maar gewoon helemaal verwijderd heb. Dat was een heerlijke opluchting voor mij.

De stelling 'wat er niet op zit kan niet stuk' vind ik echt een van de beste.
Ik vind spatborden onmisbaar op een fiets die in alle weersomstandigheden gebruikt wordt. Je wordt nat en vies en de fiets (aandrijflijn) ook. Misschien is een constructie à la de SKS raceblades iets voor reisfietsen.
Ivo Miesen schreef:
za 17 feb, 2018 22:43
Beide Trek's? Als ik de specs van de 520 bekijk zie ik daar toch echt 36 spaaks wielen staan.

(Ik lijk hier wel een grote fan van dit model, ben ik niet maar van de 3 zou ik deze toch echt kiezen. Maar bij vrije keuze zou ik toch voor een maatframe/opbouwframe gaan.)
Ik dacht op de foto's gezien te hebben dat er bij allebei 28 spaaks wielen in zaten...
Shadow schreef:
zo 18 feb, 2018 17:32
Ik dacht op de foto's gezien te hebben dat er bij allebei 28 spaaks wielen in zaten...
De foto's die ik bij aanklikken van de links op mijn scherm krijg tonen 36 spaaks-wielen voor de 520 en 28 spaaks-wielen voor model 920.
Bedankt voor de vele reacties!

Ik denk dat ik voor de 520 ga omdat die het beste bij mij past als soort fietser. De groep kan ik tegen de tijd dat ik weg ga eventueel nog wel upgraden naar een betere groep aangezien het nog zo'n 2 jaar duurt voor ik vertrek. Qua wielen zie ik het wel hoe ze het houden. Ik volg momenteel ook iemand die op een Santos naar Singapore fietst en die heeft inmiddels in zo'n 10.000km al 2 keer een wiel op moeten laten sturen. Uiteindelijk kan alles dus wel kapot gaan.

Als ik van tevoren ga leren hoe ik een wiel kan spaken dan ben ik er niet zo bang voor als ik een keer een spaak moet vervangen.

Qua stuur heb ik ook liever die van de Trek dan de Koga. Ik zet er waarschijnlijk nog wel een ander opzetstuurtje op zodat ik ook af en toe een andere houding kan aannemen. Bredere banden zal ik dan waarschijnlijk bij de slechtere wegen in Azië monteren.
Ik zou kort voor je vertrekt een handgebouwd achterwiel met een stevige brede velg, 36 spaken en een goede naaf laten bouwen in Kiel Windeweer. Ik ben zelf ook een voorstander van bredere banden, en spatborden. Gilles Berthoud rvs spatborden zijn weliswaar vervelender te monteren dan die van SKS, maar als ze zitten gaan ze langer mee en laten ze meer ruimte voor net wat bredere banden. Ze zijn ook langer en geven daarom aanmerkelijk beter bescherming. Monteer ook een spatlap. Dat scheelt enorm in de slijtage aan je aandrijflijn.
Wim schreef:
zo 18 feb, 2018 19:24
Ik zou kort voor je vertrekt een handgebouwd achterwiel met een stevige brede velg, 36 spaken en een goede naaf laten bouwen in Kiel Windeweer. Ik ben zelf ook een voorstander van bredere banden, en spatborden. Gilles Berthoud rvs spatborden zijn weliswaar vervelender te monteren dan die van SKS, maar als ze zitten gaan ze langer mee en laten ze meer ruimte voor net wat bredere banden. Ze zijn ook langer en geven daarom aanmerkelijk beter bescherming. Monteer ook een spatlap. Dat scheelt enorm in de slijtage aan je aandrijflijn.
Zal ik onthouden, Kiel Winderweer is vanuit mijn huis ongeveer 15 minuutjes fietsen.
En misschien gelijk ook een nieuw voorwiel met naafdynamo, want op zo'n lange tocht is het niet alleen fijn soms toch licht aan te kunnen hebben, maar ook om stroom te kunnen opwekken voor je telefoon, gps etc.
Wielrenfietser schreef:
zo 18 feb, 2018 19:33
Kiel Winderweer is vanuit mijn huis ongeveer 15 minuutjes fietsen.
Mazzelaar. Ik zou daar 4 dagen over doen en dan moet ik nog terug.
leuk dat je qua frame voor zeg maar de meest klassieke fiets kiest.
wil je ons alsjeblieft af en toe je voortgang laten weten qua fiets(gebruik) en reis?

(ik wou nog de knuppel in het hoenderhok gooien door voor te stellen dat je de fiets van supermario koopt en daar een racestuur met bar end shifters op zet :D ) :wink:
groet! hoogframe
Georg schreef:
zo 18 feb, 2018 16:51
Misschien is een constructie à la de SKS raceblades iets voor reisfietsen.
De Race-Blades beschermen de berijder goed maar dat is het dan ook wel een beetje. Dan zou je ook af kunnen vangen met bagage achterop en een MTB-spatbord op de onderbuis. Kan je iig dikke banden blijven monteren.
Ik heb 42 mm sks longboards en een 38 mm band op mijn gravelracer/winterfiets. Die zijn zo lang dat de ingebouwde spatlap lang genoeg is om het bottom bracket schoon te houden.
Interessant! Helemaal omdat ik ook bezig ben met de oriëntatie en een deel van dezelfde wensen heb. Ik kijk ook nog naar de Tour de Fer van Genesis en de T-Randoneur of de Expedition van VSF Fahrradmanufaktur.
Ik dacht aan een 'raceblade'-achtig spatbord omdat de bandbreedte meestal beperkt wordt door het spatbord ter hoogte van de vorken. Dat is bij een 'clip-on' constructie niet zo. Hoe het zit met de stevigheid voor een 'ritje' naar Azië valt wel te betwijfelen.
Ik vind het een hele leuke fiets die 520, alleen jammer dat Trek niet nét wat meer ruimte maakt voor bredere banden, 40mm met spatborden is wel fijn, en dat past net niet dacht ik.

Een "betere" groep erop lijkt me nauwelijks nodig, Deore 3x9 is prima geschikt.
Ik heb op mijn veldrijfiets brede raceblade achtige van Zefal en die zijn net breed genoeg voor 35 (echte) mm. Echt stabiel zitten ze echter niet, zodat ik ze in de praktijk niet meer gebruik. Mijn advies zou toch zijn de Gilles Berthoud rvs spatborden omdat de stangetjes daar buitenom gaan, en omdat ze minder bewegen. De spatborden zelf zijn heel dun, en tamelijk vlak van model.
Wim schreef:
ma 19 feb, 2018 16:48
Ik heb op mijn veldrijfiets brede raceblade achtige van Zefal en die zijn net breed genoeg voor 35 (echte) mm. Echt stabiel zitten ze echter niet, zodat ik ze in de praktijk niet meer gebruik. Mijn advies zou toch zijn de Gilles Berthoud rvs spatborden omdat de stangetjes daar buitenom gaan, en omdat ze minder bewegen. De spatborden zelf zijn heel dun, en tamelijk vlak van model.
Met dit stukje montagemateriaal kun je het spatbord soms nog beter monteren:
http://www.gillesberthoud.fr/_en/boutiq ... =219SIL100
Het montagemateriaal van Gilles Berthoud is inderdaad heel mooi en handig.