Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 650b banden voor funfiets - Forum Wereldfietser

650b banden voor funfiets

[Als de moderator vind dat dit topic beter bij dit topic past mag hij dat gerust samenvoegen]

Ik zoek +/- 50mm 650b banden voor een funfiets die ik wil gebruiken om met lichte belading on- en offroad te rijden. De band moet goed rollen op asfalt en maar ook een klein beetje modder kunnen verdragen. Ik wil er vlot boswegen, karresporen en single-tracks mee door kunnen, alsook Roemeense grindwegen. De banden moeten tubeless kunnen gelegd worden

Momenteel staat op mijn lijstje:
  • Marathon Allmotion 50mm
  • Panaracer Gravelking of Gravelking SK
  • WTB Horizon of ByWay
  • Eén of andere Compass band (duur)
Aangezien ik alleen ervaring heb met de Allmotion (in maat 622-40, die ik niet zo indrukwekkend vind) doe ik beroep op de ervaring van dit forum...
Als je niet tevreden bent over de Almotion ben je blijkbaar - als ik je goed begrijp - op zoek naar een band die soepeler/lichter/sneller is. Dan kom je al snel uit op Compass. Ik gebruik hun tamelijk vergelijkbare Rat Trap Pass (26 inch, 52 mm) met veel genoegen op mijn licht beladen vakantiefiets. Bospaadjes gaat prima, maar als het vochtig is wreekt zich het ontbreken van profiel, en moet je ineens heel voorzichtig sturen. De wangen lijken ook tamelijk kwetsbaar, al heb ik dar nog geen problemen mee gehad. De extralight versie zou ik vermijden.
Wim schreef:
wo 07 mar, 2018 11:36
Als je niet tevreden bent over de Almotion ben je blijkbaar - als ik je goed begrijp - op zoek naar een band die soepeler/lichter/sneller is.
Inderdaad, ik zoek eigenlijk een band die hetzelfde gevoel geeft als mijn Continental GP4000SII 28mm waar ik dageijks mee rij, dus een band die soepel (~ comfortabel) en snel is, maar daarnaast ook op onverhard meekan en comfortabeler is op keien en kasseien.
Wim schreef:
wo 07 mar, 2018 11:36
Bospaadjes gaat prima, maar als het vochtig is wreekt zich het ontbreken van profiel, en moet je ineens heel voorzichtig sturen.
Dat spreekt dan toch niet echt voor de Compass, want dat klinkt net hetzelfde als ik met mijn Continentals in het bos (ja en ik weet dat die daar niet voor gemaakt zijn..)
Wim schreef:
wo 07 mar, 2018 11:36
De extralight versie zou ik vermijden.
En dat is dan weer de enige versie die in het zwart geleverd kan worden; ik ben geen fan van die beige banden, wat mij dan ook tegenhoudt om die WTB Bypass te bestellen.

Heeft er iemand ervaring met Schwalbe G-One?
bdr schreef:
wo 07 mar, 2018 11:59
Heeft er iemand ervaring met Schwalbe G-One?
Ja! Vreselijke band. Ik heb er circa 800 km op gefietst en 7-8 lek gereden. Latex lekte door de wangen en soms het loopvlak heen. Had overigens 60mm brede G-One (snakeskin)

Verder:
- Stuurgedrag was ook niet heel prettig (traag, neiging tot onderstuur);
- Rolweerstand was hoger dan wat ik ervan verwacht had. Ik ben op mijn XC banden gemiddeld niet heel veel langzamer, verschil is hooguit 2-3 km;
- Zijn erg gevoelig voor druk, mocht je ze kopen dan regelmatig checken
- Maken erg veel geluid.

Kortom, ben geen fan ;) WTB Horizon schijnt een fijne band te zijn.
Maakt Continental geen TravelContact in de door jou gezocht maat? Die had vroeger in ieder geval een semislick loopvlak met aan de zijkant een kleine maar effectieve rij nopjes. Ik heb er menig MTB-track mee gereden.

De G-One begon zijn leven ooit als een strandband dacht ik. Ik zou daar niet snel mee het asfalt en onverhard opzoeken, maar misschien is er inmiddels wat veranderd.

Ik hoopte even bij Vittoria nog wat voor je te vinden. Ben erg onder de indruk van de slijtvastheid en lekbestendigheid van hun laatste modellen, maar zag zo gauw niks in 27,5 wat in aanmerking zou komen.
Compass Pumpkin Ridge? Wel weer beige, en slechts 42 (echte) mm.
Zoiets bedoelde ik: https://www.continental-tires.com/bicyc ... p-contact2

Alleen tubeless mogelijkheden kan ik zo gauw niets over vinden.
Die Continentalband is niet bepaald lichtgewicht!
Bert van Sprang schreef:
wo 07 mar, 2018 16:13
Die Continentalband is niet bepaald lichtgewicht!
Ik las dat niet als uitgesproken eis, maar: correct. Maar lichtgewicht en geschikt voor tubeless zullen ook niet altijd samengaan.
Schwalbe Racing Ralph is ook 650b tubless te krijgen toch? Ik heb die op mijn 29er (tubless gemonteerd) en dat zijn fijne banden; gaat prima op asfalt omdat profiel in midden wat minder is.
Ik ook, maar die zou ik dan weer niet als snelle band voor dergelijk gebruik adviseren. Daarvoor is de nop m.i. toch te grof, niet semi-slick genoeg, schat ik zo in.
Klopt, ligt wel een beetje aan de verhouding offroad/road; wanneer de bedoeling 80% offroad is (bospaden, gravel, etc.) is het nog wel een optie maar voor grotendeels verhard kom je wellicht meer uit bij een band die centraal glad is en noppen vooral aan de zijkant heeft; helaas geen ervaring...
De Racing Ralph werd ook wel geadviseerd als strandband - met de middelste rij noppen weggeknipt. Zou hier ook wel eens een oplossing kunnen zijn :wink:
Jullie zijn allemaal heel hard bedankt voor jullie medewerking, maar ik ga geen 50mm banden in dit funbikeframe krijgen :(, waardoor ik er sterk aan twijfel om naar 650b te gaan.

Om de beschikbare speling te testen had ik een 20inch voorwiel met 50mm Big Apple op alle plaatsen in het frame gestoken.Bij de chainstays was het nipt, maar doenbaar, overal anders (vork, seatstays) had ik meer dan één cm speling langs beide kanten.

Ik heb gisterenavond voor de zekerheid de schuifmaat bovengehaald en mat bij de chainstays maar 53mm. En toen bleek die 50mm Big Apple maar 44mm te meten... Dus het breedste dat ik in dit frame krijg zal 42mm zijn, en dat past ook in 28inch (622mm) versie, zonder spatborden weliswaar.

Aangezien de keuze in 650b banden smaller dan 47mm wel heel erg klein wordt, denk ik dat ik het bij 28 inch zal houden, tenzij ik per sé spatborden zou willen, maar dat past toch niet bij een funfiets. Beslissingen, beslisssingen, wat een ellende die eerste wereldproblemen. :)
Daar gaan we dan met onze goede adviezen :cry: :wink:

Ik zeg: nieuwe bike 8)
Travelmaster schreef:
do 08 mar, 2018 12:54
Daar gaan we dan met onze goede adviezen :cry: :wink:
Ik voel mij heel erg schuldig want jullie hadden jullie tijd ook kunnen gebruiken om over riemen of kettingen te discussiëren ;-)
Travelmaster schreef:
do 08 mar, 2018 12:54
Ik zeg: nieuwe bike 8)
Dat is hij nog altijd (voor mij). Het idee van deze fiets is goedkoop dingen uitproberen, dus geen 650b valt wat tegen, maar fun zal het nog wel worden.
:lol: :lol: :lol: