Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Werkzaamheden tussen Antwerpen en Rijsel - Forum Wereldfietser

Werkzaamheden tussen Antwerpen en Rijsel

Deze zomer vinden er langdurig werkzaamheden plaats tussen Antwerpen en Rijsel. Over het stuk van de werkzaamheden gaat een vervangende bus, maar daarin mogen geen fietsen mee.
Voor de fiets is een vervangende route via Brussel-Zuid en Doornik naar Rijsel. Het station van Doornik heeft geen liften. Deze reisroute kost mij ruim 2 uur extra.
Informeer bij de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl
Duizend bommen en granaten! Ik heb geprobeerd om het na te pluizen, maar de 'werfinfo' van de NMBS is bijzonder warrig. Het duurt in ieder geval tot 30 juni, maar volgens de SNCF tot 14 juli. En het zou zomaar nog langer kunnen duren...
Die 2 uur extra reistijd komt door de langere reisweg, de overstap in Doornik en de erbarmelijk slechte aansluiting in Brussel: 58 (!) minuten wachten op een trein die eens in het uur rijdt...
Wie verder wil dan Lille, zou de IZY van Brussel naar Parijs kunnen proberen (zie dit topic).

En dan is er ook nog de optie via Quévy of Erquelinnes plus een stukje fietsen, met alle haken en ogen (zie dit topic). Of Flixbus/Meinfernbus, al dan niet met fietshaken...

Voor het oosten van Frankrijk kun je sowieso beter per trein via Luxemburg naar Metz en Nancy reizen.

En anders deze zomer maar weer eens in Duitsland gaan fietsen. Ook mooi, met veel betere treinverbindingen ;-)
In Doornik wonen waarschijnlijk geen mensen die in een rolstoel zitten of slecht ter been zijn.

Ik kan bevestigen dat je met fiets en bagage vanaf perron 5 de "kelder" in moet en daarna bij perron 3 jezelf weer "terug op" omhoog moet worstelen.. Je moet flink zijn omdat te kunnen doen zonder de tassen van je fiets te verwijderen... (Muur van Vlaanderen eat your heart out)
In Brussel heb je dan ter compensatie een lift waar je met 4 beladen fietsers tegelijk in kunt.. :roll:
Heeft iemand een idee hoe het in juli 2018 is? Het lukt mij niet om een trein te vinden waar fietsen mee mogen, terwijl we gewoon van Rijsel via Moeskroen en Antwerpen naar Amsterdam willen. Niet met de planner van NS-international, niet met de Duitse Hafas. Met de Franse planner en de Belgische planner zie ik geen mogelijkheid om "fietsen mee" aan te geven.

--
Eric
Helaas is er geen enkele planner die 'weet' dat er fietsen mee kunnen in Belgische treinen (de Duitse treinplanner geeft alleen de mogelijkheid van 'selbstverladung' aan, zonder tussenkomst van een conducteur). Als je 'fietsen mee' aanvinkt, krijg je in België dus geen treinen te zien. In de praktijk heeft elke intercity of regionale trein in België plek voor enkele fietsen, al moet je meestal wel even een conducteur vragen om het fietsenhok te openen.
Alleen hogesnelheidstreinen en enkele spitstreinen hebben in België geen plek voor fietsen. Ook heb ik wel eens meegemaakt dat de trein tussen Luik en Luxemburg geen fietsenkot had. Dan zette ik mijn fiets op een rolstoelplek en hoopte ik maar dat er niet iemand met een rolstoel in zou stappen.