Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is de dijk Lelystad - Enkhuizen goed te berijden - Forum Wereldfietser

Is de dijk Lelystad - Enkhuizen goed te berijden

Mijn vraag is of de dijk Enkhuizen-Lelystad en omgekeerd goed is te berijden met de fiets. Heeft iemand enoige notie van de lengte?

Goed te berijden, vrijliggend fietspad (paar meter van de weg en volgens mij deels iets aan de andere kant van de dijk) en een kleine 30 km. Is ff doorfietsen dus want echt veel valt er niet te zien.

Nadeel zijn de horden vliegjes/muggen waar je 's zomers vaak doorheen moet.

Gewoon doen. Vorig jaar in Lelystad overnacht op "Het Oppertje" toen 's morgens in alle vroegte bij zonsopgang rondje Oostvaardersplassen gemaakt Rond 8:00 de dijk op gefietst en voor je het weet ben je bij niet al te veel wind aan de overkant. Prima fietspad.In de middag zelf daar achter aan de afsluitdijk over gedaan om dan in Friesland te eindigen. Heb geen angst en klim gewoon op de fiets ....

Wouter

hallo,

Ik heb die dijk vaak gefietst toen ik nog in Amsterdam woonde en vond het een prachtig stuk dijk.
Een heel stuk achter de dijk zodat je niet de auto`s ziet of hoort, en die vliegjes dat licht aan de wind en het periode wanneer je daar fietst.
Of te wel gewoon doen en laat je verrassen door de ruimte.
Martin
Ik heb het twee weken nog gedaan en het fietst veel leuker dan de afsluitdijk omdat je iets lager zit dan de auto's en geen last van het lawaai hebt. Het is een mooi fietspad en halverwege kun je nog even uitpuffen en een bakje koffie nemen.
Een plaatje:
Afbeelding

Dus... twijfel niet maar fiets!

Inmiddels het fietspad over de dijk bereden en bevindingen zijn positief. Wat een rust en ruimte achter de dijk gescheiden van het gemotoriseerd verkeer. Af en toe een soortgenoot op een velo. Werkelijk wat een rust en het gekabbel van het water. Zwermen alken, veel reigers en vooral beschutting van de dijk. Alleen het stukje naar het noorden, vanaf Lelystad, de wind tegen. Ik dacht dat de wind in dit land nimmer uit het noorden kwam. Verder zowel de heen/ als terugreis de wind ligt achter in de rug en met 25/30km over deze rustige dijkweg. Aan te bevelen!

Dat is dan een goede fietstip voor het komende jaar!
Even een zeer oud topic afstoffen. Het antwoord op de vraag van de topicstarter is nu NEE. Gisteravond wilde ik een fietstocht maken vanuit Arnhem richting West-Friesland, maar tot mijn schrik kwam ik erachter dat de Houtribdijk dicht is wegens dijkversterkingswerkzaamheden. En wel voor anderhalf jaar, tot zomer 2019, met een korte openstelling in juli en augustus 2018. Er rijdt wel een pendelbusje waarin de fiets mee kan, maar slechts tot 19.00 uur, dus daar had ik niets aan. Had ik eigenlijk ook niet gewild. Erg jammer, want ik vind het een fijne route om te fietsen en vanuit mijn woonplaats is het de kortste route naar de kop van Noord-Holland.
alois schreef:
zo 11 mar, 2018 11:09
kwam ik erachter dat de Houtribdijk dicht is wegens dijkversterkingswerkzaamheden.
Klopt. Ik was er twee weken terug nog. Zomer 2019 weer open (naar verwachting).

Afbeelding