Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met de nachttrein naar Bazel en Zürich - Forum Wereldfietser

Met de nachttrein naar Bazel en Zürich

De CityNightline Van Amsterdam naar Bazel en Zürich reed in december 2016 voor het laatst. Er gaat nu vanaf Keulen een nachttrein met fietsplaatsen, maar deze trein heeft geen bedden of ligplaatsen. Bovendien kun je vanuit Nederland met de fiets mee alleen maar met boemeltjes in Keulen komen.

Er is ook de volgende mogelijkheid: met een NightJet nachttrein vanuit Hannover naar Bazel en Zürich. Deze trein heeft wél ligplaatsen en échte bedden.

Je gaat voor deze trein met de Intercity vanaf Amsterdam naar Hannover Hbf. Vertrek Amsterdam 17:00 uur. Aankomst Hannover Hbf 21:18
De nachttrein vertrekt vanaf Hannover Hbf 23:26. Aankomst Basel Bad Bf 07:12 (deze trein stopt ook 20 minuten op het hoofdstation van Bazel: Basel SBB). Aankonst Zürich Hbf 9:05.
Je heb dus in Hannover ruim twee uur. Er is op en rond het stsation ruime mogelijk om koffie te drinken of een biertje te pakken.
In de Intercity van Amsterdam naar Hannover is een "BordBistro". Het personeel op de nachttrein verkoopt snacks en drankjes.
https://reiseauskunft.bahn.de/bin/query ... 1&OK#focus

Reserveren bij de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl

Hoe eerder je boekt, des te meer maak je kans op een voordeling ticket.
bert sitters schreef:
za 10 mar, 2018 09:14
De nachttrein vertrekt vanaf Hannover Hbf 23:26. Aankomst Basel Bad Bf 07:12 (deze trein stopt niet op het hoofdstation van Bazel: Basel SBB). Aankonst Zürich Hbf 9:05.
Bert, deze trein stopt ook op Basel SBB (al geeft de dienstregeling aan dat je met een overstap op het Badischer Bahnnhof iets sneller naar SBB kunt reizen). Op het hoofdstation Basel SBB maakt de trein kop (spoorjargon voor omkeren: de machinist moet dan naar de andere kant van de trein lopen) om verder te gaan naar Zürich. Voor dat kopmaken blijft de trein hier 20 minuten staan, waardoor je op Basel SBB alle tijd hebt om in- of uit te stappen.
Klinkt als een prachtige verbinding voor een heel interessante bestemming.
keesswart schreef:
za 10 mar, 2018 11:17
bert sitters schreef:
za 10 mar, 2018 09:14
De nachttrein vertrekt vanaf Hannover Hbf 23:26. Aankomst Basel Bad Bf 07:12 (deze trein stopt niet op het hoofdstation van Bazel: Basel SBB). Aankonst Zürich Hbf 9:05.
Bert, deze trein stopt ook op Basel SBB (al geeft de dienstregeling aan dat je met een overstap op het Badischer Bahnnhof iets sneller naar SBB kunt reizen). Op het hoofdstation Basel SBB maakt de trein kop (spoorjargon voor omkeren: de machinist moet dan naar de andere kant van de trein lopen) om verder te gaan naar Zürich. Voor dat kopmaken blijft de trein hier 20 minuten staan, waardoor je op Basel SBB alle tijd hebt om in- of uit te stappen.
Ha die Kees,
Inderdaad. Bij mijn eerste zoekactie kwam Basel SBB niet in BEELD, maar bij het zoeken naar dit station wel.
Heb je ook de terugreis al opgezocht? Sluit die goed aan op de Frontlijnroute?
Meteen gecheckt Bert, en deze verbinding gelijk op de website van de Frontlijnroute gezet. Uitslapen is in deze trein geen optie meer, want je moet om 6 uur 's ochtends al overstappen in Hannover. Op zondag is dat extra zuur, omdat je daar dan tot 8:40 op de intercity naar Amsterdam moet wachten.
keesswart schreef:
za 10 mar, 2018 16:41
Meteen gecheckt Bert, en deze verbinding gelijk op de website van de Frontlijnroute gezet. Uitslapen is in deze trein geen optie meer, want je moet om 6 uur 's ochtends al overstappen in Hannover. Op zondag is dat extra zuur, omdat je daar dan tot 8:40 op de intercity naar Amsterdam moet wachten.
De morgenstond heeft goud in mond. Vanaf Hannover ga je met een comfortabele trein naar Nederland. Goed om nog even een tukkie te doen. Tip: niet op zaterdagavond vanuit Bazel vertrekken. Kamperen net over de grens in Frankrijk. Scheelt een vermogen.
De prijzen van de CityNightLine worden wel node gemist. Onlangs heb ik (bij de Treinreiswinkel) de NightJet Hannover - Wenen geboekt, maar ook maximaal van tevoren kostte dat (incl couchette-6 en fietsplaats) meer dan 100 euro.

Een oplossing met Interrail hield uiteindelijk het budget van de reis nog een beetje binnen de perken.
keesswart schreef:
za 10 mar, 2018 16:41
Meteen gecheckt Bert, en deze verbinding gelijk op de website van de Frontlijnroute gezet. Uitslapen is in deze trein geen optie meer, want je moet om 6 uur 's ochtends al overstappen in Hannover. Op zondag is dat extra zuur, omdat je daar dan tot 8:40 op de intercity naar Amsterdam moet wachten.
36 miunten om over te stappen in Hannover bied je ruimschoots de tijds om een ontbijtje te kopen in de trein naar Amsterdam.
bert sitters schreef:
di 13 mar, 2018 15:54
keesswart schreef:
za 10 mar, 2018 16:41
Meteen gecheckt Bert, en deze verbinding gelijk op de website van de Frontlijnroute gezet. Uitslapen is in deze trein geen optie meer, want je moet om 6 uur 's ochtends al overstappen in Hannover. Op zondag is dat extra zuur, omdat je daar dan tot 8:40 op de intercity naar Amsterdam moet wachten.
36 miunten om over te stappen in Hannover bied je ruimschoots de tijds om een ontbijtje te kopen in de trein naar Amsterdam.
Dan ga je er wel van uit dat de nachttrein op tijd aankomt. Dat was bij de nachttrein uit München vaker niet dan wel het geval, al zorgde het wisselen van de trein in Emmerich er vaak voor dat een gedeelte van de achterstand werd ingelopen (er hoefde minder lang te worden gewacht tot het spoor weer vrij was).