Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Andalusie tips and tricks - Forum Wereldfietser

Andalusie tips and tricks

Hallo,

Over een paar weken is het weer zo ver, dan mag ik weer drie weken op fietsvakantie :D , deze keer ga ik als route een deel doen van Paul Benjaminse onbegrens fietsen naar Andalusie. Ik zal in mijn geval enkel het deel van Andalusie doen.

Mijn vliegtuig vertrekt op maandag 16 april en ik zal terugkomen op dinsdag 8 mei 2018, in beide gevallen vlieg ik op Malaga met Transavia (dus geen fietsdoos nodig, een fietspyjama volstaat). Nu heb ik wel een paar vragen over de route

1. Wat is van de Andalusie route aan te raden? Eerst noordwaarts en het zuiden bewaren voor later? Of toch eerst zuiden en dan naar het noorden toe? Het noorden lijkt iets makkelijker te zijn wat betreft klimmen, klopt dat?

2. Er schijnt een makkelijke route te zijn naar Malaga, is dat correct of kan je beter via El Choro oid fietsen en Malaga links laten liggen?

3. Zijn er makkelijk gastankjes te verkrijgen in Spanje of is dat erg zoeken?

Er zullen vast nog wel meer vragen komen, maar die kan ik nu nog even niet bedenken :)

Groet,

Paul
Hallo Paul,

Wij hebben een Benjaminse rondje Andalusië gemaakt vanuit Sevilla (fijne stad!)
Ik zou zeker het oosten/zuiden bewaren voor het laatst. Onze route was Sevilla-Cordoba-Jaén-Cazorla-Guadix-Granada-Torcal-Ronda-Sevilla. Veel over voormalige spoorlijnen. Campings zijn er niet veel, een wildkampeerplek is ook niet even makkelijk te vinden, maar in elk dorp weet men altijd wel een overnachtingsmogelijk voor je te vinden/regelen. Het leven is er vrij goedkoop (eten/drinken/slapen), alleen de campings zijn dat weer niet.
Voor Sevilla, Cordoba, Granada en Ronda moet je absoluut tijd uittrekken, en als je genoeg tijd hebt de camping van Cazorla bezoeken - een van de weinige groene campings in Andalusië!
Voor gas ben je aangewezen op prikblikjes, die in vrijwel elke ferretería (ijzerwarenwinkel) worden verkocht.

Fijne tocht!
Rob
Wij vonden Andalusië prachtig. Wel heul veul olijfbomen. De camping tip sluit ik bij aan. Van Gordoba richting het Oosten vonden wij saai. De wegen rondom Malaga zijn eng druk, zeker bij het vliegveld. Benjaminse heeft een alternatief op zijn site staan. Veel plezier!
Heb je een brander voor gastankjes met schroefdraad, dan kun je in Spanje terecht bij Decathlon. In Andalusie o.a. in Málaga, Granada, Almeria, Mijas en Ronda. https://www.google.nl/search?rlz=1C1CHM ... :1,lf_ui:4

Paul Benjaminse is op de Wereldfietsbeurs op zondag 8 april in de Fietser in Ede
zie: www.wereldfietsbeurs.nl
Rob de Waal schreef:
do 22 mar, 2018 21:30
.. Veel over voormalige spoorlijnen. Campings zijn er niet veel, een wildkampeerplek is ook niet even makkelijk te vinden, ..
Juist langs die voormalige spoorlijnen vind ik vaak prima kampeerplekken. Geen auto's die langsrijden en na zonsondergang komt er praktisch niemand.

Voorbeeldjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Je mag er alleen niet zo hard rijden:
Afbeelding
bert sitters schreef:
vr 23 mar, 2018 02:50
Heb je een brander voor gastankjes met schroefdraad, dan kun je in Spanje terecht bij Decathlon.
Klein beetje off-topic, maar: weet iemand of/waar brandspiritus in Andalusie / Spanje te krijgen is?
Erg fraai!

Zelf gefietst:

Valencia-Murcia-Almeria-Granada-Córdoba-Sevilla-Huelva-Faro-Albufeira-Portimao-Cabo de São Vicente-Setubal-Lisboa

Heel mooi stukje Europa. Kust voor Almeria vond ik erg mooi bij Cabo de Gata-Nijar. Net als Granada met het Alhambra en Córdoba met de Mezquita. Sierra Nevada met de witte dorpen vond ik ook geweldig. Wildkamperend gedaan, met een hostel in de grote steden, dus geen idee van campings.

Gekookt op spiritus, geen probleem mee gehad. Volgens mij in de grotere supermarkten gekocht, kan me er geen problemen mee herinneren.
Goedenavond,

Superbedankt voor alle informatie! Dat van de GPS track vanaf het vliegveld ga ik direct even opzoeken!

Even voor mijn eigen duidelijkheid, ik was eerst van plan om te fietsen van Malaga - Ronda - Sevilla - Cordoba - Jaen - Cazorla - Guadix - Granada - Malaga.

Als ik het goed lees kan ik beter het zuiden voor het laatste bewaren dus kan ik dus beter het volgende fietsen:
Malaga - Granada - Guadix - Cazorla - Jaen - Cordoba - Sevilla - Ronda - Malaga?

Hoe was het weer in die periode? Volgens mij zou het redelijk goed moeten zijn:)

Ik kan helaas niet bij de wereldfietsbeurs zijn vanwege andere sociale verplichtingen maar het forum is gelukkig ook een superfijne bron van informatie.

Paul
Foutje:
"Van Gordoba richting het Oosten vonden wij saai. " Oosten moet Westen zijn :(
Niet vergeten de "Feria de Sevilla". 15 tot 21/4.
De pensions zijn er spotgoedkoop.
Ik reed de Benjaminse maar omgekeerd dan.
http://users.telenet.be/fietsreizen/sevillator.htm
Grtjs
Jurr schreef:
vr 23 mar, 2018 20:01
Erg fraai!

Zelf gefietst:

Valencia-Murcia-Almeria-Granada-Córdoba-Sevilla-Huelva-Faro-Albufeira-Portimao-Cabo de São Vicente-Setubal-Lisboa

Heel mooi stukje Europa. Kust voor Almeria vond ik erg mooi bij Cabo de Gata-Nijar. Net als Granada met het Alhambra en Córdoba met de Mezquita. Sierra Nevada met de witte dorpen vond ik ook geweldig. Wildkamperend gedaan, met een hostel in de grote steden, dus geen idee van campings.

Gekookt op spiritus, geen probleem mee gehad. Volgens mij in de grotere supermarkten gekocht, kan me er geen problemen mee herinneren.
De Gabo de Gata is inderdaad een mooi gebied: een soort maanlandschap met zwarte rotsen aan de Middellandse Zee. Nog altijd geen massatoerisme.
Een leuke camping is la Caleta bij Las Negras www.campinglacaleta.com Las Negras heeft de sfeer van het hippieverleden goed weten te behouden.
Net ten westen van de stad Almeria ligt ook een leuke, kleinschalige camping aan de kust: Camping La Carrota lagarrota.com
Meer naar het westen daarvan is het kustgebied niet interessant, want dat is de Costa del Plastico. Uitgrestrekte velden bedekt met plastiek, waaronder komkommers en paprika's groeien.
Hoi Paul,

Wij hebben vorig jaar in maart vanaf Malaga een week gefietst in Andalusie! De eerste dag verregend maar verder heerlijk weer gehad, zelfs een paar dagen tegen de 30 graden. We vonden het erg mooi, maar wel zwaar met de vele hoogtemeters. We hebben een mix van kamperen, 1 luxe hotel (Parador in Ronda) en casa rural gedaan. Hieronder zet ik alle adresjes op een rij.

Vanaf het vliegveld fietsen in het donker vond ik een beetje spannend, ivm grote wegen maar ging prima. De decathlon voor het gasje is maar een paar km en daarna was het voor ons nog maar een paar km naar de camping in Torremolinos, ook in het donker prima te doen. De terugweg naar het vliegveld via El Penon was een stuk beter te doen.

Als je me een privebericht stuur, stuur ik je mijn worddocument met daarin uitgetekend de route naar het vliegveld en al onze slaapadresjes.

Heel veel plezier!

Groeten, Esther

CAMPING TORREMOLINOS: €21/nacht
Camping Finca Lagarto, Monda: €15/nacht (erg leuk bij een Nederlandse die haar huis op de heuvel zelf heeft gebouwd)
Hotel Parador de Ronda
Casa Rural, El Huerto del Espino: €50/nacht in een eigen apartementje vlakbij de fietsroute over de oude spoorlijn
Camping Villsom, Dos Hermananos (vlak buiten Sevilla):
Camping Algamitas Aventura: deze bleek nog dicht, maar wij mocht in het zomerkamp slapen voor €18/nacht met zijn tweeen, gezellig in een stapelbedje op de slaapzaal :D Wel een steile klim om er te komen!
Camping Parque Ardales: €12/nacht, prachtige camping in het bos met zwemwater en vlakbij de beroemde kloof met wandelpad (Camino del Rey), zeker langer blijven als je de mogelijkheid hebt!