Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jones stuur zien en proberen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Jones stuur zien en proberen

loknor schreef:Als ik naar die foto kijk: 5cm per kant (10cm) lijkt me geen probleem?

Dan zit je op een stuur van 560mm, dat valt qua breedte toch alleszin mee?
Denk dat je dan te weinig ruimte overhoudt voor remgrepen, shifers en grips.

Zou ook nogal zonde zijn trouwens, juist de breedte (66cm is niet heel breed trouwens, het is geen 1999 meer)) maakt dat je zoveel mogelijkheden hebt met een Jones.
Afgaande op de foto, denk ik dat je op een Jones zowiezo ruimte te kort komt voor shifters, grepen en handvatten op het uiteinde.
loknor schreef:Als ik naar die foto kijk: 5cm per kant (10cm) lijkt me geen probleem?

Dan zit je op een stuur van 560mm, dat valt qua breedte toch alleszin mee?

Overigens heb ik geen timmermansoog, dus wellicht sla ik hier de plank qua mogelijkheden flink mis. :lol:
Je maakt vooral een redeneringsfout. Zelf als er aan weerszijde 5 centimeter van het stuur af zou kunnen, dan zorgt dat nog niet voor 10 cm minder in de breedte.

Bovendien lijkt het me inderdaad erg twijfelachtig dat men 5 cm kan verwijderen zonder in de problemen te komen met een comfortabel handzetting en de plaatsing van shifters en remhendels.

Renaat
2 jaar geleden plaatste ik dit onderwerp.
Gisteren heb ik een (kaal) Jones stuur gezien bij Horizon in Utrecht. Daar is deze te koop.

Mijn vraag blijft staan:
Wie bij mij in de buurt (Tilburg) heeft een fiets met Jones stuur (liefst met Rohloff handvat) zodat ik het eens kan zien en proberen?

Groetjes, Karin
Antwerpse Kempen te ver voor je? Ik woon ongeveer 65km van Tilburg...
Ik zag gisteren bij de vakantiefietser (Amsterdam) dat zij een jones stuur hadden gemonteerd op een tout terrain scramble. Misschien een ritje waard om uit te testen? Helaas niet met rohloff maar met derailleur versnelling.
(Laat ik dit topic ook voor mijn eerste post gebruiken :) )

Als Helmond niet te ver weg is, dan ben je welkom.
Ik heb geen Rohloff, daar kan ik niet mee helpen.

Afbeelding

V.w.b. het stuur zelf, daar ben ik erg enthousiast over, zoals velen. Het aanschafbedrag is hoog en dat is zeker een afweging om te maken, maar mocht het stuur je tegenvallen, dan zal je 'm goed kwijtkunnen via een MTB-forum.
Ik heb bewust voor de 710 versie gekozen op m'n Kona. Dat is een do-it-all transportfiets en ook precies waarvoor ik 'm gebruik, dus ook als vakantiefiets. Met volle voortassen, twee kinderen achterop en een aanhanger is (het gevoel van) extra stabiliteit door de breedte wel prettig ;)
Naast de Jones heb ik al langer een Titec kloon actief in gebruik (destijds maakte Titec die onder licentie, zelfde specificaties als de cut H-bar) en die heeft me over de streep getrokken om ook de wat bredere Jones aan te schaffen. Een goedkoper alternatief, zonder de loop, maar met wel een erg prettige 'bend' van 35 gr. is die van SQ-lab (de 302). Die heb ik jaren op de Kona gehad (maar -vooral bij lange rechte stukken- miste ik de extra handposities die de Titec en Jones wel hebben).
Deze is best interessant als je een hoger stuur wilt zonder rare dingen te doen met verhogers.
https://www.justpedal.nl/nl/multipositi ... 710mm.html
Alleen een stuurtas (op de normale plaats) is dan ook niet mogelijk.

Alleen de backsweep van 45 graden (bij alle Jones Bars) lijkt me nogal extreem. Zitten je handen dan niet in een rare hoek? Gevoelsmatig lijkt 15-20 graden tot de meest rechte pols te leiden.
De hellingshoek van het stuur heeft ook invloed op de stand van je pols.
[Persoonlijk] Sturen met 35 gr bend of meer wennen het snelste, voelen het meest comfortabel. Maar ik heb (op de MTB) ook sturen met 15 en 22 gr in gebruik en dat werkt ook helemaal prima.
Er is intussen nog een Jones H- Bar bijgekomen:
http://www.jonesbikes.com/jones-sg-2-5- ... oop-h-bar/
En hoe men een Stuurtas kan worden gemonteerd op een Jones H-Bar zie je hier:
http://modernpracticality.com/questions ... loop-h-bar
http://www.andrewwelch.info/alternative ... bar-review
J---> schreef:
wo 21 mar, 2018 20:06
(Laat ik dit topic ook voor mijn eerste post gebruiken :) )

Als Helmond niet te ver weg is, dan ben je welkom.
Ik heb geen Rohloff, daar kan ik niet mee helpen.

Afbeelding
Hoi,
Dit is nou net niet de manier van setup hoe het stuur bedoeld is. De bedoeling is om de remgreep/shifter zo ver mogelijk door te schuiven en lange handvatten te monteren. Dat is de standaard positie. De extra lengte is bedoeld om rechter op te kunnen zitten cq breder vast te kunnen pakken. De breedste variant is bedoeld om zo rechtop mogelijk te zitten. De smallere vanzelfsprekend niet zo rechtop als de bredere en voor mtb/single track werk op paden in boomrijk gebied....
Ik verkoop de sturen zelf ook en monteer ze regelmatig.
Groet,
Ed
Wij hebben hem op een Tout Terrain zitten, waar je wel even op mag zitten hoor.
Fedor schreef:
wo 21 mar, 2018 21:21
Alleen de backsweep van 45 graden (bij alle Jones Bars) lijkt me nogal extreem.
Eens. (Ik heb een J-Bar). Graad of 30 lijkt me eigenlijk fijner.
@ Ed_S
Ik begrijp je verhaal en ken de aanbeveling van Jones voor de toepassing van dit stuur. Echter, gelukkig staat het iedereen vrij om de spullen te gebruiken zoals je zelf wil ;) Mijn montage heb ik bewust zo gedaan. Zoals in mijn eerdere bericht aangegeven, ik wilde de brede loop bar voor deze fiets om meer 'controle'/(gevoel van) stabiliteit te krijgen. Dus bewust de handvaten en shifters + remhendels aan het uiteinde gemonteerd. Meerdere redenen voor:
- Twee kinderen achterop betekent ook twee keer een fietsstoel + twee keer een montagebeugel; resultaat is meer dan 30 kg gewicht dat ook nog eens relatief hoog zit (op de drager die onderdeel is van het fietsframe zelf). Die kids zitten niet stil, maar zijn enthousiast, vooral ook in het 'klieren' van elkaar, dus het beweegt nogal :-) Tel er nog een paar volle front rollers bij op en dan heb je best wat massa in bedwang te houden.
- Ik wil breed zitten voor stabiliteit, maar af en toe ook smal, bijv. rechte weg en wind tegen. Een handpositie meer naar het midden is dan fijn. Bovenaan de loop is niet handig, omdat daar meestal dat tasje zit (zonder frontrollers is er geen bagagemogelijkheid als er twee stoeltjes gemonteerd zijn). Juist handig is de 'split' in de loop, waar je dan je duim kunt steken en waarbij je handpalm dan in de richting van de handvaten uitkomt. Als daar (bij je handpalm) dan shifters of remgrepen in de weg zitten, dan is dat juist weer niet fijn. Ideaal dus dat je bij de brede loop bar die zaken meer naar het uiteinde van het stuur kunt monteren. :-)

(De smalle versie heb ik op een MTB, dus daar ben ik mee bekend.)
Inmiddels is het anderhalf jaar geleden dat ik deze post plaatste. Ik heb het stuur helaas niet kunnen proberen, maar na alle goede recenties besloten het stuur te kopen.
Sinds een paar dagen is hij gemonteerd. Eerste indruk is heel goed.
In de kerstvakantie ga ik twee weken fietsen en hem goed uitproberen en nog beter afstellen.
Ik ga mijn fiets ook meenemen in het vliegtuig (altijd in een hoes).
Wie heeft een idee hoe ik het stuur het beste kan draaien zodat het het minst kwetsbaar is? Ik heb het net geprobeerd en na het draaien zie je dan hoe breed het stuur eigenlijk is en hoe de remgrepen 'uitsteken'.
Ik hoor graag tips.
Geen discussie over gebruik hoes of doos aub.
Alleen tips over hoe het stuur goed te kunnen beschermen en 'compact' te maken
Bedankt. Karin
Als je hem vast laat zitten steekt hij altijd wel naar een kant (te) ver uit. Hoe je hem ook draait.
Ik haal het stuur los van de stuurpen. Omwikkelen met noppenfolie en met 2 tieraps of spanbandjes aan het frame vastmaken. Even kijken hoe je hem precies draait zodat je kabels niet in de knoei komen.
En van tevoren even foto’s maken zodat je hem op dezelfde stand kunt terugzetten.
Remgrepen draai ik ook een slag zodat ze in “lijn” liggen met het stuur.
Kan je het stuur niet zowel 90º linksom draaien rond de stuur-pen/balhoofd-as als ± 90º naar beneden in de stuur-klem-as ?? Als dat een beetje lukt met de verschillende kabellengten dan zit alles zoveel mogelijk dicht tegen het frame.

BSM
Interessant onderwerp. Ik ging even opzoek naar een manier om de Ortlieb stuurtas te monteren. Vond deze oplossing:

https://www.youtube.com/watch?v=Y4dYwrxigwU
maxwell schreef: Ik ging even opzoek naar een manier om de Ortlieb stuurtas te monteren.
Nogal veel gedoe om een borgdraadje te kunnen bevestigen.
Zie net deze reactie:
Eric Schuijt schreef:
zo 22 apr, 2018 21:45
Wij hebben hem op een Tout Terrain zitten, waar je wel even op mag zitten hoor.
Valt me nog mee dat er niet bij staat.......maar alléén als je ook van plan bent het stuur bij ons te kopen.