Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets of door met huidige stalen frame? - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets of door met huidige stalen frame?

Ik heb weer eens een vraag waar anderen geheid meer van weten dan ik :D :

Ik ga in 2019 de Tour d'Afrique rijden en vraag me af of het verstandig is om met mijn Specialized Awol (2016 model, augustus 2015 gekocht) van start te gaan of dat het beter is om een nieuwe fiets te regelen.

Mijn voorkeur gaat uit naar het upgraden van de Awol met nieuwe onderdelen (bijvoorbeel een 105 compact group of rival 1x11 cyclocross group) maar de fiets heeft er inmiddels zo'n 20.000 kilometer opzitten waarvan toch ook wel de nodige kilometers over heel slecht wegdek. De wielen die ik eronder heb zitten (vakantiewielen van Bike4Travel) zitten er de laatste 15000km op en ik heb na mijn laatste trip gezien dat de velgen beginnen te splijten ter plaatse van de spaken. Mijn angst is dat het stalen frame van de Awol ook onderhevig is aan dergelijke schade door belasting.

Op het eerste gezicht lijkt het me dat een frame na 20000km nog niet op zou mogen zijn, maar daar komt dus een trip van een kleine 12000km bij, met naar het schijnt ook de nodige kilometers over erbarmelijke weg (maar zonder baggage). Neurotisch als ik ben wil ik mezelf graag zo goed mogelijk voorbereiden zodat de kans op panne tijdens de trip zo klein mogelijk is. Dus als iemand hier iets zinnigs over kan zeggen dan hoor ik het graag :D

Hetzelfde geld overigens voor de wielen. Zijn de wielen van Bike4Travel een goede keuze of zijn er betere alternatieven voor handen voor mijn trip?

Alvast bedankt voor de reacties!
quote=Roomijsje

>.. of het verstandig is om met mijn Specialized Awol... heeft er inmiddels zo'n 20.000 kilometer opzitten
> waarvan toch ook wel de nodige kilometers over heel slecht wegdek.
Wat bedoel je met de nodige kilometers? Percentage? Hoeveel daarvan met bagage?
Belangrijk: wat weeg je samen met bagage en fiets in totaal?
Als je samen met de fiets en bagage 130 kilo weegt is er misschien een punt. Als het 30 kilo minder is niet.

>De wielen die ik eronder heb zitten (vakantiewielen van Bike4Travel) zitten er de laatste 15000km op
Die moeten normaliter nog heel goed zijn. Mijn voorwiel van Avaghon/B4T was 50.000 km en het achterwiel 35.000. Van een goed wiel slijten hoogstends de remflanken.

>gezien dat de velgen beginnen te splijten ter plaatse van de spaken.
Dat mag niet. Ik wil daar wel eens een foto van zien.

>wil ik mezelf graag zo goed mogelijk voorbereiden
Een overweging maken is altijd goed. Je frame en je wielen zijn dus niet nieuw meer. Hoeveel zou je uit moeten geven aan onderdelen en arbeid om de fiets weer helemaal in orde te maken voor de tocht?

> Hetzelfde geld overigens voor de wielen. Zijn de wielen van Bike4Travel
> een goede keuze of zijn er betere alternatieven voor handen voor mijn trip?
Nee, als het de standaard vakantiewielen van B4T zijn zijn ze niet de lichtste
maar wel heel geschikt voor zwaar werk.
Ik zou de voorkeur geven aan een fiets die zichzelf al bewezen heeft boven een nieuwe fiets, maar velgen die beginnen te splijten (?) kunnen natuurlijk niet...

Als je naar 11 speed achteraan wil zou het kunnen dat je zowieso je achterwiel moet vervangen.
20.000 kilometer vind ik tamelijk weinig voor een fiets. Ik weet niet wat redelijk is, maar ik zou zeggen dat met een beetje geluk een goede fiets ten minste 50.000 kilometer zou kunnen halen. Ter referentie: mijn ligfiets zit rond dit aantal, mijn gestolen vakantiefiets zat ook rond dit aantal en de eenvoudige betaalbare trekkingfiets van een vriend van mij zit nu dacht ik op zo'n 70.000 km. (die heeft inmiddels meer kilometers dan mijn dure gestolen vakantiefiets gemaakt...)

Ik zou het frame, en vooral de voorvork, periodiek controleren op haarscheurtjes en niet eerder het frame vervangen dan wanneer hij kapot gaat, aangenomen dat je er verder prettig op kunt fietsen. Een nieuwe fiets geeft ook geen garantie op geen problemen.
bdr schreef:
zo 22 apr, 2018 20:13
Ik zou de voorkeur geven aan een fiets die zichzelf al bewezen heeft boven een nieuwe fiets,
Ik heb toch al een aantal keren bewezen dat er een einde zit aan de levenduur van een tradidioneel gebouwd stalen frame.
Ha Leon,

Dank voor je reactie! Zie onderstaand wat antwoorden op je vragen:
>.. of het verstandig is om met mijn Specialized Awol... heeft er inmiddels zo'n 20.000 kilometer opzitten
> waarvan toch ook wel de nodige kilometers over heel slecht wegdek.
Wat bedoel je met de nodige kilometers? Percentage? Hoeveel daarvan met bagage?
Belangrijk: wat weeg je samen met bagage en fiets in totaal?
Als je samen met de fiets en bagage 130 kilo weegt is er misschien een punt. Als het 30 kilo minder is niet.
Van die 20.000km heb ik zo'n 6000km met bagage gereden en daarvan zo'n 15% echt slecht wegdek. In totaal zo'n 900km dus. Ik weeg zelf zo'n 80kg. Fiets is 15kg. Baggage varieert tussen de 15 en 25kg, afhankelijk van de trip.

>De wielen die ik eronder heb zitten (vakantiewielen van Bike4Travel) zitten er de laatste 15000km op
Die moeten normaliter nog heel goed zijn. Mijn voorwiel van Avaghon/B4T was 50.000 km en het achterwiel 35.000. Van een goed wiel slijten hoogstends de remflanken.
Ik heb schrijfremmen dus de flanken slijten niet :D het voorwiel is volgens mij nog prima. Op het achterwiel is heel duidelijk te zien dat de velg slijt in de lengte richting van de velg, rondom de spaaknippels. De barst is zichtbaar en voelbaar. Zodra ik weer herenigd ben met mijn fiets zal ik een foto maken (over 2 dagen)

>wil ik mezelf graag zo goed mogelijk voorbereiden
Een overweging maken is altijd goed. Je frame en je wielen zijn dus niet nieuw meer. Hoeveel zou je uit moeten geven aan onderdelen en arbeid om de fiets weer helemaal in orde te maken voor de tocht?

Ik heb nu zo'n €1000,- begroot staan voor nieuw schakelmateriaal, nieuwe wielen, goed zadel, ander klein grut. Uitgangspunt is om het werk zelf te doen. Daarbovenop nog €250 voor een bikefitting.

> Hetzelfde geld overigens voor de wielen. Zijn de wielen van Bike4Travel
> een goede keuze of zijn er betere alternatieven voor handen voor mijn trip?
Nee, als het de standaard vakantiewielen van B4T zijn zijn ze niet de lichtste
maar wel heel geschikt voor zwaar werk.
Oke goed om te weten! Ben ook niet ontevreden. De wielen van Bike4Travel hebben zich over het algemeen altijd goed gehouden!
Roomijsje schreef: Ik heb schrijfremmen dus de flanken slijten niet :D het voorwiel is volgens mij nog prima. Op het achterwiel is heel duidelijk te zien dat de velg slijt in de lengte richting van de velg, rondom de spaaknippels. De barst is zichtbaar en voelbaar. Zodra ik weer herenigd ben met mijn fiets zal ik een foto maken (over 2 dagen)
Daar mag geen barst zitten en dat is ook geen normale slijtage.

Verder zie ik geen reden om de fiets te vervangen: zo'n awol is nu niet opgebouwd uit bepaald slanke buizen ofzo en het aantal km's is nu ook niet buiten het normale. Dus laat die wielen grondig checken en vervang indien nodig, maar "don't fix it if it ain't broken".
Leon schreef:
zo 22 apr, 2018 20:18
bdr schreef:
zo 22 apr, 2018 20:13
Ik zou de voorkeur geven aan een fiets die zichzelf al bewezen heeft boven een nieuwe fiets,
Ik heb toch al een aantal keren bewezen dat er een einde zit aan de levenduur van een tradidioneel gebouwd stalen frame.
AWOL is niet traditioneel gebouwd (niet gelugd), maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik vind 20.000km nog te jong, zeker omdat dat er niet zoveel bagage mee vervoerd is. De suggestie om de fiets goed te inspecteren op haarscheurtjes of wrinkels in de verf vind ik wel goed.

Ik zou vooral heel huiverig zijn om met een splinternieuwe fiets op lange fietstocht te vertrekken, ik zou er niet gerust in zijn. Ik zou toch minimaal één week in dezelfde configuratie (bagage) willen hebben gefietst, liefst nog langer.
Oke duidelijke antwoorden! Dank daarvoor!

Concluderend:

1) Frame zou nog prima mee moeten kunnen (goed nieuws :D ) Voor de zekerheid even frame en vork goed nalopen en inspecteren op eventuele beschadigingen en haarscheurtjes.

2) Wielen zouden in theorie nog goed moeten zijn maar het achterwiel is dat dus helaas niet. Dus vervangen (stond gelukkig al gepland :D )

Ik zal van het achterwiel van de week ook nog wel even een foto delen.

Nogmaals dank voor de inbreng :D
Trouwens, een bikefitting. Wat hoop je daarmee te bereiken? Is toch een serieus stuk uit je budget.

Mooi vooruitzicht hoor die rit! Ben weer benieuwd naar je verslag.
Trouwens, een bikefitting. Wat hoop je daarmee te bereiken? Is toch een serieus stuk uit je budget.


Het lijkt me geruststellend om te weten dat ik er alles aan heb gedaan om 11.500 km zo goed mogelijk op de fiets te zitten. Ik heb met eerdere ritten gemerkt dat ik nog wel eens last van mijn nek en schouderbladen krijg, ondanks dat de fiets wel op mij is afgesteld bij aankoop. Klachten zijn niet overdreven erg en het is allemaal best dragelijk, maar als ik het kan oplossen of verbeteren zou dat fijn zijn :) Het is inderdaad een hoop geld, maar tov het totale budget van deze trip valt het in het niet :oops: Als het echt onzin is hoor ik het ook graag want dan kan ik het altijd nog in heroverweging nemen :D
Mooi vooruitzicht hoor die rit! Ben weer benieuwd naar je verslag.
Ja het moest er eens van komen, een mooie lange meermaandse trip :D En Afrika heeft altijd al getrokken. Dus ik ben erg blij dat mijn werkgever me de gelegenheid biedt om dit te gaan doen! Enerzijds voelt het wel een beetje frauduleus om met een georganiseerde trip mee te gaan waarbij alle bagage vervoerd wordt. Anderzijds is het wel zo veilig en wordt het waarschijnlijk pittig zat. Ik ga nu in ieder geval alvast 8 mooie maanden met voorpret tegemoet 8)
Hierbij nog de foto van de splijtende achtervelg. Er zitten een aantal van dergelijk barsten rondom de spaaknippels, waarvan dit de grootste is.

Afbeelding
Zulke scheuren horen niet. Laat het wiel aan Bike4travel zien. Maak het wel even schoon, want dan heb je wat minder kans op een reflexmatige de-fiets-zal-wel-helemaal-afgeragd-en-verwaarloosd-zijn-reactie.
Een bikefitting is zeker de moeite waard! Ook bv. hardloopschoenen worden toch aangemeten? Ik heb het laten doen bij AnnoVelo door Anno Pieterse. Hele aardige vent en
je wordt op een fijne manier zeer goed geholpen.

Qua wielen: de Awol heeft ruimte voor brede banden, dus wat bredere velgen zou zeker lekker zijn, zeker op ruw(er) terrein.(Volgens mij zijn die van Bike4travel vrij smal). Dan kan je met lagere druk rijden zonder dat je band gaat 'rollen'. Zo worden er voor mij wielen gemaakt met 30 mm Velocity velgen.
Ok dank voor de reacties weer :)
Leon schreef: Zulke scheuren horen niet. Laat het wiel aan Bike4travel zien. Maak het wel even schoon, want dan heb je wat minder kans op een reflexmatige de-fiets-zal-wel-helemaal-afgeragd-en-verwaarloosd-zijn-reactie.
Het gaat me in dit geval niet zo zeer om garantie of wat dan ook. Ik vind het vooral belangrijk om te weten dat ik zou mogen verwachten dat velgen zich gewoon 12000km houden, ook bij slecht wegdek. Ik heb verhalen gelezen van iemand die 3 velgen versleten heeft op de tour en zou dat graag voorkomen.
Sonny schreef: Een bikefitting is zeker de moeite waard! Ook bv. hardloopschoenen worden toch aangemeten? Ik heb het laten doen bij AnnoVelo door Anno Pieterse. Hele aardige vent en
je wordt op een fijne manier zeer goed geholpen.
Zo dacht ik er ook over ja :D ik moet nog even kijken waar en wanneer en naar wie ik toe ga, maar dank voor de tip!
Sonny schreef: Qua wielen: de Awol heeft ruimte voor brede banden, dus wat bredere velgen zou zeker lekker zijn, zeker op ruw(er) terrein.(Volgens mij zijn die van Bike4travel vrij smal). Dan kan je met lagere druk rijden zonder dat je band gaat 'rollen'. Zo worden er voor mij wielen gemaakt met 30 mm Velocity velgen.
Goede tip! Vanaf nu beland ik in de wondere wereld van de velgen :D Tegen de tijd dat ik de nieuwe wielen ga bestellen zal ik met B4T overleggen wat zij denken dat het beste is...

Nogmaals dank en gr
Roomijsje schreef:
zo 29 apr, 2018 02:58
Leon schreef: Zulke scheuren horen niet. Laat het wiel aan Bike4travel zien. Maak het wel even schoon, want dan heb je wat minder kans op een reflexmatige de-fiets-zal-wel-helemaal-afgeragd-en-verwaarloosd-zijn-reactie.
Het gaat me in dit geval niet zo zeer om garantie of wat dan ook. Ik vind het vooral belangrijk om te weten dat ik zou mogen verwachten dat velgen zich gewoon 12000km houden, ook bij slecht wegdek. Ik heb verhalen gelezen van iemand die 3 velgen versleten heeft op de tour en zou dat graag voorkomen.
12.000 km is niet veel, behalve bij zwaar MTB-gebruik door een forse kerel m/v. Maar dit achterwiel ga je - terecht - niet gebruiken. Dus als je een nieuw wiel laat bouwen dan kun je kiezen voor een bredere velg, desnoods een nog degelijkere uitvoering.

Logica: Een voorbeeld van iemand die 3 velgen kapot heeft op de toer d'Afrique bewijst niet dat een volgend wiel ook kapot gaat. Wat wel een geldige bewijs is, is dat als er velen die tour uitrijden zónder kapot wiel dat het mogelijk is dat een volgend wiel dat ook kan halen.
Daarom heeft Frank van Rijn altijd zoveel mogelijk stalen onderdelen gebruikt bij zijn wereldreizen en geen aluminium.
trooper schreef:
zo 29 apr, 2018 10:32
Daarom heeft Frank van Rijn altijd zoveel mogelijk stalen onderdelen gebruikt bij zijn wereldreizen en geen aluminium.
Frank fietst al heel lang, minstends 14 jaar, op een aluminium fiets en waarschijnlijk nog veel langer op aluminium velgen.
Sinds dat ik met aluminium velgen rijd gaan ze niet meer kapot, dit in tegenstelling tot die bagger RVS velgen van vroeger, in mijn schuur staan nog diverse van deze fietsen met allemaal een gescheurde velg tpv het spaakgat.
Roomijsje schreef:
zo 29 apr, 2018 02:58
Sonny schreef: Een bikefitting is zeker de moeite waard! Ook bv. hardloopschoenen worden toch aangemeten? Ik heb het laten doen bij AnnoVelo door Anno Pieterse. Hele aardige vent en
je wordt op een fijne manier zeer goed geholpen.
Zo dacht ik er ook over ja :D ik moet nog even kijken waar en wanneer en naar wie ik toe ga, maar dank voor de tip!
Gezien de lengte (en kosten) van de rit kan ik me voorstellen dat je een bikefitting laat doen. Ben benieuwd naar je ervaringen (ook al zijn bikefittings eigenlijk meer voor racefietsen dus in jouw geval prima).