Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuzestress Nieuwe E-bike - Forum Wereldfietser

Keuzestress Nieuwe E-bike

- Het is laat - te veel te doen en dit moest ook nog even. Let daar dus niet op... -

Een tijd geleden kwam ik op het idee om een E-bike te kopen. Trouwens, ik weet niet of ik hier goed zit met mijn vraag, maar ergens heb ik de indruk dat er hier veel mensen met verstand van zaken hebben. Dus ik probeer het maar.

Kort maar krachtig:
  • Mijn lichaamslengte is 2 meter (handig ivm. aanbevelen framegrootten)
  • Ik wil de fiets gebruiken om het OV tot 30KM van mijn huis te vermijden - als het weer het maar een beetje toelaat
  • De ritten die ik maak gaan vaak door (soms erg) heuvelachtig terrein (de Veluwe)
  • Niet goed in het DIY'en aan fietsen
Kort maar krachtig zijn dit mijn wensen:

In alle gevallen:
  • Een stille (of zo stil mogelijke) midden - of achterwielmotor
  • Een uitneembare accu bij voorkeur in het frame
  • Niet lelijk - dit is natuurlijk subjectief
  • Nice to have: De begrenzing aan kunnen passen: Het zou fijn zijn als ik op kaarsrechte lange stukken 30 Km/h kan doen. Hoger hoeft niet.
  • Vrijloop mechanisme - ik wil ook wel eens zonder ondersteuning fietsen zonder gehinderd te worden door een motor of inefficiënte naaf (ja jullie, Fallbrook technologies ;-))
In het geval van een naafversnelling:
  • Geen Nuvinci (zie laatste punt hiervoor)
  • In het geval van Shimano geen Nexus naven (andere naven zoals de Nexus Premium of Alfine zijn prima)
  • Bij voorkeur een riem (niet heel belangrijk - maar zou mooi zijn)
Nice to have:
  • Een USB-poort bij het stuur voor opladen Smartphone tijdens navigatie (waarom is dit er zo weinig? zo moeilijk is het toch niet?)
Mijn budget schommelt ergens rond de €3000-3400, dus ik weet dat ik niet al te hoge verwachtingen moet hebben.

De volgende merken / modellen zijn al voorbij gekomen:

Kalkhoff Integrale Excite i8 (te duur)
Kalkhoff Image Advance i8
Die wil ik niet nemen wegens twijfelachtige Impulse motor, onduidelijk of de problemen echt opgelost zijn.

Qwic Performance MN380 (Geweldig ontwerp, maar Nuvinci is een no-go, tevens te duur. Indien deze met een Alfine naaf geleverd zou worden was het een no-brainer)*
Qwic Premium MA8 (Enorme actieradius, Nexus Alfine naaf, USB-poort bij het stuurt, kan ik via een aanbieding aankomen, maar lelijk. Heel lelijk)

Qwic Performance RD10 (Afgezien van de derailleur: Mooi ontwerp, USB-poort bij het stuur, prima actieradius)

Nu is mij door een fietsenmaker gewaarschuwd om bij een prijsklasse tot de 4000 voor een riem te kiezen: Volgens hem zijn de frames hier vaak niet op berekend, sterker, de riem is sterker dan het frame waardoor het frame kan gaan verbuigen over een langere periode. Frames die het wel kunnen zitten volgens hem in een heel andere prijsklasse. Overigens waarschuwde hij ook voor de tandwielbladen die gebruikt worden - die zouden van inferieure kwaliteit zijn. Ik had overigens niet de indruk dat het een verkoper was - deze man wist waar hij het over had.

Ook heeft hij me nadrukkelijk afgeraden een derailleur te kiezen als ik ook met slecht weer de weg op ga. Volgens hem slijten ze enorm hard - zeker bij regen (roestvorming / wegspoelen van de olie) en hebben heel veel onderhoud nodig. De enige derailleur die hij had staat volgens hem in de schuur en gebruikt hij enkel tijdens droog weer.

Bovenstaande is trouwens een uitzondering - de meeste fietsenmakers waar ik in persoon ben geweest zijn gewoon verkopers - iedereen verteld wat anders, bekijkt aan de hand van de brochure welke fiets bij je past (en duwt je altijd naar zijn eigen (huis/dealer)merk) en geeft halve informatie. Als er maar verkocht word. Het voelt een beetje als de situatie in de tandartswereld - maar dat is een ander verhaal.

Op dit moment heb ik hoofdpijn van de hoeveelheid keus. Wat ik overweeg: Een derailleur nemen, accepteren dat het ding (eventueel door weer en wind) compleet wegslijt en 'm dan laten vervangen. Positief puntje van de derailleur: Door een geoefend fietsenmaker is volgens velen die ik heb gesproken een derailleur zo te vervangen. Maar of dat waar is of wederom een halve waarheid, weet ik niet. De mooiste fietsen ben ik tot nu toe enkel als derailleur-uitvoering tegen gekomen. Bovendien is een achterwielmotor ook erg fijn - deze zijn koolborstelloos.

Het dilemma is dus: Kies ik een naaf of een derailleur? In het geval van de naaf: een ketting of riem? Welk merk? Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Zelfs over Koga lees ik een boel negatieve recensies de laatste tijd.

Mijn les tot nu toe? De perfecte e-bike bestaat niet. Er komt er zelfs niet een in de buurt. Tenzij je in een hogere prijsklasse uitkomt, dan heb je Rohloff en Pinion. Problem solved.

Wat is mijn vraag nu concreet? Advies over het bovenstaande. Als mensen (onbekendere wellicht) merken / types hebben die nav. het bovenstaande het bekijken waard zijn, dan hoor ik dat graag!

*Kijk eens het verschil: de QWIC Performance MD10 en de QWIC MN380. Allebei dezelfde fiets, op een ding na: de versnelling. Een verschil van maar liefst 45KM. Dat word gewoon rechtstreeks aan die Nuvinci naaf afgebrand - voor wat? Traploos schakelen (onder belasting?) En daarvoor zo'n deel van je actieradius opgeven? Waarom worden deze dingen nog geassembleerd?
Voor dit soort vragen zou ik niet hierheen gaan (rondjes veluwe is niet direct de doelgroep), maar naar Tweakers waar een grote draad (grootste community ebikers in Nederland) is met ervaringen en advies.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 11133/last

Ik zou even kijken bij Pegasus, die hebben het e.e.a. aan belt modellen.

Mooiste is vermoedelijk de Pegasus Tecaro, maar de laatste jaren heeft die helaas wel een Nuvinci. Dat is echter niet het einde verhaal, ik zie hem vrij voordelig online, waardoor je binnen je budget zonder problemen een Nexus/Alfine erin kan drukken of zelfs een Rohloff.

En kijk... de Tecaro-E8 met Nexus/Alfine is nog wel te vinden:

https://debruinfietsenfitness.nl/pegasus-tecaro_1

En een 2018 alternatief met Nexus (ik zie hem op de Duitse site):

https://www.pegasus-bikes.de/produkt/pe ... -18048_ZEG

Die is vrijwel zeker uit te rusten met een belt. Moet echt makkelijk binnen je budget passen.

Oh en kijk... toevallig onlangs op Tweakers genoemd. Een Scott!

https://www.fietsenwinkel.nl/scott-e-su ... 2018-heren
Zie hier voor metingen an de Nuvinci naaf die je reserves bevestigen: https://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgr ... ltungen-2/
Persoonlijk vind ik de slijtage aan derailleurversnellingen best wel meevallen. Mijn vrouw gebruikt haar Santos vakantiefiets met LX derailleur systeem dagelijks voor woon werk verkeer en boodschappen etc, het hele jaar door, in wind en weer en ook als er sneeuw ligt. Veel onderhoud doen we niet, behalve af en toe wat olie op de ketting. Na iets van tien jaar zijn de derailleurs en shifters nog niet vervangen. Het enige wat we wel hebben moeten vervangen zijn het tandwiel midden voor en een paar cassettes en kettingen (meestal om het andere jaar). Als ik tijd heb doe ik dat zelf en anders laat ik het doen.
Wim schreef:
wo 09 mei, 2018 12:56
Zie hier voor metingen an de Nuvinci naaf die je reserves bevestigen: https://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgr ... ltungen-2/
Dit artikel is inmiddels ruim 4 jaar oud (de Zukunft ligt soms in het verleden :D ).
Ik weet niet hoe de NuVinci naaf zich in die jaren heeft ontwikkeld, maar ik mag aannemen dat de fabrikant niet heeft stilgezeten.
De NuVinci naaf was zeker geen succes op een niet-ondersteunde fiets, juist vanwege die weerstand. Op een e-bike is dat een ander verhaal.

Ik zal over een maandje een ervaringsbericht posten na een tocht van 1.500 km.

Succes met je keuze!

Gee