Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naviagatie apps - Forum Wereldfietser

Naviagatie apps

Hallo allen,

Ik zal jullie niet lastig vallen over welke navigatie apps handig, makkelijk, snel etc in gebruik zijn. Maar ik heb wel een ander vraagje. Apps als Pocket Earth, osmand zijn zowel gratis als betaald (pro versies) verkijgbaar. Als calvanisitische zuinige hollander heb ik natuurlijk de gratis versie gedownload maar als je kaarten wil downloaden voor offline gebruik. Klopt t dat je dan moet betalen om kaarten offline te kunnen gebruiken?

Ik heb begrepen dat deze apps gebaseerd zijn op open source data (open street maps). Daarom was ik in de veronderstelling dat kaarten downloaden ook gratis zijn. Al snap ik uiteraard dat makers kosten in rekening brengen voor ontwikkeling van app en kaarten.
Hallo Menno, gaat je vraag over een specifieke app? Zelf heb ik goede ervaring met MAPS.ME. Totnutoe heb ik die gratis kunnen gebruiken en gratis de kaarten van kunnen downloaden. Volgens mij gebaseerd op OpenStreetMap. Zie ook hun site. Groet, Vincent
Je kan bij Osmand gebruik maken van OpenStreetMap en die is open source = gratis. Dus is betalen niet nodig voor offline gebruik.
Je moet alleen wel moeite doen die zelf te downloaden van de website van OFM en plaatsen in de juiste map bij de gratis versie. Is ietsje meer werkjes.
In de + versie van Osmand gaat dat direct via de app. Voor het geringe bedrag dat je hiervoor betaald is die zuinigheid discutabel. € 6,99 moet niet onoverkomelijk zijn.
En je kan die app op meerdere apparaten installeren en gebruiken.

Zie die eenmalige financiele bijdrage als schenking voor de moeite die de makers doen om de app te ontwikkelen en bij te houden.
poeh, dat is lang geleden dat ik betaalde voor Pocket Earth. Ik zou niet eens meer weten wat de PRO versie meer had te bieden.
Wel weet ik dat ik op heel veel verschillende momenten de app erbij pak. Boven in de alpen tijdens een wandeling, op de fiets om campings en bakkers weer te geven op de kaart, om een track te volgen uit de mail en om huisnummers op te zoeken van panden in Nederland. En dat alles zonder afhankelijk te zijn van haperende verbindingen en bij het zoomen direct op je scherm. Oh ja, ik gebruik hem ook om korte stukken te navigeren op mijn fiets of te kijken hoever iets is.

Het enige nadeel blijft dat de app een verbinding nodig heeft om een route te berekenen.
Vind het nog steeds jammer dat pocket earth er niet voor Android is. Dat is dan weer het voordeel van Osmand die kun je gewoon off line gebruiken.
vincent schol schreef:
wo 09 mei, 2018 22:00
Hallo Menno, gaat je vraag over een specifieke app? Zelf heb ik goede ervaring met MAPS.ME. Totnutoe heb ik die gratis kunnen gebruiken en gratis de kaarten van kunnen downloaden. Volgens mij gebaseerd op OpenStreetMap. Zie ook hun site. Groet, Vincent
Ik heb ook maps.me . Op zich een handige app, vooral in druk gebied en steden. Ik heb echter ook slechte ervaringen met maps.me . Vooral op reis in Letland, Estland en Lapland. Maps.me suggereert dat er dan weggetjes lopen en ook nog met elkaar verbonden zijn. Ideaal om deze te nemen. In de praktijk kwam het iets te vaak voor dat dit niet klopte, en ik eindigde in een struikgewas of een ondoordringbaar gebied. Zo zal elke app wel iets hebben maar ik vond dit bji maps.me iets te vaak voorkomen. Maar voor erbij niet verkeerd. Vooral om even in de omgeving te kijken waar bv een supermarkt is. Hij is inderdaad gratis (ik heb hem in de tijd aangeschaft dat ie nog 5 euro was).
Grichzly schreef:
do 10 mei, 2018 08:10
... maps.me ... In de praktijk kwam het iets te vaak voor dat dit niet klopte, en ik eindigde in een struikgewas of een ondoordringbaar gebied...
De vraag is of dit komt door een fout in de app, of door fouten in de kaart.

Over het algemeen vind ik de kwaliteit van de OSM kaarten erg goed.
Overigens ben ik zelf nog geen bugs in de app tegen gekomen.
Grootste nadeel vind ik het energie gebruik van de iPone tijdens navigeren met Maps.me.

Groet,
Tom.